نماد سایت شرکت خدماتی شکوفایی

نظافت اتاق کودک و مجموعه کارهای مورد نیاز

نظافت اتاق کودکان از جمله مهم‌ترین مراحل در فرایند نظافت منزل می‌باشد.

نظافت اتاق کودک یکی از مهم‌ترین مراحل در فرایند نظافت منزل و نظافت آپارتمان می‌باشد. دلیل این اهمیت آن است که کودکان همیشه در حال تحرک و ریخت پاش در اطراف خود هستند. علی رغم ناخواسته بودن این تحرکات؛ اگر به موقع اطراف آنها نظافت نشود، خانه دچار آشفتگی و به هم ریختگی خواهد ماند.

نظافت اتاق کودک و مجموعه کارهای مورد نیاز

نظافت اتاق کودکان از جمله مهم‌ترین مراحل در فرایند نظافت منزل می‌باشد. کودکان با توجه به اینکه دائماً در حال جنب و جوش هستند محیط اطراف خود را زود به هم ریخته می‌کنند. این به هم ریختگی بیشتر در اتاق آنها قابل مشاهده می‌باشد. از همین روی می‌باشد که نظافت اتاق آنها باید در فواصل کوتاهی انجام شده و به طور مداوم باشد. به طوری که نظافت اتاق آنان طبق یک برنامه‌ی روتینگ و با فواصل کوتاه‌تری نسبت به دیگر نقاط منزل باید انجام شود. کودکان به دلیل سیستم ایمنی ضعیف‌تری که نسبت به بزرگ‌سالان دارند نیاز است محیط اطراف آنها همیشه پاکیزه باشد. به همین دلیل اهمیت نظافت اتاق آنان شکل ویژه‌ای به خود می‌گیرد. در این مقاله سعی بر آن داریم تا نکاتی کلیدی که جهت نظافت و پاکیزگی اتاق کودکان به کار باید برد را به شما ارائه دهیم. پس تا انتهای این مقاله جهت یادگیری این نکات با ما باشید.

مراحل نظافت اتاق کودک

نظافت اتاق کودک را بهتر است با برنامه‌ای منظم و طبق اصول و قواعد انجام داد. برای این کار می‌توان نظافت اتاق را به مراحل مختلفی تقسیم بندی کرد. این تقسیم بندی به شما کمک می‌کند تا بتوانید فرآیند نظافت را به بهترین شکل ممکن انجام دهید. همچنین باعث می‌شود تا چیزی از قلم نرود و نظافت را به طور کامل انجام دهید. برای این کار می‌توانید یک چک لیست نیز تهیه کنید تا چیزی را فراموش نکنید. مراحل نظافت و پاکیزگی اتاق کودک را می‌توانید به مراحل زیر تقسیم‌بندی کنید:

  • جمع‌آوری و منظم کردن اسباب بازی‌ها.
  • جمع‌آوری و منظم کردن لوازم نقاشی.
  • جمع‌آوری لباس‌های چرک و انتقال به سبد لباس‌ها و سپس به لباس‌شویی.
  • مرتب کردن تخت‌خواب و گردگیری آن.
  • تمیز کردن کف اتاق.
  • جمع‌آوری و مرتب کردن کتاب‌ها.
  • منظم کردن کمدها.
  • شستشوی پردهای اتاق.
  • نظافت لوازم ورزشی کودک.برای بهتر انجام دادن نظافت اتاق کودک چند نکته را باید همیشه به خاطر بسپارید.

نظافت اتاق کودک

مرتب کردن تخت‌خواب کودک و گردگیری آن در نظافت اتاق کودک

یکی از مراحل مهم تمیز کردن اتاق کودک، مرتب کردن و گردگیری تخت‌خواب اتاق کودک می‌باشد. تمیز و پاکیزه بودن تخت‌خواب کودک بسیار اساسی و مورد توجه می‌باشد. چرا که کودک به دلیل ضعیف بودن سیستم ایمنی‌اش باید در محیطی پاکیزه استراحت کند. برای این کار بهتر است در هر بار نظافت اتاق روبالشی و روتختی را تعویض و شستشو نمایید. ملحفه‌های مورد استفاده نیز باید در هر بار نظافت تعویض و شستشو شوند. برای نظافت تشک و خوش‌خواب نیز می‌توانید در ابتدا با جاروبرقی، تشک را گردگیری نمایید. سپس با کمک یک بخارشوی می‌توانید نسبت به نظافت و لکه‌گیری آن بپردازید. اگر کودک دارای شب‌ادراری می‌باشد بهتر است این مرحله در فواصل کوتاه‌تری انجام پذیرد. سپس می‌بایست به گردگیری لبه‌های تخت و قسمت‌های فلزی و چوبی تخت بپردازید. در مرحله‌ی آخر و پس از انجام تمامی مراحل می‌توانید به نظافت زیر تخت و مرتب کردن لوازم زیر آن بپردازید.

چند پیشنهاد جهت نظافت اتاق کودک

برای بهتر انجام دادن نظافت اتاق کودک چند نکته را باید همیشه به خاطر بسپارید. اگر کودک دچار سرماخوردگی و دیگر بیماری‌های واگیردار شد، بهتر است پس از بهبود اتاق را ضدعفونی کنید. برای این کار لازم است تا تمامی لوازم قابل شستشو مثل ملحفه‌ها، روتختی، و دیگر لوازم را بشویید. در واقع نقاطی که کودک بیشترین تماس را با آنها داشته باید شسته شوند. در طول نظافت روزانه‌ی منزل خود بهتر است ابتدا به سراغ اتاق کودک بروید. در طول مدت نظافت و پاکیزه کردن اتاق بهتر است از کودک خود نیز کمک بگیرید. این کار به او آموزش می‌دهد که اتاق را باید منظم و مرتب نگه دارد و همچنین مراحل نظافت را می‌آموزد. اگر به دلیل مشغله‌های کاری، وقت کافی جهت نظافت ندارید، می‌توانید از نظافتچی‌های حرفه‌ای منزل استفاده کنید. بهتر است اتاقی را برای کودک انتخاب نمایید که کاملا آفتاب‌گیر می‌باشد. در نظافت اتاق کودک لازم است تا برخی لوازم را به طور روزانه نظافت نمایید.نظافت اتاق کودک

چه لوازمی در نظافت اتاق کودک باید به طور روزانه تمیز شود؟

در نظافت اتاق کودک لازم است تا برخی لوازم را به طور روزانه نظافت نمایید. این لوازم به دلیل استفاده روزانه‌ی کودک می‌تواند دچار آلودگی‌های بسیار زیادی شوند. این آلودگی‌ها می‌تواند موجب آن شود که میکروب‌ها و باکتری‌ها در لوازم رشد پیدا کند. و به طبع موجب درگیر شدن کودک با بیماری‌های مختلف شود. به همین دلیل باید توجه ویژه‌ای به نظافت روزانه‌ی این لوازم بشود. این لوازم به شرح زیر می‌باشد:

  • فرش و یا موکت کف اتاق که باید به طور روزانه جارو و هر چند وقت با شامپو فرش نظافت شود.
  • اسباب‌بازی‌های کودک.
  • صندلی کودک.
خروج از نسخه موبایل