نماد سایت شرکت خدماتی شکوفایی

پرستار کودک و اضطراب جدایی (15نکته برای پرستاران کودک)

پرستار کودک و اضطراب جدایی (15نکته برای پرستاران کودک)

پرستار کودک و اضطراب جدایی :هنگامی که والدین خانه را ترک می کنند، ممکن است برای کودکانی که از آنان پرستاری می کنید، یک تجربه ناخوشایند و دلخراش باشد، به خصوص اگر قبلاً آنها تجربه ماندن در کنار یک پرستار کودک را نداشته باشد. دانستن نحوه برخورد موثر با اضطراب جدایی در کودکان به شما کمک می کند تا از ایجاد استرس و گریه زیاد کودک جلوگیری کنید. چگونه پرستار کودک می تواند اضطراب جدایی در کودکان را کاهش دهد؟ بگذارید قبل از اینکه والدین خانه را ترک کنند، کودکان با آنها خداحافظی کنند، اما خیلی طول نکشد.

سعی کنید زمانی که والدین در حال ترک منزل هستند، حواس کودکان را با اسباب بازی های مورد علاقه آنها پرت کنید تا از ناراحتی بیشتر آنها جلوگیری کنید. با آنها همدردی کنید، آرامش خود را حفظ کنید. بدون اینکه در مورد مادر یا پدر او صحبت کنید، حواس آنها را پرت کنید. در این مقاله به شما خواهیم آموخت که اضطراب جدایی چیست، چگونه به نظر می رسد و نحوه به حداقل رساندن تاثیرات آن در هنگام پرستاری از کودک را یاد خواهید گرفت.

آنچه در این مقاله می خوانید

اضطراب جدایی چیست؟

اضطراب جدایی، واکنشی است که ممکن است کودکان هنگام جدا شدن از والدین، مراقبان، خواهران و برادران یا هر شخص دیگری در زندگی خود که وابستگی شدید عاطفی نسبت به آنها داشته باشند، از خود نشان خواهند داد. در واقع، زمان یا دلیل جدایی برای آنها هیچ فرقی ندارد. کودک تنها با این واقعیت روبرو شده است که کسی را که وابستگی شدیدی به او دارد، در حال جدا شدن از او می باشد. و اگر شما نیز مدت زمان طولانی را با یک کودک خاص سپری کنید، در زمان رفتن شما، حتی ممکن است اضطراب جدایی از شما را نیز تجربه کنند.

در واقع، طبیعی است که کودکان خردسال تا حدود سن 6 سالگی، هنگام خداحافظی با والدینشان، دچار اضطراب شوند. بنابراین بسته به سن کودکانی که در حال پرستاری از آنها هستید، اگر در زمان جدایی از والدین شروع به پرخاشگری و گریه کردند تعجب نکنید. اضطراب جدایی بخشی کاملاً طبیعی و جدایی ناپذیر از رشد کودک می باشد. مطمئناً در گذشته، اگر کودکان نسبت به ترک والدین خود بی تفاوت بودند، برای بقای خود آنها، زیاد خوب نبود! اضطراب جدایی در کودکان، در سنین مختلف و به روش های مختلفی خود را نشان خواهد داد. میزان شدت اضطراب جدایی، از کودکی به کودک دیگر متفاوت خواهد بود.

پرستاری از کودک و اضطراب جدایی-پرستار کودک در منزل

پرستار کودک و اضطراب جدایی

پرستار کودک و اضطراب جدایی – چگونه پرستاران کودک می توانند اضطراب جدایی در کودکان را کاهش دهند؟

تماشای کودک در حال گریه و پرخاشگری به دلیل اضطراب جدایی می تواند یک تجربه آزار دهنده برای والدین و پرستاران کودک باشد. اما مراحلی وجود دارد که می توانید برای به حداقل رساندن تاثیر ترک والدین استفاده کنید. شما ممکن است قادر به متوقف کردن گریه کودک نباشید. اما امیدواریم که بتوانید با استفاده از این نکات مدت زمان و شدت واکنش کودک را کاهش دهید.

اجازه دهید کودک با والدین خود خداحافظی کند(نحوه مقابله پرستار کودک با اضطراب جدایی)

همیشه به کودک فرصتی دهید تا هنگام رهسپار شدن والدین با آنها ارتباط برقرار کنند. بگذارید والدین کودک خود را در آغوش بگیرد، خداحافظی سریع کنند و سپس در کنار کودک بایستید تا خداحافظی کند و در حالی که والدین از کودک جدا می شوند، برای آنها بوسه بفرستند.

بعضی اوقات والدین برای کاهش تاثیر اضطراب جدایی، سعی می کنند به فرزند خود اعتنا نکنند. اما ممکن است بی توجهی والدین نسبت به احساس آنها، اوضاع را بدتر کند. با این روش، کودکان ممکن است چون از رفتن آنها اطلاع ندارند، مدت کوتاهی پس از ترک والدین آرام باشند، اما به محض این که متوجه شوند که والدینشان رفته اند، عصبانی شده و شروع به پرخاشگری می کنند.

شما نباید کودکان را با این ایده آمده کنید که والدین آنها هر لحظه ممکن است ناگهان و بی خبر آنها را ترک کنند. هر وقت والدین کودک از جلوی چشم آنها دور شوند، می تواند در آینده اضطراب بیشتری را در آنها ایجاد کند.

اجازه ندهید که خداحافظی کودک با والدین خیلی طولانی شود!

پرستار کودک و اضطراب جدایی :دادن فرصت به والدین و کودکان برای خداحافظی، از اهمیت ویژه ای برخوردار است. اما هنگامی که این اتفاق می افتد و والدین شروع به ترک منزل میکنند، اجازه ندهید خداحافظی آنها زیاد طول بکشد یا برای خداحافظی بیشتر بازگردند.

والدین هنگام ترک منزل، احساس بدی خواهند داشت و فرزندشان شروع به گریه می کند. بنابراین ممکن است وسوسه شوند تا یکبار دیگر قبل از رفتن برگردند تا کودک خود را در آغوش گرفته یا بوس کنند. با این کار، فقط روند جدایی را طولانی تر خواهد شد و استرس بیشتری در کودک ایجاد می شود. با اجازه دادن به والدین برای برگشتن وقتی فرزندشان گریه می کند، کودکان تشویق می شوند تا بیشتر گریه کنند و والدین را وادار کنند به مدت طولانی تری در کنار آنها بمانند.

بنابراین، با وجود سختی که دارد، از قبل با والدین صحبت کنید و از آنها بخواهید که زمانی که از کودک دور می شوند یا در را می بندند، دیگر برنگردند. به آنها اطمینان دهید که شما این وضعیت را کنترل خواهید کرد و در عرض چند دقیقه کودک را با فعالیت های مختلف سرگرم خواهید کرد.

والدین قبل از ترک منزل، وقت بیشتری را به کودک خود اختصاص دهند

آنچه ممکن است باعث ایجاد استرس بیشترِ کودک در زمان خداحافظی والدین می باشد، در صورتی است که والدین عجله داشته باشند. اگر والدین به دلیل اینکه تاکسی منتظر آنهاست و یا در زمان مشخصی برای صرف شام میز رزرو کرده اند، سراسیمه و با عجله منزل را ترک کنند، ممکن است آشفته به نظر برسند و تمام توجه خود را نسبت به خداحافظی از فرزندشان نشان ندهند. این امر می تواند باعث ایجاد اضطراب در کودکان شود.

پرستار کودک و اضطراب جدایی (15نکته برای پرستاران کودک)

پرستار کودک و اضطراب جدایی

قبل از ترک والدین، از آنها بپرسید که آیا می توانند زمان بیشتری را به کودک اختصاص دهند یا خیر. به این ترتیب، به جای اینکه به محض ورود شما والدین با عجله منزل را ترک کنند، کودکان حدود ده دقیقه فرصت دارند تا در کنار والدین خود بمانند و با فعالیت های مختلف سرگرم شوند.

اطمینان حاصل کنید که اگر کودک هنوز بیدار است، در پایان کار پرستاری از کودک، چند دقیقه از وقت خود را برای خداحافظی با او اختصاص دهید.

پرستار کودک و اضطراب جدایی – اضطراب جدایی کودک را دلیلی بر رنجیده خاطر شدن از او قرار ندهید.

اگر کودکی به دلیل اضطراب جدایی از والدین خود گریه می کند، به این دلیل است که دلتنگ والدین خود می شود. اما این بدان معنا نیست که شما به عنوان پرستار کودک کار اشتباهی انجام داده اید.

بدیهی به نظر می رسد، اما در آن لحظه ممکن است به خاطر آوردن آن برای کودک کمی دشوار باشد، به ویژه اگر کودکی که در حال پرستاری از او هستید، به عنوان راهی برای ابراز نارضایتی خود از شما شروع به پرخاشگری می کند.

فقط سعی کنید به حل و فصل این مسٸله بپردازید. بدانید که اکثر بچه ها ظرف 15 دقیقه مشکلات خود را فراموش خواهند کرد. سعی کنید حالت دفاعی به خود نگیرید و یا در حین پرخاشگری کودک، حرف های او را به دل نگیرید.

 مثبت باشید و آرامش خود را حفظ کنید(نحوه مقابله پرستار کودک با اضطراب جدایی)

کودکی که در حال پرستاری از او هستید ، ممکن است برای درک کلمات شما خیلی کوچک باشد. اما زمانی که سخن از درک احساسات افراد اطراف آنها به میان می آید، غریزه بسیار خوبی دارند. هر گونه رفتار منفی یا اضطراب طرف مقابل برای آنها کاملاً آشکار خواهد بود.

با والدین کودک ارتباط برقرار کنید تا اطمینان حاصل کنید که زمان خداحافظی رسید، هر دوی شما تا حد امکان شاد و آرام باشید. آنها ممکن است نگران این باشند که فرزند خود را با پرستار کودک به مدت چند ساعت تنها بگذرانند، اما آنها باید تمام تلاش خود را بکنند تا کودک احساس نگرانی را در چهره والدین خود نبیند. هر گونه نگرانی و اضطراب در والدین به کودک انتقال می یابد و روند جدایی را سخت تر می کند.

تلاش برای نشان دادن شجاعت خود با وجود ترس و دلهره ای که دارید، گفتنش آسان و انجامش دشوار است و ممکن است برخی والدین طاقت نیاورند و نتوانند فرزندشان را برای اولین بار تنها بگذارند. اما اگر آنها بتوانند تا بعد از بستن درب تحمل کرده و چهره نگران خود را نشان ندهند، این روند هم برای کودک و هم برای شما راحت تر خواهد بود.

 حواس کودکان را پرت کنید. ( پرستار کودک و اضطراب جدایی )

هنگامی که والدین کودک در حال آماده شدن برای ترک منزل هستند، شما باید یک اسباب بازی یا فعالیت دیگری را از قبل آماده داشته باشید تا حواس آنها را پرت کنید. برای نوزادان، می توانید از پستانک یا پتوی مورد علاقه آنها استفاده کنید. برای بچه های بزرگتر، می توانید اسباب بازی مورد علاقه او را به او بدهید تا با آن بازی کند.

شما همچنین می توانید غذا های سالم مورد علاقه آنها را به عنوان یک عامل پرت کننده حواس به هنگام ترک والدینشان به آنها اراٸه دهید. هر کاری که به شما کمک کند تمرکز و توجه آنها را به چیز دیگری معطوف کنید، به شما در پرت کردن حواس آنها از ترک والدین کمک بزرگی خواهد کرد. با وجود انواع حواس پرتی ها، کودکان حتی ممکن است هنوز هم گریه کنند. اما به احتمال زیاد آنها برای یک دوره بسیار کوتاهتر ناراحت خواهند شد.

تنها نکته ای که باید به آن توجه داشته باشید این است که شما ممکن است وابستگی زیادی نسبت به یک اسباب بازی خاص در کودک ایجاد کنید، به طوری که در زمان جدایی از والدین به آن اسباب بازی خاص، نیاز داشته باشد. بنابراین در عوض شاید بهتر باشد با بازی دالی موشه، آواز خواندن برای آنها و یا فعالیتهای دیگری که از آنها لذت می برند، سعی کنید حواس آنها را پرت کنید.

حواس پرتی ها، در صورتی که به طور پیشگیرانه ای قبل از شروع پرخاشگری انجام شود، بهتر خواهد بود. پرت کردن حواس کودکان در وسط پرخاشگری، بسیار دشوارتر از متوقف کردن آن قبل از شروع آن است.

از صحبت کردن درمورد مادر یا پدر کودک در هنگامی که آنها منزل را ترک کرده اند، جلوگیری کنید ( پرستار کودک و اضطراب جدایی )

پس از فروکش کردن اضطراب اولیه جدایی از والدین، از صحبت کردن در مورد مادر یا پدر با کودک خودداری کنید، مگر اینکه آنها موضوع والدین خود را مطرح کنند.

پرستار کودک و اضطراب جدایی (15نکته برای پرستاران کودک)

پرستار کودک و اضطراب جدایی

بدون یادآوری این موضوع که والدین آنها از خانه بیرون رفته اند، ممکن است برخی از احساسات قبلی آنها را برانگیخته کنید. حتی اگر با نیت خوب به آنها اطلاع دهید که پدر و مادر تو به زودی به خانه بر می گردند، معمولاً بهتر است که اصلاً چیزی در این مورد به آنها نگویید.

البته اگر كودكی كه از او پرستاری می کنید این سوال را مطرح میکند كه والدین او كجا هستند، باید به طور خلاصه به او پاسخ دهید و سپس به فعالیت دیگری مشغول شوید. اما اگر آنها مشغول بازی هستند و از اینکه پدر و مادرشان از خانه بیرون رفته اند، بی خبر هستند به آنها خبر ندهید و احساس اضطراب را در آنها ایجاد نکنید.

اطمینان حاصل کنید که علت گریه کودک چیز دیگری نباشد ( پرستار کودک و اضطراب جدایی )

شما ممکن است فکر کنید که علت پرخاشگری کودک، اضطراب جدایی از والدین می باشد. اما فقط به این دلیل که پرخاشگری آنها همزمان با ترک والدین آغاز شده است لزوماً به این معنا نیست که جدایی از والدین علت پرخاشگری آنها می باشد.

ممکن است کودک بدون اینکه متوجه شوید به خود آسیب برساند. شاید سگ خانواده آمده و اسباب بازی را از دست کودک گرفته باشد و شما متوجه نشده باشید. یا ممکن است آنها سعی کنند از زیر کاری که تمایلی به انجام دادن آن ندارند مانند حمام کردن یا رفتن به رختخواب در بروند.

اگر از کودک مراقبت می کنید، اطمینان حاصل کنید که نیازی به تعویض پوشک نداشته باشند و یا گرسنه یا خسته نیستند. غالباً آنها فقط گرسنه هستند و یا می خواهند بخوابند.

اگر کودک به محض ترک والدین شروع به گریه کند، اضطراب جدایی احتمالاً تنها دلیل گریه او می باشد. اما ممکن است علل دیگری نیز برای گریه کودک وجود داشته باشد. بنابراین اگر مدتی به طول انجامید و کودک همچنان گریه می کند، شروع به یافتن دلایل احتمالی دیگر برای گریه و ناراحتی آنها کنید.

پرستار کودک و اضطراب جدایی – لحظه ای را برای جمع و جور کردن افکار خود و تصمیم گیری درست اختصاص دهید

اگر کودکی پس از ترک والدین خود بیش از چند دقیقه گریه و زاری می کند، ممکن است وقتی فکر می کنید هیچ کاری برای آرام کردن آنها از دست شما بر نخواهد آمد، شروع به ناامیدی کنید.

شما نباید کودک را تنها رها کنید، بلکه کنار بکشید و چند نفس عمیق بکشید. دور شدن از این وضعیت برای یک دقیقه یا بیشتر به منظور جمع و جور کردن افکار خود و تصمیم گیری درست، کمک بزرگی به شما خواهد کرد. بگذارید کودک برای مدت کوتاهی گریه کند. در حالی که چند نفس می کشید، در کنار آنها در اتاق بمانید.

از تماس با والدین نترسید ( پرستار کودک و اضطراب جدایی)

اگر احساس می کنید کاملاً مستاصل و سردرگم شده اید و هر کاری میکنید کودک آرام نمی شود، به عنوان آخرین راه حل میتوانید باید با والدین آنها تماس بگیرید. به خصوص اگر قبلاً بدون هیچ مشکلی از این کودک پرستاری می کردید و به نظر می رسد ممکن است مشکلی پیش آمده باشد.

بهتر است که به آنها اطمینان خاطر بدهید و از آنها بپرسید چه کاری از شما میخواهند تا برایشان انجام دهید. یا اگر هنوز هم ادامه به گریه خود ادامه دادند، حتی والدین ممکن است بخواهند به خانه بیایند و اطمینان یابند که هیچ مشکلی برای فرزند آنها بوجود نیامده است.

پرستار کودک و اضطراب جدایی – با کودک همدردی کنید

به کودکانی که از آنها پرستاری می کنید، نشان دهید که احساس آنها را از اینکه والدینشان منزل را ترک کرده اند، درک می کنید. این به آنها نشان می دهد که شما در کنار آنها هستید و به آنها کمک می کنید تا بر ناامیدی خود غلبه کنند.

با آنها صحبت کنید و به آنها بگویید که مشکلی ندارد که دلتنگ والدین خود هستند و به آنها اطمینان دهید که والدینشان نیز آنها را خیلی دوست دارند. درباره همه فعالیتهای سرگرم کننده و لذت بخشی که قرار است در کنار یکدیگر داشته باشید با آنها صحبت کنید و به آنها بگویید که به زودی والدین آنها به خانه بر می گردند.

با نشستن روی زمین در کنار کودکان هنگام صحبت با آنها، ارتباط بیشتری برقرار کنید. به این ترتیب، شما هم سطح آنها خواهید بود و آنها می توانند شما را بیشتر به عنوان یک دوست ببینند و نه کسی که مسئول و رٸیس آنهاست.

ارائه خلاصه ای از برنامه روزانه به کودکان، می تواند به آنها نیز کمک کند. به آنها بگویید که چه برنامه های سرگرم کننده ای برای آنها در نظر گرفته اید، مانند انجام کاردستی، خوردن میان وعده، مطالعه کتاب یا رفتن به زمین بازی.

 از قبل با کودک آشنا شوید (پرستار کودک و اضطراب جدایی)

اگر والدین موافق باشند، آشنا شدن با کودک قبل از اینکه پرستاری از او را به عهده بگیرید، کمک بزرگی به هر دوی شما خواهد کرد. شما می توانید قبل از شروع شیفت اولین دوره پرستاری از کودک، به منظور آشنایی با کودکان و خانه آنها به منزل آنها بیایید. البته والدین باید هزینه شما را بپردازند.

اما بسیاری از آنها تمایل دارند که در حالی که هنوز در خانه هستند، یک شیفت نگهداری از کودک را به صورت آزمایشی انجام دهید، فقط برای اینکه مطمئن شوند همه چیز به خوبی پیش خواهد رفت. حتی ممکن است آنها از شما بخواهند که یک بار برای صرف شام مهمان آنها باشید، بنابراین کودک به دیدن چهره شما عادت کند و از اینکه شما در خانه آنها هستید احساس راحتی کند.

اگر قادر به تنظیم زمان جداگانه ای برای ملاقات با کودکان نیستید، حداقل ببینید آیا می توانید برنامه ریزی کنید تا 30 دقیقه از وقت خود را برای آشنایی با کودک اختصاص دهید. به این ترتیب، می توانید مدت کوتاهی را به منظور آشنایی با کودک در حضور والدین و برقراری ارتباط با کودک، در کنار کودک سپری کنید. بدین ترتیب زمانی که وقت رفتن والدین فرا می رسد، این امر را برای همگی آسانتر خواهد کرد.

در نگهداری از کودک ثبات و انسجام خود را به طور مداوم حفظ کنید.

کودکان ثبات و انسجام را دوست دارند، بنابراین اگر آنها به طور منظم با یک پرستار روبرو باشند، جدایی را برای آنها کمی آسان تر خواهد کرد تا اینکه به طور مداوم با یک پرستار جدید آشنا شود. زمانی که این موضوع را با والدین مطرح می کنید، محترمانه رفتار کنید!

پرستار کودک و اضطراب جدایی (15نکته برای پرستاران کودک)

پرستار کودک و اضطراب جدایی

اما اگر فرزند آنها با شما احساس راحتی کند، منطقی به نظر می رسد و آنها به احتمال زیاد میخواهند از شما برای تمام نیازهای پرستاری از کودک خود استفاده کنند، این به معنای ساعات کار بیشتر و کار داٸمی برای شماست.

یک از روش های پرستار کودک و اضطراب جدایی به کودکان فعالیت هایی را بدهید تا آنها را سرگرم نگه دارید

کودکان نوپا و پیش دبستانی، زمانی که کاری برای انجام دادن داشته باشند بسیار خوب عمل می کنند. این امر به آنها کمک می کند تا حس کنترل بر اوضاع را داشته باشند. بنابراین وقتی از کودکانی در این رده سنی پرستاری می کنید، سعی کنید آنها را مسٸول انتخاب و کمک به تهیه وعده های غذایی خود، آماده کردن وسایل مورد نیاز برای صنایع دستی و آوردن آنها به سر میز یا سایر کارهای کوچک قرار دهید تا ذهن آنها را مشغول نگه دارید.

حتی چیزهای اصولی مانند تشویق به بستن درب در هنگام ترک والدین، می تواند کمک بزرگی به غلبه بر اضطراب جدایی در کودکان کند و همچنین به آنها کمک کند تا احساس استقلال بیشتری داشته باشند.

تفاوت بین اضطراب جدایی عادی و اختلال اضطراب جدایی را بدانید(پرستار کودک و اضطراب جدایی)

اگرچه طبیعی است که اکثر کودکان خردسال در سنین مشخصی احساس اضطراب جدایی داشته باشند، اما شرایط حادتری وجود دارد که ممکن است اختلال اضطراب جدایی را ایجاد کند.

اختلال اضطراب جدایی بسیار کمتر از اضطراب جدایی عادی، متداول است و فقط در حدود 4٪ از کودکان اتفاق می افتد. اما هنوز هم به حدی رایج است که باید نسبت به آن آگاهی کافی داشته باشید.

اختلال اضطراب جدایی با ترس از طرد شدن همراه می باشد و کودک احساس می کند که واقعاً اتفاق بدی قرار است بیفتد. این ترس می تواند چیزی مثل فکر کردن به اینکه آنها ممکن است گم شوند یا ربوده شوند، یا والدین آنها در حادثه تصادف بمیرند، باشد.

علائم این اختلال، شدیدتر از گریه های معمولی و پرخاشگری همراه با اضطراب جدایی معمولی است. آنها ممکن است مواردی مانند تهوع و استفراغ، تنگی نفس و وحشت زدگی را شامل شوند. کودکان مبتلا به اختلال اضطراب جدایی نیز ممکن است از خوابیدن به تنهایی ترس داشته باشند و کابوس های مکرر را تجربه کنند، اگرچه این امر، فقط مخصوص کودکان با اضطراب جدایی نیست.

اگر گمان می کنید کودکی که در حال پرستاری از او هستید دچار اختلال اضطراب جدایی می باشد، این واقعاً موضوعی است که باید در مورد آن با والدین کودک صحبت کنید، زیرا این یک مشکلی است که به تنهایی قادر به حل کردن آن نخواهید بود. آنها به احتمال زیاد از قبل نسبت به این موضوع آگاهی دارند زیرا فرزند آنها در گذشته علاٸمی را از خود نشان داده است.

پرستار کودک و اضطراب جدایی – نحوه مقابله ی پرستار کودک با اضطراب جدایی

نتیجه

اضطراب جدایی چیزی است که مطمئناً به عنوان یک پرستار کودک با آن مواجه خواهید شد، به خصوص اگر در حال مراقبت از کودکان نو پا یا مهد کودکی هستید. این سنی است که اضطراب جدایی در آن رایج تر است.

تشویق کودکان به خداحافظی با والدین، به کودکان کمک می کند تا با رفتن والدین کنار آیند. شما می توانید سعی کنید حواس آنها را با اسباب بازی یا فعالیت مورد علاقه آنها پرت کنید تا این امر برای آنها کمی آسانتر شود و همچنین به آنها وظایف مختلفی را محول کنید تا احساس استقلال بیشتری داشته باشند.

اگر کودکی که پرستاری از او را بر عهده گرفته اید، پس از ترک والدین خود با اضطراب جدایی دست و پنجه نرم می کند، آرامش خود را حفظ کنید و سعی کنید با آنها همدلی کنید. به آنها بگویید که احساسی که دارند واقعی است و آنها را درک می کنید، اما به آنها بگویید که والدینشان به زودی به خانه برمی گردند، و شما در عین حال برای آنها سرگرمی های زیادی در نظر گرفته اید.

منبع: kidsit

خروج از نسخه موبایل