نماد سایت شرکت خدماتی شکوفایی

کاهش استرس در سالمندان آلزایمری

کاهش استرس در سالمندان آلزایمری

چگونه به کاهش استرس در سالمندان آلزایمری کمک کنیم؟ استرس و اضطراب برای همه چالش برانگیز است، اما زندگی با زوال عقل استرس را تشدید می کند، که به سردرگمی مرتبط با زوال عقل می افزاید و به نوبه خود، سطح استرس را حتی بیشتر می کند. اگر با زوال عقل زندگی می کنید و متوجه می شوید که آشفته می شوید، حرص می خورید یا ساکت می شوید، ممکن است نتیجه استرس باشد. خبر خوب این است که چند راه ساده برای کاهش استرس، بهبود خلق و خو و به حداکثر رساندن کیفیت زندگی وجود دارد.

کاهش استرس در سالمندان آلزایمری

به 7 روشی که افراد مبتلا به زوال عقل می توانند استرس را کاهش دهند، نگاهی بیندازید.

محرک های استرس را شناسایی کنید

هنگامی که علائم و نشانه های استرس را تشخیص دادید، می توانید شروع به شناسایی علل آن کنید. محرک های استرس برای هرکس متفاوت است. آنها می توانند چرخه اخبار 24 ساعته، رستوران های پر سر و صدا، گرسنگی یا حتی یک فرد خاص در زندگی شما باشند. ممکن است مدتی طول بکشد تا محرک های دقیق استرس خود را شناسایی کنید، اما هنگامی که این کار را انجام دادید، می توانید اقداماتی را برای اجتناب از آنها انجام دهید و در نتیجه سطح استرس خود را کاهش دهید.

یک ایستگاه آرامش بخش ایجاد کنید

استرس بخشی از زندگی روزمره است. حتی زمانی که برای جلوگیری از عوامل استرس زای اصلی اقداماتی انجام می دهید، این احتمال وجود دارد که هر از گاهی استرس ایجاد شود. خواه اخبار، ترافیک، فناوری یا درگیری های خانوادگی باشد که شما را تحریک می کند، داشتن استراتژی هایی برای مدیریت استرس مهم است. ایستگاه آرامش‌بخش مکانی است که می‌توانید در خانه‌تان بروید تا خودتان را آرام کنید. این می تواند گوشه خاصی از اتاق خواب شما باشد که در آن می توانید روی صندلی مورد علاقه خود بنشینید، چای بنوشید و جدول کلمات متقاطع انجام دهید، یا یک اتاق کامل به نقاشی اختصاص داده شده است، به شرطی که مکانی باشد که فقط برای شما باشد و به شما کمک کند احساس آرامش کنید و آرام شوید.

کاهش استرس در سالمندان آلزایمری

ساختار و روال روزانه

برای افراد مبتلا به زوال عقل، ساختار روزانه تا حد زیادی به کاهش استرس و اضطراب کمک می کند. اگر وعده های غذایی خود را در فواصل منظم می خورید و هر روز در زمان مشخصی به رختخواب می روید و از خواب بیدار می شوید، می توانید اطمینان حاصل کنید که غذا و خواب کافی دریافت می کنید، که هر دو به حفظ هورمون های استرس در سطح سالم کمک می کنند. این روال همچنین به شما کمک می کند تا حس آشنایی، کنترل و استقلال را به صورت روزانه به شما ارائه دهد. نوشتن برنامه های روزمره به شما و همچنین به هر یک از اعضای خانواده یا مراقبانی که ممکن است بخواهند وارد عمل شوند و به شما کمک کنند، کمک خواهد کرد.

کاهش استرس در سالمندان آلزایمری با داشتن یک رژیم غذایی سالم

حفظ یک رژیم غذایی سالم برای عملکرد مغز و سلامت روان بسیار مهم است. خوردن یک رژیم غذایی متعادل و مغذی به بدن کمک می کند تا به طور موثر کار کند، انرژی و استقامت را فراهم می کند و حتی ممکن است سرعت زوال شناختی را کاهش دهد. علاوه بر این، کم خوردن یا خوردن یک رژیم غذایی سرشار از قند می تواند سطح کورتیزول شما را افزایش دهد که استرس را افزایش می دهد.

 فعالیت بدنی

ورزش یکی از بهترین راهکارهای کاهش استرس است. این به کاهش هورمون های استرس و افزایش هورمون های احساس خوب کمک می کند و در نتیجه احساس کلی انرژی و تندرستی ایجاد می کند. ثابت شده است که ورزش به تثبیت خلق و خو، بهبود خواب، عزت نفس و تقویت عملکرد شناختی کمک می کند. این امتیاز اضافی کمک به خواب بهتر شما را فراهم می کند. یک برنامه ورزشی که در مراحل اولیه زوال عقل اتخاذ می شود، با پیشرفت بیماری، احتمال بیشتری دارد که حفظ شود. قرار دادن آن به بخشی از برنامه معمول خود نیز می تواند به تداوم ورزش برای سال های آینده کمک کند.

موسیقی مناسب می‌تواند آرامش‌بخش، آرامش‌بخش و تنش‌زدا باشد، اما نمی‌خواهید زمانی که استرس دارید به جستجوی آن بپردازید. فرقی نمی کند موسیقی خود را به صورت دیجیتالی، در پخش کننده ضبط یا ایستگاه رادیویی مورد علاقه خود گوش دهید، می توانید یک لیست پخش ایجاد کنید، یک پشته خاصی از رکوردها را کنار بگذارید یا یک ایستگاه را از قبل برنامه ریزی کنید تا زمانی که احساس آشفتگی می کنید موسیقی شما آنجا باشد. یا نامرتب اگر یک لیست ویژه «استراتژی‌های تنش‌زدایی» را به  دریخچال خود وصل کرده‌اید تا لیست پخش، ایستگاه رادیویی یا مجموعه‌ای از ضبط‌ها را به شما یادآوری کند، می‌دانید زمانی که به موسیقی برای آرامش شما نیاز دارید، دقیقاً به کجا نگاه کنید.

کاهش استرس در سالمندان آلزایمری

کارهای ساده خانگی

گاهی اوقات، فقط تا کردن لباس‌ها بهترین راه برای استراحت مغز شما از استرس‌های روزمره است. تا کردن لباس‌های شسته شده و سایر کارهای ساده خانه مانند جارو کردن زمین یا گردگیری قفسه‌ها می‌تواند به تمرکز توجه شما کمک کند بدون اینکه از مغزتان بخواهید کار پیچیده‌ای انجام دهد. کارهای آسان می توانند کاملاً مراقبه باشند، و به شما اجازه می دهند مدتی استرس را از بین ببرید و آرام شوید.

اهداف برنامه کاردرمانی برای زوال عقل ،رسیدگی به چالش هایی است که با توانایی بیمار برای انجام وظایف روزمره تداخل می کند و ایجاد یک برنامه درمانی طراحی شده برای کمک به غلبه بر آنها. هنگام کار با بیماران مبتلا به زوال عقل، کاردرمانگران تمریناتی را با هدف بهبود عملکرد، حمایت از عادات و روال‌های سالم، حفظ قدرت، و غنی‌سازی زندگی فرد ارائه می‌دهند. ابزارهایی که درمانگران ارائه می دهند شامل استراتژی های کاهش استرس نیز می شود، بنابراین شما یا سالمندتان می توانید در اسرع وقت به یک زندگی مستقل امن، آرام و راحت بازگردید.

استرس و زوال عقل، چگونه با هم ارتباط دارند

بدیهی است که تشخیص زوال عقلی مانند آلزایمر می تواند استرس زیادی ایجاد کند، اما آیا می دانستید که اضطراب مزمن نیز می تواند یکی از دلایل زوال عقل باشد؟

به طور خلاصه، استرس مزمن بر سیستم ایمنی بدن تأثیر می گذارد. وقتی سیستم ایمنی ضعیف باشد، بیشتر مستعد ابتلا به عفونت هستید. عفونت های شدید و طولانی مدت تغییرات شیمیایی در مغز ایجاد می کند که به مرور زمان می تواند به زوال عقل کمک کند.

به همین دلیل است که مدیریت استرس هم برای افراد مبتلا به زوال عقل و هم برای مراقبان آنها بسیار مهم است. اگر فرد سالمند شما با زوال عقلی مانند آلزایمر زندگی می کند، راه هایی وجود دارد که می توانید به مدیریت استرس او کمک کنید.

علائم و محرک های استرس همراه با زوال عقل

هنگامی که فردی مبتلا به زوال عقل استرس را تجربه می کند، معمولاً از طریق نوعی رفتار بیرونی ظاهر می شود. به عنوان یک مراقب، به دنبال علائمی باشید که نشان می دهد سالمندتان مضطرب یا استرس دارد، مانند:

مرحله بعدی شناسایی محرک(های) ایجاد کننده رفتار است. این موارد می تواند شامل موارد زیر باشد:

این محرک ها نیز می توانند نوسان داشته باشند. به عنوان مثال، چیزی که در طول روز آنها را آزار می دهد ممکن است در شب آنها را آزار ندهد، و محرک این هفته ممکن است هفته آینده مشکلی نداشته باشد. البته، اجتناب از این محرک ها یک راه پیشگیرانه برای جلوگیری از موقعیت های استرس زا است، اما برای کاهش استرس در فرد مورد علاقه خود چه کار دیگری می توانید انجام دهید؟

کاهش استرس در سالمندان آلزایمریبرخی از منابع استرس برای سالمندان مبتلا به زوال عقل ممکن است غیرقابل توضیح باشد، یا ممکن است هرگز علت اصلی را کشف نکنید. اما همانطور که مراقب علائمی هستید که نشان می دهد سالمندتان استرس دارد، می توانید این نقاط را به هم متصل کنید تا به شناسایی و مقابله با محرک استرس کمک کنید.

به سالمندتان کاری بدهید تا انجام دهند. گاهی اوقات سالمندان مبتلا به زوال عقل فقط باید کاری انجام دهند – چیزی برای لمس کردن، بی قراری یا انجام دادن با دستانشان – برای کاهش استرس و کمک به آنها در احساس آرامش. سعی کنید یک سالمند را در کارهای اطراف خانه مشارکت دهید، مانند تا کردن لباس یا گردگیری. این همچنین می تواند به آنها کمک کند که احساس کنند مستقل هستند و مشارکت دارند.

راحتی شخصی را کنترل کنید مطمئن شوید که سالمند شما چیزی برای خوردن یا نوشیدن برای جلوگیری از گرسنگی و تشنگی داشته است. درد، عفونت، تحریک پوست و غیره را بررسی کنید، همچنین می توانید سالمندتان را به دستشویی ببرید. با نظارت بر آسایش شخصی سالمندتان، می توانید به او کمک کنید تا آرام بماند.

برو بیرون. بیرون از منزل می تواند اثر آرام بخشی بر هر کسی داشته باشد. نور خورشید، صدای جیر جیر پرندگان، و دیگر مناظر و صداهای آشنا در بیرون می‌تواند به شما کمک کند تا ذهن شما را از استرس دور کرده و انرژی او را تغییر دهد.

خودت آرام باش برخورد با عزیزی که استرس و آشفتگی دارد ممکن است همین احساس را در شما ایجاد کند. این اصل را آینه‌کاری می‌گویند. ما اغلب احساسات و رفتارهای اطرافیانمان را “آینه” می کنیم. با این حال، مهم است که هنگام برقراری ارتباط با فرد سالمند خود آرام بمانید. همانطور که آرامش خود را نشان می دهید، ممکن است فرد سالمند شما شروع به بازتاب آن به شما کند.

روش‌های روان‌درمانی مبتنی بر شناخت  (CBT)

یک رویکرد موثر در مدیریت افکار و استرس در بیماران سالمند الزایمری می‌باشد. این روش‌ها بر اساس این فرضیه کار می‌کنند که افکار، احساسات، و رفتارهای افراد توسط باورها و تفکرات شان تحت تأثیر قرار می‌گیرند، و از طریق تغییر در این باورها و تفکرات، می‌توان بهبود در عملکرد و رفتار فرد را ایجاد کرد. در زیر به برخی از انواع روش‌های روان‌درمانی مبتنی بر شناخت که برای مدیریت افکار و استرس در بیماران سالمند الزایمری مورد استفاده قرار می‌گیرند، اشاره می‌شود:

نقش تکنولوژی در کاهش استرس در سالمندان الزایمری

تکنولوژی می‌تواند نقش مهمی در کاهش استرس در سالمندان الزایمری ایفا کند. در زیر به مواردی اشاره می‌کنم که نشان می‌دهد چگونه تکنولوژی می‌تواند به بهبود رفاه و کاهش استرس در این گروه از افراد کمک کند:

استفاده موثر و منظم از تکنولوژی می‌تواند به سالمندان الزایمری کمک کند تا زندگی بهتری را تجربه کنند و بهبود روحیه و کاهش استرس خود را تجربه کنند.

توجه داشته باشید:

سالمندتان را نزد پزشک ببرید. استرسی که سالمندان مبتلا به زوال عقل از آن رنج می برند می تواند ناشی از یک وضعیت پزشکی یا عوارض جانبی دارو باشد. به عنوان مثال، عفونت ادراری می تواند باعث تحریک خلق و تغییر در رفتار شود. اگر نمی‌توانید به سالمند خود کمک کنید تا آرام شود، توصیه می‌کنیم او را نزد پزشک ببرید تا مشخص شود که آیا علت پزشکی زمینه‌ای وجود دارد یا خیر.

استخدام پرستار سالمند از شکوفایی

اگر سالمند مبتلا به دمانس، زوال عقل یا آلزایمر دارید می توانید برای مراقبت از وی برای استخدام پرستار سالمند از موسسه شکوفایی اقدام کنید. سالمندان آموزش دیده ما به خوبی مراقبت های لازم را انجام خواهند داد. حتی می توانید خریدهای بیرون، کارهای اداری، نظافت خانه، راه پله و پارکینگ و غیره را به ما بسپارید.

خروج از نسخه موبایل