نماد سایت شرکت خدماتی شکوفایی

بررسی تخصصی تب در کودکان و وظایف پرستار کودک

بررسی تخصصی تب کودکان و وظایف پرستار کودک

تب در کودکان : هنگامی که از تب کودکان و وظایف پرستار کودک صحبت می‌کنیم ابتدا باید با این موضوع آشنا شویم که تب کودکان چیست؟ آیا هر نوع تبی نیاز به پرستاری و درمان دارد؟ و اصولا تب کودکان باعث ایجاد چه مشکلاتی برای کودک خواهد شد؟

تب در کودکان چیست؟

اصولا هر نوع افزایش دمای بدن کودک را که بالاتر از حد طبیعی باشد را تب کودکان می‌گویند. دمای طبیعی بدن کودک همانند یک بزرگسال چیزی حدود 37 درجه سانتی گراد یا 98.6 درجه فارنهایت می باشد. تب در کودکان به دلیل بدن آسیب پذیری که دارند هر نوع تبی ممکن است موجب ایجاد ناراحتی و مشکلاتی از قبیل کم آبی بدن گردد. با این حال کودکی که سالم است در صورتی که تب داشته باشد نیازی به درمان تب نیست.

بررسی تخصصی تب کودکان و وظایف پرستار کودک

تب در کودکان

فرایند پرستاری تب در کودکان به چه شکل است؟

اکثر کودکان خیلی سریع سلامت خود را به دست می‌آورند و نیازی به فرایند پرستاری تب در کودکان پیدا نمی‌کند. اما تعداد کمی از کودکان نیز ممکن است حال‌شان بدتر شود و نیاز به پرستاری و درمان تب داشته باشند.

برای اندازه گیری دقیق درجه حرارت بدن می‌توان از چند ناحیه کمک گرفت: دهان، زیر بغل، مقعد و پرده‌ی صماخ. در فرایند پرستاری تب کودکان و چک کردن تب کودک باید درجه حرارت طبیعی 37 الی 38 درجه سانتی گراد را داشته باشیم. درجه طبیعی هر ناحیه از بدن که در اندازه گیری تب مورد استفاده قرار می‌گیرد به شرح زیر می‌باشد:

دهان: 37.5 درجه سانتی گراد.

زیر بغل: 37 درجه سانتی گراد.

مقعد: 38 درجه سانتی گراد.

پرده‌ی صماخ: 37.5 درجه سانتی گراد.

تب در کودکان|فرایند پرستاری تب در کودکان

تب در کودکان

نکات پرستاری از تب کودک

برای آنکه بتوانیم به خوبی تب کودک را کنترل و درمان کنیم باید با نکات پرستاری از تب کودک آشنا باشیم. نکاتی که کمک می‌کند از کم آبی بدن کودک و در نتیجه تشنج کودک جلوگیری کنیم و درمان کودک را تسریع بخشیم. برای درمان تب کودکان نیاز است که به صورت مداوم درجه حرارت بدن کودک را دقیق اندازه گیری کنیم.

در صورت تداوم تب می‌بایست از تب‌برهای مناسب استفاده کرد تا درجه حرارت بدن کودک را به حد نرمال برسانیم. برای گرم کردن کودک باید از یک ملافه یا پتوی سبک استفاده کرد و لباس اضافه به تن کودک نکرد. برای جلوگیری از کم آبی بدن کودک باید به کودک نوشیدنی‌های خنک نوشاند. زمانی که تب در کودکان ادامه دار باشد و روش‌های درمانی جواب ندهد باید کودک را به مراکز درمانی رساند.

تب کودکان باعث ایجاد چه مشکلاتی در کودک می‌شود؟

تب در کودکان باعث ایجاد کم آبی به دلیل از دست دادن آب بدن از طریق ریه و راه پوست خواهد شد. از دیگر عوارض تب کودکان تشنج کودک می‌باشد که در کودکان 6 ماهه الی 7 ساله بیشتر شایع است. تشنج کودک ممکن است باعث ایجاد سردرگمی و ترس در ما بشود که باید آرامش خود را حفظ کنیم. در هنگام تشنج کودک بهتر است از هرگونه اقدامی خود داری کنیم و هرچه سریع‌تر کودک را به مرکز درمانی برسانیم.

بررسی تخصصی تب کودکان و وظایف پرستار کودک

تب در کودکان

علل ایجاد تب کودکان و وظایف پرستار کودک

تب کودکان در واقع واکنش طبیعی بدن نسبت به عفونت‌هایی از قبیل سرماخوردگی و یا عفونت‌های ویروسی می‌باشد. البته بیماری‌های دیگری از قبیل آبله مرغان، آنفولانزا، عفونت گوش و… نیز ممکن است باعث ایجاد تب کودکان بشود.

برای درمان تب کودک نیاز است پرستار کودک اقداماتی را انجام دهد تا کودک بهبود یابد. این اقدامات شامل اندازه گیری درجه‌ی حرارت بدن کودک، چک کردن وضعیت جسمانی، استفاده از تب برها و… می‌باشد. گرچه تب کودکان و وظایف پرستار کودک به درمان بیماری که باعث ایجاد تب شده ختم می‌شود، اما نباید این نکته را فراموش کرد که تب یک واکنش کاملا طبیعی‌ست.

چگونه تب کودکان را کنترل کنیم؟

برای کنترل تب کودکان و بهبود هرچه سریع‌تر کودک می‌توان از داروهای تب بر، حمام و پاشویه‌ی کودک استفاده کرد. داروهای تب بر فقط باعث کاهش دمای بدن کودک می‌شوند و علت تب را درمان نمی‌کنند. پس بهتر است قبل از استفاده از تب برها علت بیماری نیز شناخته شود تا به درمان آن هم پرداخت. در صورتی که علت اصلی تب شناخته و درمان نشود، شاهد بازگشت تب بعد از کاهش اثر تب بر خواهیم بود. روش دیگری که در بهبود تب در کودکان موثر است حمام کودک با آب ولرم می‌باشد.

خروج از نسخه موبایل