نماد سایت شرکت خدماتی شکوفایی

دلایل شب ادراری در کودکان و راه‌حل‌هایی جهت جلوگیری و درمان آن

دلایل شب ادراری در کودکان و راه‌حل‌هایی جهت جلوگیری و درمان آن

شب ادراری در کودکان از جمله مشکلاتی‌ست که هر کودکی ممکن است دچار آن شود. این مشکل شایع می‌تواند موجبات نگرانی والدین را فراهم سازد. اما این اتفاق کاملا غیر ارادی‌ست و در طول زمان خواب اتفاق می‌افتد. این مشکل را می‌توان از جمله مشکلاتی دانست که می‌تواند کودکان و نوجوانان بسیاری را در سر تا سر جهان درگیر خود کند. در واقع این اتفاق در اثر از دست دادن کنترل مثانه در طول زمان خواب شبانه اتفاق می‌افتد. شاید برای شما به عنوان والدین کودک، این اتفاق کاملا ناخوشایند و یا نگران کننده باشد. اما می‌توان گفت این اتفاق کاملا طبیعی‌ست و نباید موجبات نگرانی شما را فراهم سازد. در برخی از کودکان این اتفاق جزئی از مرحله‌ی رشد کودک است و نمی‌توان از آن جلوگیری کرد. اما می‌توان در اکثر کودکان از این اتفاق پیشگیری و آن را به طور کامل درمان کرد.

دلایل عمده‌ی شب ادراری در کودکان

شب ادراری در کودکان می‌تواند به دلایل مختلفی روی دهد. در کودکان زیر یک سال به دلیل عدم کنترل مثانه توسط مغز این اتفاق شایع است. کودک با بزرگ شدن و بالا رفتن سنش، کنترل مثانه توسط مغز شکل می‌گیرد و باعث جلوگیری از خروج غیر ارادی ادرار می‌شود. اما کنترل مثانه توسط مغز در ابتدا فقط در طول روز اتفاق می‌افتد و در طول شب امکان عدم کنترل وجود دارد. همچنین دلایل دیگری جز عدم کنترل مثانه توسط مغز وجود دارد که می‌تواند موجب بروز این مشکل شود. از جمله این دلایل می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

شب ادراری در کودکان

چگونه می‌توان از شب ادراری در کودکان پیشگیری کرد؟

همانطور که قبل‌تر گفته شد، شب ادراری در کودکان به دلایلی مختلفی می‌تواند اتفاق روی دهد. پس با پیدا کردن دلیل آن می‌توان از این اتفاق پیشگیری کرد. اکثر کودکان پس از گذراندن این مرحله از رشد به خودی خود درمان شده و نیاز به درمانی ندارند. اما برخی از کودکان با بالا رفتن سن‌شان همچنان دچار این مشکل بوده و نیاز به درمان دارند. در این کودکان نیز با پیدا کردن دلیل این اتفاق می‌توان از آن جلوگیری کرد. لازم است برای پیشگیری از این مشکل با کودک صحبت کرده تا دلیل آن را بفهمید. در برخی موارد ممکن است نیاز به مشورت با پزشک باشد و پزشک به درمان کودک بپردازد.  در مواردی مانند عفونت‌های ادراری، مشکلات کلیه و دیابت به پزشک نیاز پیدا خواهید کرد. درمان بیماری که موجب عدم کنترل ادرار در کودک شده است، مشکل او نیز رفع خواهد شد.

چند نکته‌ی مهم در جلوگیری از شب ادراری در کودکان

با رعایت چند نکته می‌توانید در صورتی که کودک دچار شب ادراری در کودکان شده است، از آن جلوگیری کنید. اجازه ندهید کودک در شب نوشیدنی‌های کافئین‌دار مثل چایی و یا قهوه بنوشد. بعد از خوردن شام نیز اجازه‌ی خوردن چیزی به او نداده و از نوشیدن بیش از حد آب جلوگیری نمایید. لازم است اگر کودک این موارد را فراموش می‌کند، تا قبل از خواب به اون این موارد را یادآور شوید. همچنین قبل از خواب حتما به او یادآوری کنید که به دستشویی برود. لازم است تا جای ممکن کیفیت خواب کودک را با فراهم نمودن شرایط محیطی بالا ببرید. در صورتی که کودک در طول شب دچار این مشکل شد، ملافه‌ی تشک را سریعا تعویض نمایید.به طور معمول نمی‌توان برای شب ادراری کودک زمان مشخصی جهت درمان کامل مشخص کرد.

شب ادراری در کودکان

تا چه سنی شب ادراری در کودکان ادامه دارد؟

به طور معمول نمی‌توان برای شب ادراری کودک زمان مشخصی جهت درمان کامل مشخص کرد. کودک تا نتواند کنترل مثانه‌ی خود را در دست بگیرد امکان شب ادراری دارد. اما اکثر کودکان تا قبل از سن 5 سالگی آموزش‌های لازم جهت کنترل ادرار و رفتن به توالت را دیده‌اند. کودکان بین 5 تا 7 ساله ممکن است همچنان این مشکل را داشته باشند و رخت‌خواب خود را خیس کنند. اما بعد از 7 سالگی تعداد کمی از کودکان همچنان داری این مشکل هستند. دلایل عمده‌ی این مشکل نیز در کودکان بالای 7 سال وجود عوامل استرس‌زا در کودک می‌باشد. دلایلی مانند تولد خواهر یا برادر جدید و یا طلاق والدین می‌توانند از جمله‌ی این دلایل باشند. در صورتی که کودک با دلایل استرس‌زا دچار چنین مشکلی شده است، بهتر است برای رفع آن با یک مشاور کودک مشورت نمایید.

خروج از نسخه موبایل