نماد سایت شرکت خدماتی شکوفایی

کولیک نوزادان: علائم؛ علل و نکاتی برای والدین

کولیک نوزاد فقط یک اصطلاح جذاب برای گریه بیش از حد در نوزادانی است که به غیر از کولیک مشکل دیگری ندارند.

کولیک در نوزادان

نوزادی دارید که ساعت ها گریه می کند و در مقابل همه تلاش های شما برای آرام کردنش مقاومت می کند؟ در ادامه علائم کولیک نوزادان؛ دلایل و روش های درمان را مطالعه خواهید کرد.

شما نوزاد تازه متولد شده خود را به خانه آورده اید و هفته ها از نوزاد خود به دقت مراقبت کرده اید اما باز هم از گریه های او تعجب می کنید؟ نوزاد شما با گریه های شکسته و طولانی؛ مشت های گره کرده؛ پرت کردن پاها و صورت قرمز خود نارضایتیش را به شما اعلام می کند. هر آنچه که امتحان می کنید؛ نمی توانید نوزاد گریان خود را آرام کنید و این همه ماجرا نیست؛ او هر شب گریه های دلخراش و استرس زای خود را تکرار می کند و دلیل آن هم می تواند کولیک باشد؟پرستار کودک چه کمکی به مادر نوزاد مبتلا به کولیک می تواند بکند؟

کولیک نوزاد چیست؟

واقعیت این است که همه نوزادان گریه می کنند. این بهترین و تنها راه برای برقراری ارتباط نوزاد با شما است و به عنوان والدین؛ شما باید به این ارتباط توجه داشته باشید. اما در نوزادان مبتلا به کولیک, گریه بدون هیچ دلیل مشخصی و به طور ناگهانی اتفاق می افتد و هیچ درمان آشکاری وجود ندارد.

کولیک یک بیماری یا تشخیص نیست؛ بلکه ترکیبی از رفتارهای گیج کننده است. کولیک فقط یک اصطلاح جذاب برای گریه بیش از حد در نوزادانی است که به غیر از کولیک مشکل دیگری ندارند؛ مسئله این است که به غیر از گذشت زمان, هیچ راه حلی برای آن وجود ندارد. کولیک شایع است و تقریبا از هر 5 نوزاد 1 نفر دچار کولیک می شود.کولیک شایع است و تقریبا از هر 5 نوزاد 1 نفر دچار کولیک می شود.

این دوره های پر سر و صدا می تواند ساعت ها و گاهی اوقات تا اواخر شب ادامه پیدا کند. پزشکان معمولا کولیک نوزاد را بر اساس قوانین سه گانه زیر تشخیص می دهد. نوزاد شما:

کولیک چه زمانی شروع و پایان می یابد؟

خبر خوب این است که کولیک نوازد برای همیشه دوام ندارد. اکثر دوره ها از سن حدود 2 تا 3 هفتگی نوزاد شروع می شود؛ در حدود 6 هفتگی به اوج خود می رسد و بعد به طور معمول در هفته 10 تا 12 شروع به کاهش می کند.

در 3 ماهگی (در نوزادان نارس معمولا کمی دیرتر) به نظر می رسد اکثر نوزادن به طور معجزه آسایی از دست کولیک نجات پیدا می کنند. کولیک ممکن است ناگهان متوقف شود؛ یا به تدریج به پایان برسد. در این بین کمی اطلاعات و صبر به شما کمک می کند تا پایان یافتن کولیک مقاومت کنید.

علائم کولیک نوزاد

از کجا بدانم که نوزاد من کولیک دارد؟ در اینجا برخی از علائم کولیک وجود دارد که باید مراقب آنها باشید:

تفاوت بین گریه های کولیک با گریه های طبیعی در چیست؟

تعریف مشخصی از اینکه دقیقا کولیک چیست یا تفاوت آن با انواع دیگر گریه ها وجود ندارد. اما پزشکان معمولا در این رابطه با هم موفق هستند که گریه کولیک بلندتر و شدیدتر از گریه طبیعی است . گاهی اوقات شبیه فریاد است.که گریه کولیک بلندتر و شدیدتر از گریه طبیعی است .

نوزادان کولیکی به نظر می رسد که آرام نمی شوند و بیشتر از نوزادان فاقد کولیک در طول روز گریه می کنند. ممکن است خیلی خوب احساس کنید که گریه ها شبانه روزی هستند و والدین در اغلب موارد رقع خسته و کلافه هستند. در بیشتر مواقع؛ دوره های کولیک روزانه عود می کنند؛ هر چند بعضی از نوزادان گهگاه یک شب را تعطیل می کنند و گریه نمی کنند.

علت کولیک نوزادان چیست؟

در حالی که علت کولیک مانند یک راز پنهان است؛ اما کارشناسان می دانند که به علت ژنتیک یا هر آنچه که در دوران بارداری یا زایمان اتفاق افتاده نیست. همچنین به علت کوتاهی در مهارت های والدین نیست و همچنین تقصیر کسی نیست.  در ادامه برخی از نظریه ها در مورد علت کولیک وجود دارد:

حساسیت نسبت به صداهای اطراف – نوزادان تازه متولد شده یک مکانیسم داخلی برای واکنش در برابر صداهای اطراف خود دارند که به آنها امکان می دهد بدون اینکه مزاحم محیطشان شوند؛ بخوابند و غذا بخورند. با این حال؛ نزدیک به پایان ماه اول؛ این مکانیسم ناپدید می شود و باعث می شود که نوزادان نسبت به محرک های اطرافشان حساس تر شوند. برای از بین بردن این استرس؛ آنها گریه می کنند. در این تئوری کولیک زمانی به پایان می رسد که نوزاد یاد می گیرد چگونه برخی محرک های محیطی را فیلتر کند.

هضم غذا برای سیستم گوارش کاملا جدید نوزاد؛ کار بزرگی است. در نتیجه غذا ممکن است خیلی سریع از آن عبور کند و به طور کامل تجزیه نشود و در نتیجه باعث ایجاد نفخ و گاز در روده ها می شود.

رفلاکس اسید معده – تحقیقات نشان داده است که رفلاکس اسید معده در نوزادان می تواند باعث بروز دوره هایی در نوزادان مبتلا به کولیک شود. قسمت تحتانی مری در نوزاد ممکن است توسعه پیدا نکرده باشد و ماهیچه ای که باعث می شود که اسید معده به داخل گلو یا دهان برنگردد، چون توسعه پیدا نکرده است می تواند مری را تحت تاثیر قرار دهد. علائم شامل تف کردن مکرر؛ غذا خوردن ضعیف و تحریک پذیری در طی و بعد از تغذیه شود. خبر خوب این است که اکثر نوزادان در سن 1 سالگی از رفلاکس رنج می برند (و قولنج معمولا خیلی قبل از آن از بین می رود).

کولیک به علت آلرژی به پروتئین های شیر گاو

آلرژی و حساسیت به غذا – رخی از کارشناسان معتقدند که کولیک به علت آلرژی به پروتئین های شیر گاو یا عدم تحمل لاکتوز در نوزادانی که از طریق شیر خشک تغذیه می شوند اتفاق می افتد. کولیک ممکن است به علت واکنش به غذاهای خاص در رژیم غذایی مادران شیرده اتفاق بیافتد. در هر صورت؛ این آلرژی ها یا حساسیت ها می توانند باعث ایجاد درد در شکم شوند.

قرار گرفتن در معرض دخانیات – مطالعات متعددی نشان می دهد که مادرانی که در حین بارداری یا بعد از آن سیگار می کشند؛ به احتمال زیاد نوزادان مبتلا به کولیک خواهند داشت و سیگار می تواند علت این موضوع باشد. گرچه این موضوع هنوز به تحقیق نیاز دارد؛ اما به خاطر مسائل سلامتی تا حد ممکن سیگار نکشید و اجازه ندهید شخص دیگری در اطراف نوزاد شما سیگار بکشد.

درمان کولیک نوزاد

علاوه بر نامیدی و خستگی، ممکن است احساس گناه و بی کفایتی کنید چون هر چه سعی می کند نوزاد کلافه خود را تسکین دهید موفق نمی شوید. بنابراین در حالی که باید خود را به حفظ آرامش دعوت کنید؛ این استراتژی ها ممکن است به درمان کولیک نوزاد کمک کند.مادرانی که در حین بارداری یا بعد از آن سیگار می کشند؛ به احتمال زیاد نوزادان مبتلا به کولیک خواهند داشت و سیگار می تواند علت این موضوع باشد.

اگر احساس می کنید که نوزاد شما بیش از حد تحریک شده است:

پاسخ دادن – گریه تنها راه ارتباطی نوزاد است؛ اما همچنین تنها راه او برای کنترل هر گونه فضای حدید و احساسات گیج کننده جدید است؛ او گریه می کند؛ شما می دوید تا در کنار او قرار بگیرد. در واقع؛ مطالعات نشان می دهد که پاسخ سریع به گریه های نوزاد, در دراز مدت گریه های او را کاهش می دهد.

هیجان غیر مستقیم – بازدیدکنندگان را محدود کنید و از قرار گرفتن نوزاد در معرض تجربیات جدید در محیط های تحریک کننده (به ویژه در اواخر بعد از ظهر و اوایل شب) خودداری کنید. مشاهده کنید که نوزاد شما چگونه به برخی از محرک ها پاسخ می دهد و از هر چیزی که به نظر می رسد باعث آزار نوزاد شما می شود خودداری کنید.

آرامش را ایجاد کنید – تلاش برای ایجاد آرامش در محیط, به نوزاد شما کمک می کند تا به آرامش برسد. چراغ ها را خاموش کنید؛ با لحن آرامش بخشی با او صحبت کنید یا آواز بخوانید (یا اصلا صحبت نکنید) و سر و صداها و حواس پرتی های دیگر را به حداقل برسانید.

اگر فکر می کنید که نوزاد شما مشکلات دستگاه گوارش دارد:

شکم نوزاد خود را به آرامی بمالید – برخی از نوزادان کولیکی هنگام مالیدن آرام شکمشان تسکین پیدا می کنند. قدرت لمس به تنهایی می تواند نوزادان را تسکین دهد. بنابراین نوزاد خود را به صورت روی به پایین روی دامان یا به صورت قائم نگه دارید. یا در حالی که نوزاد را در آغوش گرفته اید به آرامی پشت آنها را مالش دهید.از نوزادان کولیکی هنگام مالیدن آرام شکمشان تسکین پیدا می کنند.

کاری کنید نوزادتان آروغ بزند – اگر احساس می کنید که نوزاد شما دچار گاز معده است؛ آروغ زدن می تواند به تسکین درد آنها کمک کند. مطمئن شوید که نوزاد شما به طور موثری آروغ می زند.

در مورد داروهای آنتی گاز سوال کنید – مطالعات نشان می دهد که کاهش گاز معده ممکن است باعث کاهش ناراحتی و گریه شود. بنابراین از پزشک اطفال در مورد امتحان کردن قطره های آنتی گاز تهیه شده با سیمتیکون سوال کنید. گرچه تحقیقات هنوز نشان نداده است که این درمان به طور قطع به کولیک کمک می کند اما ممکن است پزشک فکر کند که ارزش امتحان را دارد.

پروبیوتیک ها را در نظر بگیرید – قطره های پروبیوتیک ممکن است به طور باقوه گریه را در برخی از نوزادان کولیکی مهار کند (باکتری های پروبیوتیک به طور طبیعی در دستگاه گوارش رشد می کنند و به سلامت روده کمک می کنند). باز هم تحقیقات؛ بسیار محدود است؛ اما با پزشک اطفال خود مشورت کنید.

آنچه را می خورید را نظارت کنید – اگر شیر می دهید؛ با پزشک خود در مورد اینکه می توانید موقتا از رژیم غذایی خود که می تواند باعث ایجاد کولیک در نوزاد شما شود صرف نظر کنید سوال کنید.

سایر روش های تسکین دهنده برای نوزادان کولیکی

نزدیک شدن – نوازش؛ پوشاندن و یا حمل نوزاد شما نه تنها به او امنیت و نزدیکی فیزیکی می دهد؛ بلکه به شما کمک می کند تا بهتر بتوانید با نوزاد خود هماهنگ شوید.

گرم نگه داشتن – پتویی که گرم است را به خوبی دور نوزاد خود بپیچید. ترکیب گرما و حس امنیت ممکن است به گریه نکردن نوزاد شما کمک کند.

صدای سفید را امتحان کنید – صدای جاروبرقی یا خشک کن یا سشوار می تواند نوزاد را آرام کند.

موسیقی آرامش بخش پخش کنید – نوزادی که گریه می کند؛ ممکن است به لایلایی و آواز خواندن یا پخش ملایم موسیقی واکنش نشان دهد. برخی دیگر از نوزادان می توانند از تکرار کلماتی مانند “شششششش” آرام بگیرند.

حرکت کنید – تاب دادن را امتحان کنید. حرکت دادن نوزادان تازه متولد شده آرامش بخش است چون آنها احساس می کنند که در رحم مادرشان هستند.حرکت دادن نوزادان تازه متولد شده آرامش بخش است چون آنها احساس می کنند که در رحم مادرشان هستند.

پستانک بدهید – به نظر می رسد که برخی از نوزادان کولیکی می خواهند به طور مداوم غذا بخورند و این ممکن است به دلیل آرامشی باشد که از مکیدن به دست می آورند و نه به خاطر گرسنگی. بنابراین اگر به نظر می رسد که نوزادتان کلافه است و تغذیه کافی دارد؛ پستانک می تواند کمک کننده باشد.

از خانه بیرون بروید – گاهی اوقات تغییر فضا به نوزاد شما کمک می کند. می توانید نوزاد خود را در صندلی کوک قرار دهید و شروع به رانندگی کند. اما اگر گریه ادامه داشت به عقب برگردید و به سمت خانه بروید چون گریه های نوزاد حواس شما را از جاده پرت می کند.

به خاطر داشته باشید که شما هرگز نباید بدون مشورت با متخصص اطفال داروهای گیاهی را امتحان کنید. همیشه قبل از ایجاد تغییرات مهم در رژیم های غذایی خود یا نوزادتان؛ با پزشک خود مشورت کنید.

شربت گریپ واتر و کولیک نوزاد

شربت گریپ واتر به عنوان داروی گیاهی برای همه چیز (از نفخ تا کولیک نوزاد) شناخته می شود. برخی از والدین ادعا می کنند که شربت گریپ واتر در تسکین علائم کولیک کمک کننده است؛ اما هیچ مطالعه معتبری این موضوع را نشان نداده است. و از آنجا که این شربت توسط سازمان غذا و دارو (FDA) تنظیم نشده است؛ شربت گریپ واتر برای نوزادان توصیه نمی شود. همیشه بهتر است که قبل از امتحان هر روش درمانی با پزشک متخصص اطفال مشورت کنید.

نکاتی برای والدین در باره کولیک نوزادان

گرچه می توان به راحتی گفت که به نظر نمی رسد که ساعت ها گریه روزانه به نوزاد آسیبی نمی زند اما مطمئنا روی والدین اثراتی را به جا می گذارد. گوش دادن به جیغ های نوزاد می تواند دلخراش؛ ناراحت کننده و اضطراب آور باشد. برای کنار آمدن با این گریه ها بهتر است که موارد زیر را امتحان کنید:گوش دادن به جیغ های نوزاد کولیکی می تواند دلخراش؛ ناراحت کننده و اضطراب آور باشد.

تقسیم وظایف – در صورت امکان از همسر خود بخواهید که در زمان هایی که خسته می شوید جای شما را بگیرد و مسئولیت نوزاد کولیکی تان را به عهده بگیرد.

استراحت کنید – مهم است که به گریه های نوزاد خود پاسخ دهید چون تنها را ارتباطی او با شما است. اما هر چند وقت یکبار، 10 تا 15 دقیقه استراحت کنید.

اثرات گریه نوزاد را خنثی کنید – از هدفون های نویز کنسلینگ استفاده کنید و یا به موسیقی گوش دهید تا آثار گریه های نوزاد خود را از بین ببرید. اما صدای موسیقی خود را به حدی بلند نکنید که نتوانید صدای نوزاد را بشنوید.

در مورد مشکل خود صحبت کنید – با همسرتان؛ متخصص اطفال یا یکی از اعضای خانواده یا دوست خود صحبت کنید. فقط دانستن اینکه تنها نیستید می تواند شما را تسکین دهد.

در کولیک نوزادان چه موقع با پزشک تماس بگیریم؟

در حالی که این احتمال را می دهد که دوره های طولانی گریه و جیغ نوزاد به خاطر کولیک است؛ با پزشک متخصص اطفال خود مشورت کنید. پزشک می تواند نوزاد شما را معاینه کند تا سایر علل احتمالی گریه را رد کند. اگر اطمینان حاصل کردید که با مشکل کولیک مواجه هستید می توانید چند استراتژی تسکین دهنده را استفاده کنید. توصیف گریه (مدت زمان، شدت؛ الگوی آن؛ هر گونه تغییر در حد معمول و غیره) به پزشک کمک می کند تا بیماری های پزشکی زمینه ای مانند ریفلاکس؛ عفونت یا آلرژی به شیر و غیره که می تواند باعث گریه شود را رد کند.

خروج از نسخه موبایل