چگونه جلوی سکسکه در نوزادان را بگیریم؟

چگونه جلوی سکسکه در نوزادان را بگیریم؟

روش های مختلفی برای جلوگیری از سکسکه در نوزادان وجود دارد. از تغذیه تا آروغ زدن و استفاده از پستانک می توانند روش های کمک کننده باشند. لازم به یادآوری است که اکثر نوزادان در سال اول تولد خود دچار سکسکه می شوند و این معمولا جای نگرانی ندارد. در این مقاله ما به بررسی عواملی که باعث ایجاد سکسکه در نوزادان می شود؛ بهترین روش های جلوگیری و پیشگری از سکسکه در نوزادان و همچنین زمانی که باید به پزشک مراجعه کنید خواهیم پرداخت.

آیا سکسکه در نوزادان خوب است؟

شاید با سوالاتی مانند آیا سکسکه باری نوزاد خوب است؟ یا چگونه از ایجاد سکسکه در نوزادان جلوگیری کنیم؟ مواجه شده باشید. سکسکه به طور معمول به نوزاد شما آسیبی نمی رساند. گرچه بزرگسالان ممکن است احساس ناخوشایندی از سکسکه کردن داشته باشند اما ناراحتی کمتری را در نوزادان ایجاد می کند.

ترک کودک برای جلوگیری از سکسکه در نوزادان معمولا جواب می دهد. اما اگر سکسکه نوزاد شما متوقف نشد و برای مدت طولانی ادامه پیدا کرد بهتر است با پزشک کودک خود مشورت کنید. اگر شما هم نگران هستید و نمی خواهید سکسکه در نوزاد ادامه پیدا کند ممکن است یکی از استراتژی های زیر برای شما کاربرد داشته باشد.

منتظر ماندن برای آروغ زدن کودک

وقتی که معده با هوا پر می شود، ممکن است به دیافراگم فشار وارد کند و باعث اسپاسم شود. استراحت در زمان تغذیه برای آروغ زدن نوزاد ممکن است میزان هوای موجود در معده وی را کاهش دهد و از سکسکه جلوگیری کند. طبق گفته آکادمی اطفال آمریکا؛ ایده خوب این است که نوزاد بعد از هر بار مصرف یک سوم بطری شیر استراحت کند تا آروغ بزند. اگر نوزادی از شیر مادر تغذیه می کند ایده خوب این است که نوزاد را هنگام جابجا کردن جلوی سینه برای آروغ زدن تشویق کنید.

استفاده از پستانک

سکسکه نوزاد همیشه از تغذیه شروع نمی شود. هنگامی که کودک شما شروع به سکسکه کردن می کند؛ سعی کنید به او پستانک بدهید. مکیدن پستانک ممکن است به شل شدن دیافراگم و توقف سکسکه کمک کند.

چگونه جلوی سکسکه در نوزادان را بگیریم؟

گرایپ واتر

گرایپ واتر از ترکیب گیاهانی که باعث تسکین درد شکم؛ کولیک؛ نفخ، سوء هاضمه و غیره می شود و آب تشکیل شده است. به طو سنتی از گرایپ واتر برای درمان قولنج و سایر مشکلات معده استفاده می شود. گیاهانی که معمولا در گرایپ واتر وجود دارند شامل زنجبیل؛ رازیانه، بابونه و دارچین می باشد.

اگر ناراحتی های معده باعث ایجاد سکسکه شده است، برخی از افراد معتقدند که گرایپ واتر می تواند کمک کننده باید. با این حال هیچ مدرک علمی در حال حاضر از این روش درمان پشتیبانی نمی کند. از آنجا که خطرات کم است ممکن است فرد تصمیم بگیرد که از گرایپ واتر استفاده کنید. مارک های مختلفی برای خرید وجود دارد اما به شدت توصیه می کنیم بدون نظر پزشک از گرایپ واتر برای درمان سکسکه در نوزادان استفاده نکنید.

مالدین پشت نوزاد

مالیدن کمر و پشت و رو کردن نوزاد می تواند به او آرامش بدهد. این کار می تواند اسپاسم هایی که باعث ایجاد سکسکه در نوزادان می شود را متوقف کند.

چگونه جلوی سکسکه در نوزادان را بگیریم؟

برای متوقف کردن سکسکه در نوزادان چه کاری نباید انجام دهید؟

برخی از راه حل هایی که برای متوقف کردن سکسکه در نوزادان استفاده می شود ریشه در سنت دارد و هیچ پایه و اساس علمی ندارند. از این بین می توان آب خورداندن به نوزاد در حالی که وارونه هستند؛ کشیدن زبانشان، ترساندن و غیره اشاره کرد. به غیر از این ممکن است بسیاری از داروهای خانگی دیگر را روی نوزاد خود امتحان کنند. این روش های درمانی می تواند نوزاد شما را آزار دهد و حتی ممکن است خطرناک باشند. بعید است که این راه کارها مانع از سکسکه در نوزادان شوند.

چه عواملی باعث سکسکه در نوزادان می شود؟

سکسکه به طور کلی برای نوزاد شما بی خطر می باشد. نویسندگان مطالعه ای که در سال 2012 انجام شده بود نشان می دهند که سکسکه می تواند هوای اضافی معده را از بین ببرد. با این حال، جامعه پزشکی هنوز مطمئن نیست که سکسکه با هدف خاصی ایجاد می شود یا نه. بنابراین چه اتفاقی در بدن می افتد که باعث ایجاد سکسکه در نوزادان می شود؟

سکسکه وقتی اتفاق می افتد که چیزی باعث اسپاسم ئدیافراگم شود و تارهای صونی به سرعت بسته شوند. هوا از طریق آکوردهای صوتی بسته به بیرون منتقل می شود و صدای سکسکه را ایجاد می کند.

دیافراگم عضله بزرگی است که از پایین قفسه دنده عبور می کند. با نفس کشیدن فرد به سمت بالا و پایین حرکت می کند. سکسکه در نوزادان بدون هیچ دلیل مشخصی اتفاق می افتد؛ اما تغذیه گاهی اوقات باعث اسپاسم دیافراگم می شود. ممکن است سکسکه هنگامی که نوزاد

  • بیش از حد شیر می خورد.
  • تند تند شیر می خورد.
  • هوای زیادی را می بلعد

اتفاق بیافتد. این عوامل می تواند باعث گسترش معده نوزاد شود. با گسترش معده به دیافراگم فشار آورده و اسپاسم هایی که منجر به سکسکه می شوند را تحریک می کند. اگر سکسه مرتبا اتفاق بیافتد و باعث پریشانی شود؛ ممکن است در اثر یک بیماری زمینه ای مانند ریفلاکس معده ایجاد شود. این اتفاق زمانی رخ می دهد که غذای هضم شده جزئی و اسید معده به دهان باز می گردند. با عبور این مایعات از دیافراگم؛ ممکن است تحریک ایجاد شود و اسپاسم ایجاد شود. تغذیه یا مشکلات معده همیشه ممکن است باعث سکسکه شود. دیافراگم ممکن است به دلایل نامشخصی دچار اسپاسم شود.

پیشگیری از سکسکه در نوزادان

  • سکسه اغلب قابل پیشگیری نیست اما پیروی از استراتژی های زیر ممکن است کمک کننده باشد:
  • قبل از اینکه نوزاد گرسنه شود و به سکسکه بیافتد او را تغذیه کنید.
  • به طور مکرر و به مقدار کم به کودک غذا دهید.
  • بعد از هر بار شیر دادن نوزاد را به مدت نیم ساعت در حالت ایستاده نگه دارید.
  • سعی کنید از طریق شیشه شیر هوایی به داخل معده نوزاد ورود پیدا نکند.
  • اطمینان حاصل کنید که دهان نوزاد روی کل پستانک چسپیده است.

چه موقع به پزشک مراجعه کنیم؟

اگر نوزاد شما به طور مداوم دچار سکسکه می شود باید با پزشک اطفال خود مشورت کنید.

سکسکه در کودکان زیر 12 ماه به طور معمول جای نگرانی ندارد.

در صورتی که به نظر می رسد سکسکه نوزاد شما را آزار می دهد با پزشک مشورت کنید چون می تواند نشانه ای از یک بیماری زمینه ای باشد.

ریفلاکس گاستروازوفاژیال / GER ممکن است باعث سکسکه مکرر و ناراحت کننده در نوزاد شود. نوزادان مبتلا به GER معمولا زیاد گریه می کنند به خصوص در زمان تغذیه؛ در حین یا بعد از شیر خوردن کمر خود را قوس می دهند، بزاق زیادی دارند. اگر شک دارید که نوزاد شما به GER باشد با پزشک مشورت کنید. این بیماری به راحتی قابل درمان است.

چشم انداز

سکسکه در نوزادان معمولا جای نگرانی ندارد. اکثر نوزادان در سال اول تولد خود دچار سکسکه می شوند. بسیاری از دلایل احتمالی مربوط به تغذیه است.

پیروی از بهترین روش های تغذیه ای ممکن است سکسکه را کاهش دهد و برخی از داروهای خانگی هم می توانند کمک کننده باشد. اگر سکسکه به طور مکرر اتفاق می افتد یا باعث پریشانی یا علائم دیگری می شود با پزشک مشورت کنید. همچنین اگر بعد از یک سالگی کودک شما به طور مکرر دچار سکسکه می شود بهتر است به پزشک مراجعه کنید.

منبع: healthline

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *