نماد سایت شرکت خدماتی شکوفایی

آشنایی با اصول صحیح پرستاری و مراقبت از سالمند در منزل

آشنایی با اصول صحیح پرستاری و مراقبت از سالمند در منزل

مراقبت از سالمند در منزل به عنوان یک خدمت دائمی است. مراقبت از این اشخاص نیاز به دقت و تخصص بیشتری دارد. به همین دلیل هر شخصی نمی تواند از پس آن برآید و امور آن را انجام دهد. در این قسمت قصد داریم اصول صحیح و نکات مراقبت از سالمند در منزل را برای شما شرح دهیم. پیش از هر چیز اجازه دهید تعریف دقیقی از فرد سالمند به شما ارائه دهیم.

سالمندان افرادی هستند که بیشتر از 60 سال سن دارند و تغییرات جسمی و روانی آن ها حدودا از سن 40 سالگی آغاز می شود. در واقع سالمندی یک بیماری یا موضوع منفی نیست؛ بلکه یک دوران جدیدی از زندگی فرد است که باید به خوبی مدیریت شود. اولین و مهم ترین نکته در خصوص مراقبت از سالمند در منزل، حفظ امنیت فرد سالخورده است.

آشنایی با اصول صحیح پرستاری و مراقبت از سالمند در منزل

مراقبت از سالمند در منزل

به همین دلیل باید محیط خانه امن باشد و تمام خطراتی که ممکن است به سلامتی فرد آسیب بزند، کنترل شود. بدین منظور باید مسیر خانه را کاملا روشن و واضح نگه دارید و هر گونه وسیله ی اضافی که مانع حرکت سالمند می شود را از سر راه بردارید. همچنین در سرویس بهداشتی و حمام میله هایی به منظور کمک به سالمند نصب کنید و در نقاطی از خانه که لیز است و ممکن است باعث سر خوردن فرد شود، مواد پلاستیکی قرار دهید.

یکی از مهم ترین اصول مراقبت از سالمند در منزل، مربوط به چک کردن کابل ها و سیم ها و ایمن ساختن منزل به لحاظ لغزش و سقوط ناگهانی فرد می باشد. همچنین باید برای دوش های حمام از حسگر های دما استفاده کنید. چون پوست سالمندان از حساسیت بالایی برخوردار است و در دمای بیش از حد دچار سوختگی و آسیب میشود.

اصول مراقبت از سالمندان|اصول مراقبتی از سالمند

مراقبت از سالمند در منزل

نکات مربوط به مراقبت از سالمند در منزل

مراقبت از سالمند در منزل نکات مخصوصی دارد که در این قسمت به ذکر آن ها می پردازیم. اولین نکته مربوط به ورزش کردن و سلامتی سالمند می باشد. این افراد به دلیل کهولت سن و پیری دچار افتادگی می شوند و باید فعالیت های بدنی داشته باشند که بدنشان آسیب نبیند و حفظ شود.

البته این افراد نباید ورزش های خیلی سنگین انجام دهند چون بدن آن ها توانایی انجام آن را ندارد. به همین دلیل پیشنهاد می شود این افراد ورزش هایی نظیر پیاده روی، یوگا و نرمش های سبک انجام دهند و در کنار آن یک رژیم غذایی مناسب و اصولی داشته باشند. در این راه، باید مراقبت از سالمند در منزل به درستی صورت گیرد و فرد بزرگسال نقش اساسی در تنظیم برنامه ی او دارد.

آشنایی با اصول صحیح پرستاری و مراقبت از سالمند در منزل

یکی دیگر از نکات مهم در خصوص مراقبت از سالمند در منزل، مربوط به مصرف داروهای آن ها است. سالمندان در سنی قرار دارند که اکثرا داروهایی مانند فشار خون، چربی خون و غیره مصرف می کنند. این داروها باید در زمان درست و به موقع مصرف شود و اگر به درستی مصرف نشود، ممکن است عوارض جبران نشدنی مانند ضعف در حافظه، مشکلات بینایی و غیره بوجود بیاید. علاوه بر این سالمند نباید بیش از حد بخوابد و ساعت خواب او باید به دقت تنظیم شود.

یکی از نکات اصول مراقبتی از سالمند این است که نباید آن ها برای مدت زیادی تنها بمانند و در فکر فرو روند. همانطور که می دانید سالمندان به دلیل کهولت سن توانایی خود را از دست می دهند و ممکن است دچار افسردگی شوند. به منظور مراقبت از سالمند در منزل باید فرد بزرگسال او را به انجام اموری متنوع مشغول کند و به او کمک کند که سرگرم کاری باشد.

در این سن مهم ترین مسئله این است که سالمند احساس افسردگی و پیری نکند و نا امید نشود. بدین منظور فرد مراقبت کننده باید به او امید بدهد و برای او سرگرمی های مختلفی مثل تماشای تلویزیون، یادگیری مهارت های جدید، انجام امور تازه و غیره فراهم کند. همچنین سالمندان باید با دیگران و به خصوص هم سن و سال های خودشان ارتباط داشته باشند تا با آن ها دوست بشوند و فکر نکنند تنها آن ها دچار ضعف و ناتوانی های پیری شده اند.

مراقبت از سالمندان در منزل|اصول مراقبت از سالمندمراقبت از سالمند در منزل

یکی از نکات مراقبت از سالمند در منزل این است که باید او را برای ورود به جمع تشویق کنید. در این زمینه انجام ورزش های گروهی، پیاده روی ها و گفت و گو با دیگر سالمندان تاثیر بالایی در افزایش انگیزه ی فرد دارد. همچنین دقت داشته باشید که در این زمینه سالمندی که همسر و یا فرزند خود را از دست داده است، باید به دقت مورد مراقبت قرار گیرد و روحیه ی حساس تری نسبت به دیگران دارد.

اصول مراقبت از سالمند در منزل

یکی از مهم ترین اصول مراقبت از سالمند در منزل این است که باید فرد رژیم غذایی مناسبی داشته باشد. این افراد نباید غذاهای بسیار چرب و سنگین و روغنی مصرف کنند. به همین دلیل تهیه ی یک برنامه ی غذایی مناسب و اصولی اهمیت بالایی دارد.

فرد مراقبت کننده باید غذاهای سالم مانند سبزیجات، حبوبات و انواع ویتامین ها را در برنامه ی غذایی او بگنجاند و در این زمینه مراقبت زیادی داشته باشد. همچنین اکثر سالمندان احساس تنهایی می کنند و معمولا به تنهایی غذا می خورند. اما برای اینکه احساس تنهایی آن ها را از بین ببرید، آن ها را تشویق کنید که در جمع غذا بخورند و در صورت امکان، خود با آن ها همراهی کنید.

آشنایی با اصول صحیح پرستاری و مراقبت از سالمند در منزل

یکی از اصول مهم و اساسی مراقبت از سالمند در منزل این است که باید به روحیه ی این افراد نیز توجه کنید. توجه به سالمندان و محبت به آن ها یک نکته ی اساسی و مهم است. همانطور که می دانید سالمندان به دلیل تنهایی و از دست دادن بخشی از توانایی خود، دچار احساس انزوا می شوند.

در این بین اگر همسر خود را از دست داده باشند، بیشتر احساس انزوا می کنند. به همین دلیل باید همواره به روحیه ی آن ها توجه کنید و به آن ها محبت کنید. همچنین هنگام مراقبت از سالمند در منزل، ناتوانی های فیزیکی او را در نظر بگیرید. اغلب آن ها دچار مشکل در شنیدن و دیدن می شوند و در ارتباط با آن ها این موضوع را در نظر بگیرید. به عنوان مثال کمی بلند تر با آن ها صحبت کنید و یا به اندازه ی کافی به آن ها نزدیک شده و ارتباط چشمی خود را حفظ کنید.

خروج از نسخه موبایل