نماد سایت شرکت خدماتی شکوفایی

علت کوبیدن سر به در و دیوار در کودکان

علت کوبیدن سر به در و دیوار در کودکان

چرا کودک یک ساله شما خود را می زند؟ علت کوبیدن سر به در و دیوار در کودکان چیست؟ شما برای ایمن نگه داشتن فرزند خود هر کاری می کنید. شما فضای خانه را مناسب برای نوزاد کرده اید، اسبابا بازی ها و وسایل مناسب سنش را در اختیار او قرار داده اید و اقداماتی را برای کاهش خطر حوادث انجام داده اید.

اما به نظر می رسد کودک شما عادت جدیدی دارد که سر خود را به مواردی که واقعاً نمی توانید از آنها اجتناب کنید – دیوارها، تختخواب ، کف و دستانش، بکوبد و شما نمی توانید کاری کنید!

این یکی از جنبه های تربیت کودک است که برخی از والدین انتظار آن را ندارند، اما برخی از کودکان مرتباً سر خود را به اشیا مختلف می کوبند. این کار شامل اشیای نرم مانند بالش یا تشک هم می تواند باشد. اما گاهی اوقات، یک مرحله فراتر می روند و سرشان را به سطوح سخت می کوبند.

این رفتار نگران کننده است. اما سعی کنید بیش از حد وحشت زده نشوید، زیرا این امر نیز در طیف رفتار های طبیعی است. در اینجا نگاهی داریم به دلایل متداول ضربه سر و همچنین بهترین روش ها برای پاسخ به این رفتار.

بیشتر بخوانید: جویدن ناخن در کودکان چه دلیلی دارد

کوبیدن سر کودک معمولاً چگونه است؟

هر چقدر هم عجیب به نظر برسد، کوبیدن سر در بین نوزادان و کودکان نوپا در واقع یک رفتار عادی است. برخی از کودکان این کار را تقریباً در زمان خواب و چرت انجام می دهند، و تقریباً به عنوان یک روش تسکین دهنده خود برای آنها است.

اما با وجود اینکه یک عادت معمول است، چیزی از  ناراحت کننده و ترسناک بودن این رفتار، کم نمی کند. طبیعی است که به بدترین موارد فکر کنیم. آیا کوبیدن سر می تواند باعث آسیب مغزی شود؟ آیا این نشانه چیزی جدی است؟ آیا می تواند آسیب دیگری ایجاد کند؟ آیا کودک نوپای من عصبانی است؟

کوبیدن سر می تواند اشکال مختلفی داشته باشد. برخی از کودکان فقط هنگام خوابیدن به صورت رو به پایین در تخت، مرتباً سر خود را به بالش یا تشک می کوبند.

هرچند در مواقع دیگر، نوزادان یا کودکان نوپا در حالی که در حالت ایستاده قرار دارند، سرشان را می کوبند. در این حالت، آنها ممکن است سر خود را به دیوار، نرده تخت یا پشت صندلی بکوبند.

برخی از کودکان در حالی که سر خود را به جایی می کوبند، بدن خود را تکان می دهند و برخی دیگر ناله می کنند یا سر و صدای دیگری ایجاد می کنند.

با این حال، نکته مهمی که باید بدانید این است که کوبیدن سر معمولاً جای نگرانی نیست، خصوصاً اگر فقط در زمان خواب یا چرت زدن باشد.

این عادت می تواند در سنین 6 تا 9 ماهگی شروع شود، در حالی که بسیاری از کودکان این عادت را در سنین 3 تا 5 سالگی از بین می برند. مدت زمان ضربه سر نسبتاً کوتاه است و حداکثر 15 دقیقه طول می کشد، اگرچه اگر نگران باشید ممکن است طولانی تر به نظر برسد.

علت کوبیدن سر به در و دیوار در کودکان

علت کوبیدن سر به در و دیوار در کودکان

علت کوبیدن سر به در و دیوار در کودکان چیست؟

درک اینکه چرا کودک سر خود را به در و دیوار می کوبد، می تواند به آرامش اعصاب شما کمک کند. در اینجا چند توضیح ممکن وجود دارد، که اولین مورد بسیار بسیار رایج است.

1. اختلال حرکتی موزون مربوط به خواب علت کوبیدن سر به در و دیوار در کودکان

جالب اینجاست که این عادت اغلب درست قبل از خوابیدن کودک رخ می دهد. ممکن است دردناک به نظر برسد، اما در واقع، کوبیدن سر به معنای تسکین یا آرامش برخی از کودکان است.

این شبیه چگونگی تکان خوردن یا تکان دادن پای برخی از کودکان هنگام خواب است، یا اینکه چگونه برخی از نوزادان برای خوابیدن تکان می خورند. به زبان ساده، کوبیدن سر در آنها نوعی راحتی از خود است که اغلب منجر به خوابیدن می شود.

و به همین دلیل، غیرمعمول نیست که بعضی از بچه ها پس از بیدار شدن از خواب در نیمه شب، سر خود را بکوبند تا دوباره بخوابند.

مطمئناً صدای ناگهانی کوبیدن سر در شب، ممکن است شما را مبهوت کند. اما در برابر اصرار برای دویدن و نجات فرزند خود مقاومت کنید. تا زمانی که خطر آسیب دیدگی وجود نداشته باشد -و این مهمترین نکته در اینجا باشد – بگذارید صدای کوبیدن اجرا شود. این فقط چند دقیقه طول می کشد، تا زمانی که کودک شما دوباره به خواب برود.

2. بی نظمی و اختلالات رشد علت کوبیدن سر به در و دیوار در کودکان

گاهی، کوبیدن سر نشانه ای از بیماری مانند اوتیسم است، یا ممکن است مشکلات روانشناختی و عصبی را نشان دهد.

برای تشخیص اختلال حرکتی ریتمیک از مسئله رشد، کوبیدن سر و فرکانس آن را، مشاهده کنید.

به عنوان یک قانون کلی، اگر کودک شما سالم است و نشانه هایی از یک بیماری رشدی، روانی یا عصبی را نشان نمی دهد – و کوبیدن سر فقط قبل از خواب اتفاق می افتد – احتمالاً یک اختلال حرکتی موزون بسیار معمول است.

از طرف دیگر، اگر علائم دیگری همراه با کوبیدن سر باشد – مانند تأخیر در گفتار، طغیان های احساسی یا تعامل اجتماعی ضعیف – مشکل دیگری می تواند وجود داشته باشد. باید برای پیگیری بیشتر، به متخصص اطفال خود مراجعه کنید.

چگونه می توان رفتار کودک یا نوپایی که سرش را به جایی می کوبد، پاسخ داد؟

اگرچه بیشتر کوبیدن سر طبیعی است و نشان دهنده مشکلی در رشد نیست، اما تماشا یا شنیدن صدای کوبیدن می تواند اعصاب خرد کن باشد. در اینجا به جای ناامید شدن، چند روش برای واکنش وجود دارد.

1. آن را نادیده بگیرید

مسلماً گفتن این کار آسان تر از انجام است.

فقط بدانید که اگر با برداشتن کوچولوی خود و یا اجازه دادن به خوابیدن در رختخواب شما با عصبانیت پاسخ دهید، که این کار اصلا برای کودکان بالای یک سال توصیه نمی شود و آنها باید جدا بخوابند، کودک ممکن است از کوبیدن سر به عنوان راهی برای جلب توجه استفاده کند. اگر آن را نادیده بگیرید، این رفتار ممکن است فقط چند دقیقه طول بکشد.

فقط درصورتی که خطر صدمه ای وجود نداشته باشد، رفتار کودک‌ را نادیده بگیرید.

2. جای تخت را عوض کنید

حتی وقتی کودک در معرض آسیب نباشد، کوبیدن سر می تواند با صدای بلند باشد و کار بقیه اعضای خانواده را مختل کند. یک گزینه این است که تختخواب آنها را از دیوار دور کنید. به این ترتیب، سر تخت یا گهواره به دیوار برخورد نمی کند.

3. جلوگیری از آسیب دیدگی

اگر نگران این هستید که فرزندتان به خودش آسیب برساند، بالشتک ها را در قسمت سرتخت قرار دهید. همچنین می توانید نرده ها را روی تخت کودک نوپای خود نصب کنید تا از افتادن کودک در هنگام ضربات سر یا تکان خوردن، جلوگیری کند. این اقدامات فقط در صورت وجود خطر آسیب ضروری است.

به خاطر داشته باشید که فقط باید بالش های اضافی را در تخت های کودکان بزرگتر قرار دهید. آكادمی اطفال پزشكی آمریكا اظهار داشت در حالی كه كودك یا نوزاد شما هنوز در گهواره می خوابد و کوچک است، آنها باید این كار را بدون بالش، پتو، ضربه گیر و ملافه های نرم انجام دهند تا خطر سندرم مرگ ناگهانی نوزاد (SIDS) كاهش یابد.

علت کوبیدن سر به در و دیوار در کودکان

چه موقع به پزشک مراجعه کنیم؟

هنگام بروز این رفتار، کودک را زیر نظر بگیرید و اگر مشکوک به مشکل رشد و یا سایر موارد هستید، به پزشک مراجعه کنید. این احتمال بیشتر در مواقعی است که کودک سر خود را در طول روز به در و دیوار می کوبد یا کودک شما خواب آلود نیست.

در صورت مشاهده سایر علائم مانند تأخیر در گفتار، کنترل ضعیف سر، توانایی های ضعیف، برای رد کردن تشنج، باید به پزشک مراجعه کنید پزشک می تواند کودک شما را ارزیابی کند و تشخیص دهد.

نتیجه گیری

نتیجه نهایی این است که کوبیدن سر یک عادت رایج است که می تواند از 6 ماهگی شروع شود و تا 5 سالگی ادامه یابد. (پس از آن، تا زمانی که نوجوان یا 20 ساله شما در اولین کنسرت متال خود شرکت نکند، ممکن است دوباره ظاهر نشود!)

قابل درک است که حرکات تکراری مانند ضربه سر می تواند باعث نگرانی شما شود. اما در بیشتر موارد، کوبیدن سر کودک شما، فقط برای تسکین خود قبل از خواب است.

بنابراین اگر فرزند شما سالم است، احتمالاً کار دیگری جز این ندارید که او را ایمن نگه دارید و منتظر بمانید.

منبع: healthline

خروج از نسخه موبایل