نماد سایت شرکت خدماتی شکوفایی

دستورالعمل هایی برای رژیم غذایی سالم برای کودکان

دستورالعمل هایی برای رژیم غذایی سالم برای کودکان

دستورالعمل هایی برای رژیم غذایی سالم برای کودکان تغذیه کودک بر اساس اصول مشابه با تغذیه بزرگسالان است. هر فردی نیاز به یک نوع مواد مغذی مانند ویتامین ها، مواد معدنی، کربوهیدرات ها، پروتئین و چربی دارد. کودکان نیز از این قضیه مثتثنی نیستند، با این حال، کودکان نیاز به مقادیر مختلف مواد مغذی در سنین مختلف دارند.

بنابراین بهترین فرمول برای تغذیه کودک و رشد فرزند شما چیست؟ بر اساس آخرین دستورالعمل های تغذیه ای در آمریکا، اصول تغذیه ای برای کودکان را در این مقاله بررسی کنید.

تغذیه کودک|رژیم غذایی سالم برای کودک

بچه ها دوست دارند با دست خود غذا را لمس و با غذا بازی کنند، اجازه دهید کود ک تان این کار را انجام دهد. مطمئن باشید در آینده ای نه چندان دور غذا خوردن با قاشق و چنگال را کاملا یاد خواهد گرفت و از لیوان آب یا شیر خود با مهارت بیشتری استفاده خواهد کرد.

یک رژیم غذایی سالم برای کودکان باید شامل موارد زیر باشد

پروتئین و غذاهای دریایی، گوشت بدون چربی، مرغ، تخم مرغ، لوبیا، نخود فرنگی، محصولات سویا، آجیل و دانه های مغذی و … جزو خوراکی هایی هستند که الزاما بایستی در تغذیه کودک قرار گیرند.

میوه ها , کودک خود را به خوردن انواع میوه های تازه عادت دهید، میوه های کنسرو شده، یخ زده یا خشک شده در کنار مزایای خود معایب بیشماری دارند، همچنین خوردن میوه تازه بسیار بهتر از خوردن آب میوه است. آب بدن کودک بهتر است از طریق نوشیدن آب تامین شود و خوردن آب میوه های مصنوعی و آماده مملو از قند ابدا توصیه نمی شود و تا جای ممکن سعی کنید آنها را از تغذیه کودک حذف نمایید.

میوه های کنسروی و یا بسته بندی شده، به معنی آن است که در بهترین حالت به آنها شکر زیادی اضافه شده است اگر چه بیشتر میوه های کنسروی یا کمپوتی و یا بسته بندی شده حاوی مقدار زیادی مواد نگهدارنده هستند. به یاد داشته باشید که یک چهارم فنجان میوه خشک شده معادل یک فنجان میوه معمولی محسوب می شود. هنگامی که میوه های خشک و کمپوتی بیش از حد مصرف شود در مواردی حتی به علت مواد افزودنی سبب ایجاد آلرژی می گردد.

 برای رژیم غذایی سالم برای کودکان سبزیجات را در نظر داشته باشید

انواع سبزیجات تازه نیز بایستی در تغذیه کودک گنجانده شود، اگر چه سبزیجات کنسرو شده، یخ زده یا خشک نیز خواص خود را دارند اما توصیه می شود بیشتر از سبزیجات تازه استفاده نمایید. در عذای کودک انواع سبزیجات، شامل سبزیجات سبز تیره، قرمز و نارنجی، لوبیا و نخود فرنگی، نشاسته و … می باشد که وجود همه این سبزیجات در تغذیه کودک اهمیت فراوانی دارد. سبزیجات کنسرو شده یا یخ زده، معمولا دارای سدیم بالایی است که برای کودک مفید نیست.

استفاده از دانه ها را در رژیم غذایی سالم برای کودکان قرار دهید

در غذای کودک انواع مختلفی از دانه ها و حبوبات نظیر گندم، بلغور جو دوسر، پاپ کورن، کویینا یا برنج قهوه ای و … قرار دهید. دانه ها تاثیر به سزایی در رشد کودک دارند. لبنیات کودک خود را به خوردن و نوشیدن محصولات لبنی بدون چربی یا کم چرب مانند شیر، ماست، پنیر یا نوشیدنی های غنی شده از سویا تشویق کنید.  

چگونه کالری را در تغذیه کودک کنترل نمایید؟

در غذای کودک مراقب باشید که مواد دارای شکر و قند مصنوعی زیادی قرار ندهید. قندهای طبیعی، مانند قند موجود در میوه و شیر جزو قند های طبیعی هستند و هیچ گونه ضرری ندارند. نمونه هایی از قند مصنوعی شامل شکر قهوه ای، انواع آب میوه های غیر طبیعی، انواع بیسکوییت ها، عسل و … می باشد.

دستورالعمل هایی برای رژیم غذایی سالم برای کودکان

رژیم غذایی سالم برای کودکان

در تغذیه کودک از چربی اشباع شده و ترانس چطور استفاده کنیم؟

در غذای کودک چربی های اشباع شده بایستی محدود شوند، چربی ها عمدتا از منابع حیوانی و مواد غذایی مانند گوشت قرمز، مرغ و محصولات لبنی پر از چربی می باشد. به دنبال راه هایی برای جایگزین کردن چربی های اشباع شده با روغن های گیاهی و اسیدهای چرب ضروری مانند ویتامین E باشید. چربی های سالم نیز به طور طبیعی در زیتون، آجیل، آوکادو و غذاهای دریایی وجود دارد. اگر در مورد رژیم غذایی کودک نگرانی های خاصی دارید و یا درباره رژیم غذایی فرزندتان سوالی دارید، با پزشک متخصص تغذیه مشورت کنید.

کودک برای رشد کردن نیاز به تغذیه ی کامل و مناسب دارد ، این مسئله در تمام دوران سنی او از اهمیت بالایی برخوردار است. حال چه روند رشد او کند باشد و یا اینکه سریعا رشد کند. در هر صورت باید رژیم غذایی کودک برقرار باشد.

از یک سالگی به بعد روند رشد کودک نسبت به سال اول کندتر شده و نیاز کودکان به مواد غذایی کاهش می یابد؛ بنابراین باید میزان شیر روزانه کاهش یافته (حداکثر ۴بار در روز با شیرخودتان که در سال دوم نیز ارزش و اهمیت بسیار بالایی دارد، کودک را تغذیه کنید) و با حذف غذاهای دوران شیرخواری، کودک با سفره خانواده آشنا شود اما توجه داشته باشید با حضور او سر سفره و خوردن یا نخوردن غذای تهیه شده نباید هیجانی از خود نشان دهید،

زیرا هرگونه عکس العمل مثبت یا منفی و تشویق و توبیخ شما در این مورد کودک را متوجه خواهد کرد که چقدر غذا خوردن او برای اعضای خانواده اهمیت دارد؛ بنابراین از این حربه برای به کرسی نشاندن خواسته های کودکانه و گاهی نامعقول خود استفاده می کند؛ در این موارد:

چقدر غذا خوردن او برای اعضای خانواده اهمیت دارد

۱) در مورد زمان، مکان و نوع غذای عرضه شده قاطع باشید ولی عصبانی نشوید تا نظم لازم در کودک ایجاد و نهادینه شود.

۲) گرچه باید به تمایل و علاقه کودک توجه کرد، ولی نباید اجازه داد که او همواره عقیده خود را مبنی بر دوست داشتن یا نداشتن غذایی خاص به خانواده تحمیل کند.

در چنین مواردی مادر باید غذای تهیه شده را در بشقاب کودک ریخته و به او بگوید اگر دوست دارد غذا را بخورد، زیرا غذای دیگری وجود ندارد.

۳) باید توجه کنید اگر در قبال خواسته فرزندتان به هر دلیلی مخالفت کردید تحت هیچ شرایطی، حتی با وجود توصیه های دلسوزانه خانواده، عقب نشینی نکنید؛ زیرا اولین تسلیم شما در قبال خواسته نامعقول فرزندتان آخرین انصراف شما از تصمیم گیری های عاقلانه و مشفقانه تان نخواهد بود و همواره مجبور خواهید شد تسلیم خواسته های ناتمام کودک تان شوید. به این ترتیب کودک سالاری به تدریج بر تمام امور تربیتی شما حاکم خواهد شد و نمی توانید به طور صحیح و شایسته به تربیت او بپردازید.

۴) بهتر است با توجه به شناخت و تجربه خود در مورد کودک غذاهایی را تهیه کنید که مورد علاقه او باشد؛ اما در این مورد نیز اصرار زیادی به خوردن یا تمام کردن غذای او نداشته باشید.

دستورالعمل هایی برای رژیم غذایی سالم برای کودکان

رژیم غذایی سالم برای کودکان

۵) غذای کمتری در ظرف کودک بریزید و از ظروف و سفره و حتی غذاهایی استفاده کنید که رنگ های گرم و شاد دارند (مثل نارنجی یا قرمز) زیرا رنگ ها و غذاهای خوشرنگ و بو موجب تحریک اشتهای کودک می شوند. در ضمن، هنگام صرف غذا، مرتبا به بشقاب کود تان نگاه نکنید همچنین توضیح درباره محسنات غذا یا اصرار برای خوراندن غذایی خاص سبب خواهد شد بچه به طور دائم حتی در سنین بعدی از خوردن آن خودداری کند.

۶) بچه ها دوست دارند با دست خود غذا را لمس و با غذا بازی کنند، اجازه دهید کود ک تان این کار را انجام دهد. مطمئن باشید در آینده ای نه چندان دور غذا خوردن با قاشق و چنگال را کاملا یاد خواهد گرفت و از لیوان آب یا شیر خود با مهارت بیشتری استفاده خواهد کرد.

۷) اگر می خواهید کودک وعده های اصلی غذا یعنی صبحانه، ناهار و شام را با اشتها بخورد، نباید خسته و خواب آلوده دور میز یا سر سفره بنشیند.

خانواده هایی که اجازه می دهند بچه ها تا پاسی از شب بیدار بمانند و همواره او را با کارتون و برنامه های تلویزیونی سرگرم می کنند، فرزندان آن ها رشد و نمو کامل نداشته و اشتهای چندانی به غذا ندارند در نتیجه روند رشد مناسبی را طی نخواهند کرد.

۸) قاطعانه از دادن نوشابه های رنگارنگ، هله هوله، شکلات و بستنی های رنگی، چیپس و پفک که فاقد مواد مغذی لازم و مواد نگهدارنده با طعم و رنگ دهنده های مختلف یا بسیار شور یا شیرین و چرب دارند، خودداری کنید. هر ماده بی ارزشی اگر بیش از ۶ تا ۸ بار در ماه به کودک عرضه شود، چنان او را وابسته می کند که تمام عمر قادر به کنار گذاشتن آن نخواهد بود.

محیط آرام و درعین حال شادی هنگام صرف وعده های غذایی فراهم شود.

۹) سعی کنید محیط آرام و درعین حال شادی هنگام صرف وعده های غذایی فراهم شود. گلایه و شکایت، بگوومگو، توصیه، تربیت، عصبانیت و تهدید را به زمان دیگری موکول کنید. همچنین اگر در روش های تربیتی و تغذیه کودک با همسرتان تضادی دارید، بهتر است این موضوع را به طور خصوصی حل و فصل کنید نه در سر سفره یا حین صرف غذا.

۱۰) در حضور کودک تان راجع به نحوه غذا خوردن یا نخوردن فرزندتان با مادران دیگری که کودک هم سن و سال دارند صحبت و ابراز خوشحالی یا تاسف و دلتنگی نکنید. او نباید متوجه شود با نخوردن غذاهای موجود می تواند خود را در کانون توجه بیشتر پدرومادر و خانواده قرار دهد و خواسته های خود را از این طریق عملی کند. از طرفی ، هرگونه ابراز شادی و قدردانی شما موجب خواهد شد کودک پرخور و چاق شود.

۱۱) اگر بنا به تشخیص متخصص کودک و تغذیه فرزند شما از نظر جسمی سالم است و روند رشد طبیعی دارد، جای نگرانی نیست. خواسته های معقول شما به مرور زمان و با کنترل منطقی عملکردتان تحقق خواهند یافت.

۱۲) نه تنها الگوی مصرف مواد غذایی در بین کودکان هم سن و سال و هم جنس متفاوت است، بلکه رفتارهای غذایی آن ها نیز غیرقابل پیش بینی است. ممکن است، بچه ها مدت ها غذایی را با میل و رغبت بخورند ولی به ناگاه از خوردن غذای مورد علاقه شان خودداری کنند. این عکس العمل اغلب موقتی و زودگذر است؛ به شرط آن که مادران هیجان زده نشده و به زور کودک را وادار به خوردن آن نکنند، زیرا در این صورت نبود میل و رغبت آن ها ماندگار خواهد شد یا اشتهای کاذب و پرخوری های دائمی جایگزین احساس گرسنگی واقعی می شود. با کمی دقت و حوصله ایجاد عادات غذایی خوب و ارزشمند امکان پذیر می شود.

رژیم غذایی روزانه برای کودکان 9-11 سال

کودکان 9 تا 11 سال به غذاهای سالم و متنوع از 5 گروه غذایی نیاز دارند. میزان غذای مورد نیاز آنها به اندازه بدن و سطح فعالیت بستگی دارد.

کودکان 9-11 ساله باید 2 وعده میوه مصرف کنند. 5 وعده سبزیجات؛ 2/2-3 وعده لبنیات؛ 4-5 وعده غلات؛ و 2 1/2 وعده گوشت بدون چربی، تخم مرغ، آجیل، دانه ها یا حبوبات.

کودکان به مقدار زیادی آب نیاز دارند – ارزان ترین، سالم ترین نوشیدنی برای رفع تشنگی. آنها در روزهای گرم یا مرطوب یا اگر زیاد عرق می کنند به آب بیشتری نیاز دارند. از نوشیدنی های گازدار، آب میوه مصنوعی یا آب طعم دار، نوشیدنی های ورزشی و نوشیدنی های انرژی زا خودداری کنید.

میوه: 1 وعده = 1 سیب متوسط، موز، پرتقال یا گلابی؛ یا 2 آلو کوچک، میوه کیوی یا زردآلو؛ یا 1 فنجان میوه خرد شده یا کمپوت شده (بدون شکر اضافه شده). پیشنهاد 2 وعده در روز.

سبزیجات: 1 وعده = ½ یک سیب زمینی متوسط ​​(یا سیب زمینی شیرین یا ذرت)؛ یا ½ فنجان سبزیجات پخته (مانند بروکلی، اسفناج، هویج، کدو تنبل)؛ یا 1 فنجان سبزیجات سالاد با برگ سبز یا خام؛ یا ½ فنجان لوبیا یا عدس پخته پیشنهاد 5 وعده در روز.

غلات: 1 وعده = 1 تکه نان. یا ½ فنجان برنج پخته شده، پاستا، رشته فرنگی، کینوآ یا پولنتا؛ یا ½ فنجان فرنی؛ یا ⅔ فنجان دانه های غلات گندم؛ یا ¼ فنجان موسلی؛ یا 1 عدد کلوچه یا مافین کوچک. غلات کامل بهتر است. 4-5 وعده در روز ارائه دهید.

گروه های غذایی: مصرف روزانه لبنیات، پروتئین و چربی های سالم

لبنیات: 1 وعده = 1 فنجان (250 میلی لیتر) شیر گاو پاستوریزه؛ یا 1 فنجان لبنیات جایگزین مانند سویا یا شیر برنج با حداقل 100 میلی گرم کلسیم اضافه شده در هر 100 میلی لیتر؛ یا 2 برش پنیر؛ یا ¾ فنجان (200 گرم) ماست؛ یا ½ فنجان پنیر ریکوتا. بیشتر لبنیات کم چرب را انتخاب کنید. 2 و نیم تا 3 وعده در روز ارائه دهید.

گوشت، ماهی، مرغ، تخم مرغ، آجیل، دانه ها، حبوبات: 1 وعده = 65 گرم گوشت گاو بدون چربی پخته شده، بره، گوساله. یا 80 گرم مرغ یا بوقلمون بدون چربی پخته شده؛ یا 100 گرم فیله ماهی پخته؛ یا 170 گرم توفوی پخته شده؛ یا 2 تخم مرغ بزرگ؛ یا 1 فنجان عدس پخته شده، نخود یا لوبیا کنسرو شده؛ یا 30 گرم بادام زمینی، بادام هندی، تخمه آفتابگردان یا دانه کنجد. پیشنهاد 2 و نیم وعده در روز.

چربی های سالم: می توانید روزانه 1 وعده چربی غیراشباع را در پخت و پز رب یا سس بگنجانید. 1 وعده = 1-2 قاشق چایخوری (5-10 گرم) روغن زیتون، کانولا و سبوس برنج یا مارگارین ساخته شده از این روغن ها.

از دادن خوراکی هایی مانند کیک، بیسکویت، چیپس، آب نبات، گوشت های فرآوری شده و غذاهای سرخ شده یا آماده خودداری کنید. آنها سرشار از چربی اشباع شده، قند و نمک هستند.

رژیم غذایی روزانه برای کودکان 4-8 سال

کودکان از هر یک از 5 گروه غذایی به طیف گسترده ای از غذاهای سالم نیاز دارند. میزان غذای مورد نیاز کودکان به اندازه بدن و سطح فعالیت بستگی دارد.

کودکان 4 تا 8 ساله باید 1 و نیم وعده میوه مصرف کنند. 4 و نیم وعده سبزیجات؛ 1 1/2 تا 2 وعده لبنیات؛ 4 وعده غلات؛ و 1 1/2 وعده گوشت بدون چربی، تخم مرغ، آجیل، دانه ها یا حبوبات.

کودکان به مقدار زیادی آب نیاز دارند – ارزان ترین، سالم ترین نوشیدنی برای رفع تشنگی. آنها در روزهای گرم یا مرطوب یا اگر زیاد عرق می کنند به آب بیشتری نیاز دارند. از نوشیدنی های گازدار، آب میوه مصنوعی یا آب طعم دار، نوشیدنی های ورزشی و نوشیدنی های انرژی زا خودداری کنید.

میوه: 1 وعده = 1 سیب متوسط، موز، پرتقال یا گلابی؛ یا 2 آلو کوچک، میوه کیوی یا زردآلو؛ یا 1 فنجان میوه خرد شده یا کمپوت شده (بدون شکر اضافه شده). پیشنهاد 1 و نیم وعده در روز.

سبزیجات: 1 وعده = ½ سیب زمینی متوسط ​​(یا سیب زمینی شیرین یا ذرت)؛ یا ½ فنجان سبزیجات پخته (مانند بروکلی، اسفناج، هویج، کدو تنبل)؛ یا 1 فنجان سبزیجات سالاد با برگ سبز یا خام؛ یا ½ فنجان لوبیا یا عدس پخته، پیشنهاد 4 و نیم وعده در روز.

غلات: 1 وعده = 1 تکه نان. یا ½ فنجان برنج پخته شده، پاستا، رشته فرنگی، کینوآ یا پولنتا؛ یا ½ فنجان فرنی؛ یا ⅔ فنجان دانه های غلات گندم؛ یا ¼ فنجان موسلی؛ یا 1 عدد کلوچه یا مافین کوچک. غلات کامل بهتر است. پیشنهاد 4 وعده در روز.

گروه های غذایی: مصرف روزانه لبنیات، پروتئین و چربی های سالم

لبنیات: 1 وعده = 1 فنجان (250 میلی لیتر) شیر گاو پاستوریزه؛ یا 1 فنجان لبنیات جایگزین مانند سویا یا شیر برنج با حداقل 100 میلی گرم کلسیم اضافه شده در هر 100 میلی لیتر؛ یا 2 برش پنیر؛ یا ¾ فنجان (200 گرم) ماست؛ یا ½ فنجان پنیر ریکوتا. بیشتر لبنیات کم چرب را انتخاب کنید. 1 تا 2 و نیم وعده در روز ارائه دهید.

گوشت، ماهی، مرغ، تخم مرغ، آجیل، دانه ها، حبوبات: 1 وعده = 65 گرم گوشت گاو بدون چربی پخته شده، بره، گوساله یا خوک. یا 80 گرم مرغ یا بوقلمون بدون چربی پخته شده؛ یا 100 گرم فیله ماهی پخته؛ یا 170 گرم توفوی پخته شده؛ یا 2 تخم مرغ بزرگ؛ یا 1 فنجان عدس پخته شده، نخود یا لوبیا کنسرو شده؛ یا 30 گرم (1 و نیم قاشق غذاخوری) بادام زمینی، بادام، تخمه آفتابگردان یا دانه کنجد. پیشنهاد 1 و نیم وعده در روز.

چربی های سالم: می توانید روزانه 1 وعده چربی غیراشباع را در پخت و پز، پخت، رب یا سس بگنجانید. 1 وعده = 1 تا 2 قاشق چایخوری (5-10 گرم) روغن زیتون، کانولا و سبوس برنج یا مارگارین ساخته شده از این روغن ها. یا 1-2 قاشق چایخوری (5-10 گرم) خمیر آجیل یا دانه؛ یا 1 قاشق غذاخوری (20 گرم) آووکادو.

از دادن غذاهایی مانند کیک، بیسکویت، چیپس، آب نبات، گوشت های فرآوری شده و غذاهای سرخ شده یا آماده خودداری کنید. آنها سرشار از چربی اشباع شده، قند و نمک هستند.

خروج از نسخه موبایل