نماد سایت شرکت خدماتی شکوفایی

یبوست در کودکان و وظیفه پرستار کودک

یبوست در کودکان و وظیفه پرستار کودک

همانطور که اکثر خانواده ها می دانند، یبوست در کودکان یکی از اصلی ترین و البته شایع ترین مشکلاتی است که در طول دوران رشد، به سراغ کودک می آید و باعث ایجاد مشکلاتی برای دفع مدفوع و روده کودک خواهد شد.

یبوست در کودکان

به طور کلی یبوست در کودکان، به معنای تاخیر بیشتر از 3 روز در دفع و البته اذیت شدن هنگام دفع خواهد بود؛ در این دوران، کودک مدفوع خود را با درد دفع خواهد کرد و حتی ممکن است دفع، با خون نیز همراه شود.

همانطور که گفته شد، متاسفانه یبوست در همه افراد به ویژه کودکان، یکی از اصلی ترین مشکلات است؛ خانواده ها نیز برای درمان این مشکل، کم کاری می کنند و به طور کلی حدودا 20 الی 30 درصد خانواده ها، برای رفع یبوست در کودک خود، به پزشک مراجعه می کنند و خانواده های دیگر نیز به راحتی از کنار این مشکل جدی می گذرند.

ایجاد یبوست در کودکان

به طور کلی، احتمال ایجاد یبوست در کودکان در 3 حالت، بیشتر می باشد و شما باید مراقبت بسیار زیادی از کودک در این 3 زمان یا حالت داشته باشید؛ در ادامه این حالت ها را به شما خواهیم گفت.

کودک شما زمانی که شیر گاو و غذای نرم مصرف می کند، بنا به دلایل مختلفی، امکان ایجاد یبوست در کودک بسیار بالا خواهد رفت و در این دوره، نیازمند مراقبت بسیار بیشتری خواهد بود.

خانواده ها، زمانی که کودک به یک سن مشخصی برسد و احساس کنند که باید توالت رفتن را آموزش ببیند، به او یاد می دهند که چگونه به سرویس بهداشتی برود و راه های مختلف آن را به او می گویند.

در این زمان نیز به دلیل اینکه کودک بازیگوش است و به طور کلی علاقه به نگهداشتن ادرار و مدفوع و ادامه دادن به بازی در این زمان دارد، مطمئنا با مشکل یبوست مواجه خواهد شد و کودک در این زمان نیازمند مراقبت بسیار بیشتری نسبت به دیگر شرایط خواهد بود.

یبوست در کودکانعلائم یبوست در کودکان

به طور کلی یبوست در کودکان چند علامت دارد که در ادامه به شما می‌ گوییم.

زمانی که کودک شما مدفوع خود را دفع نمی کند و یا این کار را به سختی انجام می دهد، می توان گفت یبوست گرفته است و نیاز به مراقبت بسیار بیشتر و البته مراجعه به پزشک دارد.

در برخی از موارد، درد در قسمت شکم نیز می تواند از علائم یبوست در کودکان باشد؛ زمانی که کودک شما به دلیل درد قسمت شکم گریه می کند و به اصطلاح، کلافه است، یبوست در او ایجاد شده است و برای دفع مدفوع، بسیار اذیت می شود.

اما یکی دیگر از علائم یبوست در کودکان، اشتهای کم است؛ به طور کلی زمانی که کودک شما نسبت به روز های قبل خود، کمتر غذا می خورد و میلی به خوردن آن ندارد، به احتمال زیاد یبوست گرفته است و تا زمانی هم که مشکل او برطرف نشود، کم اشتها باقی خواهد ماند و همچنان میلی به خوردن غذا، نخواهد داشت.

علائم یبوست در کودکانتب یکی از نشانه های یبوست در کودکان

تب نیز یکی از نشانه های یبوست در کودک می باشد که ممکن است شدت آن بسیار بالا رود؛ پیشنهاد می شود در زمانی که کودک شما دچار تب شدید شد، حتما به پزشک مراجعه کنید و از درمان های خانگی و سنتی نیز پرهیز کنید.

حالت تهوع هم یکی دیگر از علائم شدید یبوست در کودکان می باشد که ممکن است مشکلاتی را برای کودک به وجود بیاورد؛ استفراغ ممکن است به دلیل تغذیه غذایی نامناسب، مسمومیت غذایی، یبوست و … به وجود بیاید که قابل رفع است و جای نگرانی ندارد.

وجود خون در مدفوع یکی از علائمی است که هنگام مشاهده، باید مطمئن باشید که کودک شما یبوست گرفته است؛ یکی از اصلی ترین علائم یبوست در کودکان، همین وجود خون در مدفوع می باشد.

کم شدن وزن هم از علائم یبوست در کودکان می باشد؛ هنگامی که وزن کودک شما رو به کاهش بود، حتما تغذیه غذایی مناسب را در دستور کار خود قرار دهید و در صورت برطرف نشدن و رشد کودک از نظر وزن، به پزشک و متخصص تغذیه مراجعه کنید تا با ارائه برنامه درست و کاربردی، به افزایش وزن کودک شما کمک کند.

وظایف پرستار کودک هنگام یبوست کودکان

وظیفه پرستار کودک، زمانی که کودک دچار یبوست شده است، این است که دقت داشته باشد چه عواملی باعث بروز یبوست شده است؛ در برخی موارد دیده شده است که کودکان بازیگوش هستند و سرگرم بازی کردن می شوند، از رفتن به توالت خودداری می کنند و تمایل زیادی به توالت رفتن ندارند. در چنین شرایطی و سرگرم بازی کردن می شوند، از رفتن به توالت خودداری می کنند و تمایل زیادی به توالت رفتن ندارند. در چنین شرایطی وظیفه پرستار کودک این است که، توجه بالایی به تعداد دفعات توالت رفتن کودک داشته باشد و با هر روشی که می تواند، کودک را به توالت ببرد.

یبوست در کودکانکودک بر اثر مصرف برخی از مواد غذایی دچار یبوست شده

اگر کودک بر اثر مصرف برخی از مواد غذایی دچار یبوست شده باشد، وظیفه پرستار کودک این است که، این مواد غذایی را از لیست غذای کودک حذف کرده و غذا هایی را در برنامه غذایی کودک بگنجانند که هم به درمان یبوست و هم جلوگیری از آن، کمک کند.

برخی از کودکان، بر اثر استفاده از برخی دارو ها، دچار یبوست می شوند و وظیفه پرستار کودک در چنین شرایطی، این است که حتما داروی کودک را از روشی استفاده کند که کودک، کمتر دچار یبوست شود.

یکی از عوامل موثری که پرستار کودکان هنگام یبوست کودک در نظر بگیرند، این است که، حتما آب و آب میوه ها را در برنامه روزانه کودک داشته باشند؛ زیرا مصرف زیاد آب و آب میوه به همراه سایر غذا ها، می تواند کمک بسیار زیادی به درمان یبوست کودک و همچنین جلوگیری از آن در کودکان شود.

پرستار کودک هنگام یبوست کودکان، باید توجه بسیار ویژه تری به او داشته باشند و تمامی کار های کودک را زیر نظر بگیرند تا از بروز مشکلات بیشتر و جدی تر، جلوگیری کند.

جمع بندی نهایی

به طور کلی یبوست در کودکان، یکی از مهم ترین مشکلات است که والدین یا پرستار کودک، باید به آن توجه بسیار ویژه ای داشته باشند و حتما به این مشکل رسیدگی کنند؛ نادیده گرفتن این مشکل توسط والدین یا پرستار کودک می تواند باعث بروز مشکلات بسیار بیشتری در کودک شود و او را از نظر عصبی، بسیار ضعیف کند.

 

خروج از نسخه موبایل