نماد سایت شرکت خدماتی شکوفایی

مشکلات دستگاه گوارش سالمندان و راه‌کارهایی جهت درمان

مشکلات دستگاه گوارش سالمندان چیست؟

مشکلات دستگاه گوارش سالمندان از جمله بیماری‌های دوران سالمندی می‌باشد که بسیار نیز شایع می‌باشد. دلایل زیادی می‌تواند موجب آن شود که این بیماری در سالمندان بروز پیدا کرده و مشکلاتی برای سالمند ایجاد کند. اما مهم‌ترین دلایل بروز این بیماری مشکلاتی چون سوء تغذیه، تضعیف سیستم ایمنی و… باشد. تغییراتی که در سیستم بدن و با بالا رفتن سن ایجاد می‌شود، دستگاه گوارش را نیز تحت تاثیر قرار می‌دهد. بر اساس آمار رسمی چیزی حدود 40 درصد سالمندان در طول سال حداقل با یک مشکل گوارشی روبرو می‌شوند. مشکلات این بخش از بدن می‌تواند از دهان شروع شود و تمام سیستم گوارشی را تحت تاثیر خود قرار دهد. همچنین شرایط جسمی و محیطی سالمند نیز می‌تواند موجب حادتر شدن بیماری شود. شرایطی مانند کم‌آبی بدن، عدم تحرک کافی و… می‌تواند از جمله این شرایط باشد.

عمده مشکلات سیستم گوارش سالمندان

مشکلات سیستم گوارش سالمندان می‌تواند شامل موارد زیادی باشد که و به شکل‌های مختلفی بروز کنند. اما عمده مشکلاتی که در سیستم گوارشی سالمندان بروز پیدا می‌کند مشترک است. این مشکلات به طور معمول در اکثر سالمندان دارای مشکلات سیستم گوارشی دیده می‌شود. اما هر یک از این مشکلات می‌تواند به دلایل مختلفی ایجاد شده باشد. برای برطرف کردن هر یک از این مشکلات لازم است تا دلیل ایجاد آن را رفع نمایید. عمده مشکلاتی در سیستم گوارشی فرد سالمندان قابل مشاهده می‌باشد به شرح زیر می‌باشد:

مشکلات دستگاه گوارش سالمندان از جمله بیماری‌های دوران سالمندی می‌باشدمشکلات دستگاه گوارش سالمندان

ریفلاکس معده در مشکلات دستگاه گوارش سالمندان

رفلاکس معده یکی تغییرات دستگاه گوارش سالمندان می‌باشد که می‌تواند مشکلات زیادی ایجاد کند. رفلاکس معده در واقع به معنی برگشت غذا از معده به درون مری می‌باشد. این مشکل در سنین مختلف به وفور دیده می‌شود و تنها مختص سامندی نیست. اما با بالا رفتن سن این مشکل به شکل چشم‌گیری افزایش پیدا کرده و موجب ایجاد مشکلاتی در سالمندان می‌شود. بر اساس تحقیقات محققین این حوزه این مشکل با اضافه وزن رابطه مستقیمی دارد. در واقع هرچه فرد دارای اضافه وزن بیشتری باشد، این مشکل نیز در او بیشتر است. عمده دلایلی که باعث ایجاد رفلاکس معده می‌شود می‌تواند شامل مصرف بیش از حد غذا و مصرف غذاهای چرب، مصرف سیگار و همچنین نوشیدنی‌های دارای کافئین باشد. برای پیشگیری از این مشکل بهتر است در صورت داشتن اضافه وزن، وزن خود را کاهش دهید. همچنین بهتر است از پرخوری و مصرف مواد غذایی پرچرب دوری کنید.

سندروم روده‌ی تحریک پذیر در مشکلات دستگاه گوارش سالمندان

رفلاکس معده یکی تغییرات دستگاه گوارش سالمندان می‌باشد .

تغییرات دستگاه گوارش سالمندان

از دیگر مشکلات دستگاه گوارش سالمندان سندروم روده‌ی تحریک پذیر می‌باشد. این بیماری نیز از سنین پایین در افراد مختلف دیده می‌شود. اما در سالمندان نیز به وفور دیده می‌شود. اما می‌توان گفت در سالمندان بالای 60 سال این بیماری کمتر دیده می‌شود. در عین حال زنان از ابتلای بیشتری به این بیماری برخوردار می‎باشند. این بیماری باعث تحریک پذیری روده‌ها شده و در زمان کمی پس از غذا خورد در فرد ایجاد اسهال می‌کند. این بیماری به دلیل تحریک پذیر بودن روده و در اثر انقباض روده بسیار ایجاد درد در روده‌ها می‌کند. این بیماری همراه با علائمی یکسان در همه‌ی افراد می‌باشد که می‌توان به اسهال، یبوست و شکم‌درد اشاره کرد. در اکثر این اتفاق در اثر مصرف برخی مواد غذایی خاص اتفاق می‌افتد. مواد غذایی چون لبنیات، کلم، بادمجان، لوبیا، نخود، قهوه و برخی دیگر از مواد غذایی.

درمان مشکلات دستگاه گوارش سالمندان

مشکلات دستگاه گوارش سالمندان به طور معمول بر اثر سوء تغذیه، تضعیف سیستم ایمنی بدن و یا عادات بد غذایی‌ست. برای درمان مشکلاتی که برای دستگاه گوارشی سالمندان ایجاد شده است لازم است علت به وجود آمدن مشکل را برطرف کرد. با ایجاد شرایطی چون عادت غذایی سالم، دوری از غذاهای محرک دستگاه گوارش و.. می‌توان به درمان و بهبود این بیماری پرداخت. همچنین مصرف مکمل‌های غذایی که توسط پزشک باید تجویز شود نیز کمک شایانی در درمان این بیماری می‌کند. دوری از غذاهای پرچرب، پر نمک و همچنین دوری از نوشیدنی‌های الکلی و مصرف سیگار نیز می‌تواند در بهبود این بیماری کمک کند.

خروج از نسخه موبایل