نماد سایت شرکت خدماتی شکوفایی

وسواسی در سالمندان – نگهداری از سالمندان وسواسی

وسواسی در سالمندان - نگهداری از سالمندان وسواسی

آیا تا به حال با مشکل وسواسی در سالمندان مواجه شده اید؟ آیا با نحوه نگهداری از سالمندان وسواسی آشنایی دارید؟ افراد مبتلا به وسواس فکری عملی (OCD)، افکار مداوم و ناراحت کننده (وسواس) دارند و از آیین ها (اجبارها) برای کنترل اضطراب این افکار استفاده می کنند. وقتی OCD شدید می شود، این وضعیت می تواند در انجام فعالیت ها و روابط روزمره فرد اختلال ایجاد کند. به عنوان مثال، اگر یک سالخورده وسواس زیادی در خصوص میکروب ها یا کثیفی ها داشته باشد، ممکن است مجبور به شستن مکرر دست ها تا حد خون ریزی شوند. وسواس در مورد دزدی، ممکن است باعث شود کسی قبل از خواب چندین بار قفل بودن درب خانه خود را چک کند.

چند مورد وسواس رایج شامل موارد زیر است :

انجام چنین کارهایی برای شخصی که از OCD رنج می برد، خوشایند نیست. در بهترین حالت موجب تسکین موقتی اضطراب ناشی از افکار وسواسی آنها می شود. وسواس فکری عملی معمولاً یک اختلال اضطرابی مادام العمر در نظر گرفته می شود، اما وقتی فرد مسن در اواخر عمر علائمی پیدا می کند، این می تواند به شروع بیماری آلزایمر یا نوع دیگری از زوال عقل مربوط باشد.

تفاوت بین عادات سالم و رفتارهای وسواسی در سالمندان

افراد سالم دچار عاداتی می شوند، مانند بررسی مجدد اینکه آیا اجاق گاز قبل از خروج از خانه خاموش است یا خیر، اما این عادت ها ناخودآگاه انجام می شود و هدف مستقیم آنها مشخص است (اطمینان حاصل کردن که اجاق گاز خاموش است تا از آتش سوزی جلوگیری شود). تفاوت در این است که افراد مبتلا به OCD به طور مکرر فعالیت های خود را انجام می دهند، حتی اگر این کار ناراحت کننده باشد و زندگی روزمره را مختل کند. این کار ها هدفی دارند که با عمل خود ارتباطی ندارد (برای به حداقل رساندن اضطراب ناشی از وسواس.) افراد مبتلا به OCD کنترل محدودی بر اجبارهای خود دارند.

وسواسی در سالمندان - نگهداری از سالمندان وسواسی

وسواسی در سالمندان

اگرچه بیشتر بزرگسالان مبتلا به اختلال وسواس فکری تشخیص می دهند که این روتین آنها بی معنی است، اما ممکن است یک فرد متوجه نباشد که رفتار او غیرعادی است. برخی از روتین های شایع تر شامل بررسی مکرر چیزها، لمس چیزها (به ویژه در یک ترتیب خاص)، تنظیم مجدد چیزها یا شمردن چیزها است. افراد مبتلا به OCD همچنین ممکن است به نظم و تقارن حساسیت داشته باشند، در بیرون ریختن وسایل (بنابراین جمع شدن آنها) مشکل دارند و یا وسایل غیر ضروری را احتکار می کنند.

چه وسواسی در سالمندان می تواند باعث ایجاد این رفتار های روتین و مکرر شود؟

وسواس فکری عملی، تکرار ناخواسته ای است که فرد آن را آزار دهنده می داند. ممکن است فردی که شخصیت وسواسی دارد غالباً نگران همه چیز باشد، اما فردی که واقعاً دچار OCD است، احساس می کند هیچ کنترلی بر این افکار سرزده ندارد و وقت زیادی را صرف عذاب وجدان و حل آنها می کند. اضطرابی که این افکار ناراحت کننده ایجاد می کنند بسیار شدید است و توانایی فرد در عملکرد و حفظ روابط سالم، را مختل می کند.

برخی وسواس های متداول شامل داشتن افکار مکرر در مورد خشونت نسبت به دیگران یا خود، افکار جنسی ناخواسته مداوم یا داشتن افکاری است که توسط اعتقادات مذهبی ممنوع است. کمال گرایی وسواس دیگری است که باعث می شود فرد مبتلا به OCD بر یکنواختی، دقیق بودن یا به حداقل رساندن نقص یا اشتباه خود، تاکید کند.

وسواسی در سالمندان چقدر رایج است؟

OCD حدود 2.2 میلیون بزرگسال آمریکایی را تحت تأثیر قرار می دهد و این مشکل می تواند با سایر مشکلات بهداشت روان مانند اختلالات خوردن، اختلالات وحشت و افسردگی همراه باشد. زنان و مردان تقریباً به تعداد مساوی مبتلا می شوند و علائم آن معمولاً در کودکی، نوجوانی یا اوایل بزرگسالی ظاهر می شوند. تحقیقات نشان می دهد که OCD ممکن است به صورت ژنتیکی، منتقل شود. روند بیماری کاملاً متنوع است و علائم ممکن است کم و یا شدید شوند، با گذشت زمان کاهش یافته و یا بدتر شوند.

اگر OCD شدید شود، می تواند فرد را از کار یا انجام مسئولیت های عادی در خانه منصرف کند. افراد مبتلا به OCD ممکن است سعی کنند علائم خود را با اجتناب از شرایطی که باعث وسواس آنها می شود یا با استفاده از مواد مخدر و / یا الکل کنترل کنند.

شباهت های بین وسواسی در سالمندان و زوال عقل

در حالی که مطالعات هنوز به طور آشکار OCD و زوال عقل را مرتبط نکرده اند، به نظر می رسد که ارتباطی بین این دو بیماری وجود دارد. به عنوان مثال، افراد سالمند مبتلا به بیماری آلزایمر و زوال عقل پیش رونده،  ممکن است افکار وسواسی را تجربه کنند و رفتار وسواس گونه پیدا کنند که مراقبان آنها را گیج کند. در حقیقت، برخی از رفتارهای مرتبط با زوال عقل در مراحل اولیه ممکن است با چرخه وسواس اجباری که از ویژگی های OCD است، بسیار مشابه باشند.

اضطراب عمومی در سالمندان مبتلا به زوال عقل معمول است زیرا آنها با وجود افزایش چالش های شناختی برای درک محیط اطراف خود تلاش می کنند و در سطح “طبیعی” ادامه می دهند. مرور در حافظه کوتاه مدت ممکن است باعث تکرار برخی رفتارها شود، دقیقاً مانند تکرار مکررات و روتین ها. اگر سالمندی سابقه رفتار وسواسی ندارد و در اواخر عمر علائم OCD را بروز می دهد، مهم است که حتما بلافاصله با پزشک وقت ملاقات بگذارید.

وسواسی در سالمندان - نگهداری از سالمندان وسواسی

وسواسی در سالمندان

درمان وسواسی در سالمندان

OCD معمولاً با روان درمانی مبتنی بر مواجهه درمان می شود، در این روش، افراد با موقعیت هایی روبرو می شوند که باعث ترس یا اضطراب می شود و نسبت به آنها حساسیت زدایی می شود. داروهایی مانند داروهای ضد افسردگی گاهی اوقات همراه با درمان استفاده می شوند. از آنجا که OCD اغلب در زندگی خانوادگی مشکلاتی ایجاد می کند و سازگاری اجتماعی را تحت تأثیر قرار می دهد، ممکن است برای ارتقا درک بیماری و کمک به کاهش تعارض، خانواده درمانی نیز توصیه شود.

برای بیماران مسن مبتلا به زوال عقل، درمان فقط در مراحل اولیه بیماری مفید است. با بدتر شدن افت شناختی، داروها و تکنیک های غیر دارویی مانند تغییر مسیر و اعتبار سنجی معمولاً بهترین روش برای کنترل اضطراب در بیماران زوال عقل هستند.

مراقبان می توانند با حفظ آرامش در هنگام بروز رفتار های وسواس گونه، به اعضای بزرگتر خانواده خود کمک کنند تا احساس کنترل خود را حفظ کنند. وقتی مادربزرگ 20 دقیقه وقت خود را به تمیز کردن سینک ظرفشویی اختصاص می دهد، می توان از او پرسید “چه چیزی باعث می شود چنین کار خوبی انجام دهی؟” با این کار دریچه ای برای او باز می شود تا ارتباط خود را با دلیل ایجاد این رفتار، برقرار کند. مراقب ممکن است در مورد گذشته اطلاعاتی کسب کند (“پدربزرگ من در ارتش بود و ما باید از تمیز و درخشان بودن آن اطمینان حاصل کنیم”). یا ممکن است آنها در مورد یک اتفاق معاصر اطلاعاتی کسب کنند (“من شنیدم پسرم می گوید این مکان آشفته است. من نمی خواهم او فکر کند من یک بار اضافی روی دوش تو هستم”).

در هر صورت، یک سوال هنرمندانه همراه با یک تعریف خوب، ممکن است اطلاعات را آشکار کند. همچنین به مراقبان اجازه می دهد تا روند اطمینان بخشی را که می تواند اضطراب را کاهش دهد، شروع کنند.

OCD به عنوان یک اختلال اضطرابی تعیین می شود و هر نوع تکنیک کاهش استرس که برای شخص و مراقب او مورد قبول باشد، می تواند کمک بزرگی کند. رایحه درمانی، مدیتیشن مشخص شده، موسیقی آرامش بخش و تغییر در رژیم غذایی (مانند کاهش کافئین) روش های جایگزین کاهش استرس هستند که ممکن است تأثیراتی داشته باشند.

انجمن اختلالات اضطرابی آمریکا اطلاعات زیادی در زمینه آموزش اضطراب در OCD و همچنین انواع دیگر اضطراب در اختیار پزشکان، قرار داده است.

به یاد داشته باشید وقتی بزرگ تر ها مکان را عوض می کنند (زندگی در خانه فرزندان، یا خانه های سالمندان و …)، آنها از منطقه امن خود خارج می شوند و عوامل استرس زا، افزایش می یابد. این افزایش استرس ممکن است “عادت” تمیز کردن مادر را هنگامی که کمی عصبی است به یک وسواس کامل در طول زمان تبدیل کند. همیشه روی علت اصلی کار کنید.

وسواسی در سالمندان

وسواسی در سالمندان

احتکار یا جمع آوری اجباری ممکن است به دلیل کمبود مواد اولیه کافی در طی سال های جوانی ایجاد شده باشد. کلیشه “روزهای سالاد” ممکن است به معنای واقعی کلمه به این معنی باشد که فقط سبزیجات از باغ برای خوردن وجود دارد. والدینی که همیشه از وجود مقدار زیادی غذا در خانه اطمینان حاصل می کردند، اکنون ممکن است نه تنها 65 قوطی لوبیا سبز، بلکه دسته هایی از کوپن روزنامه ها که از تاریخ انقضا گذشته است را، نگهداری و انبار کنند.

به جای تمیز کردن خانه در یک چشم به هم زدن، سعی کنید فکر  فرد مسن را به ذخایر فراوانی که دارند، و اینکه چگونه می توانند به دیگران که توان مالی کمتری دارند کمک کنند، سوق دهید. برخی از مراقبان ممکن است هنگام مواجهه با شرایط استرس زیادی داشته باشند. در آن مرحله، کمک گرفتن از سایر اعضای خانواده و دوستان، کاملاً به جا است. به طور مثال : میتوانی با مراجعه به ذخایر کنسروهای پدر به من کمک کنی تا بفهمم کدام یک از مواد منقضی شده یا نزدیک تاریخ انقضا است. آیا می توانید با ما همراه شوید تا آنها را به پناهگاه محلی اهدا کنیم؟

فراموش نکنید که، هر مشکلی در احتکار اجباری نیاز به کمک دارد.

حتی مراقبین می توانند برخی از خصوصیات وسواس اجباری را با مراقبت روزمره از یک بزرگسال مبتلا به OCD بروز دهند.

منبع:  agingcare و caregiver

خروج از نسخه موبایل