نماد سایت شرکت خدماتی شکوفایی

دندان درآوردن کودک مهم ترین رویداد زندگی کودک

دندان درآوردن کودک مهم ترین رویداد زندگی کودک

دندان درآوردن کودک:رویش دندان ها در کودکان، نقطه عطفی در زندگی کودک است که، به یکباره اتفاق نمی افتد. تبدیل این لبخند لثه نما به لبخند درخشان دندان نما، مسیری است که، سالها به طول می انجامد. زمانی که، کودک شما 3 ساله می شود، دهانی پر از دندان های آسیایی خواهد داشت که می تواند به تنهایی آن ها را مسواک بزند، در این صورت مهمترین گام در راه مراقبت از خود را بر می دارد. هرچند مهارت های لازم برای انجام این  کار خوب را ندارد. پس او را در این امر مهم یاری کنید تا او حداقل به سن 6 سالگی برسد.

دندان درآوردن کودک

دندان های نوزاد از زمانی که به عنوان جنین، در رحم قرار دارند، شروع به ریشه زدن میکنند. در اصل پایه ریزی  برای دندان های او خواهد بود.( دندان های شیری نامیده می شوند) به ندرت پیش می آید که، نوزادی با یک یا دو دندان متولد شود، یا در چند هفته اول زندگی دندان در آورد. اما، اولین دندان اکثر نوزادان، بین 4 تا 7 ماهگی شروع به درآمدن خواهد کرد.اگر رشد کودک شما خوب باشد، ممکن است سفیدی اولین دندان او را (معمولا یکی از دندانهای وسط پایین) در 3 ماه اول ببینید.

دندان درآوردن کودک مهم ترین رویداد زندگی کودک

دندان درآوردن کودک

اگر او دیر شکوفا باشد، ممکن است مجبور شوید منتظر بمانید تا یک ساله یا بزرگتر شود. آخرین دندان هایی ک درمی آیند دندان های آسیابی است که در انتهای دهان، در هر دو طرف و در بالا و پایین یافت می شود. این دندان ها معمولا حدود سه سالگی کودک شروع به پدیدار شدن می کنند. مدت کوتاهی پس از آن کودک شما باید یک مجموعه کامل از 20 دندان داشته باشد.

علائم رویش دندان در نوزادان چیست؟

بعضی از نوزادان راحت و بی دردسر دندان درمی آورند، اما تعدادی از آنها سختی های زیادی را تحمل خواهند کرد. در اینجا با برخی علاٸمی که ممکن است به هنگام دندان درآوردن نوزاد با آنها مواجه شوید، آشنا خواهید شد: ترشح بیش از حد بزاق دهان (که می تواند به خارش و سوزش اطراف دهان منجر شود)

تورم و حساسیت لثه در زمان دندان درآوردن کودک

کج خلقی و بهانه گیری علاقه به گاز گرفتن چیزهای اطراف امتناع از غذا خوردن مشکلات خواب تب، استفراغ و یا اسهال نمی توانند از علاٸم رویش دندان در نوزاد باشند. اگر کودک شما این علائم و یا هر گونه علاٸم نگران کننده دیگری را داشته باشد، آن ها را به دندان درآوردن او ربط ندهید. به پزشک مراجعه کنید اکثر نوزادان، به این ترتیب دندان در می آورند: ابتدا دندان های میانی فک پایین و سپس، دندان های میانی فک بالا و سپس دندان های کناری و سپس دندان های پشتی.

دندان درآوردن کودک مهم ترین رویداد زندگی کودک

دندان درآوردن کودک

راه حل هایی برای کمک به کودک در کاهش درد دندان درآوردن

شما نمی توانید کاری کنید تا دندانها زودتر ظاهر شوند، اما اگر فکر می کنید که کودک شما در عذاب است، می توانید به آنها در کاهش درد، کمک کنید تا راحت تر این مرحله را پشت سر بگذارد. در اینجا چند راهکار را به شما معرفی خواهیم کرد:

چیزی برای جویدن به او بدهید در هنگام دندان درآوردن کودک

یک دستمال حوله ای مرطوب، حلقه یا لثه دندانی سرد می تواند مفید باشد. لثه دندانی را در فریزر قرار ندهید، زیرا زمانی که منجمد می شود، می تواند به لثه کودک آسیب برساند.)

غذاهای سرد به او بدهید در هنگام دندان درآوردن کودک:

ممکن است خوردن غذاهای سرد مانند سس سیب یا ماست در کاهش درد او تاثیر گذار باشد.

سعی کنید درد او را تسکین دهید.

اگر هیچ کدام از اینها به شما کمک نکرد. پزشک ممکن است استامینوفن کودکان را برای کاهش درد و التهاب توصیه کند.

در مدت زمان دندان درآوردن کودک

دندان درآوردن کودک

دندان درآوردن کودک

لثه های او را ماساژ دهید.

پس از شستن دستها، لثه های او را به آرامی، اما با کمی فشار ماساژ دهید. این فشار می تواند احساس خوشایندی در کودک ایجاد کند و درد دندان های زیر لثه را که در حال بیرون زدن هستند را تا حدودی کاهش دهد.

در مدت دندان درآوردن کودک سعی کنید درد او را تسکین دهید.

اگر هیچ کدام از اینها به شما کمک نکرد. پزشک ممکن است استامینوفن کودکان را برای کاهش درد و التهاب توصیه کند. با وجود اینکه شما این داروها را با توصیه پزشک فرزندتان استفاده می کنید، اما بهتر است از داروهای بی حسی موضعی مانند ژل ها و کرم ها برای کودکان زیر 2 سال استفاده نکنید.

آکادمی کودکان دندانپزشکی آمریکا، اداره غذا و داروی آمریکا و دیگر متخصصان هشدار می دهند که داروهای بی حس کننده موضعی که حاوی بنزوکائین هستند، می تواند باعث ایجاد متهموگلوبینمی شوند که یک بیماری نادر اما خطرناکی می باشد که در آن مقدار اکسیژن خون نوزاد را به طرز فجیعی پایین می آورد.

چگونگی مسواک زدن برای نوزاد

هنگامی که دندان نوزاد شما در حال روییدن است، شما باید سعی کنید آنها را تمیز نگه دارید. به محض اینکه سفیدی دندان های او ظاهر شوند، آنها را دو بار در روز با استفاده از مسواک و مقدار کمی خمیر دندان بشویید. از پزشک یا دندانپزشک او بپرسید که آیا می توانید از خمیر دندان حاوی فلوراید استفاده کنید یا نه.

دندان درآوردن کودک مهم ترین رویداد زندگی کودک

دندان درآوردن کودک

هنگامی که کودک شما 2 ساله شود، مقدار خمیر دندان را روی مسواک به اندازه یک نخود افزایش دهید. اگر چند تا از دندان های کودک شما درآمده باشد و با مسواک، امکان دسترسی به تمام قسمتهای دندان او را ندارید، وقت آن رسیده است تا از نخ دندان استفاده کنید.(سعی کنید از نخ دندان های عصایی رنگارنگ مخصوص نوزادان استفاده کنید تا راحت تر بتوانید این کار را انجام دهید.)

راه های دیگر برای مراقبت از دندان های کودک در زمان دندان درآوردن کودک

کودک خود را با شیشه شیر در دهانش در رختخواب نگذارید. (مگر اینکه درونش آب باشد). قندهای موجود در شیرخشک و شیر مادر به هنگام خواب روی تمام دندانهای او تجمع کرده و می توانند منجر به پوسیدگی دندان کودک شوند و به همین دلیل این نوع پوسیدگی را پوسیدگی شیشه شیر می نامند. یکی دیگر از راه های اجتناب از این وضعیت و کاهش خطر پوسیدگی این است که کودک را به جای شیشه شیر با یک فنجان، به او شیر دهید.

دندان درآوردن کودک مهم ترین رویداد زندگی کودک

دندان درآوردن کودک

بهتر است این کار در حدود یک سالگی کودک، انجام شود تا او راحت تر بتواند با این قضیه کنار آید. همچنین ممکن است بخواهید از لیوان نی دار پرهیز کنید، زیرا ممکن است با قرار گرفتن در معرض طولانی مدت با قندها، به دندان ها آسیب برساند، درست مانند شیشه شیر.

چکاپ 6 ماهگی نوزاد، زمان مناسبی است تا از پزشک فرزند خود بپرسید که آیا کودک شما نیاز به مکمل فلوراید دارد یا خیر. (این قطره های جلوگیری از پوسیدگی، تنها در صورتی ضروری است که آب منطقه ای شما فلوراید نداشته باشد) همچنین از پزشک بخواهید، دندان های کودک شما را معاینه کند.

دندان درآوردن کودک

حوالی یک سالگی کودک، او را برای چکاپ دندان هایش، نزد دندانپزشک ببرید. اگر دندانپزشک کودک شما احساس می کند که او در معرض خطر ابتلا به پوسیدگی قرار دارد، ممکن است کودک شما نیاز داشته باشد تا دندان پزشک را کمی زودتر ملاقات کند.(شش ماه پس از درآمدن اولین دندان یا پس از تولد یک سالگی اش، هر کدام که زودتر اتفاق بیفتد.در حدود 18 ماهگی، فرزند شما ممکن است آمادگی یادگیری مسواک زدن دندان هایش را داشته باشد.

شما باید به او کمک کنید، زیرا او مهارت یا تمرکز لازم برای استفاده درست از مسواک را ندارد. شما حتما لازم نیست که در جهت مشخصی برای کودک مسواک بزنید. فقط سعی کنید که ذرات مواد غذایی را از لابلای دندان ها بیرون آورید. اگر فرزند شما طعم خمیر دندان را دوست ندارد، مارک دیگری را امتحان کنید.

سعی کنید به فرزندتان شیرینی کمتری بدهید. هنگامی که او در خوردن شیرینی جات زیاده روی می کند (به عنوان مثال در یک جشن تولد)، دقت کنید که بلافاصله بعد از خوردن، دندان هایش را حتما مسواک بزنید.

چه کار باید بکنید اگر کودک شما هنوز دندان در نیاورده است

اگر تا زمان چکاپ 18 ماهگی، هنوز هیچ نشانه ای از دندان در آوردن، در کودک خود ندیده اید، به پزشک یا دندانپزشک او مراجعه کنید. (نوزادان نارس ممکن است چند ماه دیرتر دندان در آورند.)همچنین اگر فرزند شما تمام علائم دندان درآوردن را داشته باشد، مثل ترشح زیاد بزاق دهان، لثه های متورم شده، اما به نظر می رسد که درد شدید غیرعادی را تحمل می کند(گریه های شدید بی وقفه)، با پزشک او تماس بگیرید. دندان درآوردن نباید برای کودک، یک پروسه مشقت بار باشد.

دندان های کودکان در چه سنی خواهند افتاد؟

تا زمانی که دندان های دائمی کودک آماده بیرون آمدن نباشند، دندان های شیری او نخواهد افتاد. در سن 6 سالگی شروع به افتادن خواهند کرد.

منبع: mouthhealthy

خروج از نسخه موبایل