کاهش درد نوزاد با نوازش

کاهش درد نوزاد با نوازش :والدینی که نوزادان خود را در هنگام درد نوازش می کنند به طور طبیعی می توانند به کاهش درد و ناراحتی او کمک کنند. نوازش کردن ملایم نوزادان به آنها کمک می کند درد برای آنها قابل تحمل تر باشد.

دانشمندان دانشگاه آکسفورد دریافته اند که وقتی والدین به طور غریزی نوزادان خود را نوازش می کنند، این نوازش باعث ایجاد رشته های عصبی در پوست می شود که به آنها عصب آوران لمسی می گویند.

  • بیشتر بخوانید:گریه کودک و نحوه متوقف کردن گریه کودک

دانشمندان معتقدند که فعال سازی این رشته های عصبی باعث می شود فعالیت در آن ناحیه از مغز که با درد مرتبط است کاهش یابد. محققان ادعا می کنند که لمس  یا نوازش مسکّنی بالقوه و بدون خطر عوارض جانبی است.

که می تواند  کاهنده درد نوزاد باشد. محققان معتقدند که نتایج آنها ثابت می کند که  ماساژ دادن نوزاد و نوازش آنها مجزه می کند. به اصطلاح مراقبت کانگورویی یا مراقبت یک نوزاد نارس از پوست به پوست، برای حفظ دمای نوزاد اثربخشی فوق العاده ای دارد.

کاهش درد با نوازش-شرکت خدماتی شکوفایی

کاهش درد نوزاد با نوازش

کاهش درد در بزرگسالان بوسیله نوازش پوستی

کاهش درد در بزرگسالان بوسیله نوازش پوستی با سرعت 3 سانتی متر در ثانیه ثابت شده است. به هر حال، معلوم نشد که آیا همان اثرات در نوزادان دیده شده یا در طول زمان توسعه یافته است. برای اعتبار بخشیدن به این نظریه، دانشمندان فعالیت مغزی 30 نوزادی که در شرایط یکسانی بودند را قبل از انجام آزمایش های ضروری، مشاهده کردند

بر اساس یک مطالعه جدید، شما می‌توانید فعالیت مغزی مرتبط با درد نوزاد و تجربیات دردناکش را کاهش دهید در این مطالعه که توسط دانشگاه‌های آکسفورد و لیورپول جان مورس انجام شده، فعالیت مغزی 32 نوزاد حین انجام آزمایش خون بررسی شد.

محققان با کمک یک برس نرم، نیمی از این نوزادان را قبل از آزمایش نوازش کردند و حین انجام آزمایش خون، فعالیت مغزی این نوزادان 40 درصد کمتر بود. پروفسور ربکا اسلیتر، سرپرست این مطالعه می‌گوید: «به نظر می‌رسد لمس کردن مثل یک مُسکن، خاصیت ضددرد داشته و هیچ عارضه جانبی هم ندارد».

کاهش درد نوزاد با نوازش

کاهش درد نوزاد با نوازش

سرعت بهینه کاهش درد نوزاد با نوازش

در این پژوهش مشخص شده سرعت بهینه کاهش درد نوزاد با نوازش ، حدود 3 سانتی‌متر در ثانیه است؛ به عبارت دیگر، والدین به طور حسی، نوزادشان را به چنین سرعتی نوازش می‌کنند.

پروفسور اسلیتر می‌گوید: «اگر بتوانیم عوامل نوروبیولوژیک (زیست‌شناسی) تکنیک‌هایی مثل ماساژ نوزادان را بهتر درک کنیم، می‌توانیم توصیه‌های بهتری در زمینه آرامسازی درد نوزادان برای والدین داشته باشیم».

سرعت نوازش، گروهی از حسگرهای عصبی پوست به نام C-tactile afferents (انتقال‌دهنده‌های لمسی) است که در مطالعات قبلی مشخص شده بود درد بزرگسالان را کاهش می‌دهد.

اما مشخص نبود که نوزادان هم چنین واکنشی دارند یا این سیستم، به مرور زمان شکل می‌گیرد؛ پروفسور اسلیتر می‌گوید: «شواهدی در دست داشتیم که احتمال می‌داد انتقال‌دهنده‌های لمسی C-tactile afferents می‌توانند در نوزادان هم فعال شوند و لمس آرام و آهسته می‌تواند فعالیت مغزی نوزادان را تغییر دهد.

مطالعه اخیر توانست علت آرامبخشی کارهایی مثل ماساژ نوزاد و «مراقبت کانگورویی» را توضیح دهد». کاهش درد در بزرگسالان بوسیله نوازش پوستی همان تماس پوستی مادر و نوزاد است که معمولا برای نوزادان نارس توصیه می‌شود و می‌تواند ارتباط عاطفی مادر و نوزاد را بهبود داده و احتمالا درد نوزاد را کاهش دهد.  

کاهش درد با نوازش-شرکت خدماتی شکوفایی

کاهش درد نوزاد با نوازش

لمس و نوازش می‌تواند رابطه نوزاد و والدین را بهبود داده ( کاهش درد نوزاد با نوازش )

به گفته اسلیتر، مطالعات قبلی محققان نشان داده بود لمس و نوازش می‌تواند رابطه نوزاد و والدین را بهبود داده، استرس نوزاد و والدین و همچنین مدت زمان لازم برای ماندن نوزاد در بیمارستان را کاهش دهد. پژوهشگران این مطالعه در حال برنامه ریزی برای تکرار این آزمایش با نوزادان نارس هستند که مسیرهای عصبی‌شان هنوز در حال رشد و شکل‌گیری است.

کارولین لی دیوی، مدیر اجرایی یکی از مراکز خیریه نوزادان نارس و بیمار از این پیشنهاد دانشمندان استقبال کرده و گفته: «در حال حاضر می‌دانیم که تماس مثبت- مثل تماس پوست با پوست- تفاوت فاحشی مستقیما بر مراقبت‌های نوزادی کودکان می‌گذارد و به والدین کمک می‌کند ارتباط عاطفی بهتری با کودک‌شان برقرار کنند».

کاهش درد نوزاد با نوازش

کاهش درد نوزاد با نوازش

به گفته لی دیوی، بر اساس این پژوهش تازه می‌توان درد نوزادان را با لمس والدین کاهش داد و این کار می‌تواند کمک زیادی به کاهش درد نوزادان نارس در این مرکز کند». او در نهایت می‌گوید: «بسیاری از افراد نمی‌دانند نوزادان در طول بستری در بیمارستان، تحت چه عمل‌ها و مراقبت‌های پزشکی قرار می‌گیرند؛

بنابراین هر چیزی که بتواند ناراحتی کودک را کاهش دهد، آن هم با کمترین هزینه، قدم بسیار بزرگی محسوب می‌شود». شرکت خدماتی مراقبتی پرستاری شکوفایی با کادری مجرب و اموزش دیده امادگی دارد مشاوره رایگان به عزیزان در مورد خدمات مورد نیاز را ارایه نماید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *