نماد سایت شرکت خدماتی شکوفایی

هر آنچه باید در مورد ترس های طبیعی کودکان بدانید

هر آنچه باید در مورد ترس های طبیعی کودکان بدانید

ترس های طبیعی کودکان : برای هر یک از والدین ممکن است گاهی این سوال پیش بیاید که آیا طبیعی است فرزندم از این چیز بترسد یا نه؟ یا در مواجه با ترس های کودکان چه کاری باید انجام بدهیم؟ و… قبل از هر چیز بگذارید خیالتان را راحت کنیم، احساس ترس در کودکان امری طبیعی است. از این رو هر از گاهی ممکن است که کودکان دچار احساس ترس شوند.

به عبارتی ترس احساسی است که باعث می شود کودکان محتاط تر باشند. اصولا چیزهای جدید، بزرگ، بلند یا متفاوت ممکن است برای بچه ها در ابتدا ترسناک به نظر برسد. شما به عنوان والدین کودک، وظیفه دارید به کودکان خود کمک کنید تا در مقابل ترس هایشان مقاومت کنند و در مواجه با آن ها احساس امنیت و آرامش داشته باشند. از این رو ما در این مقاله از سایت شکوفایی قصد داریم به موضوع ترس های طبیعی کودکان بپردازیم.

آنچه در این مقاله از سایت شکوفایی می خوانید:

ترس های طبیعی کودکان

ترس های طبیعی کودکان

کودکان از چه چیزی می ترسند؟

کودکان در سنین خاص از چیزهای متفاوتی ممکن است بترسند. برخی از این ترس ها طبیعی هستند. به طور مثال حتما رفتار نوزادان 8 تا 9 ماهه را زمانی که با فردی جدید روبرو می شوند، دیده اید. نوزادان حدودا 8 تا 9 ماهه توانایی تشخیص چهره افرادی را که می شناسند دارند. برای این نوزادان دیدن چهره های جدید چیزی جدید و ترسناک است. برای همین با دیدن فرد غریبه ای ممکن است آن ها گریه کنند و خود را به والدین خود بچسبانند. در واقع آن ها با این کار به دنبال احساس امنیت در مقابل آن چهره جدید هستند. پس می توان گفت یکی از ترس های طبیعی کودکان در نوزادی می تواند ترس از چهره های جدید باشد.

اما برای کودکان 10 ماهه تا 2 ساله، دیگر ترس از چهره های جدید امری طبیعی نیست. یکی از ترس های طبیعی کودکان در سن 10 ماهگی تا 2 سالگی جدایی از والدین باشد. این ترس اصولا باعث می شود کودکان علاقه ای به رفتن به مهد کودک نداشته باشند و حتی از اینکه والدینشان هنگام خواب آن ها را ترک می کنند اضطراب پیدا کنند. کودکانی که به خاطر بودن در کنار والدینشان گریه می کنند و مدام در تلاش اند خود را نزدیک والدین خود نگه دارند، ترس جدایی از والدین را در وجود خود دارند.

ترس در کودکان 4 تا 6 سال

همچنین زمانی که کودکان به سن 4 تا 6 سال می رسند، قدرت تصور و تخیل آن ها به طور قابل توجهی افزایش پیدا می کنند. در این سن اکثر کودکان دوستی خیالی دارند یا همیشه در ذهنشان هیولایی ترسناک را تصور می کنند که هر لحظه ممکن است زیر تخت، داخل کمد و.. باشد. پس با این شرایط می توان گفت یکی از ترس های طبیعی کودکان در سن 4 تا 6 سالگی ترس از موجود ترسناک خیالیشان است. البته ترس از تاریکی، آتش بازی، صداهای بلند مانند رعد و برق و… نیز می تواند برای کودکان در این سنین ترسی طبیعی محسوب شود.

هر آنچه باید در مورد ترس های طبیعی کودکان بدانید

ترس های طبیعی کودکان

در کل کودکان هر چه بزرگ تر می شوند، ترس های طبیعی برای آن ها هم تغییر می کند. به عبارتی دیگر با بزرگ تر شدن کودکان ترس هایشان بزرگ تر و واقعی تر می شود. برای کودکان 7 سال به بالا ترس از هیولای زیر تخت دیگر نمی تواند ترس طبیعی باشد. در این سن اصولا کودکان با ترس های واقعی در زندگی مواجه می شوند. مثلا ترس از اینکه یک آدم بد نزدیکشان شود. برخی از ترس های طبیعی کودکان در سن 7 سالگی به بالا عبارت است از:

والدین چطور می توانند به فرزندانشان زمانی که ترسیده اند کمک کنند؟

زمانی که متوجه شدید فرزندتان از چیزی ترسیده است، با انجام این کارها می توانید به او کمک کنید:

برای نوزادان 8 تا 9 ماهه که دیدن چهره ای جدید ممکن است باعث ترسشان شود، بهترین کار این است که خودتان هم همراه نوزادتان کنار آن چهره جدید قرار بگیرید. با این کار در واقع احساس امنیت و آرامش را به نوزاد انتقال می کنید.

ترس های طبیعی کودکان

ترس های طبیعی کودکان

کودکانی که ترس از جدایی والدین از خود را دارند لازم است که اطمینان خاطر دهید که همیشه پیش آن ها بر می گردید. بنابراین لازم است که وقتی آن ها را چند ساعت در جایی مثل مهد کودک می گذارید، از قبل با آن ها در خصوص اینکه پیش او باز می گردید صحبت کرده باشید و او را مطمئن کنید که همیشه پیش او بر می گردید.

ترس در کودکان 4 تا 6 سال

ترس در کودکان 4 تا 6 سال اصولا در شب ها به سراغشان می آید. از این رو باید سعی کنید قبل از خواب لحظات شادی را برای او بسازید. به طور مثال شب ها او را با یک قصه بخوابانید، قصه ای که کاملا حواس او را از هیولایی که در ذهن دارد پرت کند. اینکار باعث انتقال عشق و امنیت به فرزندانتان می شود.

البته کمک به مواجه شدن با ترس هایشان بهترین کاری است که می توانید برای او بکنید. برای اینکار کافی است با یک دیگر داخل کمد یا زیر تخت را چک کنید تا او کاملا مطمئن شود هیچ چیزی برای ترسیدن وجود ندارد. فراموش نکنید که هیچ وقت خودتان به تنهایی این کار را نکنید. انجام این کار با یکدیگر یا حتی انجام این کار تنها توسط کودک باعث شجاع تر شدن کودک می شود.

ترس در کودکان 7 سال به بالا

ترس در کودکان 7 سال به بالا همانطور که گفته شد ترس هایی است ممکن است واقعا کودکان در زندگیشان با آن ها روبرو شوند. از این رو بهترین کمک به این کودکان این است که به آن ها کمک کنید آمادگی مواجه شدن با ترس هایشان را داشته باشند. در واقع باید کاری کنید آن ها بتوانند با ترس هایی که دارند کنار بیایند و کم کم آن ها را کنار بگذارند.

هر آنچه باید در مورد ترس های طبیعی کودکان بدانید

ترس های طبیعی کودکان

از کجا بفهمیم ترس کودک طبیعی است یا غیر طبیعی؟

ترس های طبیعی کودکان اگر والدین بتوانند حمایت خود را به کودکان ثابت کنند مسئله ای ایجاد نمی کنند و در نهایت کودکان می توانند با آن ها کنار بیایند.

اما شرایط کودکان با یک دیگر متفاوت است. برای همین بعضی از کودکان در زمان مواجه با ترس هایشان به حمایت های بیشتری نیاز دارند.

با این حال در کل می توان گفت ترس های طبیعی کودکان گذرا هستند و به مرور زمان برطرف می شوند.

ترس های غیر طبیعی کودکان اما تنها با حمایت والدین بر طرف نمی شوند. اگر کودک دچار ترس های غیر طبیعی یا شدید باشد، دچار اضطرابی غیر عادی و زیاد است. اضطرابی که دارد باعث می شود او نتواند برخی کارهای طبیعی را انجام دهد.

ترس های طبیعی کودکان

ترس های طبیعی کودکان

چه زمانی برای ترس های کودکمان باید به پزشک مراجعه کنیم؟

بدون شک وقتی ترس کودکان از حالت طبیعی فراتر می رود و تبدیل به ترس شدید و غیر طبیعی می شود، باید کودک خود را نزد پزشک ببرید. به عبارتی می توان گفت با مشاهده علائم زیر باید به پزشک مراجعه کنید. زیرا ترس های کودک شما شدید و غیر طبیعی هستند.

در پایان پیشنهاد ما به شما این است که برای مقابله با ترس های کودک خود همیشه به دنبال روش های علمی باشید. روش های علمی بهترین راه مقابله با ترس های کودکان هستند. همچنین توجه داشته باشید که هیچ گاه کاری نکنید که به ترس های کودکان دامن بزنید. اصولا حرف زدن از ترس های کودکان با دیگران در حضور کودکان باعث می شود آن ها بیشتر احساس ترس پیدا کنند.  همچنین کتاب های بسیاری در زمینه ترس چه برای کودکان و چه برای والدین وجود دارد. خواندن آن ها نیز می تواند شما را با روش های مختلف مقابله با ترس کودکان آشنا کند.

خروج از نسخه موبایل