نماد سایت شرکت خدماتی شکوفایی

پرستار سالمند آلزایمری

پرستار سالمند آلزایمری

اگر به دنبال استخدام پرستار سالمند آلزایمری در شیراز هستید می توانید روی تیم خدمات پرستاری شکوفایی حساب باز کنید. زوال عقل و بیماری آلزایمر شرایط ناتوان کننده ای را برای افرادی که آن را تجربه می کنند فراهم می کند. هر دو بیماری زوال عقل و آلزایمر بسیار شایع هستند و به طور فزاینده ای در سالمندان بالای 65 سال دیده می شود. پیش بینی شده است که تا سال 2025 حدود 7 میلیون سالمند ممکن است به بیماری آلزایمر مبتلا شوند. این رقم تنها 25 سال بعد دو برابر می شود و به 13.8 میلیون می رسد.

چه به تازگی به عنوان پرستار سالمند شروع به کار کرده باشید و چه به دنبال حرفه ای شدن خود باشید، یادگیری بیشتر در مورد آلزایمر و زوال عقل بسیار مهم است. با دانش بیشتری که در اختیار دارید برای ارائه مراقبت با کیفیت بالا به همه بیماران فعلی و آینده خود مجهزتر خواهید بود.

زوال عقل: علائم هشدار دهنده

زوال عقل به از دست دادن حافظه، مهارت های تصمیم گیری و توانایی های فکری اشاره دارد که به اندازه ای شدید هستند که بر زندگی روزمره تأثیر منفی بگذارند. این مشکل به خودی خود یک بیماری نیست، بلکه گروهی از علائم مربوط به اختلال حافظه است. چندین بیماری مختلف، از جمله بیماری آلزایمر، می تواند باعث زوال عقل شود.

مرکز کنترل بیماری (CDC) خاطرنشان می کند که سن بزرگترین عامل خطر برای ابتلا به زوال عقل است، زیرا افراد 65 سال و بالا بیشتر در معرض ابتلا هستند. با این حال، زوال عقل هنوز هم می تواند بر افراد جوان تأثیر بگذارد. زوال عقل زودرس معمولاً افراد 40 و 50 ساله را تحت تأثیر قرار می دهد، اما در برخی موارد، علائم زمانی می تواند شروع شود که فردی در سن 20 یا 30 سالگی است.

همیشه بهترین کار این است که زوال عقل را در اسرع وقت شناسایی و شروع به درمان کنید. بدون توجه به سن بیمار مراقب علائم هشداردهنده زوال عقل زیر باشید:

  • تغییرات حتی کوچک در حافظه کوتاه مدت؛
  • تغییر در خلق و خو یا شخصیت؛
  • رفتار نامناسب یا خارج از شخصیت؛
  • مشکل در تکمیل وظایف اصلی یا آشنا؛
  • مشکل در تکلم، پیدا کردن واژگان جدید و ارتباط برقرار کردن
  • بی حالی، بی تفاوتی یا افسردگی؛
  • مشکل در دنبال کردن دستورالعمل‌ها یا داستان‌ها؛
  • مشکل در استدلال و هماهنگی فضایی؛
  • گیجی یا سرگردانی عمومی.

علائم اولیه معمولاً خفیف هستند. فردی که در مراحل اولیه زوال عقل است ممکن است کاملا سالم به نظر برسد. تشخیص زودهنگام زوال عقل در افراد مسن می تواند چالش برانگیزتر باشد، زیرا ممکن است با علائم طبیعی پیری اشتباه گرفته شود .

علائم زوال عقل با گذشت زمان شدیدتر می شود، به خصوص اگر درمان نشود. بسته به علت، علائم زوال عقل حتی ممکن است برگشت پذیر باشد. در هر صورت، درمان می تواند به مدیریت علائم کمک کند، پیشرفت آنها را کاهش دهد و زندگی را برای بیماران آسان تر و راحت تر کند.

پرستار سالمند آلزایمریآلزایمر: علائم هشدار دهنده

آلزایمر یک بیماری عصبی است که به دلیل تغییرات فیزیکی در مغز، حافظه، مهارت های تفکر و عملکرد شناختی را مختل می کند. با گذشت زمان به تدریج بدتر می شود، برگشت ناپذیر است و هیچ درمانی ندارد. این منجر به کاهش مداوم توانایی یک فرد برای عملکرد و در نهایت مرگ می شود. در حال حاضر، مشخص نیست که دقیقاً چه چیزی باعث آلزایمر می شود یا منجر به آن می شود.

بیماری آلزایمر شایع ترین علت زوال عقل است. سازمان بهداشت جهانی تخمین می زند که ممکن است در 60 تا 70 درصد تمام موارد زوال عقل نقش داشته باشد. مانند زوال عقل، سن بزرگترین عامل خطر برای ابتلا به بیماری آلزایمر است. اکثر افراد مبتلا به آلزایمر بعد از سن 65 سالگی علائم را نشان می دهند، اگرچه ممکن است افراد جوان تر را هم تحت تاثیر قرار دهد.

اگرچه هیچ درمانی برای آلزایمر وجود ندارد، اما درمان می تواند به بیماران کمک کند تا علائم خود را بهبود بخشند. همچنین بهتر است آلزایمر را زود تشخیص دهید تا بیماران بتوانند در اسرع وقت تحت درمان و حمایت قرار گیرند. برخی از علائم هشدار دهنده اصلی آلزایمر که باید مراقب آنها باشید عبارتند از:

  • تکرار جملات یا سوالات چندین بار؛
  • تغییرات شخصیتی و نوسانات خلقی؛
  • فراموش کردن کل مکالمات یا رویدادها؛
  • کناره‌گیری از فعالیت‌های اجتماعی، کارها یا فعالیت‌هایی که قبلاً از آنها لذت می‌بردید.
  • تلاش برای به خاطر سپردن کلمات یا نام یک شخص، مکان یا چیز.
  • ناتوانی در انجام چند کار؛
  • ناتوانی در پیدا کردن آیتم ها
  • تلاش برای کار با اعداد، مانند هنگام پرداخت قبوض یا مدیریت امور مالی؛
  • قضاوت های خارج از شخصیت یا تصمیمات عجیب، مانند پوشیدن لباس های نامناسب برای آب و هوا؛
  • مهارهای کاهش یافته؛
  • هر مشکلی با به خاطر سپردن اطلاعات جدید یا فعالیت ها، رویدادها و مکالمات اخیر.

آلزایمر و زوال عقل می توانند علائم و نشانه های هشدار دهنده مشابهی داشته باشند. حتی ممکن است هنگام کار با بیماران این دو را اشتباه بگیرید. به عنوان مثال، ممکن است متوجه شوید که یک بیمار برخی از علائم زوال عقل را نشان می دهد و او را تشویق کنید تا با پزشک خود در مورد آن صحبت کند، که منجر به تشخیص آلزایمر می شود.

ملاحظات مراقبتی که پرستار سالمند آلزایمری باید بداند

آلزایمر و زوال عقل فقط بر مغز تأثیر نمی گذارند. آنها می توانند تأثیرات قابل توجهی بر تقریباً تمام جنبه های زندگی بیمار داشته باشند. به این ترتیب، بیمارانی که با هر یک از این بیماری‌ها سر و کار دارند، نیاز به مراقبت و حمایت منحصربه‌فرد از جانب عزیزان و ارائه‌دهندگان مراقبت‌های بهداشتی دارند.

هنگام کار با بیمارانی که شرایط از دست دادن حافظه دارند، باید هنگام مراقبت از بیمار برخورد مناسبی داشته باشید. اگر آمادگی لازم را نداشته باشید، ارائه این مراقبت های تخصصی می تواند باعث اضطراب ، خستگی و یا حتی فرسودگی بیمار و حتی پرستار سالمند مبتلا به زوال عقل و آلزایمر شود.

برای غلبه بر این چالش ها و ادامه ارائه مراقبت های با کیفیت بالا، در نظر گرفتن بهترین شیوه های زیر هنگام درمان بیماران مبتلا به زوال عقل یا آلزایمر بسیار مهم است:

پرستار سالمند آلزایمریاستخدام پرستار سالمند آلزایمری برای مدیریت درد

درد ممکن است اولین چیزی باشد که هنگام کار با بیماران مبتلا به زوال عقل یا آلزایمر به ذهن خطور می کند، اما این یک علامت رایج است که بیماران تجربه می کنند. ارزیابی سطح درد در بیمارانی که با ارتباط کلامی مشکل دارند، به ویژه در مراحل بعدی بیماری، دشوار است. این به این معنا است که بیماران ممکن است با درجات مختلفی از درد دست و پنجه نرم کنند و به طور غیر ضروری رنج ببرند.

با کمک ابزارهای مختلف ارزیابی و مدیریت درد، مانند Abbey Pain Scale یا Pain Assessment in Advanced Dementia Scale (PAINAD)  می توان تشخیص داد که بیمارانی که قدرت تکلم ندارند چه زمانی درد را تجربه می کنند. هر دوی این سیستم‌ها به مشاهده نشانه‌های غیرکلامی – مانند زبان بدن، تغییرات در رفتار و حالات چهره – برای توجه به زمانی که بیماران درد دارند، متکی هستند.

این ابزارها زمانی بهترین عملکرد را دارند که زمان زیادی را با همان بیماران بگذرانید. اگر کسی را به خوبی بشناسید، می‌دانید که چه رفتاری برای او عادی است و سطح آرامش معمول او چقدر است. با یک بیس لاین  مشخص، می توانید به راحتی تشخیص دهید که چه زمانی درد را تجربه می کنند و بر اساس آن به موضوع رسیدگی کنید.

استخدام پرستاری سالمند آلزایمری برای انجام کارهای شخصی

افراد مبتلا به زوال عقل و آلزایمر ممکن است برای حفظ بهداشت شخصی خود دچار مشکل شوند. آنها ممکن است به سادگی فراموش کنند که باید از خود مراقبت کنند، یا در مراحل بعدی فراموش کنند که چگونه این کار را انجام دهند. علاوه بر این، وظایفی مانند حمام کردن یا پوشیدن لباس می‌تواند برای برخی از سالمندان، بسته به شرایط سلامتی دیگر، از نظر جسمی سخت باشد.

هنگام کار با بیماران در زمینه مراقبت و بهداشت شخصی، به یاد داشته باشید که آنها فقط بیماران شما نیستند، بلکه انسان هستند. آنها نیازهای شخصی منحصر به فردی دارند که باید برآورده شوند. همیشه با آنها با مهربانی رفتار کنید و به استقلال آنها احترام بگذارید. به آنها گزینه هایی بدهید و به جای تصمیم گیری برای آنها، کم کنید تا خودشان تصمیم بگیرند.

مقابله با از دست دادن ناگهانی حریم خصوصی و استقلال می تواند برای بیماران شما دشوار باشد. سعی کنید در حین کار با این مبارزه همدردی کنید، حتی اگر همه چیز برای شما ناامید کننده یا سخت باشد.

استخدام پرستار سالمند آلزایمری برای درست کردن غذا

تغذیه یکی دیگر از زمینه هایی است که ممکن است معمولاً توسط بیماران مبتلا به زوال عقل و آلزایمر نادیده گرفته شود. در ابتدا، آنها ممکن است به سادگی خوردن یا نوشیدن را فراموش کنند، یا نحوه پخت و پز را فراموش کنند. با بدتر شدن حافظه، بیماران ممکن است فراموش کنند که چگونه غذا بخورند، بجوند و قورت دهند. مشکلات تغذیه ای ممکن است حتی به از دست دادن حافظه آنها مربوط نباشد، بلکه به دلیل دارو یا یک وضعیت سلامت نامربوط است.

البته بیماران باید به رژیم غذایی متعادل خود ادامه دهند. برخی از مطالعات نشان می دهد که استفاده از یک رژیم غذایی مغذی ممکن است به تاخیر در ابتلا به آلزایمر کمک کند.  حتی زمانی که فردی دچار اختلال حافظه می شود، رژیم غذایی مناسب می تواند از بدتر شدن یا کاهش علائم آن جلوگیری کند.

راه‌های زیادی وجود دارد که می‌توانید به بیماران مبتلا به زوال عقل و آلزایمر کمک کنید تا به غذا خوردن ادامه دهند، اما استراتژی‌ای که باید در پیش بگیرید بستگی به این دارد که بیمار شما با چه چیزی دست و پنجه نرم می‌کند. خواه آنها به ظروف خاصی ​​برای آسان‌تر کردن نگهداری غذا نیاز داشته باشند یا یادآوری‌های سرگرم‌کننده تا زمان غذا را به خاطر بسپارند، از امتحان راه‌حل‌های مختلف و خلاقانه نترسید. به این ترتیب، چیزی را پیدا خواهید کرد که برای نیازهای منحصر به فرد بیمارتان به خوبی کار می کند.

جلوگیری از افتادن سالمندان با استخدام پرستار سالمند آلزایمری

سقوط خطری است که همه سالمندان ممکن است با آن روبرو شوند. بر اساس CDC، حدود یک چهارم سالمندان هر سال سقوط می کنند. از آنجایی که زوال عقل و آلزایمر می تواند بر تعادل و استدلال فضایی تأثیر بگذارد، افراد مبتلا به این شرایط در معرض خطر بیشتری برای زمین خوردن هستند. این امر به ویژه در صورتی نگران کننده است که بیماران شما عوامل شخصی دیگری داشته باشند که احتمال افتادن آنها را افزایش می دهد (مانند سابقه زمین خوردن یا اختلال در حرکت).

دانستن اینکه بیماران شما در معرض خطر بیشتری هستند اولین قدم بسیار مهم است، اما کارهای بیشتری برای جلوگیری از زمین خوردن می توانید انجام دهید:

  • تمیز نگه داشتن اتاق‌ها و راهروها برای جلوگیری از زمین خوردن یا افتادن از پله ها
  • نظارت یا ارائه یک همراه ایمنی برای کمک به راه رفتن بیماران؛
  • بیماران را مشغول و سرگرم نگه دارید تا احتمال پرسه زدن یا جابجایی غیرضروری آنها کمتر باشد.
  • ترویج فعالیت بدنی ایمن برای بهبود تعادل و هماهنگی؛
  • ارائه روشنایی بهتر به طوری که بیماران بتوانند بهتر ببینند.
  • ارائه وسایل کمکی، مانند واکر یا نرده، در صورت لزوم؛
  • تشویق به پوشیدن لباس و کفش مناسب؛
  • ارزیابی داروها، به خصوص اگر باعث ایجاد احساس سرگیجه در بیماران شود.

ایمن نگه داشتن بیماران از سقوط با بدتر شدن وضعیت آنها می تواند دشوار باشد. آنها ممکن است فراموش کنند که چقدر ناپایدار هستند، یا در مراحل بعدی بیماری، راه رفتن را به طور کلی فراموش کنند.

مهم نیست در چه محیطی با بیماران کار می کنید، باید جلوگیری از افتادن سالمندان را در اولویت قرار دهید. سالانه بیش از 30000 سالمند بر اثر زمین خوردن جان خود را از دست می دهند. حتی سقوط های غیر کشنده نیز می تواند از نظر فیزیکی ویرانگر باشد و احتمال سقوط مجدد بیماران را افزایش دهد. در صورت وقوع باید به زمین خوردن ها پاسخ مناسبی بدهید، اما بهتر است در وهله اول روی جلوگیری از آنها تمرکز کنید.

سردرگمی سالمندان مبتلا به آلزایمر

آلزایمر و زوال عقل می توانند باعث سردرگمی شوند و بر توانایی بیماران برای به خاطر سپردن مسیرها یا حرکت در مکان های آشنا تأثیر بگذارند. چه به دلیل سرگردانی، استرس، یا به خاطر سپردن روال های قدیمی، این امر می تواند منجر به سرگردانی یا گم شدن بیماران شود.

سرگردانی همیشه یا حتی ذاتاً خطرناک نیست، مثلاً اگر بیمار در یک جامعه مراقبت یا در سراسر خانه خود سرگردان باشد. با این حال، هنگامی که بیماران محیط های امن را ترک می کنند، سرگردانی می تواند خطرات مختلفی برای سلامتی و ایمنی ایجاد کند. بیماران ممکن است در معرض آب و هوای شدید قرار بگیرند، سقوط کنند، در ترافیک آسیب ببینند یا توسط افراد نامهربان مورد سوء استفاده قرار گیرند.

بهتر است در وهله اول سعی کنید از سرگردانی بیماران جلوگیری کنید. برخی از اقدامات احتیاطی که می توانید انجام دهید عبارتند از:

  • ارائه نظارت بیشتر؛
  • نصب علائم روی درها، مانند “ایست” یا “وارد نشوید”؛
  • استتار درب;
  • نصب قفل، ، پیچ و مهره یا وسایل ایمنی بر روی درها و پنجره ها برای جلوگیری از استفاده یا محدود کردن باز شدن آنها.
  • دور از دید قرار دادن کلید یا کفش و غیره
  • اطمینان از داشتن نوعی اطلاعات هویتی و تماس اضطراری بیماران در صورت گم شدن؛
  • استفاده از سیستم مانیتورینگ یا ویژگی ردیابی GPS در گوشی هوشمند بیمار؛
  • اطلاع دادن به همسایگان و اعضای جامعه در مورد فراموشی بیمار

اگر بیمار گم شد، بلافاصله جستجوی او را آغاز کنید. اگر ظرف 10 یا 15 دقیقه آنها را پیدا نکردید، باید به پلیس اطلاع دهید. هنگامی که آنها را پیدا کردید، مطمئن شوید که برای جلوگیری از هر گونه گم شدن های بعدی اقدامات لازم را انجام داده اید.

روابط اجتماعی و تعاملات

افراد مبتلا به آلزایمر و زوال عقل ممکن است با شرکت و ماندن در روابط اجتماعی یا مدیریت تعاملات اجتماعی مبارزه کنند. این شرایط می تواند باعث تغییراتی در خلق و خو، رفتار و شخصیت شود، مانند کاهش بازداری ها و احساس بی حالی یا افسردگی. با بدتر شدن این شرایط، بیماران حتی ممکن است فراموش کنند که عزیزانشان چه کسانی هستند یا به طور کامل چگونه صحبت و تعامل کنند.

تعامل با بیماران مبتلا به اختلالات حافظه می تواند چالش برانگیز باشد، هم برای عزیزان و هم برای مراقبین. یادگیری نحوه ارتباط صحیح با بیماران بسیار مهم است . احتمالاً مجبور خواهید بود از استراتژی های جدیدی برای موفقیت آمیز کردن این تعاملات استفاده کنید. مهم‌تر از همه، صبور باشید تا یاد بگیرید چگونه در این موقعیت‌ها حرکت کنید. هرچه تمرین بیشتری داشته باشید، تعامل با همه بیمارانتان آسان تر خواهد بود.

علیرغم چالش های انجام این کار، بیماران نیاز به حفظ ارتباطات اجتماعی دارند. تعامل اجتماعی ممکن است خطر ابتلا به زوال عقل یا آلزایمر را کاهش دهد. سعی کنید به بیماران خود کمک کنید تا روابط خود را با عزیزان شان حفظ کنند و در عین حال آنها را به ایجاد دوستی و ارتباط جدید تشویق کنید.

پرستار سالمند آلزایمریمراقبت های پایان عمر برای بیماران سالمند

اگر با بیماران مبتلا به زوال عقل یا آلزایمر کار می کنید، تقریباً به طور قطع باید مراقبت های پایان عمر را ارائه دهید. این شرایط همیشه علت مرگ بیماران تشخیص داده شده نیستند، اما می توانند کشنده باشند و هیچ درمانی نداشته باشند.

پرستاران نقش حمایتی مهمی در ارائه مراقبت های پایان زندگی ایفا می کنند. به بیماران خود توجه ویژه ای داشته باشید، به خصوص اگر آنها قدرت تکلم ندارند یا با ارتباط مشکل دارند، تا بتوانید به درستی از آنها مراقبت کنید. تمام تلاش خود را بکنید تا دستورالعمل‌های قبلی را که برای ارائه مراقبت به شما داده شده است (چه توسط بیمار یا عزیزانش) دنبال کنید، یا مراقبت‌هایی که می‌دانید مطابق با ترجیحات آنها است را انجام دهید.

مهمتر از همه، تمرکز اصلی شما باید بر روی راحت کردن آنها در روزهای پایانی عمرشان باشد. شما همچنین می توانید آنها را با عزیزانشان مرتبط کنید و به آنها کمک کنید تا خداحافظی کنند. این یک تجربه صمیمی و چالش برانگیز است، بنابراین همیشه در این مواقع با احترام و مهربانی بیماران و خانواده آنها را راهنمایی می کنید.

نکات بهداشت روانی و خودمراقبتی برای پرستار سالمند آلزایمری

مرگ ممکن است بخشی عادی از شغل شما به عنوان یک پرستار باشد، اما ارائه مراقبت های پایان عمر همچنان می تواند عوارض خود را داشته باشد. شما باید مدتی را برای مراقبت از سلامت روان خود، چه در ساعت و چه در خارج از ساعت کار اختصاص دهید. خودمراقبتی می‌تواند برای همه متفاوت به نظر برسد، اما پیشنهادات زیر می‌توانند به شما در شروع کار کمک کنند:

یک روال ثابت داشته باشید

  • به دنبال فرصت هایی برای استراحت ذهنی در حین کار باشید (مانند هنگام شستن دست ها یا استراحت در حمام).
  • خارج از محل کار ورزش کنید یا فعالیت بدنی داشته باشید.
  • تمرکز حواس، تنفس عمیق، مدیتیشن یا سپاسگزاری را تمرین کنید.
  • رژیم غذایی متعادل و مغذی داشته باشید؛
  • یک سرگرمی جدید را امتحان کنید یا از یک سرگرمی موجود لذت ببرید.
  • با دوستان و عزیزان وقت بگذرانید؛
  • یک فعالیت آرامش بخش مانند مطالعه انجام دهید.
  • هیدراته بمانید؛
  • مجله بخوانید
  • اگر احساس می کنید که به مشاوره نیاز دارید این کار را انجام دهید.

ممکن است مجبور شوید استراتژی های مختلفی را امتحان کنید تا چیزی را پیدا کنید که برای شما مناسب باشد. از خلاقیت نترسید و اگر برای یافتن روش مراقبت از خود زمان لازم دارید، تسلیم نشوید.

به یاد داشته باشید که تمرین مراقبت از خود خودخواهانه نیست. نادیده گرفتن نیازهای عاطفی شما نه تنها بر سلامت شما تأثیر منفی می گذارد، بلکه می تواند بر بیماران شما نیز تأثیر بگذارد. اگر از نظر احساسی خسته یا ناراحت هستید، نمی توانید بهترین مراقبت را به بیماران خود ارائه دهید. به زبان ساده، مراقبت از خود و سلامت روان برای پرستاری عالی و داشتن یک شغل طولانی و پربار ضروری است.

زوال عقل و پرستاری از سالمندان آلزایمری

چندین تخصص پرستاری نیاز به کار مستقیم و مکرر با بیماران مبتلا به زوال عقل یا آلزایمر دارند:

پرستار سلامت در خانه : به عنوان یک پرستار سلامت در خانه، در خانه ها کار خواهید کرد تا به بیماران کمک کنید. وظایف روزانه شغل شما بسته به نیاز و برنامه مراقبتی بیمار می تواند بسیار متفاوت باشد. افرادی که دچار زوال عقل یا آلزایمر در مراحل آخر هستند، ممکن است ترجیح دهند به جای یک مرکز مراقبت های سلامتی، در خانه های خود مراقبت دریافت کنند.

پرستار سالمند: پرستاران سالمند در ارائه مراقبت های بهداشتی به سالمندان تخصص دارند. شما می توانید به عنوان یک پرستار سالمند در محیط های مختلف مراقبت های سلامتی کار کنید. از آنجایی که سالمندان در معرض بیشترین خطر ابتلا به زوال عقل یا آلزایمر هستند، احتمالاً در کار روزانه خود با بیمارانی با این شرایط روبرو خواهید شد.

پرستار روانپزشکی: پرستاران روانپزشکی متخصص در ارائه مراقبت از بیمارانی هستند که با بیماری روانی مقابله می کنند. آنها همچنین معمولاً با بیماران مبتلا به آلزایمر و زوال عقل کار می کنند. شما می توانید در انواع تنظیمات مراقبت های بهداشتی، از جمله امکانات مراقبت از حافظه بلند مدت، کار کنید و انواع مختلف مراقبت را به عنوان یک پرستار روانپزشکی ارائه دهید.

بسیاری از مشاغل مختلف پرستاری به شما این امکان را می دهد که با بیماران مبتلا به زوال عقل و آلزایمر کار کنید. بسته به جایی که در حرفه خود هستید، ممکن است بتوانید با بیمارانی که دچار زوال عقل یا آلزایمر هستند – بدون تعهد به یک تخصص – به عنوان یک پرستار یا پزشک ارتباط داشته باشید.

منبع: incrediblehealth

خروج از نسخه موبایل