نماد سایت شرکت خدماتی شکوفایی

افزایش سطح اکسیژن خون در سالمندان

افزایش سطح اکسیژن خون در سالمندان

 در این مقاله قصد داریم در مورد نحوه افزایش سطح اکسیژن خون در سالمندان صحبت کنیم. مقدار اکسیژن موجود در خون به عنوان سطح اکسیژن خون شناخته می شود که با استفاده از دستگاهی به نام پالس اکسی متر اندازه گیری می شود. سطح پایین اکسیژن خون برای سلامت سالمندان خطرناک است و ممکن است فرد به مراقبت های پزشکی نیاز داشته باشد. در اینجا نحوه افزایش سطح پایین اکسیژن خون آورده شده است.

اکسیژن از طریق گلبول‌های قرمز به سراسر بدن منتقل می‌شود. این سلول ها اکسیژن را از ریه ها جمع آوری می کنند و سپس آن را به قسمت هایی از بدن می برند. سطح کافی اکسیژن خون به افراد مسن اجازه می دهد تا انواع فعالیت های روزمره را انجام دهند.

سطح اکسیژن خون سالم چیست؟

افراد مسن معمولا سطح اشباع اکسیژن کمتری نسبت به بزرگسالان جوان دارند. بزرگسالان 70 سال یا بیشتر به سطح اکسیژن خون 95 درصد نیاز دارند. سطح پایین اکسیژن خون می تواند منجر به شرایطی مانند هیپوکسی و هیپوکسمی شود و سطح زیر 90 درصد نیاز دارد که مراقب با 115 تماس بگیرد.

هیپوکسمی زمانی رخ می دهد که میزان اکسیژن خون فرد سالمند بین 90 تا 92 درصد باشد. هیپوکسمی می تواند باعث هیپوکسی شود، یعنی زمانی که بافت های بدن با اکسیژن کم تغذیه می شوند. افراد مسن ممکن است به دلایل متعدد روزانه دچار هیپوکسمی یا هیپوکسی شوند.

سطح اکسیژن خون بالاتر از حد طبیعی

بالا رفتن سطح اکسیژن خون غیر معمول است. مگر در شرایطی که فرد از دستگاه یا مکمل اکسیژن استفاده کند. معمولا بالا بودن سطح اکسیژن خون از طریق آزمایش ABG یا همان گاز خون شریانی تشخیص داده می‌شود.

دلایل مهم بودن سطح اکسیژن خون در سالمندان

تک تک قسمت‌های بدن، سلول‌ها و ماهیچه‌ها برای این که بتوانند کار کنند و عملکرد خود را به‌طور طبیعی انجام دهند نیاز به انرژی دارند، این انرژی از طریق قند، کربوهیدرات، پروتئین و چربی تولید می‌شود، یعنی از شکسته شدن این مولکول ها انرژی مورد نیاز بدن تامین می‌شود. برای رهاسازی انرژی نیاز به صرف اکسیژن است که حدود ۹۰ درصد آن از طریق تنفس تولید می‌شود. به همین خاطر است که وقتی افراد درگیر کمبود اکسیژن هستند به‌نوعی بی‌حال و بی انرژی هستند.

اکسیژن ماده‌ای ضروری و حیاتی برای بدن است و تمام سلول‌ها به آن نیاز دارند. اکسیژن از طریق ریه وارد خون و از آنجا به مغز برده می‌شود تا به‌درستی کار کند، باعث تپیدن قلب شده و در کل بدون وجود اکسیژن زندگی هم وجود نخواهد داشت.

چه چیزی باعث کاهش اکسیژن خون می شود؟

به عنوان مثال، داروهای ضد درد می‌تواند باعث مشکلات تنفسی در سالمندان شود و منجر به کاهش سطح اکسیژن شود. شرایط سلامتی مانند کم خونی، مشکلات قلبی، حملات شدید آسم و آپنه خواب نیز می تواند مسئول کاهش سطح اکسیژن خون در بزرگسالان مسن باشد.

اگر یک سالمند دچار تروما شود و به ریه آسیب برساند، سطح اکسیژن خون پایین رخ می دهد. بیماری های رایج ریه مانند آمفیزم، برونشیت، ذات الریه، و ادم ریوی شناخته شده است که باعث کاهش اکسیژن خون در افراد مسن می شود. به طور مشابه، اختلال انسداد مزمن ریه (COPD) می تواند باعث آن شود.

در زیر چند نمونه از آنچه می تواند باعث هیپوکسی شود آورده شده است.

سالمندان چگونه سطح اکسیژن خون را افزایش می دهند؟

اکنون که کمی بیشتر در مورد علائم می دانیم، سوال بزرگ این است که چگونه می توان به سطوح اشباع اکسیژن طبیعی در سالمندان دست یافت؟ چندین دستگاه برای کمک به دریافت اکسیژن اضافی وجود دارد، اما بسیاری از آنها دارو محسوب می شوند و نیاز به نسخه دارند. با این حال، اقداماتی وجود دارد که می توان برای کاهش علائم کمبود اکسیژن انجام داد. در زیر تعدادی از این روش ها را خواهید خواند.

پرستاران سالمند می توانند به دریافت کنندگان مراقبت از سالمندان کمک کنند تا سطح اکسیژن خون خود را به طور طبیعی افزایش دهند. هوای تازه می تواند برای سلامت سالمندان معجزه کند، از جمله سطح اکسیژن خون. مراقبان ممکن است سالمند را در پیاده روی در بیرون همراهی کنند تا میزان اکسیژن استنشاق او را افزایش دهند.

افزایش سطح اکسیژن خون در سالمندانورزش‌های هوازی مانند پیاده‌روی به بدن سالمندان کمک می‌کند تا از اکسیژن بهتر استفاده کند. مراقبان باید هر روز 30 دقیقه پیاده روی با سالمند برنامه ریزی کنند تا به گیرنده مراقبت کمک کنند تا سلامت تنفسی خود را حفظ کند. در حالی که سطح اکسیژن خون افراد مسن افزایش می یابد، خلق و خو و اعتماد به نفس او نیز افزایش می یابد.

باز کردن پنجره در یک روز معتدل همچنین می تواند دوز سالم اکسیژن را به بدن سالمندان برساند. وقتی سالمندان در هوای تازه نفس می‌کشند، سطح اکسیژن خونشان افزایش می‌یابد. یک مزیت مضاعف این است که تنفس هوای تازه هضم غذا را بهبود می بخشد و انرژی بیشتری را تحویل می دهد.

سالمندانی که سیگار می کشند باید آن را ترک کنند. مراقبان ممکن است یک فرد مسن را تشویق کنند که عادت روزانه خود را ترک کند، زیرا دو هفته سیگار نکشیدن باعث بهبود گردش خون سالمندان و همچنین سطح کلی اکسیژن می شود. عملکرد ریه در این بازه زمانی کوتاه 30 درصد افزایش می یابد.

گیاهان آپارتمانی نه تنها به خانه زیبایی می بخشند، بلکه به تصفیه هوای داخل خانه نیز کمک می کنند. سالمندان ممکن است گیاهی مانند گیاه عنکبوتی، گیاه مار یا نخل بامبو را پرورش دهند که همگی از گیاهان برتر برای تصفیه هوای داخل خانه هستند.

گیاهان دی اکسید کربن را حذف کرده و اکسیژن را به داخل اتاق آزاد می کنند و به افراد مسن اجازه می دهد تا اکسیژن بیشتری را به بدن خود جذب کنند. گل داودی به دلیل توانایی های خود در تصفیه هوا قابل توجه است. مادران نه تنها هوا را تصفیه می کنند، بلکه سموم رایج و آمونیاک را نیز از بین می برند.

در طول روز برای سالمندان نوشیدنی فراوان سرو کنید. سالمندانی که به اندازه کافی هیدراته می شوند، ریه هایی دارند که بهتر می توانند اکسیژن را از طریق جریان خونشان توزیع کنند. آب تصفیه شده برای بهبود اکسیژن رسانی توصیه می شود، زیرا از گروه های کوچکتری از مولکول های آب تشکیل شده است.

تغذیه همراه با هیدراتاسیون، اکسیژن خون سالمندان را در سطح قابل قبولی نگه می دارد. غذاهای غنی از آنتی اکسیدان ها را تهیه کنید، که مصرف اکسیژن بزرگسالان را در طول هضم افزایش می دهد. با زغال اخته، شاه توت یا آلو اسموتی درست کنید. لوبیا قرمز نیز سرشار از آنتی اکسیدان است.

افزایش سطح اکسیژن خون در سالمندانتمرینات تنفسی را انجام دهید

تمرینات تنفسی ساده می تواند به افراد مسن کمک کند راه های هوایی خود را باز کنند و میزان اکسیژن را در بدنشان افزایش دهند. نمونه‌هایی از تمرین‌های تنفسی توصیه‌شده شامل تنفس با لب‌های جمع‌شده و همچنین تنفس عمیق با شکم است. تنفس آهسته از دیافراگم و از طریق بینی و نه دهان را تشویق کنید.

مراقبان می توانند به راحتی سطح اکسیژن خون یک فرد مسن را در خانه با استفاده از یک پالس اکسی متر بررسی کنند. این دستگاه به انگشت سالمند می‌چسبد و نسبت گلبول‌های قرمزی که اکسیژن را حمل می‌کنند با گلبول‌هایی که این کار را انجام نمی‌دهند اندازه‌گیری می‌کند و در نتیجه سطح اکسیژن خون را محاسبه می‌کند.

خواندن سالم بین 95 تا 100 درصد است. اما همانطور که گفته شد، افراد مسن ممکن است در انتهای پایین این محدوده مطالعه داشته باشند. اگر خوانش در این محدوده باشد، به این معنی است که تقریباً تمام گلبول‌های قرمز خون سالمندان در حال حمل اکسیژن به سلول‌ها و بافت‌های بدنشان هستند.

بررسی سطح اکسیژن خون سالمندان می تواند به سرعت و به راحتی توسط یک مراقب  توسط یک دستگاه  اکسی متر انجام شود.

سطح اکسیژن در بزرگسالان مسن: چه زمانی باید نگران بود

گلبول های قرمز بیشتر اکسیژن بدن شما را حمل می کنند. این سلول‌ها اکسیژن را از ریه‌های شما جمع‌آوری می‌کنند و آن را به تمام قسمت‌های بدن می‌رسانند تا عملکردهای لازم را انجام دهند. این بدان معناست که اگر سطح اکسیژن خون شما پایین است، به برخی مراقبت‌های پزشکی نیاز خواهید داشت، زیرا از انجام فعالیت‌های روزمره جلوگیری می‌کند و خطرات جدی برای سلامتی ایجاد می‌کند. پزشکان از آزمایشاتی برای بررسی سطح اکسیژن شما استفاده خواهند کرد. اینها می توانند شامل پالس اکسی متر (سنسوری که روی انگشت شما می لغزند)، آزمایش گاز خون شریانی (سوزنی که خون را از شریان شما برای اندازه گیری سطح اکسیژن خون خارج می کند) و سایر تست های تنفسی باشد. اما وقتی در مورد این مسائل یاد می گیرید چه کار می کنید؟ در این پست، آنچه را که باید در مورد سطح اکسیژن در سالمندان بدانید و زمانی که باید نگران باشید را مرور خواهیم کرد.

علائم کمبود اکسیژن در سالمندان

سطوح پایین اکسیژن می تواند علائم متعددی ایجاد کند. در زیر چند نشانه کم بودن اکسیژن آورده شده است.

اگر دچار تنگی نفس شدید یا ضربان قلب سریع همراه با هر یک از علائم فوق شدید، حتماً فوراً با پزشک خود صحبت کنید تا تحت مراقبت های پزشکی قرار بگیرید.

پالس اکسی متر چیست؟

همانطور که از نام این دستگاه پیداست، قابلیت اندازه گیری اکسیژن خون در بدن را دارد. اکثر پالس اکسی مترها ضربان قلب را در دقیقه اندازه گیری و نمایش می دهند. با استفاده از این دستگاه می توانید میزان اکسیژن خون و ضربان قلب بیمار خود را در ساعات مختلف روز کنترل کنید.

دستگاه اشباع اکسیژن خون یک آزمایش غیر تهاجمی و بدون درد است که میزان اشباع اکسیژن یا میزان اکسیژن خون را اندازه گیری می کند. این می تواند به سرعت تغییرات کوچک در اکسیژن رسانی به قسمت های مختلف و دور از قلب از جمله پاها و بازوها را تشخیص دهد.

به طور موثر پالس اکسیمتر یک دستگاه کوچک و مشابه است که به قسمتی از بدن مانند انگشت پا یا گوش متصل می شود. این دستگاه معمولاً روی انگشت قرار می گیرد و اغلب در یک محیط مراقبت ویژه مانند اورژانس یا بیمارستان استفاده می شود. در زمان ویزیت پزشک در منزل، افرادی مانند متخصصان ریه، ممکن است از آن استفاده کنند.

یکی از رایج ترین انواع اکسیژن سنج، پالس اکسی متر انگشتی است که با نوک انگشت میزان اکسیژن خون را اندازه گیری می کند. نمونه دیگری از این تجهیزات پزشکی در بیمارستان ها و کلینیک ها بسیار مفید است. در این دستگاه میزان تنفس و ضربان قلب به صورت جداگانه بر روی صفحه نمایش نشان داده می شود.

پالس اکسی متر مچ دست این یکی دیگر از وسایل پزشکی است که روی مچ دست بیمار قرار می گیرد. این مدل عمدتاً در مراکز درمانی نیز کاربرد دارد. دستگاه اکسیژن سنج مدل دستی یکی از دقیق ترین دستگاه های پزشکی است که نسبت به مدل های دیگر از سرعت عملکرد بالاتری برخوردار است. برخی از این دستگاه ها توانایی اندازه گیری اکسیژن خون را از طریق انگشت شست، بینی یا لاله گوش دارند.

افزایش سطح اکسیژن خون در سالمندانپالس اکسی متر چگونه کار می‌کند؟

پالس اکسی متر میزان جذب طول‌موج‌های خاص نور توسط هموگلوبین اکسیژن‌دار را اندازه‌گیری می‌کند و آن را با هموگلوبین احیاشده (هموگلوبینی که اکسیژن از دست ‌داده است) مقایسه می‌کند. خون اکسیژن‌دار که به دلیل وجود اکسی هموگلوبین قرمز رنگ است، باعث جذب نور طول‌موج‌های ویژه‌ای می‌شود. پروب اکسیژن سنج دو دیود ساطع کننده نور (LED)، یکی ‌قرمز و یکی مادون‌قرمز دارد که در یک طرف پروب قرارگرفته‌اند. پروب بر روی قسمت مناسبی از بدن قرار داده می‌شود که معمولاً نوک یک انگشت یا نرمه گوش است و دو LED، طول‌موج‌های نوری را از داخل جریان خون شریانی ضربانی عبور می‌دهند و به سمت گیرنده نور در طرف دیگر پروب انتقال می‌دهند. نور مادون‌قرمز توسط اکسی هموگلوبین جذب می‌شود و نور قرمز توسط هموگلوبین احیا جذب می‌شود. خون شریانی ضربانی در طول سیستول باعث هجوم اکسی هموگلوبین به بافت و جذب نور مادون‌قرمز بیشتر می‌شود و اجازه می‌دهد که نور کم‌تری به حسگر نوری برسد. میزان اشباع اکسیژن خون، میزان جذب نور را تعیین می‌کند. این نتیجه به‌صورت یک نمایش دیجیتالی از میزان اشباع اکسیژن بر روی اسکرین اکسیژن سنج پردازش می‌شود که نماد آن به‌صورت SpO2 است.

انواع و مدل‌های متنوعی از پالس اکسیمتر در دسترس هستنند. اغلب آن‌ها امکان نمایش تصویری از شکل موج دیجیتال، نمایش صوتی از نوسانات شریانی و ضربان قلب را فراهم می‌کنند و شامل انواع سنسورها برای تطبیق با افراد مختلف بدون توجه به سن، اندازه یا وزن هستند. نوع گزینش دستگاه به تنظیماتی که در دستگاه استفاده می‌شود، بستگی دارد. تمام کارکنانی که از پالس اکسی متر استفاده می‌کنند باید از عملکرد آن و استفاده صحیح از آن آگاه باشند.

آزمایش گاز خون شریانی دقیق‌تر از پالس اکسی متر است، چون هرچقدر هم که پالس اکسی متر به اندازه کافی برای اغلب اهداف بالینی دقیق باشد، تشخیص داده شده است که در استفاده از آن محدودیت‌هایی وجود دارد.

معمولا بیشتر افراد برای این کار از انگشت اشاره خود استفاده می کنند. برخی از کارشناسان برای اندازه گیری دقیق به انگشت وسط اشاره می کنند، اما محاسبه دقیق با انگشت اشاره نیز مشکلی ندارد. اگر از پالس اکسیمتر برای ارزیابی موفقیت اکسیژن درمانی مکمل استفاده می کنید، به عنوان مثال، اگر سطح اکسیژن شما پایین است، ممکن است به اکسیژن بیشتری نیاز داشته باشید. پس بهتر است در اولین فرصت از طریق اعزام آمبولانس به محل به بیمارستان منتقل شده و تحت درمان جدی و اصولی قرار گیرید.

خروج از نسخه موبایل