نماد سایت شرکت خدماتی شکوفایی

آموزش مسواک زدن به کودکان و نخ دندان کشیدن

آموزش مسواک زدن به کودکان و نخ دندان کشیدن

آموزش مسواک زدن به کودکان ، چنانچه فکر می کنید پرمشغله هستید ، سعی کنید خودتان را جای بچه ها بگذارید. علاوه بر فعالیت های مدرسه ، و زمانی را که بایستی با خانواده بگذرانند ، آنها هرروزه یاد می گیرند چگونه از خود یا دیگران مراقبت کنند .

یکی از این ضروریات که آنها بایستی  بدان توجه داشته باشند ، مراقبت از بهداشت دهان و دندان است. کمک به فرزندتان برای اینکه عادت کند دوبار در روز و به مدت دو دقیقه مسواک بزند ، شاهکار کمی نیست . کمی خلاقیت می تواند راه را برای سلامت دهان و دندان او ، طولانی تر سازد.

نیاز به پرستار کودک با تجربه داربد: تماس فوری با شکوفایی

زمان شروع مسواک زدن

عادت مسواک زدن خوب ، از سنین بسیار پایین آغاز می شود. دهان نوزاد بعد از هر غذا دادن می تواند تمییز شود. با یک دست سر کودک را نگه دارید و با دست دیگر ، با یک گاز مرطوب یا پارچه ای مرطوب و یا  زیلیتول  ، شروع به تمییز کردن دهان کودک کنید. دندان های کودک به محض سردرآوردن دندان ، مسواک شوند.

آموزش مسواک زدن به کودکان و نخ دندان کشیدن ؟

مسواک زدن

روشهای کلی مسواک زدن کودک: در ابتدا دندان های کودک خود را به وسیله یک فرچه بسیار نرم مرطوب و خمیردندان متناسب با سن کودک به همراه آب ، مسواک بزنید. چنانچه از خمیر دندان فلوراید پیش از تولد یک سالگی وی بخواهید استفاده کنید ،  بهتر است از یک دندانپزشک یا متخصص اطفال بپرسید.

 

 

دندان های کودک به محض سردرآوردن دندان ، مسواک شوند.

 روش صحیح مسواک زدن برای کودکان

در ابتدا دندان های کودک خود را به وسیله یک فرچه بسیار نرم مرطوب و خمیردندان متناسب با سن کودک به همراه آب ، مسواک بزنید. چنانچه از خمیردندان فلوراید پیش از تولد یک سالگی وی بخواهید استفاده کنید ،  بهتر است از یک دندانپزشک یا متخصص اطفال بپرسید.

اگر خمیردندان فلوراید دار برای کودکانی که پوسیدگی  دندانشان  متوسط و حتی زیاد است می خواهید استفاده کنید، می توانید به اندازه نصف نخود خمیردندان بر روی مسواک بزنید(بچه های زیر دو سال ) و نیز برای سنین 2تا 5سال به اندازه ی یک نخود از خمیردندان بر روی مسواک بکشید و مورد استفاده قرار دهید. والدین بایستی در حمام مسواک بزنند تا کودکان آنها را در این حین ببینند.

کودکان 6تا 8سال قادر به مسواک زدن دندان های خود هستند اما والدین بایستی تمامی دندان ها را چک کنند تا چیزی در لای دندان ها باقی نمانده باشد. کودکان خود را تشویق کنید تا حداقل دوبار در روز ، صبح و شب ، دندان خود را با یک برس بسیار نرم مسواک کنند . هرچه برس مسواک سفت و زبر باشد ، ممکن است باعث سایش دندان ها در کودکان کم سن و سال گردد.

آموزش مسواک زدن به کودک

مسواک کودک شما بایستی هر سه تا چهار ماه عوض شود ، چنانچه فرسوده یا ساییده شود ، در این شرایط بایستی زودتر تعویض شود. بهتر آن است چنانچه کودک شما سرماخورده باشد یا آنفلونزای شدید داشته باشد ، مسواک او را عوض کنید تا از وجود باکتری و جرم در این شرایط جلوگیری به عمل آید.

آموزش مسواک زدن به کودکان و نخ دندان کشیدن ؟

کودکان زیر دو سال پس از هربار مسواک زدن بایستی با راهنمایی والدین خویش ، خمیردندان را تف کنند بخاطر این مساله که در این سن طریقه خروج خلط را فرا گیرند و فلوراید  باعث افزایش مینای دندان می شود تا دندان محکم تر شود.

کودکان 2تا 5سال قادر خواهند بود تا با مقدار کمی آب دهان خود را شستشو دهند.

روشهایی برای مسواک زدن و نخ دندان کشیدن

چون کودکان نمی توانند دندان های خود را بدرستی مسواک بزنند، والدین بایستی به آنان کمک کنند .و شرایط لازم را برای آنان فراهم سازند. والدین می توانند به کودکان خود بیآموزند که چگونه دندان خود را مسواک بزنند و آن را نخ دندان بکشند. با پیروی از روشهای بسیار مهم ذیل:

آموزش روش صحیح مسواک زدن برای کودکان

  1.  برای اینکه بطور صحیح دندان های کودکان خود را مسواک بزنید، والدین بایستی مسواک نرم را در 45 درجه به سمت لثه های دندان های فوقانی و تحتانی قرار دهند.
  2.  مسواک بایستی به آرامی به سمت عقب و جلو با یک وقفه و مکث کوتاه  درطول دندان و لثه ها حرکت کند . این تکنیک باید در طول هر سطح داخلی و خارجی دندان به طور مشابهی ادامه یابد.
  3. نوک مسواک بایستی در یک وضعیت به سمت بالا قرار گیرد ، تا به پشت دندان جلویی در بالا و پایین برسد.
  4. بر روی سطح زبان ، برس مسواک را بکشید تا هرگونه باکتری را از سطح آن از بین ببرید.

چه هنگام کودکان باید از نخ دندان استفاده کنند

کودکان بایستی از نخ دندان زمانی استفاده کنند که سطح دندان ها در کنار همدیگر قرار گرفته باشند و حایز اهمیت است که حداقل یک بار در روز از نخ دندان استفاده شود . پلاک های باکتریایی و غذاها می توانند مابین دندان قرار بگیرند و منجر به بیماری های لثه شوند که هم پوسیدگی و هم بوی بد دهان را بوجود می آورد.

آموزش مسواک زدن به کودکان و نخ دندان کشیدن ؟

به منظور از بین بردن پلاک باکتریایی ، بایستی از مسواک زدن بر روی سطح زبان استفاده کرد.

چگونه نخ دندان استفاده کنیم

گام اول : یک برش کوتاه از نخ دندان را مابین انگشت شست و سبابه نگه دارید ، و دو سر نخ دندان را به یکدیگر گره بزنید تا حلقه ای تشکیل شود که این حلقه به درستی مابین انگشتان دو دست قرار گیرد و تسلط کافی به نخ دندان داشته باشید .

مراقب باشید که هنگام نخ دندان کشیدن بین دندان های کودک بیش ار حد فشار وارد نیاورید.

گام دوم: نخ دندان را به شکل منحنی C در اطراف هر دندان نگه دارید ، و آن را به آرامی در کنار هر دندان و خط لثه بکشید.

گام سوم : برای هربار استفاده از نخ دندان بایستی بخش جدیدی از نخ مورد استفاده قرار گیرد تا هرگونه غذا و پلاک مابین دندان ها جاگیر نشود

گام چهارم: یک مسواک بین دندانی می تواند برای تمییز کردن بین سطوح دندان که دارای فاصله است ، مورد استفاده قرار گیرد.

مراجعه به دندان پزشکی بطور منظم می تواند از شش ماه بعد از سردرآوردن اولین دندان یا بعد از اولین جشن تولد کودک ، شروع شود . زمانی که یک کودک در سنین کم مهارت جدیدی را آموزش ببیند ، احتمالا به این رفتار در بزرگسالی ادامه خواهد داد. آموزش روشهای مسواک زدن مناسب و تکنیک های نخ دندان کشیدن برای توسعه عادات خوب بهداشت دهان و دندان ، بسیار مورد توجه است.

خروج از نسخه موبایل