نماد سایت شرکت خدماتی شکوفایی

انواع، علائم و درمان سوء تغذیه

انواع، علائم و درمان سوء تغذیه

سوء تغذیه به دریافت خیلی کم یا بیش از حد برخی از مواد مغذی اشاره دارد که می تواند منجر به مشکلات جدی سلامتی، از جمله کاهش رشد، مشکلات چشمی، دیابت و بیماری قلبی شود.

سوء تغذیه میلیاردها نفر را در سراسر جهان تحت تاثیر قرار می دهد. برخی از جمعیت ها بسته به محیط، سبک زندگی و منابع خود در معرض خطر بالایی برای ابتلا به انواع خاصی از سوء تغذیه هستند. این مقاله انواع، علائم و علل سوء تغذیه را مورد بحث قرار می دهد و اطلاعاتی در مورد پیشگیری و درمان ارائه می دهد.

سوء تغذیه چیست؟

سوء تغذیه وضعیتی است که در نتیجه کمبود یا مصرف بیش از حد مواد مغذی ایجاد می شود.

انواع سوء تغذیه شامل:

سوء تغذیه: این نوع سوءتغذیه ناشی از عدم دریافت پروتئین، کالری یا ریز مغذی های کافی است. منجر به کاهش وزن، کوتاهی قد و کم وزنی نسبت به سن می شود.

تغذیه بیش از حد: مصرف بیش از حد برخی مواد مغذی مانند پروتئین، کالری یا چربی نیز می تواند منجر به سوء تغذیه شود که معمولا منجر به اضافه وزن یا چاقی می شود.

افرادی که دچار سوء تغذیه هستند اغلب کمبود ویتامین ها و مواد معدنی به ویژه آهن، روی، ویتامین A و ید دارند.

با این حال، کمبود ریز مغذی‌ها می‌تواند با تغذیه بیش از حد نیز رخ دهد.

ممکن است به دلیل مصرف بیش از حد کالری اضافه وزن یا چاقی داشته باشید اما ویتامین ها و مواد معدنی کافی را به طور همزمان دریافت نکنید.

به این دلیل که غذاهایی که به تغذیه بیش از حد کمک می کنند، مانند غذاهای سرخ شده و شیرین، کالری و چربی بالایی دارند اما مواد مغذی کمی دارند.

خلاصه اینکه: سوءتغذیه شامل سوءتغذیه و تغذیه بیش از حد می شود که هر دوی آنها در صورت عدم توجه می توانند منجر به مشکلات سلامتی و کمبود مواد مغذی شوند.

علائم و نشانه های سوء تغذیه

علائم و نشانه های سوء تغذیه به نوع آن بستگی دارد.

علائم و نشانه های سوء تغذیهعلائم کمبود تغذیه

توانایی تشخیص اثرات سوء تغذیه می تواند به افراد و ارائه دهندگان مراقبت های بهداشتی کمک کند تا مشکلات مربوط به سوء تغذیه یا تغذیه بیش از حد را شناسایی و درمان کنند.

سوءتغذیه معمولاً ناشی از عدم دریافت مواد مغذی کافی در رژیم غذایی شماست و علائم آن می تواند شامل:

  • کاهش وزن
  • از دست دادن چربی و توده عضلانی
  • گونه های توخالی و چشم های گود رفته
  • معده متورم
  • خشکی مو و پوست
  • تاخیر در بهبود زخم
  • خستگی
  • مشکل در تمرکز
  • تحریک پذیری
  • افسردگی و اضطراب

شود. افراد مبتلا به سوء تغذیه ممکن است یک یا چند مورد از این علائم را داشته باشند. برخی از انواع سوء تغذیه اثرات مشخصی دارند.

کواشیورکور، کمبود شدید پروتئین، باعث احتباس مایعات و بیرون زدگی شکم می شود. از سوی دیگر، بیماری ماراسموس که ناشی از کمبود شدید کالری است، منجر به هدر رفتن و کاهش قابل توجه چربی و عضله می شود.

سوء تغذیه همچنین می تواند منجر به کمبود ریز مغذی ها شود. برخی از شایع ترین کمبودها و علائم آن عبارتند از:

ویتامین A: : خشکی چشم، شب کوری، افزایش خطر عفونت

روی: از دست دادن اشتها، توقف رشد، تأخیر در بهبود زخم ها، ریزش مو، اسهال.

 آهن: اختلال در عملکرد مغز، مشکلات مربوط به تنظیم دمای بدن، مشکلات معده

ید: بزرگ شدن غدد تیروئید (گواتر)، کاهش تولید هورمون تیروئید، مشکلات رشد و نمو

از آنجایی که سوء تغذیه منجر به مشکلات جسمی جدی و مشکلات سلامتی می شود، می تواند خطر مرگ را افزایش دهد.

در واقع، تخمین زده می‌شود که کوتاه‌قدی، ضایعات و کمبود روی و ویتامین A در 45 درصد از مرگ و میر کودکان در سال 2011 نقش داشته است.

علائم تغذیه بیش از حد

علائم اصلی تغذیه بیش از حد اضافه وزن و چاقی است، اما می تواند به کمبود مواد مغذی نیز منجر شود.

تحقیقات نشان می‌دهد که افرادی که اضافه وزن یا چاقی دارند، در مقایسه با افرادی که وزن طبیعی دارند، بیشتر در معرض دریافت ناکافی و سطوح پایین خون برخی ویتامین‌ها و مواد معدنی هستند.

یک مطالعه روی 285 نوجوان نشان داد که سطح ویتامین A و E خون در افراد چاق 2 تا 10 درصد کمتر از شرکت کنندگان با وزن طبیعی است.

این احتمالاً به این دلیل است که اضافه وزن و چاقی می تواند ناشی از مصرف بیش از حد غذاهای سریع و فرآوری شده باشد که کالری و چربی بالایی دارند اما سایر مواد مغذی کمی دارند.

مطالعه ای بر روی بیش از 17000 بزرگسال و کودک نشان داد افرادی که فست فود می خورند نسبت به افرادی که از این نوع غذا پرهیز می کنند به میزان قابل توجهی ویتامین A و C و کالری، چربی و سدیم بیشتری مصرف می کنند.

ارزیابی

علائم سوء تغذیه توسط ارائه دهندگان مراقبت های بهداشتی هنگام غربالگری این بیماری ارزیابی می شود.

ابزارهایی که برای شناسایی سوءتغذیه استفاده می شوند شامل نمودارهای کاهش وزن و شاخص توده بدن (BMI)، آزمایش خون برای وضعیت ریز مغذی ها و معاینات فیزیکی است.

اگر سابقه کاهش وزن و سایر علائم مرتبط با سوءتغذیه دارید، ممکن است پزشک آزمایش‌های دیگری را برای شناسایی کمبود ریزمغذی‌ها تجویز کند.

از سوی دیگر، شناسایی کمبود مواد مغذی ناشی از تغذیه بیش از حد می تواند دشوارتر باشد.

اگر اضافه وزن یا چاق هستید و بیشتر غذاهای فرآوری شده و فست فود می خورید، ممکن است ویتامین یا مواد معدنی کافی دریافت نکنید. برای اینکه متوجه شوید کمبود مواد مغذی دارید، در مورد عادات غذایی خود با پزشک خود صحبت کنید.

 خلاصه اینکه: علائم سوء تغذیه شامل کاهش وزن، خستگی، تحریک پذیری و کمبود ریزمغذی ها است. تغذیه بیش از حد می تواند منجر به اضافه وزن، چاقی و دریافت کمتر برخی از ویتامین ها و مواد معدنی شود.

عوارض بلند مدت

سوء تغذیه می تواند منجر به ایجاد مشکلات و بیماری های مزمن شود.

عوارض طولانی مدت سوء تغذیه شامل افزایش خطر چاقی، بیماری قلبی و دیابت می شود.

یک مطالعه بر روی 50 نوجوان در برزیل نشان داد که پسرانی که در اوایل زندگی به خاطر سوءتغذیه، رشدشان متوقف شده بود در مقایسه با همسالان خود که مشکل رشد نداشتند در طی سه سال، 5 درصد بیشتر توده چربی اضافه کردند و فشار خون بالاتری داشتند.

محققان گمان می کنند که سوء تغذیه در دوران کودکی باعث تغییراتی در متابولیسم می شود که ممکن است منجر به افزایش احتمال ابتلا به بیماری های مزمن در آینده شود.

تغذیه بیش از حد نیز می تواند به ایجاد برخی از مشکلات سلامتی کمک کند.

به طور خاص، کودکان دارای اضافه وزن یا چاق شانس بیشتری برای بیماری قلبی و دیابت نوع 2 دارند.

یک مطالعه روی بیش از 369000 کودک نشان داد که احتمال ابتلا به دیابت نوع 2 در آنهایی که چاق بودند در مقایسه با همسالانشان که BMI طبیعی داشتند، چهار برابر بیشتر بود.

از آنجایی که عوارض طولانی مدت سوء تغذیه می تواند خطر ابتلا به برخی بیماری ها را افزایش دهد، پیشگیری و درمان سوء تغذیه ممکن است به کاهش شیوع بیماری های مزمن کمک کند.

خلاصه اینکه: تحقیقات نشان داده است که سوء تغذیه در دوران کودکی با افزایش خطر ابتلا به فشار خون بالا و چاقی در سنین بالاتر مرتبط است. تغذیه بیش از حد ممکن است احتمال ابتلا به بیماری های مزمن مانند دیابت نوع 2 و بیماری قلبی را افزایش دهد.

علل شایع سوء تغذیه

سوء تغذیه یک مشکل جهانی است که می تواند ناشی از شرایط محیطی، اقتصادی و پزشکی باشد.

سازمان جهانی بهداشت تخمین می زند که بیش از 460 میلیون بزرگسال و 150 میلیون کودک دچار سوء تغذیه هستند، در حالی که بیش از دو میلیارد بزرگسال و کودک دارای اضافه وزن یا چاق هستند.

علل شایع سوء تغذیه عبارتند از:

  ناامنی غذایی یا عدم دسترسی به غذای کافی و مقرون به صرفه: مطالعات ناامنی غذایی در کشورهای در حال توسعه را با سوء تغذیه مرتبط می کند.

مشکلات گوارشی و مشکلات مربوط به جذب مواد مغذی: شرایطی که باعث سوء جذب می شوند، مانند بیماری کرون، بیماری سلیاک و رشد بیش از حد باکتری ها در روده، می توانند باعث سوء تغذیه شوند.

مصرف زیاد الکل: مصرف زیاد الکل می تواند منجر به دریافت ناکافی پروتئین، کالری و ریزمغذی ها شود.

اختلالات سلامت روان: افسردگی و سایر شرایط سلامت روان می تواند خطر سوء تغذیه را افزایش دهد. یک مطالعه نشان داد که شیوع سوء تغذیه در افراد مبتلا به افسردگی 4 درصد بیشتر از افراد سالم است.

 ناتوانی در خرید و تهیه غذا: مطالعات ضعیف بودن، تحرک ضعیف و نداشتن قدرت عضلانی را به عنوان عوامل خطر برای سوء تغذیه شناسایی کرده اند. این مسائل مهارت های آماده سازی غذا را مختل می کند.

خلاصه اینکه: علل سوءتغذیه عبارتند از ناامنی غذایی، برخی شرایط سلامتی و مشکلات حرکتی.

جمعیت های در معرض خطر

سوء تغذیه مردم را در تمام نقاط جهان تحت تاثیر قرار می دهد، اما برخی از جمعیت ها در معرض خطر بیشتری هستند. جمعیت هایی که مستعد سوء تغذیه هستند عبارتند از:

 افرادی که در کشورهای در حال توسعه یا مناطقی با دسترسی محدود به غذا زندگی می کنند: کمبود تغذیه و کمبود ریزمغذی ها به ویژه در کشورهای جنوب صحرای آفریقا و آسیای جنوبی رایج است.

 افراد با افزایش نیاز به مواد مغذی، به ویژه کودکان و زنان باردار یا شیرده: در برخی از کشورهای در حال توسعه، 24 تا 31 درصد از مادران باردار و شیرده دچار سوء تغذیه هستند

 افرادی که در فقر زندگی می کنند یا دارای درآمد پایینی هستند: وضعیت اجتماعی-اقتصادی پایین با سوءتغذیه همراه است.

سالمندان، به ویژه آنهایی که تنها زندگی می کنند یا دارای معلولیت هستند : تحقیقات نشان می دهد که تا 45٪ از سالمندان دچار سوء تغذیه هستند.

افراد مبتلا به مشکلاتی که بر جذب مواد مغذی تأثیر می گذارد: افراد مبتلا به بیماری کرون یا کولیت اولسراتیو ممکن است تا چهار برابر بیشتر از افرادی که این شرایط را ندارند در معرض سوءتغذیه قرار بگیرند.

خلاصه اینکه: افراد مسن، افرادی که در فقر زندگی می کنند و کسانی که مشکلات گوارشی دارند یا نیاز به مواد مغذی بیشتری دارند در معرض خطر بالای سوء تغذیه هستند.

انواع، علائم و درمان سوء تغذیهپیشگیری و درمان سوء تغذیه

پیشگیری و درمان سوء تغذیه مستلزم رسیدگی به علل زمینه ای است.

سازمان های دولتی، سازمان های مستقل و مدارس می توانند در پیشگیری از سوء تغذیه نقش داشته باشند.

تحقیقات نشان می‌دهد که برخی از مؤثرترین راه‌های پیشگیری از سوءتغذیه شامل ارائه قرص‌های آهن، روی و ید، مکمل‌های غذایی و آموزش تغذیه به جمعیت‌هایی است که در معرض سوءتغذیه هستند.

علاوه بر این، مداخلاتی که انتخاب های غذایی سالم و فعالیت بدنی را برای کودکان و بزرگسالان در معرض خطر تغذیه بیش از حد تشویق می کند ممکن است به پیشگیری از اضافه وزن و چاقی کمک کند.

همچنین می توانید با رژیم غذایی با غذاهای متنوع که شامل کربوهیدرات، پروتئین، چربی، ویتامین، مواد معدنی و آب کافی است، از سوءتغذیه جلوگیری کنید.

از سوی دیگر، درمان سوء تغذیه اغلب شامل رویکردهای فردی تر است.

اگر مشکوک هستید که شما یا کسی که می شناسید دچار سوء تغذیه است، در اسرع وقت با پزشک صحبت کنید.

ارائه‌دهنده مراقبت‌های بهداشتی می‌تواند علائم و نشانه‌های سوء تغذیه را ارزیابی کند و مداخلاتی را توصیه کند، مانند کار با یک متخصص تغذیه برای ایجاد یک برنامه غذایی که ممکن است شامل مکمل‌ها باشد.

 خلاصه اینکه: مداخلاتی که سبک زندگی سالم را تشویق می کند یا آموزش تغذیه و مکمل ها را ارائه می دهد ممکن است به کاهش شیوع سوء تغذیه کمک کند. درمان معمولاً شامل ارزیابی توسط پزشک و توصیه های یک متخصص تغذیه است.

جمع بندی

سوء تغذیه به تغذیه بیش از حد و کمبود تغذیه اشاره دارد.

افرادی که سوء تغذیه دارند ممکن است کاهش وزن، خستگی و تغییرات خلقی را تجربه کنند یا دچار کمبود ویتامین و مواد معدنی شوند. تغذیه بیش از حد می تواند منجر به اضافه وزن، چاقی و دریافت ناکافی و کمبود ریز مغذی ها شود.

هر دو نوع در صورت عدم توجه می توانند منجر به مشکلات سلامتی شوند.

اگر فکر می کنید که ممکن است شما یا شخصی که می شناسید دچار سوءتغذیه، به ویژه سوء تغذیه شده باشید، در اسرع وقت با پزشک مشورت کنید.

منبع: healthline

خروج از نسخه موبایل