نماد سایت شرکت خدماتی شکوفایی

پرستار سالمند دیابتی، مراقبت از سالمندان مبتلا به دیابت

پرستار سالمند دیابتی، مراقبت از سالمندان مبتلا به دیابت

پرستاری از بیماران سالمند قوانین و روش های خاص خود را دارد و برای پرستاری از سالمندانی که دارای بیماری هستند، باید تمام نکات ضروری و مرتبط با بیماری آن ها را رعایت کرد. برای سالمندان دیابتی نیز همین موضوع صدق می کند. در واقع پرستار سالمند دیابتی وظایف و مسئولیت هایی فراتر از یک پرستار معمولی و یا پرستار سالمند دارد.

بیماران دیابتی نیاز زیادی به یک پرستار دارند و در صورت مراقبت نکردن از سالمندان دیابتی بیماری های دیگری به سراغشان می آید. برای بیماران دیابتی پرستار سالمند ساعتی نیز استخدام می کنند تا برای افرادی که نیاز به زدن انسولین دارند، پرستار این کار را انجام دهد. در این مطلب می خواهیم به این که پرستاری از بیمار دیابتی چگونه است، بپردازیم. قبل از آن در مورد بیماری دیابت مطالبی را برای شما شرح می دهیم.

بیماری دیابت چیست و چه علائمی دارد؟

بیماری دیابت که به آن بیماری قند نیز گفته می شود، یک اختلال متابولیکی در بدن است که در این بیماری، بدن توانایی تولید هورمون انسولین را ندارد و یا بدن در برابر این هورمون مقاومت نشان می دهد و انسولین نمی تواند عملکردی داشته باشد. در واقع انسولین هورمونی است که وظیفه ی کاهش قند خون را در بدن دارد.

بیماری دیابت دو نوع است که به آن دیابت نوع یک و دیابت نوع دوم می گویند. برای عملکرد بهتر پرستار سالمند دیابتی ابتدا باید با این بیماری و انواع آن آشنا شوند. در دیابت نوع اول اکثر مبتلایان کودکان و افراد زیر ٣٠ سال هستند و در این نوع سلول های لوزالمعده دیگر هیچ انسولینی ترشح نمی کنند و وابسته به انسولین می باشند.

در دیابت نوع دوم که به دیابت بزرگسالی نیز آن را می شناسند، انسولین به میزان کافی ترشح می شود اما موثر واقع نمی شود و بیشتر افراد مسن درگیر این نوع از بیماری می شوند. از مهم ترین علائم آن، تکرر ادرار، تشنگی زیاد، ایجاد زخم و بهبود نیافتن آن و بی حسی دست و پا می باشد و پرستار سالمند دیابتی باید با علائم این بیماری آشنا باشد.

پیش دیابت در سالمندان

در واقع پیش دیابت در افراد یعنی قند خون بالا اما قابل کنترل است. در این شرایط فرد باید سبک زندگی جدیدی را شروع کند. برای مثال تغییر در رژیم غذایی، ورزش کردن به صورت مرتب، کاهش وزن، ترک دخانیات و عدم داشتن استرس از جمله کارهایی است که در کنترل قند خون موثر و ضروری است. پرستار سالمند باید از وضعیت اینکه سالمند در معرض دیابت است یا نه مطلع باشد؛ زیرا طبق همین موضوع، رژیم غذایی فرد تغییر می کند و باید سبک زندگی سالم تری داشته باشد.

برنامه غذایی مخصوص برای سالمند دیابتی

برنامه غذایی مخصوص برای سالمند دیابتی

فرد دیابتی همواره باید در رژیم غذایی خود دقت داشته باشد و حتی اگر رژیم غذایی درستی ندارد،، باید به آهستگی و گام به گام آن را تغییر دهد. باید توجه داشته باشید که یک باره رژیم غذایی سالمند مبتلا به دیابت را تغییر ندهید. برای ابتدای کار پرستار سالمند دیابتی باید مصرف قند و شیرینی  را کنترل کند و به جای آن ها از شیرین کننده های مصنوعی و بیسکوئیت های پر فیبر استفاده کند. همچنین نان سفید را نیز از برنامه ی غذایی فرد دیابتی حذف کند و نان کامل را جایگزین نماید. در واقع از وظایف مهم یک پرستار سالمند دیابتی، دانستن یک برنامه ی غذایی سالم برای فرد بیمار است. غذاهای حاوی فیبر بالا نیز برای بیماران دیابتی بسیار مناسب است اما نباید در مصرف آن زیاده روی کرد.

مصرف قرص های کاهنده قند خون

برخی از بیماران مبتلا به دیابت با مصرف قرص، قند خونشان کنترل می شود. در واقع این مبتلایان نیاز به انسولین ندارند و با قرص های کاهنده ی قند خون، بیماری کنترل می شود. یکی از وظایف مهم پرستار سالمند دیابتی یادآوری قرص های بیمار است؛ چراکه اکثر سالمندان به دلیل تعدد قرص ها گاهی فراموش می کنند و اینجا پرستار باید به این موضوع توجه داشته باشد.

مصرف انسولین در بیماران دیابتی

بعضی از مبتلایان به دیابت، انسولین تزریق می کنند و بیماری به حدی رسیده که با قرص قابل کنترل نیست. اکثر بیماران خودشان می توانند انسولین را تزریق کنند و یا مقدار دوز تعیین شده را مشخص کنند. در واقع کار با این سرنگ ها بسیار ساده است اما در شرایط خاص که فرد نیاز به پرستار دارد و بنا بر دلایل کم بینی، ناتوانی جسمی و … نمی تواند خودش تزریق کند، پرستار این کار را انجام می دهد. انجام این کار یک وظیفه مهم برای پرستاری از بیمار دیابتی است.

نکته ای که در بیماران دیابتی بسیار حائز اهمیت است، افت قند خون بیمار می باشد. گاهی اوقات با مصرف انسولین و یا قرص کاهنده ی قند خون، بیمار دچار افت شدید قند خون می شود. از علائم آن منگی، لرز، تعریق و تپش قلب می باشد که در این هنگام پرستار سالمند دیابتی باید توسط دستگاه تست قند خون سریعا قند خون بیمار را چک کند و در صورت پایین بودن آن سریعا با مواد طبیعی، قند او را به حد نرمال برساند و یا در صورت پایین بودن بیش از حد قند خون، قرص گلوکز به بیمار بدهد.

تست مرتب قند خون فرد دیابتی

تست مرتب قند خون فرد دیابتی

پرستار سالمند دیابتی در طول هفته باید تست قند خون بیمار را انجام دهد و میزان قند خون را در یک دفترچه یادداشت کند. این کار سبب می شود بیمار همواره در حال کنترل باشد و به محض بالا رفتن یا افت شدید قند خون سریعا جلوی آن گرفته شود. کار با دستگاه گلوکومتر یا تست قند خون بسیار ساده می باشد. ابتدا با دست های تمیز یک سوزن نو و تمیز را وارد دستگاه لنست کنید و یک نوار جدید را نیز وارد دستگاه گلوکومتر کنید. با استفاده از  لنست سوزن را به نوک انگشت بیمار بزنید و یک قطره خون روی نوار بریزید. سپس دستگاه میزان قند خون را به شما نشان می دهد.

تحرک در افراد سالمند دیابتی

تحرک و ورزش از مسائل مهم در بیماران مبتلا به دیابت می باشد. در واقع مبتلایان به این بیماری تحرک کمی دارند و وظیفه پرستار سالمند دیابتی کمک به انجام ورزش یا تحرک در این افراد است. این موضوع به کاهش قند خون فرد و افزایش سلامت و زمین گیر نشدن مبتلایان کمک به سزایی می کند.

انتخاب بهترین پرستار سالمند دیابتی

پرستاری از بیمار دیابتی نیازمند مسئولیت پذیری و توجه بسیاری است و افرادی که برای پرستاری این افراد انتخاب می شود، باید نسبت به این بیماری و همچنین فرد مورد نظر آگاهی و اطلاعات کافی داشته باشند. ما در شرکت خدماتی شکوفایی تمامی نیروهای خود را برای پرستاری از کودک، بیماران و سالمندان مورد آموزش و بررسی قرار دادیم تا با خیالی راحت مراقبت از عزیزانتان را به دست ما بسپارید.

خروج از نسخه موبایل