مراقبت و پرستاری از نوزاد

مراقبت و پرستاری از نوزاد

مراقبت و پرستاری از نوزاد یکی از حساس ترین شاخه های پرستاری می باشد. والدینی و یا پرستارانی که وظیفه مراقبت و پرستاری از نوزاد را به عهده دارند معمولا سوالات زیادی در رابطه با روش نگهداری از نوزاد دارند. نوزادان از گریه به عنوان یک سیگنال برای هر احساسی، نظیر مریضی، خستگی، گرسنگی، خیس و کثیف کردن لباس در اثر دستشویی و … استفاده می کنند. در این مقاله راهنمایی های مفیدی جهت والدین و یا پرستاران نوزاد ارائه میگردد.

اولین قدم در مراقبت و پرستاری از نوزاد شیر دادن به نوزاد است

اولین قدم مراقبت و پرستاری از نوزاد شیر دادن به او می باشد. طبیعت نوزادان شیر خوردن فراوان و در نوبت های متعدد و با حجم کم است. از متخصص کودکان برای میزان تغذیه فرزند خود بسته به میزان وزن او سوال کنید.

مراقبت و پرستاری از نوزاد

مراقبت و پرستاری از نوزاد

شیر دهی به نوزاد روزانه زمان زیادی از مادر و یا پرستار می گیرد بنابراین می توانید در این زمان ها به تماشای تلوزیون و یا مطالعه و … بپردازید. اگر از شیر از پیش گرفته شده و یا شیر خشک استفاده میکنید حتما قبل از دادن آن به نوزاد شیر را در مایکروویو حرارت دهید.

خواب نوزاد

نوزادان هر روز 16 ساعت خواب می خوابند. ابدا در مورد خواب بودن زیاد نوزاد نگران نشوید و اگر نوزاد مدتی بیدار است سعی نکنید به زور او را بخوابانید. در این مورد وسواس به خرج ندهید نوزاد زمانی که احساس خستگی کند به صورت خود به خود می خوابد.

مراقبت و پرستاری از نوزاد در زمان بیداری به صبر و حوصله زیادی احتیاج دارد. سعی کنید همزمان با خواب نوزاد بخوابید تا زیاد خسته نشوید.

حمام کردن نوزاد از وظایف مراقب نوزاد هست

حمام کردن نوزاد اگر چه کار فوق العاده سختی به نظر می رسد اما جزو مراحل مراقبت و پرستاری از نوزاد است. پرستاران حرفه ای و با سابقه معمولا به راحتی این کار را انجام می دهند.

مراقبت و پرستاری از نوزاد

مراقبت و پرستاری از نوزاد

نکته اول این است که زیاد نوزاد را حمام نکنید زیرا چربی پوست برای حفظ گرمای بدن نوزاد ضروری است. تا زمانی که زخم بند ناف وجود دارد در حمام کردن نوزاد دقت زیادی داشته باشید. دمای آب را متناسب با بدن نوزاد تنظیم کنید.

 آروغ زدن نوزاد

نوزادان پس از تغذیه به آروغ زدن احتیاج دارند. این کار از تجمع گاز در شکم نوزاد جلوگیری می کند. یکی از اولین مهارت در مراقبت و پرستاری از نوزاد گرفتن آروغ نوزاد می باشد. گاز هوا که در سیستم دستگاه گوارش کودک به دام افتاده است باید آزاد شود.

هنگامی که حباب های گاز در شکم نوزاد گیر می شود، می تواند احساس ناراحتی را در وی ایجاد کند که اغلب باعث کمردرد در نوزادان می شود که با گریه آن را نشان می دهند.

مراقبت و پرستاری از نوزاد

مراقبت و پرستاری از نوزاد

عوض کردن پوشک نوزاد

در مراقبت و پرستاری از نوزاد یکی از اصلی ترین نکات این است که بدانید چه زمانی پوشک کودک را عوض نمایید. نوزادان در روزهای اول بین 6 تا 10 بار بعد از هر بار شیر خوردن مدفوع می کنند و در این روزها میزان عوض کردن پوشک زیاد است. بعد از آن به تدریج کمتر می شود.

بیشتر بخوانید: فواید تغذیه با شیر مادر

نیاز نیست بعد از هر بار مدفوع کردن پای بچه را شست می توانید روزانه یک تا دو بار شستن پای کودک را انجام دهید اما هر بار آن را با دستمال مرطوب تمیز کنید. به پای نوزاد روغن و پودر بچه بزنید تا دچار سوختگی و عرق سوزی نگردد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *