نماد سایت شرکت خدماتی شکوفایی

علت یبوست در سالمندان چیست؟ درمان یبوست

علت یبوست در سالمندان چیست؟ درمان یبوست

یبوست در سالمندان چیست؟ یبوست به عنوان مشکل در اجابت مزاج کمتر از 3 بار در هفته اطلاق می شود. یبوست همچنین شامل دفع مدفوع سفت، سخت و خشک می باشد که دفع دشواری دارد. برای درمان یبوست در سالمندان باید در حفظ رژیم غذایی با فیبر بالا، افزایش مصرف آب، ورزش منظم کوشا بود.

یبوست

یبوست در سالمندان یک مشکل پزشکی است که باید جدی گرفته شود. سالمندان به عنوان یک گروه اصلی در معرض خطر یبوست مزمن قرار می گیرند. تخمین زده شده است که افراد مسن 5 برابر بیشتر از افراد دیگر در معرض یبوست قرار دارند.

روند هضم به این صورت است که وقتی غذا مصرف می شود، در معده تجزیه می شود و از روده عبور می کند. سپس دیواره های روده مواد مغذی موجود در غذا را جذب می کنند و پسماند باقی مانده از روده بزرگ به راست روده انتقال داده می شود. بر اثر انقباضات واکنشی که در راست روده ایجاد می شود،  ماهیچه حلقوی دریچه مقعد را شل می کند و احساس دفع مدفوع به فرد دست می دهد. در بعضی مواقع این روند مختل می شود و مدفوع در روده بزرگ جمع می شود که به عنوان اثر مدفوع روده بزرگ شناخته می شود.

علائم یبوست در سالمندان

یبوست در سالمندان می تواند به علت بیماری و حوادث جدی تر از جمله تومورها و بیماری های سیستمیک ایجاد شود.

یبوست در سالمندان

دلایل زیادی وجود دارد که باعث یبوست افراد سالمند می شود. یکی از آنها عوارض جانبی برخی از داروها مانند داروهای مسکن، داروهای ضد افسردگی، داروهای ضد تشنج و آنتی هیستامین ها با در نتیجه شرایط پزشکی مانند کم کاری تیروئید، تومورها با بیماری پارکینسون است. استراحت طولانی مدت در تختخواب در طی بیماری منجر به کاهش حرکت روده می شود.

علت یبوست در سالمندان چیست؟ درمان یبوست

دلایل دیگر یبوست در سالمندان عبارتند از:

انوع متداول یبوست در سالمندان

ترانزيت كولون – رایج ترین نوع یبوست در سالمندان است. گرچه مدفوع با سرعت منظمی از روده بزرگ عبور می کند اما بیماران با حرکات روده مشکل را درک می کنند. این نوع یبوست اغلب با IBS در ارتباط است.

یبوست با کندی عبور – بیشتر در خانم های مسن دیده می شود. حرکات روده به ندرت اتفاق می افتد و به آنها فشار وارد می شود.

اختلال عملکرد لگن – بیماران در هماهنگی عضلات کف لگن یا عضلات اطراف مقعد در هنگام اجابت مزاج مشکل دارند. این امر اغلب باعث ایجاد حرکت ناقص در روده می شود.

عوامل خطر یبوست

سن بالاتر از 65 سال یک عامل خطر عمده برای یبوست مزمن است. سایر عوامل خطر عبارتند از:

عوارض یبوست در سالمندان

تشخیص یبوست در سالمندان

تشخیص می تواند شامل سابقه پزشکی دقیق، معاینه بدنی؛ سوالاتی در مورد رژیم غذایی، ورزش و عادت های زندگی؛ کولونوسکوپی یا ترکیبی از این موارد باشد.

با معاینه علت یبوست (مانند یبوست ناشی از دارو؛ یبوست ناشی از عدم تحرک طولانی مدت و تغییر در رزشیم غذایی و عدم مصرف کایعات) قابل شناسایی است.

درمان یبوست سالمندان

شاید سوال داشته باشید که برای درمان یبوست سالمندان چه کنیم. فرد سالمند باشد از موارد زیر استفاده کند:

و باید مصرف موارد زیر محدود شود:

نوشیدن مقدار کافی آب یک استراتژی شناخته شده برای پیشگیری و کمک به یبوست است. آب باعث نرم شدن مدفوع و تحریک روده می شود.

علت یبوست در سالمندان چیست؟ درمان یبوست

اگر رژیم غذایی فرد سالمند فاقد فیبر باشد و وی تمایلی به خوردن برخی غذاها نداشته باشید، توصیه می شود که با مشورت پزشک از مکمل فیبر استفاده شود.

اگر رژیم غذایی و اصلاح سبک زندگی راه حلی برای سالمندان ایجاد نکند؛ استفاده از ملین ها یک گزینه درمان یبوست در سالمندان می باشد. ملین ها دو نوع اصلی دارند: ملین های اسمزی و محرک های روده. از داروهای ملین باید به طور مناسب استفاده شود تا از عوارض جانبی آن جلوگیری شود.

علت یبوست در سالمندان چیست؟ درمان یبوست

ورزش

ورزش منظم به عنوان کمک کننده و تنظیم کننده هضم شناخته می شود. حداقل میزان ورزش توصیه شده 30 دقیقه در روز است. در مورد یک فرد مسن یا افرادی که مشکلات حرکتی دارند باید آنها را تشویق به فعالیت کرد. هر تمرین کوچکی می تواند تفاوت ایجاد کند.

استرس را مدیریت کنید

نشان داده شده است که افسردگی و اختلالات خلقی می تواند باعث یبوست در سالمندان شود. یوگا، مدیتیشن یا سایر روش های آرامش بخش ممکن است به این دسته از افراد کمک کند.

یک روال منظم ایجاد کنید

سعی کنید یک روال منظم برای توالت رفتن ایجاد کنید که در آن فرد سالمند سعی می کند روزه خود را هر روز تخلیه کند. علاوه بر این روال، باید آنها را تشویق کرد که به محض احساس داشتن دستشویی؛ برای رفتن به توالت اقدام کنند.

جلوگیری از یبوست در سالمندان

منبع: ausmed

خروج از نسخه موبایل