نماد سایت شرکت خدماتی شکوفایی

با سالمندان مبتلا به آلزایمر چگونه رفتار کنیم؟

با سالمندان مبتلا به آلزایمر چگونه رفتار کنیم؟

سالمندان مبتلا به آلزایمر: زمانی که یک فرد مبتلا به آلزایمر است نحوه ارتباط با او تغییر می کند.وقتی که شخص مبتلا به آلزایمر یا زوال عقل است, فعالیت مغزی او با حالت افراد عادی متفاوت است. همچنین توانایی او در گوش دادن و پاسخگویی در مکالمات روزمره تغییرات مشخصی خواهد داشت.

کوتاه صحبت کردن, جملات واضح و مستقیم به شما در برقراری ارتباط با سالمندان مبتلا به زوال عقل یا آلزایمر کمک خواهد کرد. این امر باعث می شود  آنها در مکالمه با شما احساس راحتی بکنند و روند گفت و گو برای شما آسان تر شود. علاقمند به گوش دادن خواهند شد و سعی می کنند عکس العمل مناسب به شما نشان دهند. در این مقاله به شما توضیح خواهیم داد که چرا این روش ها موثر واقع خواهند شد و چهار مثال واضح برای شما و پرستار سالمند الزایمری عنوان خواهیم کرد.

در سالمندان مبتلا به آلزایمر چرا جملات کوتاه بهتر عمل می کنند؟

مبتلایان به آلزایمر و زوال عقل پروسه متفاوتی در پردازش اطلاعات دریافتی توسط مغزشان دارند. گاهی برای آنها بسیار دشوار است که هم گوش بدهند و همزمان درک کنند و تصمیم بگیرند چه جواب یا عکس العملی به شما نشان دهند.

جملات کوتاه و مستقیم در رساندن مفهوم باعث ایجاد حس دوستانه و صمیمیت در مکالمه خواهند شد. همچنین سالمند شما راحت تر و سریع تر منظور شما را درک می کند. هرچیز طولانی و پیچیده ای می تواند باعث عدم پاسخ از جانب آنها یا بروز پرخاشگری بشود. زیرا پروسه مغزی آنها قادر به درک و بررسی در این حالت نیست.

سالمندان مبتلا به آلزایمر

توصیه به مطالعه شکوفایی : پرخاشگری در سالمندان

این تکنیک ممکن است در ابتدا برای شما احساس عجیب بودن را به وجود آورد. زیرا باید صمیمیت کافی را با فرد به وجود آورید تا بتوانید اهمیت گفته های خود را در قالب جملات کوتاه بیان کنید و توجه سالمندتان را جلب کنید. باید بدانید واژه های گرم و مثبت همراه با تن صدای مهربان همراه با جملات کوتاه, واکنش های مثبتی از سمت سالمند شما خواهد داشت.در سالمندان مبتلا به آلزایمر چرا جملات کوتاه بهتر عمل می کنند؟

چهار مثال در نحوه برقراری ارتباط با جملات مناسب در سالمندان مبتلا به آلزایمر

مثال1: زمان استفاده سالمند از سرویس بهداشتی است

مناسب:الان زمان رفتن به سرویس بهداشتیه

نامناسب:الان یک ساعت از آخرین بار که رفتی سرویس بهداشتی گزشته, چرا یک سر نمی زنی؟ می خوای الان بری دستشویی یا نه؟

مثال2:زمان خوردن ناهار سالمند شما است

مناسب:زمان خوردن ماکارونیه…(مکث)…بیا با هم بریم آشپزخونه

نامناسب:گرسنه شدی؟فکر کنم غذا حاضره امروز ماکارونی داریم نظرت چیه پاشیم بریم آشپزخونه؟بریم ناهار بخوریم بعدم بریم پیاده روی

مثال3:سالمند خود را برای ملاقات با پزشک می برید

مناسب:وقتشه بریم دکتر…(مکث)…این ژاکت رو بپوش لطفا

نامناسب:الان باید بریم دکترو ببینیم قراره تاثیر داروهای قبلیتو چک کنه.یادته دفه قبلی چی گفت؟ فک کنم هوا سرده باید قبل ازینکه سوار ماشین بشیم ژاکت بپوشی

سالمندان مبتلا به آلزایمر

مثال4:یکی از اعضای خانواده یا دوستان به ملاقات سالمند شما آمده است

مناسب:این محمده داداشت…(مکث)…اومده حالتو بپرسه

نامناسب:امروز یک نفر اومده دیدنت اگه گفتی کیه؟همون داداشت محمد که هفته پیشم اومد.یادته راجب چی حرف می زدین؟

این تکنیک ها نیازمند تمرین و حوصله هستند.هر فرد می تواند عکس العمل متفاوتی نسبت به سایرین در مورد این نوع جملات داشته باشد.بهترین کار این است که آزمایش کنید کدام جملات کوتاه در موقعیت های مختلف تاثیر بیشتری دارند و سالمند شما در پاسخ چگونه رفتار می کند.مقداری زمان خواهد برد و برای شخص شما نیز در ابتدا شاید عادت به این روش و جمله بندی کمی مشکل باشد و به تمرین نیاز داشته باشید. اما به مرور زمان متوجه خواهید شد که روابط و مکالمات بین شما و سالمندتان بهتر شده و واکنش های مناسب تری دریافت می کنید.

سالمندان مبتلا به آلزایمر  امکان دارد مطلبی را زیاد تکرار کنند

بیماری آلزایمر و انواع دیگری از بیماری های زوال عقل سالمندان در حافظه کوتاه مدت اختلال ایجاد می کنند. این امر می تواند بر روی رفتار آنها تاثیر بگذارد.مثل پرسیدن یک سوال یکسان به صورت مکرر

سالمند شما هیچ عمد یا خصومتی برای بروز این رفتار ندارد و نمی خواهد شما را اذیت کند. آنها واقعا به یاد نمی آورند دفعه اول است این سوال را می پرسند یا بیستم؟

شما ممکن است در دفعات اول و بعد از آن به سوال پاسخ بدهید اما بعد از شنیدن یک سوال تکراری به طور مکرر و در زمان طولانی طبیعی است که کنترل خود را از دست داده و عصبانی می شوید. بنابراین بسیار مهم است تا موارد ضروری در برخورد با این موقعیت ها را آموزش ببینید و اطلاعاتی راجب این شرایط کسب کنید. در اینجا چند روش را به شما شرح می دهیم.

چرا یک سالمند مبتلا به آلزایمر سوالات را تکرار می کند؟

رفتارهای تکرار شونده از استرس,ترس,اضطراب و نا امیدی ریشه می گیرند. افراد مبتلا به آلزایمر و یا زوال عقل اغلب در مورد اتفاقات اطرافشان نامطمئن هستند. اینکه کجا هستند؟ یا ساعت چند است؟ و یا اینکه امروز چند شنبه است؟ تمام این موارد باعث ایجاد نگرانی و استرس برای آنها می شود.

سالمند شما سوالات را تکرار می کند زیرا نیاز به اطلاعات دارد.آنها سوال می کنند زیرا دچار استرس هستند و به دنبال منبعی جهت رفع حس ترس و استرس می باشند.

روش های پاسخ به سالمندان مبتلا به آلزایمر که سوالات را تکرار می کنند

1-با احساسات پاسخ بدهید نه کلمات

زمانی که سالمند شما شروع به تکرار سوالات می کند سعی کنید حدس بزنید چه چیزی باعث بروز این رفتار شده است. اگر ممکن است آنها احساس ترس یا اضطراب داشته باشند سعی کنید کوتاه در آغوش بگیرید یا دست آنها را گرفته و به آرامی بفشارید. سپس تا زمانی که آنها آرام می شوند توجه خود را نشان دهید.

2-در مورد سالمندان مبتلا به آلزایمر پاسخ خود را کوتاه نگاه دارید

جوابی که به سوالات تکرار شونده یک سالمند مبتلا به آلزایمر می دهید نباید با جوابی که در مورد آن سوال به دیگر افراد می دهید یکسان باشد. یک جمله کوتاه و ساده را به عنوان جواب ارائه دهید. این مساله زمان و انرژی شما را ذخیره خواهد کرد و باعث می شود سالمند شما سریع تر درک کند و دفعات تکرار سوال کمتر شود.

سالمندان مبتلا به آلزایمر

3 – در پاسخ به سوالات تکراری بیمار آلزایمری با یک فعالیت حواس پرتی ایجاد کنید

شاید بتوانید این کار را با یک خوراکی یا نوشیدنی محبوب انجام دهید. یا می توانید یک سوال کوتاه و ساده را عنوان کنید تا باعث تمرکز آنها روی موضوع دیگری شود. مثال: آسمان امروز آبی است, به نظرت زیبا نیست؟

یک روش دیگر برای ایجاد حواس پرتی درخواست کمک است برای انجام کارهای ساده ای که توانش را دارند.مثل تا کردن لباس های شسته و…

سالمندان مبتلا به آلزایمر|زوال عقل

4 – در مقابل سوالات تکراری بیمار آلزایمری برای چند دقیقه کوتاه مکان را ترک کنید

این فکر اشتباه است که توقع داشته باشید همیشه در مقابل این شرایط بتوانید خونسردی را حفظ کرده و به موقع رفتار مناسب را نشان دهید. به خصوص زمانی که این اتفاق بیشتر از یک بار در یک روز رخ داده باشد.

گاهی شما نیاز دارید اتاق را برای چند لحظه کوتاه ترک کنید. به سرویس بهداشتی بروید, چند دقیقه در بالکن یا حیاط هوای تازه تنفس کنید, گوشی موبایل خود را چک کنید. بنابراین زمانی که نزد سالمندتان بازمی گردید به حد کافی آرام هستید تا رفتار مناسب تری از خود نشان دهید و با مهربانی برخورد کنید. این امر بسیار چالش برانگیز است در مقابل سوالات تکرار شونده که بارها اتفاق می افتند بدون ابراز ناراحتی حتی در تن صدایتان واکنش مناسب را بروز دهید. اما سعی کنید تمام تلاش خود را برای حفظ آرامش و استفاده از روش های ذکر شده به کار ببندید, سوالات با ملایمت متوقف خواهند شد.

 

خروج از نسخه موبایل