نماد سایت شرکت خدماتی شکوفایی

روتا ویروس و آنفلوآنزای معده در نوزادان و کودکان نوپا

روتا ویروس و آنفلوآنزای معده در نوزادان و کودکان نوپا

آیا به نظر می رسد که نوزاد یا کودک نوپای شما دچار معده درد شده است؟ علائمی وجود دارد که باید به آنها توجه داشته باشید. روش های ساده پیشگیری و درمان آنفولانزای معده نوزاد که ممکن است به خاطر روتا ویروس ها باشد را باید دنبال کنید.

هنگامی که نوزاد یا کودک نوپای شما دچاره معده درد می شود؛ ممکن است دچار استرس و اضطراب شوید و شما را کاملا ناتوان کند. ویروس های معده می توانند به علت تعدادی از بیماری های گوارشی ایجاد شوند و گاهی اوقات ناراحتی معده به خاطر ویروس ها نیستند بلکه مسمومیت غذایی ناشی از عفونت های باکتریایی هستند. یکی از مهمترین دلایل ناراحتی معده در نوزادان و کودکان نوپا؛ بیماری روتا ویروس است. در این مقاله علائم؛ علل؛ درمان ها و پیشگیری از روتا ویروس آمده است که شما می توانید از این اطلاعات برای کمک به نوزاد خود یا بقیه اعضای خانواده استفاده کنید.

روتا ویروس چیست؟

روتا ویروس یک عفونت ویروسی مسری و علت اصلی آنفولانزای معده (که رد واقع به خاطر آنفولانزا نیست) در نوزادان و کودکان نوپا و شایع ترین علت اسهال شدید در بچه های کوچک است. روتا ویروس معمولا در طی زمستان و ماه های فصل بهار بسیار شایع است؛ گرچه می توانید در هر زمان از سال به آن مبتلا شوید؛ می تواند بزرگسالان را آلوده کند؛ اما علائم آن در نوزادان و کودکان نوپا روی سیستم ایمنی ظاهر می شود.

خبر خوب این است که واکسن روتا ویروس؛ که در سال 2006 به برنامه پیشنهادی واکسن نوزادان اضافه شد؛ از کودکان شما در برابر ویروس محافظت می کند.روتا ویروس از طریق مدفوع افراد آلوده گسترش پیدا می کند؛

چه عواملی باعث ایجاد روتا ویروس در نوزادان می شود؟

روتا ویروس از طریق مدفوع افراد آلوده گسترش پیدا می کند؛ به همین دلیل دستشویی و حمام مناطق اصلی هستند که این ویروس در کمین می نشینند. وقتی که افراد بعد از تعویض پوشک کثیف نوزاد دست های خود را به خوبی نمی شویند یا کودکان نوپای آلوده بعد از دستشویی دستان خود را به خوبی نمی شویند؛ می توانند ویروس روتا ویروس را به دیگران انتقال دهند.

نوزادان و کودکان نوپا معمولا بعد از لمس چیزی که آلوده شده و بعد قرار دادن دست ها در دهانشان یا قرار دادن دست های نشسته در دهان به این ویروس مبتلا می شوند. اما همچنین می تواند از طریق آب آلوده؛ غذا یا حتی گاهی ذرات موجود در هوا که از طریق سرفه و عطسه پخش می شود انتقال پیدا کند. گرچه کودکانی که برای اولین بار به روتا ویروس آلوده می شوند علائم بسیار شدیدی را نشان می دهند؛ اما اگر دوباره آلوده شوند؛ علائم خفیف تر ظاهر می شود.. روتا ویروس معمولا در طی زمستان و ماه های فصل بهار بسیار شایع است؛

علائم آنفولانزای معده و روتا ویروس در نوزادان و کودکان نوپا

در ادامه رایج ترین علائم روتا ویروس و آنفولانزای معده در نوزادان وجود دارد:

چه روش های خانگی و درمانی می تواند به نوزادان مبتلا به روتا ویروس و آنفولانزای معده کمک کند؟

معمولا می توانید روتا ویروس و سایر ویروس های معده در نوزادان و کودکان نوپا در خانه درمان کنید (آنتی بیوتیک ها  برای از بین بردن ویروس ها موثر نیستند) و علائم معمولا طی چند روز کاهش پیدا می کند. پزشک شما احتمالا این راهکارها را برای تسکین علائم نوزاد کوچک شما توصیه می کند:

برای جلوگیری از کم شدن آب بدن؛ مایعات زیادی را به کودک خود پیشنهاد دهید؛ اما مراقب باشید چه مقدار و چه زمانی. برای نوزادانی که هنوز غذای جامد را شروع نکرده است؛ به او شیر بدهید اما وقتی هنوز در حال استفراغ هستند؛ این کار را نکنید. قبل از دادن هر جرعه کوچک از شیر مادر، شیر خشک یا مایعات آبرسانی حداقل 1 یا دو ساعت صبر کنید. اگر آنها توانستند این مقدار کم را نگه دارند؛ در این صورت می توانید مقادیر پیشنهادی خود را به تدریج افزایش دهید. برای نوزادان بزرگتر و کودکان نوپا؛ آب تهیه کنید یا از مایعات آبرسان استفاده کنید؛ اما وقتی نوزاد کوچک شما مدام استفراغ می کند این کار را نکنید.

متخصصان اطفال معمولا توصیه می کنند یک یا دو ساعت بعد از آخرین مرحله استفراغ منتظر بمانید و بعد هر 10 دقیقه برای یک ساعت اینده حدود 1 قاشق چای خوری (یا کمتر) شیر مادر، شیر خشک؛ آب یا پدیالیت ارائه دهید تا ببینید که نوزاد شما آن را نگه می دارد یا خیر. در صورت موفقیت؛ طی چند ساعت آینده به تدریج مقدار را افزایش دهید. مصرف بیش از حد منجر به استفراغ بیشتر می شود به همین دلیل باید با احتیاط قدم بردارید.

در صورت توصیه از داروهای کاهش دهنده تب استفاده کنید. برای کاهش تب، استامینوفن (به نوزادان 2 ماه به بالا) یا ایبوپروفن (به 6 ماه به بالا) را استفاده کنید. از غذاهای نرم (موز، کراکر؛ نان تست ساده) استفاده کنید و از دادن آب سیب، لبنیات و غذاهای شیرین پرهیز کنید که می تواند اسهال کودک را بدتر کند. تمام تلاش خود را بکنید تا به نوزاد یا کودک نوپای خود کمک کنید تا خواب و استراحت زیادی داشته باشد.

چه مواقعی باید در مورد آنفولانزای معده نوزاد با پزشک تماس بگیرم؟

بهتر است با بروز اولین علائم آنفولانزای معده با پزشک متخصص اطفال تماس بگیرید. در صورت داشتن اسهال خونی؛ استفراغ بیش از حد یا تب بلافاصله سریعا با پزشک تماس بگیرید.

همچنین در صورت مشاهده هر یک از علائم کم آبی شدید بدن که ممکن است نیاز به درمان مایعات درون وریدی در بیمارستان داشته باشد؛ بلافاصله با پزشک متخصص اطفال تماس بگیرید و یا به اورژانس مراجعه کنید:

چگونه می توانم از بروز آنفولانزای معده و روتا ویروس در نوزادان جلوگیری کنم؟

بیماری روتا ویروس یا سایر بیماری های معده بسیار مسری هستند؛ بنابراین هر کاری که می توانید انجام دهید تا از ایجاد این بیماری ها جلوگیری کنید و یا علائم را کاهش دهید. توصیه می شود از اقدامات زیر برای جلوگیری از بیمار شدن فرزندتان استفاده کنید:

از پزشک اطفال در مورد واکسن روتا ویروس (که ممکن است به صورت قطره در 2؛ 4 و 6 ماهگی یا در 2 و 4 ماهگی تجویز می شود) سوال کنید. کودک شما باید اولین دوز واکسن روتا ویروس را قبل از 15 هفتگی و آخرین بار 8 ماهگی دریافت کند. این واکسن تضمین نمی کند که نوزاد شما به این بیماری مبتلا نشود؛ اما احتمال آن را کاهش می دهد و باعث می شود روتا ویروس از شدت کمتری برخوردار شود. اکثر کودکان (حدود 9 نفر از هر 10 نفر) که واکسن می زنند در برابر بیماری بیشتر محافظت می شوند. از هر 10 کودک حدود 7 نفر در برابر بیماری روتا ویروس با هر شدتی محافظت می شوند.کودکانی که برای اولین بار به روتا ویروس آلوده می شوند علائم بسیار شدیدی را نشان می دهند؛

بهداشت را رعایت کنید – به خصوص بعد از تعویض پوشک و مراجعه به حمام و قبل از خوردن غذا مرتبا دست خود و فرزندتان را بشویید و اصول شستشوی دست را به او بیاموزید.

در مورد ضدعفونی کردن اسباب بازی های کودک خود بسیار احتیاط کنید؛ پیروی از این نکات و اطمینان از اینکه از نزدیک با پزشک متخصص اطفال خود در ارتباط هستید؛ نوزاد یا کودک نوپای شما احساس بهتری پیدا می کند و به حالت عادی باز می گردد.

 

خروج از نسخه موبایل