کاملترین چک لیست تمیزکاری منزل و خانه تکانی

کاملترین چک لیست تمیزکاری منزل و خانه تکانی

کاملترین چک لیست تمیزکاری منزل و خانه تکانی

مطمئناً داشتن یک لیست تمیزکاری منزل و انجام نظافت طبق آن ، منجر به  داشتن خانه ای تمیز ، پاک و منظم می شود و تمیزی منزل نیز در سلامت روان شما مصل معجزه عمل می کند.

 

نظرسنجی ها نشان داده اند افرادی که مرتب خانه خود را طبق برنامه نظافت می کنند ، از شادی ، آرامش و بهره وری بالاتری برخوردار هستند. بهم ریختگی می تواند منجر به تعلل و حتی تصمیمات نادرست در افراد شود.

بنابراین ، اگر در هر ماه یک بار نظافت منزل را انجام می دهید ، بهتر است یک برنامه تمیز کاری هفتگی ایجاد کنید و تاثیرات آن را ببینید.

در اینجا نحوه ایجاد یک برنامه تمیزکاری و نظافت منزل را با هم بررسی می کنیم تا شما هم بتوانید برای نظافت محل زندگی خود یک برنامه منظم تعیین کنید.

با چه چیزی شروع کنیم ؟

قبل از هر چیز باید دقیقا نیاز های خود را بدانید. به این دلیل که برنامه ای یکسان برای همه افراد صدق نمی کند ، زیرا همه ما درگیر کارهای مختلف و شخصی خود هستیم.

بعلاوه ، تعداد اتاق های خواب و حمام به طور چشمگیری مدت زمان تمیز کردن شما را افزایش و یا کاهش می دهد.

بزرگترین ترفند برای حفظ یک برنامه تمیزکاری و نظافت منزل هفتگی ، داشتن لوازم مناسب نظافتی در منزل است.

مثلا زمانی که می خواهید که کف آشپزخانه را بشویید ، اگر وسایل شما مشخص و در دسترس باشند ، به آسانی کار نظافت آشپزخانه را انجام می دهید.

یک برنامه تمیزکاری و نظافت منزل

لیست تمیزکاری منزل

وقتی صحبت از نظافت می شود کارهای ریز و درشت بسیاری است که باید آن ها را انجام دهید از جمله جاروکشی ، شستن لباس ها ، گردگیری ، تمیز کردن اتاق ها ، نظافت آشپزخانه ، سرویس های بهداشتی و حمام.

اینجاست که اهمیت داشتن یک برنامه تمیزکاری و نظافت منزل مشخص می شود و اگر همواره با برنامه و نظم و طبق لیست تمام کارهای منزل را انجام دهید ، همیشه خانه ای مرتب و تمیز خواهید داشت.

برنامه پیشنهادی ما به شکل زیر است که در ادامه آن چندین مورد را به صورت تخصصی تر بررسی خواهیم کرد:

  • گردگیری کلی خانه
  • جارو کردن حال و پذیرایی و راهرو ها
  • جاروبرقی و نظافت اتاق ها
  • دستمال کشیدن حال و پذیرایی
  • شستن سطل آشغال
  • تمیز کردن هود
  • دستمال کشیدن کابینت ها
  • نظافت و تمیز کردن یخچال
  • تمیز کردن و نظافت سرویس بهداشتی ، حمام و رختکن
  • تمیز کردن بالکن
  • شست و شوی لباس ها

گردگیری کلی

گردگیری منزل و سالن ها را باید به دو بخش تقسیم نمود ، گردگیری کلی و گردگیری جزئی.

در ابتدا شما باید دیوار ، سرامیک ، فرش ، لوستر ، کتابخانه و مبل ‌ها را گردگیری نمایید. پس از گردگیری این بخش‌ ها که در گروه گردگیری جزئی می باشند ، پذیرایی را تمیز کنید.

این بخش شامل ، تمیز کردن و نظافت درها ، کلید و پریزها ، آینه‌ها ، گردگیری وسایل تزئینی ،  دیوارکوب ‌ها و پادری می باشد.

گردگیری منزل

نظافت سالن پذیرایی و راهرو ها

با یک جمع و جور کردن ساده و سریع شروع کنید. با جمع کردن وسایل اضافی مربوط به پذیرایی و اتاق‌ ها می‌توانید کار نظافت را ساده‌تر کنید.

وسایلی از جمله بالشتک ، کنترل ، شارژر ، دفتر و یا وسایل بازی کودکان که ممکن است وسط پذیرایی پخش شده باشند را از محل برداشته و سپس به نظافت جزئی بپردازید.

معمولا نظافت راهرو ها نادیده گرفته می‌شوند ، ولی از قسمت ‌های مهم هر خانه ‌ای راهرو ها می‌ باشند ، به این علت که راهرو ها همیشه در معرض دید هستند.

لیست تمیزکاری منزل ، نظافت اتاق خواب‌ ها

در اولین قدم هر لباسی که در اتاق خواب می ‌بینید را جمع کنید ، سر جای مناسب خود بگذارید و لباس‌ های کثیف را جهت شست و شو از لباس های تمیز جدا کنید.

اگر در اتاق میز مطالعه دارید آن را با دقت و به خوبی مرتب و تمیز نمایید ، به این دلیل که میز نقش بسیار مهمی در تمیز به نظر آمدن اتاق خواب دارد.

آینه و پنجره اتاق خواب را با استفاده از شیشه شوی و دستمال تمیز نمایید ، سپس کف اتاق را چک کنید و جارو بکشید و در نهایت تخت خواب را مرتب و منظم کنید.

نظافت حمام و سرویس بهداشتی از مهم ترین بخش های لیست تمیزکاری منزل

اگر از آن دسته اشخاصی هستید که عادت دارید هر روز صبح دوش بگیرید ، پس باید به نظافت حمام خود توجه ویژه ای داشته باشید.

بهتر است نظم و ترتیب را جهت نظافت حمام مد نظر قرار دهید. لوازم حمام ، بهداشتی و پاک کننده ها را در جایگاه مخصوص خود قرار دهید.

نظافت حمام و سرویس بهداشتی

کف و دیواره های حمام را با شوینده های مخصوص به خوبی ضد عفونی کرده و تمیز نمایید. لکه ها و جرم های سطح آینه و شیرآلات را تمیز کنید.

سرویس بهداشتی را با دستمال های مخصوص ، فرچه و مواد شوینده مناسب تمیز نمایید و یا از اسپری مخصوص نظافت استفاده نمایید.

در آخرین مرحله کف حمام را نظافت کنید. کاشی و سرامیک ها را بخوبی تمیز کنید و به این نکته هم توجه داشته باشید که  تهویه ی مناسب در زمان نظافت حمام و سرویس بهداشتی وجود داشته باشد.

نظافت آشپزخانه

نظافت آشپزخانه برای خانم ها از مهمترین بخش های برنامه تمیزکاری و نظافت منزل می باشد. در گام اول بهتر است که تمام ظرف ها و وسایل آشپزخانه را جمع و جور کرده و ظرف های کثیف را بشویید.

سپس مایکروفر را با استفاده از اسفنج مخصوص تمیز کنید. همچنین می توانید جهت نظافت و تمیز کردن استیل داخلی مایکروفر از سرکه استفاده کنید.

پس از آن کابینت ها را با استفاده از اسپری مخصوص ، پارچه های میکروفیبر و یا پارچه های نخی بدون پرز تمیز کنید.

در مرحله بعد اجاق گاز را با اسپری مخصوص و اسفنج یا پارچه به خوبی تمیز کنید و لکه ها و چربی ها را از روی اجاق گاز پاک کنید. سپس کف آشپزخانه را شست و شو کنید و دیواره ها را کردگیری نمایید.

در نتیجه همیشه در نظر داشته باشید که قدم اول در نظافت منزل ، داشتن یک لیست تمیزکاری منزل می باشد. در صورتی که فرصت و زمان کافی جهت نظافت منزل یا محل کار خود را ندارید ، تیم خدمات نظافتی شکوفایی با تیمی با تجربه و مجرب در خدمت شماست. کافیست با ما تماس بگیرید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *