نماد سایت شرکت خدماتی شکوفایی

نحوه پاک کردن دوده از دیوار، فرش، مبل و غیره

نحوه پاک کردن دوده از دیوار، فرش، مبل و غیره

نحوه پاک کردن دوده از دیوار، فرش، مبل و غیره یکی از اقدامات مهمی است که باید هر فردی که قصد نظافت منزل را دارد بلد باشد. یک آتش سوزی سریع روی اجاق گاز آشپزخانه، یک شومینه با تهویه نامناسب یا یک شمع سوزان می توانند باعث ایجاد دوره قابل مشاهده روی دیوارها و سقف شوند.

دوده نه تنها ناخوشایند است بلکه می تواند خطرناک هم باشد. دوده نتجیه احتراق ناقص مواد آلی است و به صورت پودر سیاه رنگ ظاهر می شود که چسبناک است و به سطوحی مانند دیوارها، فضای داخلی دودکش و لوله های اگزوز می چسبد. تجمع بیش از حد دوده نه تنها ناخوشایند است بلکه می تواند منجر به احتراق شود، به همین دلیل پاک کردن دوده از دیوار، فرش، مبل و غیره بسیار مهم است.

همچنین در صورت استنشاق ذرات، دوده می تواند به سیستم تنفسی شما آسیب زند. بنابراین استفاده از وسایل محافظتی مانند عینک ایمنی، دستکش و ماسک در هنگام پاک کردن دوده از دیوار، فرش، مبل و غیره بسیار مهم است. با کمی زمان و توجه می توانید دوده را با موفقیت از اکثر سطوح پاک کنید.

چه زمانی برای پاک کردن دوده از دیوار، فرش، مبل و غیره اقدام کنم؟

به عنوان یک قاعده کلی، ایده خوب این است که هر لحظه که متوجه دوده روی دیوار، مبل یا فرش شدید آن را تمیز کنید. مهم است که اجازه تجمع به دوده را ندهید چون در دراز مدت مشکلات بیشتری را ایجاد می کند و تمیز کردن سخت تری هم دارد.

لوازم مورد نیاز برای پاک کردن دوده از خانه

  • دستکش
  • عینک ایمنی
  • ماسک محافظ
  • لباس محافظ
  • پارچه
  • چهارپایه یا نردبان محکم
  • سطل
  • اسفنج سلولزی
  • پیمانه و قاشق
  • پارچه های میکروفیبر
  • جاروبرقی یا جاروشارژی
  • چاقو
  • تری سدیم فسفات
  • مایع ظرفشویی

نحوه پاک کردن دوده از دیوار، فرش، مبل و غیرهنحوه پاک کردن دوده از دیوار

قبل از شروع تمیز کردن یک جفت عینک ایمنی و یک ماسک محافظ برای نحافظت از خود در برابر کربن مضر موجود در دوده، دستکش لاستیکی برای محافظت از دست ها در برابر مواد شیمیایی خشن وروپوش های محافظ برای جلوگیری از ایجاد لکه روی لباس هایتان را استفاده کنید.

نحوه پاک کردن دوده از دیوار، فرش، مبل و غیرهحالا اتاق را خالی کنید و فرش ها را جمع کنید. همانطور که دوده را از دیوارها و سقف ها جدا می کنید، برخی از ذرات معلق در هوا می شوند و روی مبلمان و یا فرش هایی که به راحتی تمیز نمی شوند می نشینند. در صورت امکان اتاق را خالی کنید و اگر این امکان وجود ندارد روی وسایل خود نایلون یا برزنت بکشید تا به خوبی پوشیده شوند.

نحوه پاک کردن دوده از دیوار، فرش، مبل و غیرهحالا پنجره ها را باز کنید تا هوای تازه وارد اتاق شود. از پنکه و فن های تهویه هم می توانید استفاده کنید تا ذرات دوده از اتاق خارج شوند. هنگامی که کار تمیز کردنتان کامل شد باید فیلترها را عوض کنید یا فن ها را تمیز کنید تا ذرات دوده از بین بروند.

نحوه پاک کردن دوده از دیوار، فرش، مبل و غیرهاگر جاروبرقی یا جاروشارژی دارید می توانید از آن برای تمیز کرد برخی از ذرات دوده استفاده کنید.

نحوه پاک کردن دوده از دیوار، فرش، مبل و غیرهاز بالای دیوار شروع کنید و سری جاروبرقی را حداقل در چهار سانتی سطح دیوار یا سقف نگه دارید تا ذرات سست دوده و گرد و غبار دفع شوند. از تماس با دیوار خودداری کنید چون ممکن است لکه هایی روی دیوار یا سقف ایجاد شوند.

نحوه پاک کردن دوده از دیوار، فرش، مبل و غیره مهم نیست از چه روشی برای از بین بردن لکه های دوده استفاده می کنید، اگر لکه های دوده بالای سر شما قرار دارند، همیشه از یک چهارپایه یا نردبان محکم برای رسیدن به آنها استفاده کنید. به آرامی کار کنید و نردبان را مرتبا جابجا کنید ال از کش آوردن و زمین خوردن خود جلوگیری کنید.

 اسفنج های تخصصی برای از بین بردن دوده نام های زیادی دارند: اسفنج دوده، اسفنج خشک شویی، اسفنج های شیمیایی. این اسفنج که از لاستیک ولکانیزه ساخته شده است، در گرفتن و جذب دوده برای بلند کردن آن از سطوح سخت بسیار موثر است.

اسفنج با جذب دوده به سرعت سیاه می شود. هنگامی که سطح اسفنج تغییر رنگ داد، به سمت تمیزی از اسفنج بروید. همچنین می‌توانید از یک چاقوی کاربردی برای جدا کردن یک لایه نازک از اسفنج استفاده کنید تا سطحی تازه نمایان شود. هرگز سعی نکنید اسفنج را با آب تمیز کنید وگرنه کثیف کاری می شود.

 از سقف شروع کنید و به بالای دیوار بروید و به سمت پایین حرکت کنید. از ضربات مستقیم و موازی استفاده کنید که کمی همپوشانی دارند. به یاد داشته باشید که اسفنج را روی دیوار مالش ندهید. شما برای گرفتن ذرات دوده کار می کنید، نه اینکه آنها را به اطراف بمالید. اسفنج ممکن است تمام لکه های ناشی از دوده را از بین نبرد، اما از شر ذرات سست شما را خلاص می کند. تمیز کردن خشک همیشه باید قبل از رفتن به روش های تمیز کردن مرطوب انجام شود.

اگر روی دیوار یا سقف لکه باقی مانده باشد، باید از روش تمیز کردن مرطوب استفاده کنید.

نحوه پاک کردن دوده از دیوار، فرش، مبل و غیرهتری سدیم فسفات (TSP) به عنوان بهترین محصول برای حذف دوده در نظر گرفته می شود. اگر در منطقه شما در دسترس نیست، دوده‌برهای مشابهی وجود دارد که فاقد فسفات هستند ( TSP-PF ). همچنین می‌توانید مخلوطی از آب و مایع ظرفشویی که چربی ها را از بین می برد را درست کنید.

محلول تری سدیم فسفات: در یک سطل، دو لیتر آب را با نصف فنجان تری سدیم فسفات پودر شده مخلوط کنید. هم بزنید تا خوب مخلوط شوند.

محلولTSP-PF :  دستورالعمل های برچسب محصول را برای مخلوط کردن با آب دنبال کنید.

محلول مایع ظرفشویی چربی زدا: در یک سطل، دو لیتر آب را با دو قاشق غذاخوری مایع ظرفشویی مخلوط کنید. هم بزنید تا خوب مخلوط شوند.

توجه داشته باشید که:  هنگام کار با TSP همیشه از دستکش محافظ استفاده کنید.

از یک اسفنج تمیزکننده سلولزی معمولی برای تمیز کردن استفاده کنید. آن را در محلول فرو کنید و فشار دهید تا اب اضافی آن گرفته شود.

نحوه پاک کردن دوده از دیوار، فرش، مبل و غیره با ایستادن روی یک نردبان محکم، از سقف یا بالای دیوار شروع کنید و به سمت پایین حرکت کنید. اسفنج را مرتباً بشویید. با سیاه شدن آب از دوده، یک محلول تمیزکننده تازه را درست کنید.

برای اطمینان از تمیز بودن سقف و دیوارها تا حد ممکن، یک اسفنج تمیز را در آب شیرین فرو کنید. آنقدر فشار دهید تا نمناک شود و سطوح را پاک کنید. با خشک کردن سقف و دیوارها با یک پارچه میکروفیبر بدون پرز کار خود را تمام کنید.

نحوه پاک کردن دوده از دیوار، فرش، مبل و غیره    نکته

  اگر قصد دارید دیوارهای تازه تمیز شده را رنگ کنید، حداقل 24 ساعت صبر کنید تا مطمئن شوید که دیوارها کاملاً خشک شده اند.

 پارچه ها و برزنت ها را از اتاق بردارید و از جاروبرقی برای تمیز کردن کف ها استفاده کنید. کیسه جاروبرقی را با احتیاط دور بیندازید یا کیسه پر شده با گرد و غبار را در مکانی با تهویه مناسب خالی کنید تا از استنشاق ذرات دوده جلوگیری شود.

نحوه پاک کردن دوده از دیوار، فرش، مبل و غیرهنحوه پاک کردن دوده از پارچه

دوده اضافی را از بین ببرید: پارچه آغشته به دوده را بیرون ببرید و به آرامی تکان دهید تا دوده های اضافی از بین بروند. مراقب باشد که زیاد پارچه را تکان ندهید چون ممکن است لکه های بزرگی ایجاد شود و یا دوده در اطراف پخش شود.

پارچه را با آب خنک بشویید: برای پارچه های آغشته به دوده سعی کنید آنها را با آب سرد بشویید تا لکه ها از بین بروند. پراچه را به سمت بیرون برگردانید و آن را زیر آب خنک قرار دهید تا دوده تا حد ممکن خارج شود.

پارچه های آغشته به دوده را یک شب در آب بخیسانید: اگر روی پارچه لکه های دوده دارید می توانید آنها را یک شب در مواد شوینده خیس بگذارید. یک سطل را با آب گرم و مقداری پودر لباسشویی پر کنید و پارچه ها را در آن قرار دهید. حداقل 6 ساعت زمان بدهید.

اگر پارچه ها در برابر سفید کننده خراب نمی شوند می توانید چند قطره سفید کننده را به مخلوط بالا اضافه کنید.

حالا باید پارچه ها را با آب داغ بشویید. برای شستن پارچه های آغشته به دوده از داغ ترین حالت ممکن لباسشویی خود استفاده کنید. هنگامی که ماشین لباسشویی کار می کند از سفید کننده ایمن که رنگ پارچه را تغییر نمی دهد استفاده کنید.

قبل از اینکه پارچه های شسته شوند مطمئن شوید که تمام تلاش خود را برای به حداقل رساندن لکه های دوده انجام داده اید. تا زمانی که بررسی نکرده اید که لکه دوده به طور کامل پاک شده است، پارچه را در خشک کن قرار ندهید. در غیر این صورت، به لکه های دائمی تبدیل می شوند.

نحوه پاک کردن دوده از مبل و فرش

روی لکه دوده روی مبل یا فرش خود کمی جوش شیرین بپاشید. جوش شیرین مقداری از دوده اضافی روی سطح لکه را جذب می کند. مطمئن شوید که لکه را کاملا با جوش شیرین بپوشانید. اجازه دهید جوش شیرین به مدت پانزده دقیقه بماند و سپس آن را با جاروبرقی تمیز کنید.

همچنین می توانید از نشاسته ذرت به جای جوش شیرین استفاده کنید.

از جاروبرقی استفاده کنید. نازل اتصال شیلنگ جاروبرقی را درست بالای سطح پارچه حاوی دوده نگه دارید و اجازه دهید مکش جاروبرقی دوده را از پارچه جدا کند. نازل جاروبرقی را مستقیماً روی پارچه آغشته به دوده فشار ندهید، زیرا ممکن است باعث شود دوده به همه جا حرکت کند و کثیفی بزرگتری ایجاد کند.

برای اکثر پارچه ها یا اثاثه یا لوازم داخلی، ابتدا باید سعی کنید تا جایی که ممکن است دوده را با جاروبرقی تمیز کنید. این به جلوگیری از نشستن دوده بر روی سطوح دیگر در حین تمیز کردن کمک می کند و به حذف دائمی دوده هم کمک می کند.

لکه را با محلول تمیز کننده پاک کنید. محلولی از 2 سی سی (470 میلی لیتر) آب خنک و یک قاشق غذاخوری مایع ظرفشویی درست کنید. یک پارچه سفید تمیز را در محلول آغشته کنید و آب اضافی آن را بگیرید. سپس دستمال را به طور مکرر روی لکه دوده بکشید تا لکه از بین برود. لکه دوده را با دستمال پاک کنید در صورت کثیف شدن دستمال یا آب آنها را عوض کنید.

شرکت خدماتی نظافتی شکوفایی

چنانچه مراحل پاک کردن دوده از دیوار، فرش، مبل و غیره برای شما سخت است می توانید با شرکت خدماتی نظافتی شکوفایی تماس بگیرید. ما هر نوع کثیفی را به طور کامل پاک می کنیم و از ایجاد لکه روی دیوارها، مبلمان و سایر لوازم شما جلوگیری می کنیم. با استخدام نظافتچی از شرکت شکوفایی کارهای خود را راحت تر از همیشه انجام دهید.

 

منابع: thespruce و wikihow

خروج از نسخه موبایل