نماد سایت شرکت خدماتی شکوفایی

بی خوابی سالمندان و راه‌های غلبه بر آن

بی خوابی سالمندان و راه‌های غلبه بر آن

بی خوابی سالمندان از جمله اختلالاتی‌ست که هر فرد سالمندی را بسیار آزار می‌دهد. دلایل مختلفی می‌تواند موجب به وجود آمدن این اختلال در فرد سالمند شود. که برای رفع این اختلال می‌بایست دلیل آن را یافت و سپس نسبت به رفع آن اقدام نمود. در بیشتر مواردی که سالمند با این اختلال مواجه شده، تغییر در شیوه‌ی زندگی موجب غلبه و بر بی‌خوابی می‌شود. می‌توان گفت چیزی حدود 60 درصد سالمندانی که از این اختلال رنج می‌برند، هرگز از آن صحبت نمی‌کنند. وظیفه پرستار سالمند بی خواب شامل چه مواردی می شود؟

حتی اکثر این افراد هنگام مراجعه به پزشک خود نیز در این خصوص صحبتی به میان نمی‌آورند. از همین روی رفع این مشکل در این افراد بسیار زمان‌بر می‌باشد. اما برای آنکه این اختلال را رفع کنیم در ابتدا باید با خود بی‌خوابی، علل و دلایل ایجاد آن و راه‌های درمان آن آشنا شوید. جهت آشنایی با این مفاهیم تا انتهای این مقاله با ما باشید.

تمام آنچه که باید در مورد بی خوابی سالمندان بدانید

افراد مبتلا به بی خوابی در هنگام بیداری دچار خواب آلودگی بیش از حد در طول روز و سایر اختلالات شناختی می شوند که مستقیما ناشی از کم خوابی است. برخی از افراد مبتلا به بی خوابی شروع به مشکلات سلامتی خواهند کرد. سالمندان در معرض خطر بیشتری از مشکلات پزشکی هستند که می توانند منجر به علائم بی خوابی و همچنین سایر اختلالات خواب مانند اختلال در تنفس یا سندرم پاهای بی قرار شود. چرخه خواب می تواند با افزایش سن تغییر کند و این تغییرات بر مدت زمان و میزان خواب ما تاثیر می گذارد. علاوه بر این، داروهای خاصی برای کاهش علائم بیماری های پزشکی سالمندان استفاده می شوند که می توانند باعث اختلال خواب شوند.

رابطه خواب و افزایش سن

کیفیت خواب ما اغلب با افزایش سن بدتر می شود. افراد تمایل دارند کمتر بخوابند و پس از شروع به خواب رفتن مستعد بیداری بیشتر هستند. تأخیر خواب – زمان لازم برای به خواب رفتن – نیز ممکن است افزایش یابد. برخی از مطالعات نشان می دهد که با شروع میانسالی، هر فرد به طور متوسط ​​در هر دهه 27 دقیقه خواب شبانه خود را از دست می دهند.

این کاهش کیفیت خواب و مدت زمان آن به سیستم‌های زمان‌سنجی داخلی بدن مرتبط است. بدن نمی تواند سیگنال های شبانه روزی را به خوبی پردازش کند، که به نوبه خود ممکن است باعث شود افراد مسن زودتر به رختخواب بروند و از خواب بیدار شوند.

کیفیت خواب ما نیز با افزایش سن تغییر می کند. یک چرخه عادی خواب به چهار مرحله تقسیم می شود که شامل دو مرحله خواب “سبک” بدون حرکت سریع چشم (NREM)، یک مرحله خواب “سنگین” یا “موج آهسته” NREM، و مرحله آخر خواب با حرکت سریع چشم (REM) قبل از شروع دوباره چرخه است.

مطالعات پلی سومنوگرافی نشان داده است که افراد مسن درصد کمتری از خواب موج آهسته NREM و REM را نسبت به همتایان جوان خود تجربه می کنند. این باعث می‌شود که آن‌ها در طول شب بیشتر مستعد بیداری شوند و همچنین بر احساس شادابی و هوشیاری آنها در صبح تأثیر می‌گذارد.

بی خوابی سالمندان و انواع مختلف آن

بی خوابی در سالمندان دارای انواع مختلفی نیز می‌باشد. نمی‌توان برای این اختلال یک دلیل کلی آورد و اختلال خواب تمامی سالمندان را به آن نسبت داد. به طور کلی اختلالات خواب در سالمندان به دو دسته‌ی کلی بی‌خوابی اولیه و بی‌خوابی ثانویه تقسیم‌بندی می‌شود. بی‌خوابی اولیه دارای دلیل مشخصی نمی‌باشد و نمی‌توان بیماری یا علت خاصی را دلیل بی‌خوابی دانست. پزشکان در تشخیص دلیل این نوع بی‌خوابی دچار مشکلات فراوانی خواهند بود. چرا که سالمند بدون دلیل درگیر بی‌خوابی شده است.

به همین دلیل پزشکان برای پیدا کردن دلیل بی‌خوابی باید دقت زیادی را به خرج دهند. در بی‌خوابی ثانویه می‌توان علت بی‌خوابی را با راه و روش‌های پزشکی جستجو کرد. به این صورت که با پدیدار شدن یک مشکل پزشکی در فرد سالمند، بی‌خوابی نیز در او شروع می‌شود. پس برای رفع این نوع بی‌خوابی، کافی‌ست آن بیماری یا اختلال که موجب بی‌خوابی شده را درمان کرد.

درمان بی خوابی سالمندان بسته به دلیلی‌ست که موجب می‌شود سالمند درگیر این اختلال آزار دهنده بشود.

بی خوابی سالمندان

عمده‌ترین دلایل بی خوابی سالمندان

همانطور که قبل‌تر گفته شد، بی خوابی سالمندان دارای دلایل مختلفی می‌باشد. عمده‌ترین دلایلی که موجب این اختلال می‌شوند ریشه در یک مشکل پزشکی و یا سبک زندگی فرد سالمند دارد. از همین روی با شناسایی آن مشکل، می‌توان نسبت به درمان آن پرداخت. یکی از عمده‌ترین دلایلی که موجب این اختلال می‌شود، عادت‌های نامناسب خواب و محیط نامناسب می‌باشد. ساعات و مکانی که سالمند جهت خوابیدن انتخاب می‌کند می‌تواند دلیل این اختلال باشد. همچنین مصرف نوشیدنی‌های دارای کافئین نیز جز این دسته از دلایل عمده‌ی بی‌خوابی می‌باشد. از جمله دلایل دیگری که موجب به وجود آمدن این اختلال در فرد سالمند می‌شود، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • درد در نقاط مختلف بدن.
  • یائسگی.
  • عوارض ناشی از داروهای مختلف.
  • عدم تحرک کافی و زندگی بدون ورزش.
  • استرس و اضطراب ناشی از حوادث زندگی.
  • تعامل نداشتن با اجتماع و خانواده.
  • اختلالات هنگام خواب.
  • وجود منبع نور در هنگام خواب.

راه‌های غلبه و درمان بی خوابی سالمندان

درمان بی خوابی سالمندان بسته به دلیلی‌ست که موجب می‌شود سالمند درگیر این اختلال آزار دهنده بشود. به همین دلیل برای درمان این اختلال در ابتدا باید به دلیلی که موجب آن شده پرداخت و دلیل آن را پیدا کرد. همانطور که قبل از این گفته شد برخی از دلایل داری ریشه‌ای پزشکی می‌باشد. یعنی با بروز یک بیماری و یا مشکل پزشکی، این اختلال نیز در سالمند پیش آمده است.

در چنین مواردی می‌توان با درمان بیماری و یا اختلال نسبت به درمان بی‌خوابی پرداخت. در برخی موارد نیز دلیل این اختلال بسته به سبک زندگی فرد سالمند دارد. در چنین مواردی نیز با تغییر سبک زندگی فرد سالمند، می‌توان بر این اختلال غلبه و سپس درمان کرد. اما در برخی موارد بی‌خوابی دارای دلیلی مشخص و با ریشه‌ای موجه نمی‌باشد. چنین مواردی پزشک باید دقت عمل لازم را به خرج داده تا بتواند دلیل این اختلال را پیدا کند.

بی خوابی سالمندان با بالا رفتن سن و سال و پیر شدن فرد می‌تواند افزایش پیدا کند.

بی خوابی سالمندان

راه‌کارهایی جهت غلبه و درمان بی خوابی سالمندان

بی خوابی سالمندان با بالا رفتن سن و سال و پیر شدن فرد می‌تواند افزایش پیدا کند. به طوری که این اختلال در فرد تبدیل به امری طبیعی خواهد شد. اما راه‌کارهایی جهت غلبه بر این اختلال وجود دارد که کافی‌ست آنها را رعایت نمایید. با رعایت این نکات می‌توانید کم کم بر این اختلال غلبه و آن را درمان نمایید. در ابتدا لازم است که استرس را از خود دور کرده و به عوامل استرس‌زا وارد نشوید. سپس آرامش هنگام خواب را هدف خود قرا دهید، نه خود خواب را. در پایان نیز قبل از خواب اقدام به یک فعالیت آرام نمایید تا خواب به سراغ شما بیاید.

شناخت و تشخیص بی خوابی در سالمندان

بی خوابی و سن اغلب دست به دست هم می دهند. در حالی که بسیاری از سالمندان به دلیل تغییرات طبیعی در ریتم شبانه روزی و چرخه خواب و بیداری، مشکلات خواب را تجربه می کنند، تشخیص بی خوابی باید معیارهای خاصی را داشته باشد. بر اساس طبقه بندی بین المللی اختلالات خواب (ICDS)، فرد مبتلا به بی خوابی باید حداقل یکی از علائم زیر را با وجود داشتن زمان کافی برای خواب و فضای خواب نسبتا راحت گزارش کند:

  • مشکل در به خواب رفتن یا ماندن در خواب
  • موارد مکرر از بیدار شدن زودتر از زمان مورد نظر
  • احساس مقاومت در مورد رفتن به رختخواب در یک زمان معقول
  • مشکل در خوابیدن بدون مداخله مراقب

بی خوابی باید شامل اختلالات روزانه نیز باشد. اینها ممکن است شامل خواب آلودگی بیش از حد در طول روز، احساس خستگی و بی حالی، اختلالات خلقی و تحریک پذیری، و مشکل در تمرکز و توجه باشد. افراد مبتلا به بی خوابی بیشتر در معرض خطر تصادف هستند و بسیاری در موقعیت های اجتماعی و خانوادگی دست و پنجه نرم می کنند.

اگر این علائم حداقل سه بار در هفته رخ دهد و حداقل برای سه ماه ادامه یابد، پزشکان ممکن است بیمار را مبتلا به بی خوابی مزمن تشخیص دهند. تا آن زمان، این وضعیت بی خوابی کوتاه مدت در نظر گرفته می شود

تعیین علل اصلی بی خوابی در افراد مسن کلید تشخیص موفقیت آمیز است. بی خوابی اولیه به علائم بی خوابی اشاره دارد که به طور مستقل رخ می دهد، در حالی که بی خوابی ثانویه به دلیل یک بیماری زمینه ای پزشکی یا روانپزشکی رخ می دهد که باعث از دست دادن خواب می شود. علائم بی خوابی صرف نظر از اینکه این بیماری اولیه یا ثانویه در نظر گرفته شود یکسان است. با این حال، درمان بی خوابی ثانویه معمولاً به بیماران نیاز دارد که ابتدا به شرایط اولیه ای که باعث مشکلات خواب آنها می شود رسیدگی کنند.

درمان بی خوابی سالمندان

برای مدیریت بی خوابی مزمن در سالمندان، اولین قدم اغلب بر آموزش خواب و بهبود بهداشت خواب متمرکز است. یک پزشک با بیمار در مورد چگونگی ایجاد و نگهداری یک محیط اتاق خواب که برای خواب سالم مناسب است، مشورت خواهد کرد. اتاق خواب مطلوب باید تاریک و ساکت و با دمای کمتر از ۷۵ درجه فارنهایت (۲۳.۹ درجه سانتیگراد) باشد. تخت فقط باید برای خواب استفاده شود تا فعالیت های دیگری مانند کار و بازی های ویدیویی. در فصل هی گرم سال استفاده از کولر گازی یا هر دستگاه خنک کننده ای می تواند مفید واقع شود. پزشکان همچنین ورزش منظم و وعده‌های غذایی متعادل و عدم استفاده از محرک هایی مانند کافئین و تنباکو را توصیه می‌کنند.

درمان بی خوابی سالمندانسایر درمان‌های غیردارویی می‌توانند به کاهش علائم بی‌خوابی برای سالمندان بدون تجویز دارو کمک کنند که شامل موارد زیر است:

کنترل محرک : این تکنیک ریشه در این ایده دارد که بیماران فقط باید زمانی که خسته هستند به رختخواب بروند و خواب روزانه که در استراحت شبانه تاثیر می گذراند را باید تا جای ممکن حذف کرد.

اگر فرد به مدت 20 دقیقه در رختخواب دراز بکشد و بیدار بوده باشد، باید بلند شود و خود را در اتاق دیگری مشغول کند تا زمانی که دوباره احساس خستگی کند. علاوه بر این، آنها باید از چرت زدن در طول روز خودداری کنند و هر روز صبح در ساعت مشخصی از خواب بیدار شوند.

محدودیت خواب : به بسیاری از بیماران توصیه شده است که یک دفترچه تهیه کنند و زمان خواب و بیداری، مدت زمانی که طول می کشد تا به خواب بروند و الگوهای مهم دیگر را ثبت کنند. براساس یادداشت‌های دفترچه‌ی خواب، پزشک ممکن است به بیمار بگوید که هر شب زمان خواب خود را محدود کند تا زمانی که کارایی خوابش بهبود یابد. بازده خواب به عنوان نسبت بین زمان خواب و بیداری در رختخواب هر شب تعریف می شود. زمانی که فرد بتواند حداقل 90 درصد از زمانی را که در رختخواب می گذراند بخوابد، می تواند زودتر به خواب برود.

درمان شناختی رفتاری : درمان شناختی رفتاری برای بی خوابی به سالمندان کمک می کند تا نگرش های منفی و باورهای نادرستی را که در مورد خواب دارند مشخص کنند و سپس آنها را با ذهنیت آگاهانه و مثبت جایگزین کنند.

نور درمانی : برای سالمندانی که به رختخواب می‌روند و نسبتاً زود از خواب بیدار می‌شوند، قرار گرفتن در معرض نورهای روشن در شب می‌تواند به آن‌ها کمک کند مدت بیشتری بیدار بمانند و دیرتر به خواب بروند.

اگر این مداخلات غیر دارویی موثر نباشد، پزشک ممکن است داروهای خواب را در نظر بگیرد. انتخاب داروی مناسب بی خوابی برای بیماران مسن نیاز به دقت و توجه زیادی دارد. برخی از داروها، مانند بنزودیازپین ها  و غیر بنزودیازپین ها، اثرات خواب آور دارند و می توانند خطر افتادن را برای افراد مسن افزایش دهند. این داروها همچنین دارای تحمل، وابستگی و خطر ترک بالایی هستند و پزشکان برای جلوگیری از تداخلات منفی دارویی باید سایر نسخه های بیمار خود را نیز در نظر بگیرند.

سایر داروهای بی خوابی خطرات کمتری دارند، اما همچنان باید با احتیاط تجویز شوند. برخی از داروها با تعامل با هورمون های طبیعی در بدن باعث خواب آلودگی می شوند. اینها شامل راملتون است که به عنوان آگونیست گیرنده های ملاتونین عمل می کند ، هورمونی که در غده صنوبری تولید می شود و پس از غروب خورشید باعث ایجاد احساس خواب آلودگی می شود. و سوورکسانت که اورکسین ها را سرکوب می کند، نوروپپتیدهایی که باعث ایجاد احساس برانگیختگی و بیداری می شوند. آنتی هیستامین های بدون نسخه نیز ممکن است تجویز شوند.

همیشه باید قبل از اقدام به هر گونه درمان دارویی یا غیر دارویی بی خوابی با پزشک صحبت کنید.

سایر اختلالات خواب سالمندان

علاوه بر بی خوابی، مطالعات نشان داده است که سالمندان در معرض خطر بیشتری برای سایر اختلالات خواب هستند. بسیاری از بیماران مسن بی خوابی را همراه با سایر اختلالات خواب تجربه می کنند که برنامه های درمانی را پیچیده می کند. اختلالات خواب با میزان شیوع بالا در جمعیت سالمندان شامل موارد زیر است:

اختلالات ریتم شبانه روزی خواب

وقتی ریتم شبانه روزی یک فرد با محیط بیرونی او همسو نباشد، ممکن است اختلال خواب ریتم شبانه روزی را تجربه کند. افراد مسن بیشتر در معرض خطر ابتلا به این اختلالات هستند زیرا مکانیسم های داخلی تنظیم کننده ریتم شبانه روزی با افزایش سن بدتر می شود.

اختلال فاز خواب و بیداری پیشرفته به ویژه در جمعیت های مسن تر شایع است. افراد مبتلا به این نظم معمولاً در اوایل عصر احساس خستگی می کنند، معمولاً بین ساعت 7 بعد از ظهر تا 9 شب، و به طور طبیعی بین ساعت 3 تا 5 صبح از خواب بیدار می شوند. حتی اگر دیرتر از حد معمول به رختخواب بروند، اغلب به دلیل چرخه خواب و بیداری خود نسبتاً زود از خواب بیدار می شوند. قرار گرفتن در معرض نور به موقع در هنگام عصر می تواند برای درمان این اختلالات برای برخی از بیماران مسن استفاده شود. برنامه خواب منظم نیز می تواند موثر باشد.

مثال دیگر اختلال ریتم خواب و بیداری نامنظم است که عمدتاً در بزرگسالان مبتلا به بیماری های عصبی و عصبی مانند بیماری پارکینسون و بیماری آلزایمر دیده می شود. این اختلال با الگوهای خواب پراکنده مشخص می شود که از چرخه طبیعی 24 ساعته شبانه روز پیروی نمی کند.

در حالی که مکمل های ملاتونین را می توان برای درمان اختلالات ریتم شبانه روزی خواب در افراد جوان استفاده کرد، پزشکان باید به دقت بررسی کنند که آیا این نوع دارو را برای بیماران مسن تجویز کنند یا خیر. مکمل های ملاتونین توسط سازمان غذا و داروی ایالات متحده تنظیم نمی شوند و اثربخشی و ایمنی طولانی مدت این مکمل ها مشکوک تلقی می شوند.

اختلالات تنفسی مرتبط با خواب

اختلالات تنفسی مرتبط با خواب، که شامل آپنه انسدادی خواب و آپنه مرکزی خواب است، در جمعیت های مسن تر بسیار شایع است. این اختلالات به ویژه در بیماران سالمندی که در سرای سالمندان مبتلا به زوال عقل هستند شایع است. چاقی، مصرف الکل و استعمال دخانیات نیز می توانند در طول زمان به این اختلالات کمک کنند.

اختلالات تنفسی مرتبط با خواب اغلب باعث خروپف شدید سالمندان می شود که می تواند منجر به برانگیختگی شبانه و ایجاد احساس خواب آلودگی بیش از حد در روز شود. این اختلالات همچنین پیش بینی کننده سایر شرایط پزشکی مانند نارسایی احتقانی قلب، انفارکتوس میوکارد و سکته مغزی هستند.

بسیاری از سالمندان مبتلا به آپنه خواب با فشار هوای مثبت مداوم (CPAP) درمان می‌شوند، که طی آن بیماران هنگام خواب هوای تحت فشار را از طریق ماسک تنفسی دریافت می‌کنند. کسانی که از درمان CPAP پیروی می کنند، اغلب کمتر خروپف می کنند و دوره های آپنه کمتری را در طول شب تجربه می کنند.

حرکات دوره ای اندام و سندرم پاهای بی قرار

حرکات دوره ای اندام ها حرکات غیر ارادی و تکراری دست ها و پاها در طول خواب هستند که بیش از 15 بار در هر ساعت خواب رخ می دهد. سندرم پای بیقرار ، یک اختلال عصبی، با میل شدید به حرکت دادن پاها در حالی که بدن در حالت استراحت است مشخص می شود. هر دوی این شرایط می توانند باعث برانگیختگی های شبانه شوند که منجر به بیداری و خستگی روز بعد می شود. مطالعات نشان داده اند که میزان شیوع این بیماری ها با افزایش سن تقریبا دو برابر می شود.

بسیاری از افراد جوان با حرکات دوره‌ای اندام یا سندرم پای بی‌قرار برای مدیریت شرایط خود به دارو نیاز دارند. مداخلات برای سالمندان می تواند کمی پیچیده تر باشد، به خصوص اگر آنها در حال حاضر داروهای دیگری مصرف می کنند یا دارای شرایط قبلی هستند.

اختلال رفتار خواب REM

مردم معمولاً در طول خواب REM بیشترین خواب را می بینند. برخلاف اکثر بزرگسالان، کسانی که اختلال رفتاری خواب REM (RBD) دارند، از نظر فیزیکی رویاهای خود را عملی می کنند. این می‌تواند مستلزم حرکات خشونت‌آمیز باشد که خواب‌آور و شریک زندگی‌اش را در معرض خطر بیشتری برای آسیب‌های بدنی قرار می‌دهد.

نشان داده است که RBD به طور غیرعادی در مردان مسن شایع است. همچنین ارتباطی بین این اختلال و شرایط عصبی دژنراتیو مانند بیماری پارکینسون و زوال عقل لوی وجود دارد.

از آنجایی که داروهای BZD اغلب برای RBD تجویز می شوند، درمان این اختلال برای بیماران مسن می تواند دشوار باشد. با این حال، افراد مبتلا به RBD می توانند با بهینه سازی ایمنی محل خواب خود اقدامات احتیاطی را انجام دهند. اقدامات ممکن است شامل قفل کردن پنجره ها، قرار دادن تشک روی زمین و خارج کردن اشیایی از اتاق خواب باشد که می تواند باعث آسیب شود.

سالمندان چقدر به خواب نیاز دارند؟

یک سالمند به طور متوسط ​​به 7 تا 9 ساعت خواب نیاز دارد. اختلالات خواب مانند بی خوابی می تواند تا حد زیادی در برنامه خواب شما اختلال ایجاد کند. اگر مشکل خواب دارید، یکی از روش های زیر را امتحان کنید تا مطمئن شوید به اندازه کافی استراحت می کنید و سرحال می شوید:

سالمندان چقدر به خواب نیاز دارند؟

زمان‌های دقیق خواب و بیداری را اعمال کنید و به آن‌ها پایبند باشید – حتی در تعطیلات آخر هفته یا زمانی که در سفر هستید.

از چرت زدن نزدیک به زمان خواب خودداری کنید. اگر به چند دقیقه چشم بستن نیاز دارید، سعی کنید چرت های خود را به صبح یا اوایل بعد از ظهر اختصاص دهید.

برنامه‌ای را تنظیم کنید که به شما کمک کند هر شب آرام شوید. خواندن یا گوش دادن به موسیقی آرام بخش می تواند موثر باشد.

از وسایل الکترونیکی مانند تلویزیون، تلفن همراه یا کامپیوتر در اتاق خواب خود استفاده نکنید. این دستگاه‌ها نور آبی ساطع می‌کنند که می‌تواند به خواب رفتن را سخت‌تر کند.

دمای متعادل و راحت و سطح نور کم را در اتاق خواب خود حفظ کنید.

در طول روز ورزش کنید اما تا سه ساعت بعد از خواب از ورزش کردن خودداری کنید.

در اواخر بعد از ظهر یا عصر کافئین مصرف نکنید.

الکل را به عنوان خواب آور مصرف نکنید. در حالی که الکل خاصیت آرام بخشی دارد، در واقع می تواند باعث اختلال در خواب شود.

اگر با وجود انجام این اقدامات همچنان مشکلاتی را در شروع یا مدت زمان خواب تجربه می کنید، ممکن است دچار اختلال خواب باشید. برای تشخیص مشکل و درمان آن مطابق با سابقه پزشکی خود با پزشک خود مشورت کنید.

وظیفه پرستار سالمند بی خواب

اگر سالمند به طور منظم مشکلات خواب را تجربه می کند ایده خوب این است که برای دیدن پزشک برنامه ریزی کنید. اگر بیماری یا داروی دیگری باعث بی خوابی سالمند شما شده است مهم است که ابتدا به حل این مسائل رسیدگی کنید. همچنین با سالمند در مورد روش هایی برای ترویج عادات خواب سالم و محیطی آرام صحبت کنید.

کارهایی که باید انجام دهید:

یک برنامه خواب منظم تنظیم کنید. هر روز در ساعت مشخصی سالمند را به رختخواب ببرید و وی را از خواب بیدار کنید.

به سالمند کمک کنید ورزش یا فعالیت بدنی انجام دهد. این کار را در اوایل روز و یا حداکثر چهار ساعت قبل از رفتن به رختخواب انجام دهید.

روشنایی و خنک بودن اتاق را بررسی کنید.

قبل از خواب به حمام کردن سالمند و گرفتن دوش آب گرم کمک کنید یا به وی کمک کنید تا مدیتیشن یا تمرینات تنفسی را انجام دهند.

اگر سالمند بعد از 20 دقیقه به خواب نرفت او را بلند کنید و یک فعالیت آرامش بخش مانند گوش دادن به موسیقی آرامش بخش را برنامه ریزی کنید.

اجازه ندهید سالمند سه ساعت قبل از خواب کافئین یا الکل مصرف کند.

قبل از خواب غذای تند یا غذای سنگین به سالمند ندهید.

چرت هایی که باعث مختل شدن خواب شبانه می شوند را شناسایی کنید و اجازه ندهید که سالمند ردر این ساعات چرت بزند.

اجازه ندهید سالمند شما قبل از خواب از گوشی یا تلویزیون استفاده کند. 30 تا 1 ساعت قبل از خواب کلیه وسایلی که نور تولید می کنند را خاموش کنید.

خروج از نسخه موبایل