کم آبی بدن نوزاد; علائم و درمان کمی آبی بدن نوزادان

dehydration in babies scaled 1

کم آبی بدن نوزاد

بدن کوچک نوازد شما نمی تواند مایعات زیادی را در خود ذخیره کند؛ بنابراین کمبود آب بدن نوزاد سریع اتفاق می افتد. در این مطلب شما علائم کم آبی بدن نوزادان را یاد خواهید گرفت تا بتوانید نوزاد خود را ایمن نگه دارید.

به نظر می رسد که خوردن, خوابیدن و کثیف کردن پوشک تنها کارهایی است که نوزاد شما باید انجام دهید. اما باید بدانید که بدن نوزاد شما کوچک است و در مقایسه با بزرگترها؛ مایعات کمتری را در خود ذخیره می کند.

در حالی که نوزادان می توانند تمام مایعات مورد نیاز خود را از طریق تغذیه منظم دریافت کنند؛ اگر نوازد شما در معرض گرمای شدید قرار داشته باشد و یا به خاطر اسهال؛ استفراغ یا تعریق آب بدن خود را از دست می دهند که می تواند به سرعت منجر به کم آبی بدن شود. در ادامه علائم کم آبی بدن نوزادان و نحوه پیشگیری و درمان آن را یاد خواهید گرفت.بدن کوچک نوزاد نوازد شما نمی تواند مایعات زیادی را در خود ذخیره کند؛ بنابراین کمبود آب بدن نوزاد سریع اتفاق می افتد.

علائم کم آبی بدن نوزاد

اگر نوزاد شما استفراغ می کند (نه فقط مقدار کمی شیر که تف می کند)؛ اسهال دارد یا بیمار شده باشد و یا مدت زمان زیادی در هوای گرم و آفتابی بیرون از منزل مانده باشد؛ باید علائم کمبود آب را بررسی کنید. در صورت مشاهده علائم کم آبی بدن نوزاد خود با پزشک تماس بگیرید:

  • کثیف کردن کمتر از شش پوشک در 24 ساعت یا خشک ماندن پوشک ها به مدت 2 تا 3 ساعت که ممکن است نشانه ای از کم آبی بدن نوزاد باشد.
  • ادرار زرد تیره و غلیظ
  • غشای مخاطی خشک (لب های ترک خورده، دهان خشک و..)
  • گریه بدون اشک
  • پوست خشک و شل (وقتی به آرامی پوست را فشار می دهید حالت ارتجاعی ندارد)
  • چشم های گود افتاده
  • بی حالیاگر نوزاد شما استفراغ می کند ، اسهال دارد یا بیمار شده باشد ؛ باید علائم کمبود آب را بررسی کنید.

در موارد شدیدتر؛ نوزاد فورا به درمان احتیاج دارد و ممکن است نیاز به آبرسانی فوری داشته باشد. در صورت مشاهده هر یک از موارد زیر سریعا به پزشک یا اورژانس مراجعه کنید:

  • 6 ساعت یا مدت بیشتری است که پوشک خود را کثیف نکرده است.
  • خواب غیر معمول دارد
  • بسیار ناراحت است
  • دست و پاهایی سرد دارد.
  • دارای غشای مخاطی بسیار خشک است (خشکی دهان؛ لب های ترک خورده یا خشکی چشم).

نوازدان به چه مقدار مایعات نیاز دارند؟

نوزاد شما تا حدود 4 تا 6 ماهگی یا زمانی که شروع به خوردن غذا می کند؛ تمام مایعات و مواد مغذی مورد نیاز خود را از طریق شیر مادر یا شیر خشک دریافت می کند. این بدان معناست که معمولا برای تامین آب بدن شان نیازی به آب دادن ندارند مگر اینکه به خاطر گرمای شدید؛ اسهال و استفراغ آب زیادی از دست داده باشند.

وقتی که نوزاد شما غذا خوردن را شروع کرد؛ مقدار کمی مایعات از منابع دیگر مانند میوه ها و سبزیجات و همچین نوشیدن آب بدست می آورد.

از آنجا که مقدار شیر خشک یا شیر مادر در این زمان کاهش پیدا می کند؛ مطمئن شوید که مقدار آب بدن وی کاهش پیدا نمی کند؛ به همین دلیل کمی آب اضافی؛ استفاده از میوه ها و سبزیجات در این مواقع بسیار مهم است.

در هوای گرم؛ مصرف مایعات نوزاد شما باید افزایش پیدا کند؛ بنابراین در هنگام افزایش دما باید آب بیشتری مصرف شود.نوازدان به چه مقدار مایعات نیاز دارند؟

درمان کم آبی بدن نوزاد

حتی اگر نوزاد شما با شیر مادر یا شیر خشک تغذیه می کند و دچار اسهال شده است؛ همچنان به طور منظم به او شیر بدهید (حداقل به تعداد دفعات معمول). یک ساعت بعد از استفراغ نوزاد صبر کنید و بعد به مدت 1 ساعت هر 10 دقیقه یک قاشق چای خوری آب به نوزاد خود بدهید. اگر نوزاد شما می تواند آب را بدون استفراغ نگه دارد می توانید به تدریج میزان آب پیشنهادی خود را افزایش دهید.جهت تامین کم آبی بدن نوزاد اگر نوزاد شما می تواند آب را بدون استفراغ نگه دارد می توانید به تدریج میزان آب پیشنهادی خود را افزایش دهید

برای نوزادان بزرگتری که مصرف مواد غذایی را شروع کرده اند؛ آب به مقدار کم، ممکن است کافی باشد. اگر دفع مایعات قابل توجه باشد؛ به خصوص اگر نوزاد هم اسهال و هم استفراغ داشته باشد؛ ممکن است پزشک متخصص اطفال توصیه کند که به جای آب از نوشیدنی هایی مانند پدیالیت برای جبران سدیم و پتاسیم از دست رفته از طریق اسهال استفاده کنید.

حتما به توصیه پزشک خود؛ در مورد نحوه و زمان استفاده از روش های درمانی برای جبران کمبود آب نوزاد خود توجه کنید.

چگونه می توان از کم آبی بدن نوزادان در هوای گرم جلوگیری کرد؟

هنگامی که در بیرون و در هوای گرم هستید؛ مهمترین مرحله برای جلوگیری از کم آبی بدن نوزاد شما؛ محافظت از او در برابر هوای گرم شدید است که باید مانع از ماندن او در زیر آفتاب شوید و تا حد ممکن لباس های سبکی که هوا به راحتی در آن جریان پیدا می کند را برای نوزاد خود استفاده کنید. در هنگام خواب هرگز او را در پتو قرار ندهید.

چگونه می توان از کم آبی بدن نوزاد خود به علت بیماری جلوگیری کنید؟

در اکثر مواقع نوزاد در طول بیماری آب از دست می دهد. نوزاد شما در صورت استفراغ؛ اسهال یا دریافت مقدار کم از غذا به دلیل گلودرد یا بیماری دهان؛ می تواند مایعات زیادی را به سرعت از دست بدهد.

این علائم معمولا توسط ویروس ایجاد می شود و اگر چه نمی توانید به طور کامل از سرماخوردگی یا آنفولانزا گاه به گاه نوزاد خود جلوگیری کنید؛ اما خوب شستن دست ها می تواند کمک کننده باشد.

همچنین به موقع ویزیت ها و واکسناسیون نوزاد خود را انجام دهید. اگر نوزاد شما علائم کمبود آب را نشان می دهد؛ بدون توجه به علت این مشکل، همیشه با پزشک متخصص اطفال خود تماس بگیرید تا در اسرع وقت درمان های مورد نیاز انجام شود.

 

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *