نماد سایت شرکت خدماتی شکوفایی

بهترین ورزش برای کودکان بر اساس رده سنی

بهترین ورزش برای کودکان بر اساس رده سنی

وقتی صحبت از ورزش برای کودکان می شود، برای انتخاب خوب دچار مشکل می شوید. فرزند شما شاید آنقدر کوچک باشد که خودش به تنهایی توانایی انتخاب درست را نداشته باشد، پس شما باید انتخاب کنید که چه ورزشی برای او مناسب تر است.

ورزش کودکان تناسب اندام را تقویت می کند، اگر گروهی باشد به تقویت روحیه و کار تیمی نیز کمک می کند.

برای تقویت آمادگی جسمانی فرزند خود، شما باید ورزش های مخصوص کودکان و سایر فعالیت های بدنی کودک پسند را در نظر بگیرید.

با تشویق و حمایت شما، به احتمال زیاد امتحان کردن چند ورزش مختلف، باعث ایجاد علاقه کودک شما به یکی از آنها خواهد شد. با بردن کودک خود به مسابقات ورزشی محلی یا اشتراک علایق شخصی خود در ورزش و سرگرمی، می توانید او را تشویق کنید.

فعالیت های متناسب با سن او را در نظر بگیرید

کودک شما احتمالاً برای برخی ورزش ها یا فعالیت ها ترجیحات طبیعی نشان می دهد. از آنجا شروع کنید، سن، بلوغ و توانایی های کودک را در ذهن داشته باشید.

ورزش برای کودکان سنین 2 تا 5 سالگی

به طور کلی آنچه برای کودک 10 ساله مناسب است ، برای یک کودک نوپا مناسب نخواهد بود.

کودکان نوپا و پیش دبستانی (2 تا 5 سال) ممکن است بسیاری از حرکات اساسی را بدانند، اما برای بیشتر ورزش های سازمان یافته بسیار جوان هستند. بنابراین اگر کودکتان در دوازده فعالیت بعد از مدرسه ثبت نام نکرده است، در این سن خیلی استرس نداشته باشید. کودکانی که در ورزش های سازمان یافته شرکت می کنند از نظر عملکرد ورزشی در آینده هیچ مزیت طولانی مدت ندارند.

در این سن بازی آزاد بدون ساختار معمولاً بهترین گزینه است. با این حال، اگر کودک 3 ساله شما علاقه زیادی به فوتبال یا اسکیت روی یخ نشان می دهد، او‌ را ناامید نکنید، اما مطمئن شوید که محیط برای کودک شما مناسب است. با باشگاه محلی خود تماس بگیرید و بفهمید سن شروع توصیه شده آنها چیست و به چه میزان از تعهدات نیاز است. به یاد داشته باشید که هیچ عجله ای وجود ندارد.

کودکان نوپا و کودک پیش دبستانی شروع به تسلط بر بسیاری از حرکات اساسی می کنند، اما برای اکثر ورزش های سازمان یافته بسیار کوچک هستند. کودکانی که در ورزش های سازمان یافته شرکت می کنند، به طور معمول از نظر عملکرد ورزشی در آینده هیچ مزیتی ندارند.

برای کودکان در این گروه سنی، بازی آزاد بدون ساختار معمولاً بهترین است. این ممکن است شامل موارد زیر باشد :

ورزش برای کودکان سنین 6 تا 9 سالگی

با بزرگ تر شدن کودکان، بینایی، دامنه توجه، هماهنگی حرکتی و مهارت های آنها، مانند پرتاب، بهبود می یابد. آنها همچنین بهتر می توانند دستورالعمل ها را دنبال کنند.

ورزش ها و فعالیت هایی که ممکن است برای این گروه سنی مناسب باشد شامل موارد زیر است :

تمرینات قدرتی تحت نظارت دقیق از 7 یا 8 سالگی در کودکانی که انگیزه دارند، خوب است. تمرکز باید روی تکنیک و حرکت مناسب باشد.

بهترین ورزش برای کودکان بر اساس رده سنی

بهترین ورزش برای کودکان بر اساس رده سنی

ورزش برای کودکان سنین 10 تا 12 سالگی

در این سن، اکثر کودکان بینایی بالغ و توانایی درک و یادآوری استراتژی های ورزشی را دارند. آنها به طور معمول آماده ورزش های مهارتی پیچیده ای مانند فوتبال، بسکتبال، هاکی و والیبال هستند. البته به خاطر داشته باشید که جهش رشد ناشی از بلوغ می تواند به طور موقت بر هماهنگی و تعادل کودک تأثیر بگذارد.

کودک شما در هر ورزشی که شرکت می کند، اطمینان حاصل کنید که پایه و اساس تکنیک و حرکت مناسب را می آموزد. مربیان و متخصصان ورزشی، از جمله بازیکنان حرفه ای گلف و تنیس، می توانند منابع مفیدی باشند.

همچنین با توجه به اینکه آیا یک ورزش برای کودک شما مناسب سن است، توجه داشته باشید که وی براساس بلوغ و توانایی های خود چقدر از این فعالیت لذت خواهد برد. کودک شما ممکن است یک فعالیت طبیعی را نسبت به فعالیت دیگری ترجیح دهد، که نباید نادیده گرفته شود.

همچنین ممکن است بخواهید قبل از ترغیب کودک خود برای تمرکز روی یک ورزش خاص، به دقت فکر کنید، زیرا این امر باعث می شود مهارت های خود را به طور کامل آزمایش نکنند و فعالیت های دیگری را که ممکن است لذت ببرند ، کشف نکنید.

قبل از اینکه به فرزندتان اجازه دهید در یک ورزش تماسی شرکت کند، سن، بلوغ و اندازه جسمی او را در نظر بگیرید. آیا تماس بدنی، پرخاشگری و رقابت از نظر رشد برای کودک شما مناسب است؟ آیا فرزند شما از آن لذت خواهد برد؟

از آنجا که کودکان در سنین مختلف وارد بلوغ می شوند، می توان دید که تفاوت های جسمی چشمگیری در بین کودکان از همان جنس – به ویژه پسر ها وجود دارد. کودکانی که در مقابل دیگران که از نظر جسمی بالغ تر هستند رقابت می کنند، در معرض خطر آسیب دیدگی قرار دارند.

بهترین ورزش برای کودکان بر اساس رده سنی

بهترین ورزش برای کودکان بر اساس رده سنی

مقایسه گزینه ها

وقتی در حال مقایسه ورزش ها هستید، موارد زیر را در نظر بگیرید :

از تخصص اولیه در یک ورزش جداً خودداری کنید. تمرکز روی یک ورزش می تواند مانع از آزمایش مهارت های کودک و تجربه سایر ورزش های لذت بخش شود. تخصص ورزشی همچنین می تواند منجر به استرس و فرسودگی شغلی شود.

برای قضاوت در مورد اینکه آیا یک برنامه ورزشی از نظر جسمی ایمن است، باعث پیشرفت مهارت ها و تشویق بازی جوانمردانه و احترام در بین بازیکنان می شود، سوالات زیر را در نظر بگیرید :

به یاد داشته باشید که بچه ها هرچه بزرگ می شوند تغییر می کنند و ممکن است کودک کوچک شما علاقه شدیدی به یک فعالیت در یک سال نشان دهد، اما در سال دیگر فقط به فعالیت دیگری روی می آورد. مرتباً میزان علاقه آنها را زیر نظر داشته و در پیشرفت آنها دخیل باشید. با تأکید بر تلاش و لذت بردن از برنده شدن، مثبت و دلگرم باشید و هرگز سعی نکنید کودک خود را ترغیب کنید که به ورزشی که به وضوح از آن لذت نمی برند، هر سن و سالی که دارد، ادامه دهد.

بر تلاش، پیشرفت و لذت بردن تاکید کنید، نه روی برنده شدن یا عملکرد شخصی. طبق برنامه خود در رویدادها و تمرینات شرکت کنید و خودتان به عنوان الگوی خوبی از ورزش رفتار کنید.

یکی از مهمترین اهداف یافتن فعالیت های بدنی و ورزشی است که کودک شما از آنها لذت ببرد و این باعث تحریک یک عمر تحرک و تناسب اندام می شود.

منابع: sheknows و mayoclinic

خروج از نسخه موبایل