نحوه تعویض پانسمان زخم

آیا با مراحل تعویض پانسمان زخم آشنایی دارید؟ اگر به تازگی خود یا یکی از اعضای خانواده زخمی شده اید یا حتی سالمند یا کودکی که از او پرستاری می کنید جراحت برداشته اند احتمالا به دنبال مراحل و نحوه تعویض پانسمان زخم هستید. در مطب امروز سایت پرستاری خدماتی شکوفایی ما قصد داریم اطلاعات مفیدی را در این باره در اختیار شما قرار دهیم.

حتی اگر در خانه از زخم خود مراقبت می کنید، مهم است که با پرستار یا پزشک خود در تماس باشید تا مطمئن شوید که زخم شما بهترین وضعیت بهبود را دنبال می کند.

توجه داشته باشید برای جلوگیری از هر گونه خونریزی که پانسمان خود را تا زمانی که توسط دکتر یا پرستار توصیه نکرده است تعویض نکنید. به طور معمول یک پانسمان بین 1 تا 3 بار در هفته تعویض می شود.

مراقبت از زخم چیست؟

زخم هر گونه شکستگی یا اختلال در پوست سالم است. مراقبت پزشکی از زخم ها همان چیزی است که ما آن را مراقبت از زخم یا مدیریت زخم می نامیم که شامل مواردی مانند تمیز کردن زخم، استفاده از داروها، گذاشتن باند یا پانسمان بر روی منطقه آسیب دیده و سایر اقدامات لازم برای بهبود پوست است.

انواع زخم

ممکن است در سطح پوست شما زخمی ایجاد شده باشد یا ممکن است چندین هفته یا چند ماه از ایجاد این زخم گذشته باشد. زخم‌های جدید را پزشکان زخم حاد می‌نامند و آن‌هایی را که برای مدت طولانی‌تری وجود دارند زخم مزمن می‌گویند. زخم ها انواع مختلفی دارند و هر زخم حاد با گذشت زمان کافی می تواند به زخم مزمن تبدیل شود. برخی از انواع رایج زخم‌ها عبارتند از: زخم‌های فشاری یا زخم بستر، زخم‌های روی پا ناشی از مشکلات وریدی یا مشکلات شریان و گردش خون. زخم هایی روی پا وجود دارند که ممکن است به خاطر دیابت ایجاد شوند. سرطان پوست یا مشکلات سیستم ایمنی نیز می توانند منجر به زخم شوند. اسامی بسیاری وجود دارد که پزشکان برای این نوع زخم ها استفاده می کنند. شایع ترین آنها «زخم فشاری»، «زخم وریدی»، «زخم شریانی» و «زخم دیابتی» یا «زخم پای دیابتی» است.

زخم های حاد

زخم حاد زخمی است که اخیرا ایجاد شده است. زخم‌های حاد می‌توانند ناشی از آسیب‌هایی مانند خراش، افتادن یا بریدگی باشند یا ممکن است زخم ناشی از جراحی یا سوختگی باشند. این نوع زخم ها اگر به درستی تمیز، محافظت و بانداژ شوند، به سرعت بهبود می یابند. آنها همچنین می توانند بدتر شوند و به زخم های عفونی تبدیل شوند، یا ممکن است بهبود نیابند و هفته ها، ماه ها یا حتی سال ها باقی بمانند و سپس به زخم های مزمن تبدیل شوند.

زخم های مزمن

زخم ‌های مزمن زخم ‌هایی هستند که پس از چند هفته بهبود نمی ‌یابند و به تلاش ‌های تمیز کردن و بانداژ کردن پاسخ نمی ‌دهند. اینها می توانند زخم بستر طولانی مدت، زخم پا یا سایر مشکلاتی باشند که از بین نمی روند. برای مدیریت  ومراقبت بهتر از زخم باید با اصطلاحاتی آشنا شویم:

پوست

پوست، چیزی که همه ما در دوران کودکی در مورد آن می آموزیم، لایه ای است که بدن ما را پوشانده است که از ما محافظت می کند و میکروب ها را دور نگه می دارد. پوست از لایه های مختلفی تشکیل شده است و در زیر پوست ماهیچه ها و استخوان های ما قرار دارند. اگر زخمی در پوست ایجاد شود، ممکن است خیلی عمیق نباشد و فقط یک زخم سطحی باشد. ممکن است فقط لایه‌های بالایی پوست را درگیر کند، یا ممکن است بسیار عمیق ‌تر باشد و از عمیق ‌ترین لایه‌ ها به چربی، ماهیچه یا استخوان زیر سطح گسترش یابد. اولی زخم‌ های سطحی مانند زمانی که در کودکی زمین می‌خورید و زانوی خود را می‌خراشید، دومی مانند بریدگی است که آنقدر عمیق می‌شود که چربی دیده می‌شود و برای بستن زخم باید به پزشک مراجعه کنید و بخیه بزنید.

سطح و یا بستر زخم

هنگام مراقبت از زخم یا شکستگی در پوست، ضروری است که به طور کامل به زخم نگاه کنید. ناحیه بین لبه های پوست سالم ،سطح زخم است. مانند حفره های که  روی  سطح ماه وجود دارد .از این سطح به عنوان بستر زخم یاد می کنیم.

زخم ها می توانند عفونت های ناشی از باکتری ها یا سایر میکروب ها را ایجاد کنند و این می تواند بهبود زخم را پیچیده و به تاخیر بیاندازد. زخم ها برای بهبود نیازی به آنتی بیوتیک ندارند. بهترین آنتی بیوتیک برای بهبود زخم وجود ندارد. بیشتر زخم ها عفونی نیستند و نیازی به آنتی بیوتیک ندارند. استفاده بیش از حد از آنتی بیوتیک ها به شکل پماد یا مصرف قرص می تواند منجر به ایجاد باکتری های مقاوم به دارو شود و می تواند شرایط را بدتر کند. اگر پزشک تشخیص داده باشد که شما عفونت زخم یا عفونت اطراف زخم (پوست دور زخم) دارید، آنتی بیوتیک برای شما تجویز می کند. در این شرایط، پزشک شما مشکل خاصی را درمان می کند و اغلب درد زخم اولین علامت عفونت است.

پماد آنتی بیوتیک برای بیشتر زخم ها مورد نیاز نیست و هرگز نباید از ژل دست استفاده کنید یا از ضدعفونی کننده دست برای تمیز کردن زخم خود استفاده کنید. خیلی چیزها باعث می شود زخم به درستی خوب نشود. یکی از دلایل اصلی ترمیم نشدن زخم وجود سلول ها یا بافت های مرده در زخم است که به این ماده نکروز می گویند. نکروز زمانی رخ می دهد که قسمت های سالم پوست یا بافت های زیر پوست می میرند. حذف این مواد مرده به بدن اجازه می دهد تا سلول های جدید را جایگزین این ناحیه کند.

برداشتن بافت مرده یا نکروز روشی است که پزشک شما ممکن است با یک چاقوی تیز یا سایر ابزارهای جراحی برای کمک به بهبود زخم انجام دهد. پزشک شما ممکن است دارویی برای پاک کردن مواد مرده تجویز کند. یکی از روش‌های دبریدمان این است که به بدن اجازه می‌دهیم بافت مرده را از طریق چیزی به نام دبریدمان اتولیتیک خارج کند.

این نوع دبریدمان با انواع خاصی از پانسمان ها و برای زخم های خاص بهترین کار را دارد. اغلب پس از تمیز کردن زخم و جداسازی آن، یک پانسمان موقت فقط تا زمانی که یک پانسمان پیشرفته‌تر اعمال شود، اعمال می‌شود. این پانسمان موقت معمولاً یک تکه پانسمان گاز یا یک پد گاز است که گاهی اوقات پانسمان خشک نامیده می شود. پانسمان های خشک به این دلیل خشک نامیده می شوند که به سادگی یک قطعه خشک از مواد بانداژی بدون هیچ گونه دارو یا پمادی روی زخم قرار می گیرند.

مراحل تعویض پانسمان زخم

برای تعویض پانسمان زخم به مراحل زیر نیاز است:

1-آماده شدن برای تعویض پانسمان زخم

2-تعویض پانسمان زخم

3- نظارت بر زخم

ابتدا باید بدانیم پانسمان کردن چه کمکی به بهبود زخم می کند. پانسمان کردن زخم به محافظت از منطقه آسیب دیده پوست در برابر عفونت کمک می کند. با این حال، پانسمان زخم باید هر چند وقت یکبار تعویض شود تا مطمئن شوید که پانسمان کار خود را به درستی انجام داده است. برای تعویض پانسمان زخم، باید مدت زمان مشخصی رابرای تعویض پانسمان درنظر بگیرید. همچنین بعد از تعویض پانسمان باید آن را چک کنیم تا بهبودی حاصل شود. اکنون به توضیح مراحل تعویض پانسمان می پردازیم:

آماده شدن برای تعویض پانسمان زخم

تمام مواد و وسایلی را که لازم دارید آماده کنید تا در هنگام تعویض پانسمان دنبال وسیله و موادی که احتیاج دارید نباشید تا تعویض پانسمان زخم بهتر وکارآمدتر انجام شود. وسایل و موادی که قبل از شروع باید جمع آوری کنید عبارتند از:

  • یک پاک کننده برای تمیز کردن زخم، مانند محلول نمک.
  • پانسمان استریل، مانند گاز استریل یا یک پانسمان آماده
  • باند یا نواری که می تواند پانسمان زخم را محکم و تثبیت کند.
  • دستکش یکبار مصرف برای جلوگیری از سرایت انواع باکتریها از دست به زخم و همچنین از زخم به دست.
  • یک سطح تمیز برای قرار دادن وسایل (مانند یک تکه کاغذ آلومینیومی تمیز یا کاغذ تمیز).
  • چند تکه گاز برای تمیز کردن یا پاک کردن زخم
  • کیسه زباله

مراحل تعویض پانسمان زخمنحوه تعویض پانسمان زخم

خود نحوه تعویض پانسمان زخم شامل 4 مرحله زیر است:

مرحله اول: نحوه صحیح شستن دست ها

ابتدا دست هایتان را بشویید. این کار به حذف میکروب ها از دستان شما کمک می کند که می توانند هنگام تعویض پانسمان به زخم منتقل شوند. دست‌ها حاوی میکروب‌های مضر زیادی هستند، بنابراین اینکار باعث می شود تا از سرایت این میکروب ها به زخم جلوگیری کنیم. شستن دستها به این صورت است که دستان خود را با آب گرم و صابون به مدت 40 ثانیه تا یک دقیقه بشویید. سازمان بهداشت جهانی پیشنهاد می کند که دستان خود را خیس کنید. صابون را به صورت کف در دستان خود بریزید و سپس کف دست ها، پشت دست ها، هر انگشت و تمام فضای بین انگشتان را به همین ترتیب بشویید. دست های خود را با آب تمیز آبکشی کنید و سپس دستان خود را با یک حوله تمیز خشک کنید.

مراحل تعویض پانسمان زخممرحله دوم:  پوشیدن دستکش یکبار مصرف

ابتدا یک جفت دستکش تمیز بپوشید. زیرا  با وجود اینکه دستهایمان را به صورت درست و اصولی شسته ایم  ممکن است است  باز هم میکروب وجود داشته باشد و به زخم منتقل شود. بنابراین از دستکش یکبار مصرف  استفاده می کنیم.

مراحل تعویض پانسمان زخممرحله سوم: تعویض پانسمان زخم

که  خود شامل 3 مرحله است:

#1 ابتدا پانسمان قدیمی را بردارید. برای سهولت این کار،  ابتد امقدار زیادی سرم شستشو روی پانسمان بریزید تا لبه‌های نوار شل شوند. یا می توانید یک توپ پنبه ای را در محلول نمکی  خیس کنیم و برای برداشتن  پانسمان استفاده کنیم. و یا اینکه می توانید از یک بطری آب باز نشده و استریل برای تمیز کردن زخم استفاده کنید.

#2 کنترل کردن  زخم: وقتی زخم را بازکردید ابتدا زخم خود را چک کنید، به آن نگاهی بیندازید تا ببینید آیا علائم عفونت وجود دارد یا خیر. به بوی بد، و ظاهر فیزیکی زخم توجه کنید.

دیدن قرمزی و تورم در چند روز اول طبیعی است، اما هرگونه بوی بد یا ترشح چرک یا ترشح به این معنی است که زخم شما عفونی شده است. فوراً این علائم را به پزشک خود گزارش دهید.

3# پانسمان جدید را شروع  کنید برای اطمینان از محافظت از زخم، یک کرم آنتی بیوتیک بزنید. زخم را با گاز استریل شده بپوشانید و گاز را در اطراف لبه ها بچسبانید.

توجه : برای مدت طولانی از کرم آنتی باکتریالی استفاده نکنید.

مراحل تعویض پانسمان زخممرحله چهارم: نظارت بر زخم

که خود شامل 4 مرحله ی مهم است:

#1 پانسمان را تمیز و خشک نگه دارید. رطوبتی که روی زخم باقی می ماند می تواند رشد باکتری ها و قارچ ها را تحریک کرده و باعث عفونت زخم شود. اگر پانسمان خیس شد آن را عوض کنید. همچنین اگر پانسمان آغشته به خون یا چرکاب است یا با گل یا خاک آلوده شده است، باید پانسمان را عوض کنید.

#2 بدن خود را تمیز نگه دارید. با تمیز نگه داشتن بدن خود، می توانید تعداد باکتری هایی که زخم شما در معرض آنها قرار می گیرد را محدود کنید. با این حال، باید مواظب باشیم که زخم  خیس نشود زیرا خیساندن زخم در وان حمام احتمالاً میکروارگانیسم‌های زیادی را در معرض آن قرار می‌دهد. می توانید برای تمیز کردن خود دوش بگیرید، اما سعی کنید میزان آبی که روی زخم می رسد را محدود کنید.

مراحل تعویض پانسمان زخمبرخی از نکات کلی برای یادآوری در استحمام کردن با زخم به شرح زیر است:

  • قبل از استحمام یا دوش گرفتن هرنوع پانسمان را بردارید. مگر اینکه از پانسمان ضد آب استفاده کرده باشید یا توصیه پزشک و یا پرستارتان چیز دیگری باشد.
  • همیشه اطراف زخم را تمییز نگه دارید.

مراحل تعویض پانسمان زخم#3 هرگونه تغییر غیرعادی در زخم خود را گزارش دهید. در صورت مشاهده علائم عفونت، یا هر چیز عجیبی در اطراف زخم، با پزشک خود تماس بگیرید. مجدداً، اگر بوی بدی از زخم شما می آید، چرک از زخم خارج می شود یا مقدار زیادی درد دارید، با پزشک خود تماس بگیرید.

مراحل تعویض پانسمان زخمچه نوع پانسمانی برای چه نوع زخمی مناسب است؟ أنواع مختلفی از بانداژ و پانسمان وجود دارد که می توان از آنها برای درمان زخم استفاده کرد. هر پانسمان خصوصیات و ویژگی های خاص خود را دارد. هر پانسمانی برای همه زخم ها مناسب نیست. باندها متفاوت هستند اما وظیفه همه آنها این است که تزشح زخم را جذب کنند و ساختاری را فراهم کنند که به بهبود سریعتر زخم کمک کنند.

#4 اگر زخم در حال بهبود نیست به پزشک مراجعه کنید. اگر زخم شما پس از چند روز شروع به بهبودی نکرده است، به احتمال زیاد مشکلی وجود دارد. یک قرار ملاقات بگذارید و با پزشک خود بگذارید تا وی بتواند زخم شما را بررسی کند.

مراحل تعویض پانسمان زخم

منابع:  wikihow و molnlycke

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *