نماد سایت شرکت خدماتی شکوفایی

علائم کم آبی در سالمندان و روش‌های پیشگیری از آن

علائم کم آبی در سالمندان و روش‌های پیشگیری از آن

کم آبی در سالمندان به طور معمول به دلیل عدم رسیدن آب و مایعات کافی به بدن اتفاق می‌افتد. این امر موجب می‌شود تا بدن در عملکرد خود دچار اختلالاتی بعضا خطرناک بشود. دلیل این اختلالات به این خاطر است که بدن آب کافی جهت انجام عملکردهای طبیعی خود در اختیار ندارد. این اختلال خطرناک در هر سنی ممکن است روی دهد و موجب عوارضی برای فرد شود.

اما در کودکان و سالمندان به دلیل ضعیف بودن سیستم ایمنی بدن، با خطرات حیاتی همراه می‌باشد. یکی از دلایلی که می‌تواند موجب این اختلال شود، مصرف داروهای مختلف در این سن و سال می‌باشد. همچنین عدم کار کرد دستگاه مثانه و کلیه‌ها نیز می‌تواند این اختلال خطرناک را رقم بزند. بر اساس مطالعاتی که محققین این حوزه انجام داده‌اند این اختلال در سالمندان بسیار شایع است. به طوری که 95% مردان و 83% زنان بالای 71 سال دارای این بیماری می‌باشند.

علائم کم آبی در سالمندان

کم آبی در سالمندان نیز همانند دیگر بیماری‌های شایع دارای علائمی می‌باشد. اگر چه این علائم در دیگر سنین نیز می‌تواند بروز پیدا کند، اما در سالمندان به طور حتم با ایجاد این اختلال، این علائم نیز بروز پیدا می‌کند. اولین علامت کم آبی بدن در سالمندان می‌تواند ایجاد عطش زیاد در فرد سالمند باشد. تکرر ادرار در فرد سالمند علامت بعدی می‌باشد که بروز پیدا می‌کند.

فرد سالمندی که دچار کم آبی شده باشد، علاوه بر تکرر ادرار، رنگ ادرارش تیره می‌گردد. علامت بعدی که در چنین فردی احتمال بروزش بسیار زیاد می‌باشد، خستگی مفرط می‌باشد. فرد درگیر این اختلال همچنین دچار سرگیجه و گیجی ناخودآگاه می‌گردد. همانطور که گفته شد، این علائم در همه‌ی سنین می‌تواند بروز پیدا کند. اما در فرد سالمند این علائم به طور چشم‌گیری می‌تواند بیشتر باشد.

علائم کم آبی در سالمندان و روش‌های پیشگیری از آن

کم آبی در سالمندان

دلایل بروز کم آبی در سالمندان

کم آبی در سالمندان می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد که هر یک به نوبه‌ی خود یک اختلال محسوب می‌شود. اولین دلیلی که باعث ایجاد این اختلال می‌شود اسهال و استفراغ شدید می‌باشد. ایجاد اسهال و استفراغ شدید باعث از دست دادن ناگهانی مقدار زیادی آب از بدن می‌شود. دلیل بعدی که باعث ایجاد این مشکل می‌شود افزایش ناگهانی دمای بدن یا تب شدید می‌باشد.

سومین دلیلی که می‌تواند موجب بروز این مشکل شود، تعریق شدید در فرد سالمند می‌باشد. تعریقی که حاصل فعالیت شدید است موجب از دست دادن آب زیادی از بدن می‌شود. اگر در هنگام تعریق، آب و مایعات کافی به بدن نرسد، موجب ایجاد کم آبی خواهد شد. دلیل بعدی که می‌تواند موجب کم آبی در افراد سالمند شود، تکرر ادرار می‌باشد. تکرر ادرار می‌تواند به دلیل برخی از داروها و یا حتی برخی بیماری‌های دیگر ایجاد شود.

پیشگیری از کم آبی در سالمندان

از هیدراته شدن سالمندان نیز همانند دیگر بیماری‌های موجود می‌توان پیشگیری کرد. سالمندان به دلیل ضعیف بودن سیستم ایمنی بدن‌شان، کوچک‌ترین کم آبی می‌تواند خطرناک باشد. خطر این بیماری در افرادی دارای بیماری‌های کلیوی می‌باشند بسیار شدیدتر می‌باشد. به طوری که حتی خفیف‌ترین نوع کم آبی می‌تواند موجب آسیب‌های بسیار جدی به فرد سالمند شود.

علائم کم آبی در سالمندان و روش‌های پیشگیری از آن

کم آبی در سالمندان

در چنین افرادی به دلیل آنکه امکان آسیب بسیار بالا می‌باشد، در صورت بروز چنین مشکلی به سرعت باید در بیمارستان بستری شوند. به همین دلیل باید سالمند را به روش‌های مختلف تشویق به نوشیدن آب و مایعات دیگر نمود. همچنین باید از مایعاتی که موجب ایجاد ادرار در فرد سالمند می‌شود دوری کرد. مایعاتی مانند چای، قهوه، نوشیدنی‌های الکلی و دیگر نوشیدنی‌هایی که می‌تواند ادرار آور باشد.

درمان کم آبی در سالمندان

کم آبی در سالمندان می‌تواند با مصرف آب و مایعات رفع و درمان شود. این نوع درمان در صورتی‌ست که کم آبی بدن در وضعیت کم و یا متوسط باشد. اما در صورتی که فرد سالمند با کم آبی شدید مواجه باشد نیاز به مراجعه به پزشک می‌باشد. جهت درمان کم آبی باید فرد سالمند را تشویق به نوشیدن آب و دیگر مایعات کرد. این روش باید در طول روز و در وعده‌های مختلفی صورت پذیرد.

در صورتی که سالمند اقدام به نوشیدن آب نمی‌کند می‌تواند از مایعاتی مانند آب میوه‌ها نیز استفاده نمایید. همچنین می‌توانید به آب طعم دهنده اضافه کنید تا نوشیدن آن برای سالمند لذت‌بخش باشد. خوردن غذاهای مایع مانند سوپ‌ها، آش‌ها، ژله‌ها و دیگر غذاهای مایع می‌تواند کمک شایانی در درمان کند.

خروج از نسخه موبایل