نماد سایت شرکت خدماتی شکوفایی

علت از دست دادن اشتها در کودکان و راه کارهایی برای افزایش اشتهای کودکان

علت از دست دادن اشتها در کودکان و راه کارهایی برای افزایش اشتهای کودکان

 اشتها در کودکان  بچه ها  غذا خوردن را دوست دارند ، و ممکن است شما از اینکه آنها به اندازه ای که شما دوست دارید  غذا نخورند. در صورتی که چنین موردی باشد، نیاز به بررسی بیشتر  درباره اینکه علت از دست دادن اشتها در آنها و در صورت نیاز درمان ها و مواد غذایی مناسب جهت آنها تهیه شود.

علل از دست دادن اشتها در کودکان

فرزند شما می تواند به دلایل زیر  اشتهای خود را از دست بدهد

بیماری – فرزند شما ممکن است آنفولانزای معده، اسهال یا علائم تب داشته باشد که باعث کاهش اشتها می شود

استرس – مبارزه با خواهر و برادر، قلدری در فضای بیرون از منزل و مرگ و میر هر کدام به نوعی جزء حوادث استرس زا هستند

افسردگی – آیا کودک کوچولوی شما به طور ناگهانی نقاشی را رها کرده و دیگر نمی خواهد به  مداد دست بزند و یا بازی مورد علاقه خود را بازی کند؟ شما ممکن است آن را با غم و اندوه موقت اشتباه بگیرید اما اگر چنین موردی مدت زمان طولانی ادامه داشت، قطعا افسردگی است.

کم شدن میزان رشد کودک – رشد و اشتهای فرزند شما بر اساس سن، سطح انرژی، رژیم غذایی و محیط زیست متفاوت خواهد بود

کم اشتهایی عصبی –  (کم اشتهایی عصبی)یک اختلال روانشناختی است که کودک شما با از دست دادن وزن وسواسی می شود وزندگی خود را بدون غذا به مدت طولانی سپری می کند.

داروهای تجویزی ممکن است دلیل بی اشتهایی کودک باشد – اگر فرزند شما درحال مصرف آنتی بیوتیک ها یا داروهای نسخه ای تجویز شده باشد، اشتهای او ممکن است به تدریج به خاطر عوارض جانبی داروها کاهش یابد.

یبوست از دلایل بی اشتهایی در کودکان – یبوست، ناشی از حرکات نامنظم روده است، و از دست دادن اشتها یک شاخص بارز یبوست است. شما ممکن است نیاز داشته باشید به تغییر رژیم غذایی کودکتان و تغییر سبک زندگی خودتان به اندازه خیلی کم ، تا مشکلتان برطرف شود. چنین راهی به عنوان راه درمان برای تمام سنین قابل اجرا است.

یکی از دلایل کم اشتهایی در كودك شما كم تحرکی است – اگر فرزند کوچولوی شما معتاد به تلویزیون است و تلویزیون را در تمام طول روز تماشا می کند و سرگرم بازی های ویدئویی خود است، قطعا ،او همانطور که انتظار دارید ،گرسنه نخواهد شد. در صورتی که چنین موردی باشد، زمان کمتر تلویزیون مشاهده کردن و زمان بیشتری در فضای باز بودن به شما کمک خواهد کرد.

اشتها در کودکان | بی اشتهایی در کودکان

میان وعده ها ممکن است دلیل کم اشتهایی کودک باشد – اگر چه خوردن میان وعده ها یک عمل شایان ستایش است،اما ممکن است با رژیم های غذایی تداخل پیدا کند و بچه ها  برای مدت طولانی احساس سیر بودن کنند. نتیجه آن عدم اشتها در زمان صرف  غذا است

نوشیدن مایعات و آبمیوه ها – نوشیدنی های شیرین (و طبیعی) پر از کالری هستند که سبب کاهش اشتها می شوند. آنها را تشویق کنید تا به جای آن، آب بیشتری بنوشند .اگر بیش از حد از نوشیدنی شیرین استفاده می کنند آنها را در جای دیگری پنهان کنید.

حواس پرتی – آیا کودک شما هنگام غذا خوردن یا خوردن چیزهای مورد علاقه اش تلویزیون تماشا می کند؟ حواس پرتی او را به حداقل برسانید و در حد امکان روی میز غذا بخورید.

تنبیه – اگر چه نظریه پزشکی نیست، اما اگر فرزندتان را به عنوان تنبیه بخاطر زیر پا گذاشتن قوانین مجبور کنید به غذا خوردن زیاد ، آنها از خوردن غذا متنفر می شوند و  از غذا خوردن تا آنجا که ممکن است فاصله می گیرند. این امر در طول زمان باعث کم شدن اشتها می شود.

چگونه  از بی اشتهایی کودکان جلو گیری کنیم؟

شما می توانید به روشهای زیر از بی اشتهایی کودکان جلوگیری کنید:

غذای کمتر به کودک بدهید اما دفعات آنرا بیشتر کنید. کودک شما یک معده بزرگ ندارد. غذای کمتر ولی دفعات بیشتر  معمولا ترفند خوبی است.

منو را تغییر دهید .غذاهای غنی شده از ویتامین B و محصولات کامل غلات غنی شده با آهن، اسید فولیک و سایر مواد مغذی را به کار برید. از کاسه های میوه ای برای سوپ های دسر و سبزیجات استفاده کنید.

آنها را مجبور به غذا خوردن نکنید – آنها ، آنها هر اندازه که میل داشته باشند غذا می خورند. آنها را مجبور نکنید و لذت  غذا خوردن را با مجبور کردن آنها به غذا خوردن از آنها نگیرید .

به آنها اجازه بدهید در آشپزخانه به شما کمک کنند .به آنها در مورد تغذیه آموزش دهید،  (به علاوه تشویق کنید) وعده های غذایی خود را تهیه کنند. زمانی که این کار را می کنید، به طور طبیعی غذا خوردن را دوست خواهند داشت.

به حداقل رساندن حواس پرتی جهت جلوگیری از بی اشتهایی در کودکان

آیا  کودک شما به طور خودکار به میان وعده های قبل از غذا دسترسی دارد؟ در صورتی که این چنین چیزی است، 15 دقیقه قبل به آنها اطلاع دهید و آنها از انجام این کار اجتناب می کنند.

راه های موثر برای افزایش اشتها در کودکان و نوجوانان

 برخی از راه های موثر برای افزایش اشتها در کودکان و نوجوانان به قرار زیر است:

آنها را به تحرک داشتن وادار کنید – آنها را به تحرک سرگرم کننده  وادار کنید در حالی که شما هم در آن سهیم  باشید. آنها را به کلاس رقص ببرید و یا با کودکان خود در خارج از منزل و یا در حیاط بازی کنید . آنها را به پارک ببرید و تشویق کنید به فعالیتهای اجتماعی و بازی با دوستان.

صبحانه را اجباری کنید – داشتن یک صبحانه دلچسب در صبح زود   سوخت و ساز بدن و اشتها را افزایش می دهد. در حال حاضر شما راز  مهمی را میدانید

آنها را وادار کنید به نوشیدن آب 30 دقیقه قبل از غذا – آنها را تشویق به نوشیدن آب کنید  و یا به  آنها را  یک لیوان (یا دو)  قبل از وعده های غذایی بدهید .آنها را عادت بدهید  به نوشیدن آب به محض بیدار شدن و قبل از زمان غذا . آنها هیچ موقع احساس گرسنگی نخواهند کرد .

هر 2 ساعت یکبار بخورید – آنها را تشویق کنید به خوردن هر 2 ساعت یکبار  به جای به طور منظم 3 وعده در یک روز . این امر باعث تقویت سیستم گوارشی می شود و  به علاوه  سوخت و ساز بدن را افزایش می دهد.

تغذیه سالم – هله هوله ها از مواد فرآوری شده و  با قند و کالری بالا تهیه می شوند. آنها سبب کاهش اشتها می شوند.  غذاهای سالم را جایگزین غذاهای ناسالم کنید.

جهت جلوگیری از کم اشتهایی در کودکان به آنها غذای مورد علاقه شان را بدهید

اگر بچه شما احساس ناخوشایندی نسبت به  غذا نشان داد به آنها  در تغییر ذهنیتشان کمک کنید با ارائه غذاهای مورد علاقه اش. هنگامی که آنها شروع می کنند به تمایل نشان دادن نسبت به غذا ،به آرامی انواع دیگر غذاها را به لیست غذاهای او اضافه کنید .

غذاهایی برای افزایش اشتها در کودکان –  زمان آن رسیده که به سراغ غذاهایی برویم که اشتهای کودک را موشک وار به اوج برساند و کمک کند که کودک حرص و ولع بیشتری برای خوردن داشته باشد. در اینجا نمونه هایی از غذاهای سالم را معرفی می کنیم .

بادام زمینی موجب افزایش اشتها در کودکان – اشتها و سوخت و ساز بدن را افزایش می دهد  آنها  به طور مداوم درحال خوردن هستند . لازم است درباره فواید آن بیشتر بگوییم؟

ماست کمک به اشتها در کودکان – ماست  دستگاه گوارش را در حال اجرا  نگه می دارد و  به عنوان پروبیوتیک سالم باعث افزایش اشتها می شود . ماست حاوی ویتامین های گروه B و کلسیم و باکتریهای سالم  روده است.

چای سبز – برای مصرف کنندگان چای ،چای سبز باعث افزایش اشتها و سوخت و ساز بدن می شود. به علاوه که کالری آن صفر هم است.

اشتها در کودکان | بی اشتهایی کودکان

کم اشتهایی در کودکان

آوکادو و کره بادام زمینی موجب افزایش اشتها در کودکان – میوه ها مانند آوکادو ،انار و روغن بادام یا کره بادام زمینی باعث افزایش اشتها می شوند و سرشار از کالری هستند. مناسب برای وعده های غذایی کوچک

مرغ و دانه کدو تنبل – شما می توانید کم اشتهایی در کودکان را  با دادن غذاهای غنی از روی مانند دانه کدو تنبل ، بادام هندی سبوس گندم و مرغ ،جبران کنید

Ajwain(زنیان) – زنیان، برای افزایش اشتها بسیار عالی  و به بهبود هضم غذا کمک  می کند. شما می توانید آن را روی که نوعی نان است بپاشید.  در سالاد استفاده کنید.

ریحان – برگ ریحان برای تقویت و تنظیم هضم غذا شناخته شده است و اگر نمی دانید با کودک کم اشتهای خود چگونه رفتار کنید درمانی مناسب  برای افزایش اشتها در کودکان نوپا است .

معجون – رفتن به  مدرسه سنتی کمک می کند جایی که  در آن آیورودا نگران است و  اغلب معجون استفاده می شود که برای درمان از دست دادن اشتها در کودکان و نوجوانان است.

زنجبیل – زنجبیل خرد شده را به سالاد یا سوپ برای افزایش اشتها اضافه کنید.

آویشن – بهترین استفاده آویشن در سالاد و سوپ و ساندویچ است.  برای از بین بردن کم اشتهایی در کودکان و نوجوانان به غذاهای آنها اضافه کنید.

آب هویج –  آب هویج را جایگزین آب میوه های دیگر کنید. و آن را 30 دقیقه قبل از غذا به کودک بدهید.

آب شنبلیله – خوردن یک لیوان آب شنبلیله به افزایش اشتها در کودکان و نوجوانان کمک می کند.

نعناع و کشک – اضافه کردن مقداری برگ نعناع به کشک قبل از سرو آن  به بچه ها. مناسب برای  کودکان ٨ تا ۹ ماهه

هلو – اگر کودک شما از خوردن میوه لذت می برد، مقداری هلو به رژیم غذایی او اضافه کنید که افزایش اشتها را در پی خواهد داشت.

آلو – آیا می دانید که آلو اشتها را تقویت می کند؟ بچه ها الو را دوست دارند بنابراین برای اضافه کردن آن به رژیم غذایی آنها مطمٸن باشید.

 

خروج از نسخه موبایل