نماد سایت شرکت خدماتی شکوفایی

16 روش تقویت و افزایش هوش کودک

16 روش تقویت و افزایش هوش کودک

چگونه می توان به تقویت و افزایش هوش کودک در سنین مختلف کمک کرد؟ با به کارگیری این نکات ساده و فوق العاده موثر می توانید به پاسخ این پرسش پی ببرید.

وقتی نوبت به آموزش فرزندانمان می رسد، مشتاق و البته مضطرب می شویم. تمام تلاش ما این است که بهترین ها را برای فرزندان خود فراهم کنیم، از مهدکودک و مدرسه گرفته تا کلاس های فوق برنامه،استخدام پرستار کودک.

تقویت و افزایس هوش کودک در نوزادی

  1. برای کودک خود داستان بخوانید

والدین تازه وارد ممکن است با ادعای افزایش حافظه کودک، فریب برخی از محصولات را بخورند. طبق گفته های دکتر جولی وارگو آیکینز، دانشیار دانشکده پزشکی دانشگاه ایالتی Wayne و موسسه رشد کودک و خانواده  Merrill Palmer Skillman در دیترویت، بهترین ابزار برای تقویت قدرت مغز، توجه یک به یک بزرگسالان به کودکان است. زمان داستان خواندن بهترین راه برای تقویت این پیوندها است. کتاب های محکم با تصاویر بزرگ و رنگارنگ را انتخاب کنید. داستان را به طور واضح بخوانید و روی کلمات مختلف تاکید کنید. همانطور که کودک شما بزرگ تر می شود، او را با داستان درگیر کنید و از او سوال بپرسید: به من نشان بده که خورشید زرد کجاست؟ گاو قهوه ای چه می گوید؟

  1. فراتر از صحبت های کودکانه پیش بروید

گفتگوهای معنادار با کودک به تقویت واژگان و درک الگوهای زبانی او کمک می کند. به عنوان مثال، زمانی که کودک در حمام از خود صدا درمی آورد، درباره آب گرم و حباب های ایجادشده با او صحبت کنید. می توانید برنامه روزهای آینده خود را با او در میان بگذارید. در حین چنین مکالماتی باید مکث کنید تا واکنش کودک خود را ببینید و یک مکالمه دوطرفه داشته باشید.

تقویت و افزایش هوش کودک در نوپایی

  1. به کتابخانه بروید

اگر برنامه ای در کتابخانه محلی شما برگزار می شود، همراه با کودک خود در آن شرکت کنید. اجتماعی شدن زودهنگام مغز کودکان نوپا را تحریک می کند. آن ها یاد می گیرند که با دیگران همکاری کنند و این امر زمینه را برای تقویت مهارت های دوست یابی در آینده تقویت می کند.

16 روش تقویت و افزایش هوش کودک

افزایش هوش کودک با رفتن به کتابخانه

  1. اسباب بازی های ساده برای کودک خود تهیه کنید

اسباب بازی بلوک های ساختمان سازی، پازل ها و اسباب بازی قطارهای ریلی همگی به تقویت ذهن کودک شما کمک می کنند. بلوک های ساختمان سازی درس های هندسه، تعادل، ادراک و گرانش را می آموزند. سازهای موسیقی اسباب بازی مانند پیانو اسباب بازی نیز گزینه های خوبی هستند. سعی کنید هنگام خرید اسباب بازی، به علایق کودک خود توجه کنید و فقط به آنچه که از نظر شما بهترین است، فکر نکنید.

16 روش تقویت و افزایش هوش کودک

افزایش هوش کودک با بازی کردن

  1. آشفته بازی کنید

آب بازی، ماسه و گِل بازی به کودک نوپا پیرامون خواص مایعات و جامدات آموزش می دهد. حین حمام کردن، مغز اطلاعاتی را که درباره آب، صابون و حوله است، بهتر درک می کند. تجریبات حسی یادگیری را برای مغز آسان تر می کنند.

تقویت و افزایش هوش کودک پیش دبستانی

  1. همراه با بچه ها بخوانید، نه برای آن ها

از واژه سازی گرفته تا تقویت مهارت های تفکر نقادانه، خواندن از اهمیت بسیاری برخوردار است، به گونه ای که دو مرتبه در این لیست به آن اشاره شده است. سعی کنید زمان داستان خواندن توجه کودک خود را به کلمات جلب کنید. همچنین بین داستان مکث کنید و از کودک خود سوالاتی بپرسید که به تفکر نیاز دارند؛ به عنوان مثال، این قسمت داستان چه حسی به تو می دهد؟ فکر می کنی بعد از این، چه اتفاقی رخ می دهد؟

  1. باورهای تخیلی او را تشویق کنید

یک جعبه پر از لباس های مختلف، بدلیجات، کراوات، کلاه و اشیا دیگری را نگه دارید تا با کودک خود بازی کنید. دکتر بازی نیز گزینه خوبی است. عروسک ها می توانند نقش بیمار را داشته باشند. تخیل رنگارنگ کودکانه بهترین راه برای تقویت ذهن کودک است. به دنیای خیالی کودک خود نخندید و اگر خواست شما را نیز وارد آن دنیای خیالی کند، با او همراه شوید.

  1. لحظات زندگی را برای کودک خود آموزنده کنید

برای انتخاب لباس روزانه می توانید از کودک خود نظر بخواهید. همانطور که در حال رانندگی هستید، از او سوال کنید که به کدام سمت باید پیچید. حین خرید مواد غذایی، از او بخواهید که سه سیب زرد و دو سیب قرمز انتخاب کند یا بخواهید موادی را که با حرف (الف) شروع می شوند، انتخاب کند.

تقویت و افزایش هوش کودک دبستانی

  1. آهنگ بسازید

مطالعات نشان داده اند که آموزش موسیقی توانایی خواندن و درک کلامی را افزایش می دهد. به فرزندان خود کمک کنید تا سازهای موسیقی را امتحان کنند و به ارکستر یا گروه های نوازندگی کودکانه بپیوندند. اگر چنین امکانی فراهم نیست، آموزش پیانو در خانه را در نظر بگیرید. یوکللی نیز ساز چهار سیمی ارزان قیمتی که یادگیری آن راحت است، مناسب دستان کوچک فرزند شما است و حتی می تواند راه را برای یادگیری گیتار در آینده هموارتر کند.

  1. فعالیت فیزیکی داشته باشید

تناسب اندام نه تنها یکی از مهم ترین عوامل بدن سالم است، بلکه اساس فعالیت فکری پویا و خلاق نیز می باشد. مطالعات نشان داده است که افراد پس از ورزش، 20 درصد سریع تر واژگان جدید را یاد می گیرند. اگر فرزند شما به ورزش خاصی علاقه دارد، او را تشویق کنید.

16 روش تقویت و افزایش هوش کودک

افزایش هوش کودک با فعالیت های فیزیکی

  1. آشپزی کنید

وقتی کودکان در آشپزخانه کمک می کنند، زمینه یادگیری دروسی نظیر ریاضی، علوم و درک روابط علت و معلولی برای او فراهم می شود. پیش بندی تن کودک خود کنید و به او یاد دهید که چطور مواد لازم را اندازه بگیرد، آن ها را دو برابر کند و نتیجه کار را پیش بینی کند. این کار مهارت زندگی را در کودک تقویت می کند و باعث می شود او از همراهی با والدین خود لذت ببرد؛ شکمش نیز پر می شود!

تقویت و افزایش هوش در مقطع راهنمایی (متوسطه اول)

  1. شب ها برای بازی دور هم جمع شوید

بازی هایی نظیر مونوپلی مهارت های ریاضی و املایی بچه ها را تقویت می کنند. این بازی های ساده گروهی برای ساعت ها فرزند شما را سرگرم نگه می دارند و به شما این امکان را می دهند تا استعداد فرزند خود را زیر نظر بگیرید.

  1. فرزند خود را به شرکت در فعالیت های فوق برنامه تشویق کنید

شرکت در فعالیت هایی مانند تئاتر و فعالیت های ورزشی مانند تنیس ذهن فرزند شما را فراتر از کلاس درس می برد. اجازه دهید که بچه ها در فعالیت هایی شرکت کنند که بیشتر به آن ها علاقه دارند. به عنوان مثال، اگر دختر شما به مهندسی علاقه نشان داد، می توانید او را در کلاس های رباتیک ثبت نام کنید.

  1. هنر را فراموش نکنید

طبق تحقیقات انجام شده، بین هنر، رشد شناختی و موفقیت تحصیلی ارتباط وجود دارد. نقاشی، طراحی و سایر هنرهای زیبا نه تنها خلاقیت را افزایش می دهند، بلکه مهارت های استدلالی را نیز تقویت می کنند.

16 روش تقویت و افزایش هوش کودک

تقویت و افزایش هوش در مقطع دبیرستان (متوسطه دوم)

  1. فرزندان خود را در کلاس های لازم ثبت نام کنید

گفتگوهای تفکری کلاس درس و پروژه های گروهی نه تنها دانش آموزان را برای آزمون های تعیین سطح پیشرفته آماده می کنند، بلکه آن ها را با فعالیت های دانشگاهی بیشتر آشنا می کنند. حتماً از بچه ها درباره چیزهایی که در آن روز در مدرسه یاد گرفته اند، بپرسید. به این ترتیب به فرزند خود کمک کرده اید تا درس هایی را که یاد گرفته است، در زندگی خود به کار بگیرد.

  1. اصرار به خواب شبانه داشته باشید

خواب شبانه و به دنبال آن، یک صبحانه سالم و مقوی در تقویت هوش افراد از اهمیت بسیاری برخوردار هستند. مطالعات نشان می دهند که کمبود خواب نقش مهمی در افت عملکرد تحصیلی دارند که کاملاً منطقی است. یک بچه خسته نمی تواند سر خود را بالا بگیرد، چه برسد به یادگیری. زمان مناسبی را برای خواب نوجوان خود تعیین کنید و از او بخواهید که یک ساعت قبل از خواب تلفن همراه خود را کنار بگذارد تا خواب بهتری داشته باشد. اجازه ندهید پنج دقیقه قبل از زنگ اول مدرسه از خواب بیدار شود و بدون خوردن صبحانه به مدرسه برود. دانش آموزانی که صبحانه می خورند، نه تنها نسبت به دیگر دانش آموزان هوشیارتر هستند، بلکه حافظه بصری بهتری نیز دارند. از آنجایی افراد سرگرم برنامه های کاری و ورزشی خود هستند، نمی توانند وعده ناهار را در کنار خانواده خود صرف کنند؛ بنابراین، وعده صبحانه این امکان را فراهم می کند. صحبت های دور میز سرگرم کننده هستند و ذهن فرزندان و والدین را نیز تقویت می کنند.

منبع: wayne

 

خروج از نسخه موبایل