نماد سایت شرکت خدماتی شکوفایی

علت مدفوع نوزاد با تکه های سفید رنگ : آیا باید کودکم را دکتر ببرم؟

علت مدفوع نوزاد با تکه های سفید رنگ : آیا باید کودکم را دکتر ببرم؟

علت مدفوع نوزاد با تکه های سفید رنگ چیست؟ آیا باید کودکم را دکتر ببرم؟ یک مدفوع کم رنگ در کودک نوپا معمولا جای نگرانی نیست اما مدفوع بسیار کم رنگ یا سفید می تواند نشان دهنده یک بیماری جدی باشد.

رنگ مدفوع نوزاد می تواند با توجه به آنچه که از آن تغذیه می کند تغییر کند، تغییر رنگ جزئی طبیعی است. مدفوع کم رنگ در یک کودک نوپا معمولا جای نگرانی نیست اما مدفوع بسیار کم رنگ یا سفید می تواند نشان دهنده یک بیماری جدی باشد. پس چه زمانی باید نگران بود؟

در زمینه پرستاری ازکودک نیازمند مشاوره هستید با موسسه شکوفایی شعبه ملاصدرا تماس بگیرید

 

چرا مدفوع قهوه ای رنگ است؟

مدفوع رنگ خود را از رنگدانه های سفراوی و از عملکرد باکتری های خوب در روده می گیرد که باقی مانده های غذا را تجزیه می کند. صفرا چربی موجود در غذایی که می خوریم را تجریه می کند. صفرا توسط کبد تولید می شود و در کیسه صفرا نگهداری می شود و در صورت وجود غذای چرب به روده کوچک می ریزد. صفرا در ابتدا زرد مایل به سبز است اما در طی هضم به رنگ قهوه ای در می آید و باعث قهوه ای شدن مدفوع می شود.

علت سفید بودن رنگ مدفوع نوزاد من چیست؟

اگر تولید صفرا کاهش پیدا کند یا انسدادی وجود داشته باشد که مانع رسیدن صفرا به روده شود؛ رنگدانه ای در مدفوع وجود ندارد و سفید به نظر می رسد. مدفوع سفید نشان می دهد که مشکلی در سیستم صفراوی از جمله کبد؛ کسیه صفرا و پانکراس وجود دارد.

مدفوع زرد یا قهوه ای کم رنگ در نوزادی که از شیر مادر تغذیه می کند طبیعی است. مدفوع قهوه ای کم رنگ هم می تواند بعد از عفونت های روده مانند گاستروانتریت ایجاد شود. اگر عفونت روده وجود داشته باشد تعادل باکتری های سالم به هم می خورند و تا زمانی که روده را مجددا کلونی نکنند مدفوع می تواند رنگ پریده تر از حد طبیعی باشد. بعد از سرگیری رژیم غذایی عادی؛ رنگ قهوه ای معمول بعد از چند روز بر می گردد.

مدفوع قهوه ای کم رنگ گاه به گاه می تواند طبیعی باشد؛ اما اگر ادامه پیدا کند یا سفید باشد، به دلیل احتمال یک بیماری جدی پزشکی باید اقدام کنید.

علت مدفوع نوزاد با تکه های سفید رنگ : آیا باید کودکم را دکتر ببرم؟

دلیل رایج  مدفوع سفید رنگ در نوزادان

دلایل سفید شدن مدفوع در نوزادان عبارتند از:

کلستاز انسدادی

صفرا تولید می شود اما مسیر آن به روده مسدود می شود. اگر مجاری صفراوی آسیب دیده باشند یا به درستی رشد نکرده باشند (مانند آترزی صفراوی یا کیست های کلدوک)، این اتفاق می افتد. مجاری نیز می تواند توسط ترشحات و صفرای غلیظ مسدود شود که اگر کودک فیبروز کیستیک داشته باشد ممکن فیبرو کیستیک داشته باشد.

کلستاز هپاتوسلولار

آسیب به سلول های کبدی می تواند باعث ایجاد مشکل در تولید صفرا شود. آسیب می تواند ناشی از التهاب و عفونت کبد مانند عفونت های هپاتیت A، B یا C باشد. همچنین گاهی اوقات ممکن است به دلیل واکنش به برخی داروها یا در کودکانی که تمام مواد مغذی خود را از طریق تزریق در ورید به جای خوردن غذا دریافت می کنند، رخ دهد.

کلستاز انسدادی و هپاتوسلولار نادر است. به طور معمول علائم دیگری در کنار مدفوع سفید وجود دارد  که از این بین می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • یرقان – رنگ مایل به زرد پوست و چشم
  • خارش پوست
  • ادرار بسیار تیره
  • حالت تهوع، استفراغ و درد شکم

چه زمانی باید فرزندم را نزد پزشک ببرم؟

اگر کودک نوپای شما مدفوع قهوه ای روشن دارد و حالش خوب است، منطقی است منتظر اجابت مزاج بعدی باشید تا ببینید آیا بهبود یافته است یا خیر. اگر اینطور نیست یا در مورد فرزندتان نگرانی دارید به پزشک مراجعه کنید.

مدفوع سفید یا خاکستری طبیعی نیست و به دلیل احتمال ابتلا به بیماری کبدی باید کودک خود را مزد پزشک ببرید. اگر هر یک از علائم هشداردهنده کلستاز را دارد، باید فوراً این کار انجام شود.

در زمینه پرستاری ازکودک نیازمند مشاوره هستید با موسسه شکوفایی شعبه شهرک گلستان تماس بگیرید

اگر پزشک عمومی شما نتواند به شما اطمینان دهد که مدفوع طبیعی است، کودک شما برای ارزیابی و آزمایشات بیشتر به متخصص اطفال ارجاع داده می شود. اگر کودک حالش خوب نیست، احتمالاً پذیرش فوری در بخش کودکان در بیمارستان محلی شما انجام می شود. آزمایشات بیشتر شامل آزمایش خون و اسکن برای بررسی عملکرد و ظاهر کبد، کیسه صفرا، پانکراس و مجاری صفراوی خواهد بود.

بیشتر بخوانید: علت و درمان مدفوع خونی نوزاد : وجود رگه های خونی و خلط خونی در مدفوع

مدفوع سفید در بزرگسالان

شرایطی که باعث ایجاد مدفوع سفید در بزرگسالان می شود بیش از کودکان است. این مشکل هنوز در اطراف سیستم صفراوی متمرکز می باشد و فرد ممکن است مشکل سنگ های صفراوی، تومورها، کیست ها و کلانژیت صفراوی اولیه را داشته باشد. اگر بالغ هستید و مدفوع سفید دارید، با پزشک خود مشورت کنید.

منبع: netdoctor

خروج از نسخه موبایل