نماد سایت شرکت خدماتی شکوفایی

شناخت پوکی استخوان در سالمندان و درمان آن

ایجاد توده استخوانی، بهترین راه درمان پوکی استخوان برای سالمندان است.

شناخت پوکی استخوان در سالمندان و درمان آن

پوکی استخوان در سالمندان یا استئوپروز یک بیماری شایعی است. زمانی که سالمندان دچار پوکی استخوان می شوند، از استحکام و قدرت استخوان هایشان کاسته می شود. این در صورتی است که استخوان ها بسیار مقاوم هستند و به دلیل ساخته شدن از بافت زنده، دائم در حال بازسازی خود می باشند. افزایش سن موجب شکننده شدن استخوان های قدیمی می شود. در واقع با سوراخ شدن و شکننده شدن استخوان های قدیمی است که پوکی استخوان ایجاد می شود.

مانند هر بیماری دیگری، درمان پوکی استخوان سالمندان در مراحل اولیه بسیار مفیدتر از مراحل بعدی است. از این رو ما تصمیم گرفتیم مقاله ای را به موضوع پوکی استخوان برای سالمندان اختصاص دهیم.

آنچه در این مقاله از سایت شکوفایی می خوانید:

چرا دچار پوکی استخوان می شویم؟ و چه عواملی باعث ایجاد پوکی استخوان می شوندچه عواملی باعث ایجاد پوکی استخوان در سالمندان می شود

امکان مبتلا شدن به پوکی استخوان در خانم ها و آقایان وجود دارد اما ریسک آن در خانم ها بیشتر است. از این رو خانم ها باید بیشتر به فکر فاصله گرفتن از این عوامل باشند.

چگونه از پوکی استخوان جلوگیری کنیم؟

نحوه تشخیص پوکی استخوان در سالمندان در مراحل اولیه

تشخیص پوکی استخوان سالمندان در مراحل اولیه کمی مشکل است. این موضوع باعث می شود اکثر سالمندان تا زمانی که شکستگی ران، لگن، مچ دست و… برایشان اتفاق نیافتد، پی به پوکی استخوان خود نبرند.

با این حال بعضی از علائم اولیه پوکی استخوان در سالمندان به شرح زیر است:

ناگفته نماند که بهترین راه تشخیص پوکی استخوان در سالمندان، مراجعه به پزشک و انجام تست DXA است. زیرا اصلی ترین علائم پوکی استخوان کاهش تراکم استخوانی می باشد که تنها توسط پزشک قابل تشخیص است. بنابراین اگر سابقه خانوادگی پوکی استخوان دارید، حتما هر از گاهی برای چکاب به پزشک مراجعه فرمایید.

علائم پوکی استخوان برای سالمندان در مراحل بعدی

با گذشت مرحله اول، پوکی استخوان در سالمندان نشانه های واضح تری از خود بروز می دهد.

 چه زمانی برای پوکی استخوان به پزشک مراجعه کنیم؟

از زمانی که افراد پا به سن می گذارند، باید به علائم اولیه این بیماری اهمیت دهند و به محض مشاهده علائمی که مشکوک به داشتن پوکی استخوان بودند، به پزشک مراجعه کنند. در غیر این صورت مواجه شدن با دردهای مفصلی و استخوانی که نشانه پوکی استخوان برای سالمندان است، به معنی این است که حتما باید به پزشک مراجعه کنید.

درمان پوکی استخوان در سالمندان

ایجاد توده استخوانی، بهترین راه درمان پوکی استخوان برای سالمندان است. در سنین بالا ایجاد توده استخوانی با دارو امکان پذیر است. مصرف این دارو ها باعث تحریک استروژن و در نهایت رشد استخوانی می شود. برخی از این دارو ها عبارتند از:

– بیس فسفونات‌ ها (مانند Alendronate (Binosto, Fosamax)، Risedronate (Actonel, Atelvia)، Ibandronate (Boniva) و Zoledronic acid (Reclast, Zometa))

– کلسی تونین

– تری پاراتید

– دنوزوماب

– استروژن

البته مصرف هر یک از این دارو ها دارای عوارضی مانند تهوع، دل درد، سوزش سر دل و… را به همراه دارد.

با این حال بهترین راه درمان پوکی استخوان در سالمندان به شرح زیر است:

عوارض پوکی استخوان برای سالمندان

همانطور که در ابتدا گفتیم، افزایش سن باعث افت روند تولید سلول های استخوانی جدید می شود. با رخ دادن این اتفاق در ساختار لونه زنبوری استخوان ها سوراخ های ریزی به وجود می آید. در نهایت با ایجاد اختلال در روند تجزیه سلول های استخوانی قدیمی، سوراخ های زیر تبدیل به سوراخ هایی برزگ می شوند. به این اتفاق کاهش تراکم استخوان می گویند که مهم ترین عوارض پوکی استخوان برای سالمندان است.

البته شکستگی استخوان به ویژه شکستن استخوان لگن، ناتوانی و… از دیگر عوارض این بیماری می باشند.

در پایان لازم است بدانید سالمندانی که دچار پوکی استخوان می شوند، به دلیل قرار گرفتن در معرض خطر شکستگی استخوان نیاز به مراقبت دارند.

در دنیای امروز شاید همه خانواده ها زمان کافی برای مراقبت از سالمندان در منزل را نداشته باشند چرا که هر فردی مشغله های زندگی خود را دارد. اما نگران نباشید شرکت خدماتی شکوفایی آماده خدمت رسانی به شما در زمینه نگهداری از سالمندان مبتلا به پوکی استخوان است.

شما می توانید با خیال راحت پرستاری از سالمندان را به پرستاران مجرب شکوفایی بسپارید.

خروج از نسخه موبایل