نماد سایت شرکت خدماتی شکوفایی

روش های پرستاری و مراقبت از سالمند در منزل

اهمیت پرستاری و مراقبت از سالمند تخصصی

پرستاری و مراقبت از سالمند یکی از مشاغل حساس و مهم تلقی می شود. سالمندان در معرض انواع خطرات و مشکلات سلامتی و بهداشتی قرار دارند. برای اینکه پرستار سالمند بتواند خدمات حرفه ای عرضه کند نیاز به آگاهی از مشکلات افراد مسن و چگونگی درک نیازهای آنها دارد.

پرستاری و مراقبت از سالمند در منزل

پرستاری و مراقبت از سالمند در منزل نیازمند مهارت های ویژه در امور پرستاری و درک درست از نظریه های روانشناسی، فرهنگی، بیولوژیکی و اجتماعی مختص افراد مسن دارد. سالمندان تنها افرادی با سن بالا و پیر محسوب نمی شوند، بلکه آنها افرادی با تجربیات بالا در جامعه شناخته می شوند.

بدین ترتیب پرستاری از سالمند مبتنی بر احترام، شناخت صحیح از روند زندگی افراد مسن و نیازهای آنها خواهد بود. همه این موارد فراتر از مراقبت های ویژه از سالمندان و کمک به آنها در امور روزانه خواهد بود. مراقبت از سالمند شامل پرستاری سالمند و ارائه خدمات سلامتی و بهداشتی در کنار فعالیت های روزمره است.

پرستاری و مراقبت از سالمند در منزل کاری تخصصی و پیچیده است. پرستار سالمند کاری به مراتب پیچیده تر از پرستار دارد. اطلاع از انواع روش های مراقبت، نحوه رسیدگی به افراد مسن و شناخت و درک صحیح از ویژگی های روانشناختی آنها از جمله مواردی است که توسط پرستار سالمند مد نظر قرار می گیرد.

پرستاری و مراقبت از سالمند حرفه ای

پرستاری و مراقبت از سالمند در منزل نیازمند مهارت های ویژه در امور پرستاری و درک درست از نظریه های روانشناسی، فرهنگی، بیولوژیکی و اجتماعی مختص افراد مسن دارد.اهمیت پرستاری و مراقبت از سالمند

چرا پرستاری و مراقبت از سالمندان اهمیت زیادی دارد. واقعیت این است که افراد مسن نسبت به سایر افراد جامعه بیشتر در معرض انواع مشکلاتی مانند بیماری ها، حوادث و آسیب های جسمانی، روحی و روانی قرار دارند. انواع مشکلاتی مانند اوره، فشار خون، دردهای عضلانی و سایر مشکلات سلامتی در افراد مسن بیش از افراد جوان نمایان می شود.

هر یک از مشکلات سلامتی و بهداشتی که در سالمندان بروز می کند، با خطرات به مراتب بیشتری نسبت به افراد جوان مواجه است. چنانچه به مشکلات سالمندان به موقع و به صورت اصولی رسیدگی نشود با خطر مرگ روبرو است، لذا پرستاری و مراقبت از سالمند در منزل یک ضرورت محسوب می شود. از نظر علمی به افراد بالای ۶۵ سال مسن گفته می شود. در این دوره افراد به علت کهولت سن و بر اثر عوامل محیطی، شرایط جسمانی و روحی آنها رو به افول می رود.

شرایط جسمانی و روانی سالمندان

بدین ترتیب در معرض انواع مشکلات قرار خواهند گرفت. پرستار سالمند حرفه ای بسته به وضعیت و شرایط جسمانی و روانی سالمندان نیاز به ارائه خدمات مختلفی به فرد سالمند دارد.

برخی سالمندان دارای مشکلات جسمانی و حرکتی بوده لذا نمی توانند راه بروند و یا اینکه فعالیت های روزمره خود را انجام دهند. برخی دیگر از سالمندان مشکلات شنوایی و بینایی دارند لذا نیازمند مراقبت های ویژه هستند.

در نهایت برخی سالمندان بیماری های قلبی عروقی، دیابت، آلزایمر و یا پارکینسون داشته که مشکلات خاص خود را به همراه دارد. پرستاری و مراقبت از سالمند نیازمند اطلاعات کافی از شرایط بیمار و ارائه خدمات حرفه ای متناسب با آن است.

روش های پرستاری و مراقبت از سالمند

پرستاری و مراقبت از سالمند حرفه ایروش های پرستاری و مراقبت از سالمند حرفه ای

مهمترین اصل در پرستاری و مراقبت از سالمند مدیریت فرد مسن و برنامه ریزی و اجرای یک برنامه مراقبت جامع است. پرستار سالمند حرفه ای در خصوص انواع مشکلات فرد اطلاعات کسب نموده و سپس مطابق با نیازهای فرد اقدام به برنامه ریزی و اجرای برنامه های مراقبتی می نماید.

یکی از مشکلات سالمندان ناشنوایی و یا کم شنوایی است. پرستاری از این افراد نیاز به توجه به نکات ویژه دارد. توجه ویژه به سالمند، حذف سر و صداهای اضافی محیط مانند رادیو و تلویزیون، روان صحبت کردن، بلند صحبت کردن، تکرار جملات و استفاده از حرکات دست و بدن می تواند در انتقال مطالب مفید واقع شود.

پرستاری و مراقبت از سالمند در مواردی که فرد دارای بیماری های متعدد و یا شرایط جسمانی خاص است، شرایط ویژه ای دارد. سالمندان با مشکلاتی مانند بیماری های قلبی عروقی، بیماری های ریوی مانند تنگی نفس و آسم، بیماری های عصبی، لرزش دست و یا هپاتیت علاوه بر مراقبت های روزانه و معمول برای سایر سالمندان، توجه به مسائل بهداشتی و سلامتی را به همراه دارد.

پرستاری و مراقبت از سالمند پس از تمام مسائل و مراقبت های فوق، توجه به مسائل عاطفی و احترام را می طلبد. پرستار حرفه ای همواره نیازهای عاطفی سالمندان را درک نموده و ارتباط دوستانه و محترمانه با آنها برقرار می کند.

توجه داشته باشید که سالمندان در بسیاری موارد نیاز به کمک پرستار دارند. با این حال در مواقعی که فرد می تواند خود کارها را انجام دهد نیازی به مداخله پرستار نیست.

در این مواقع توصیه می شود به فرد اجازه انجام کار توسط آنها داده شود. همراهی آنها در راه رفتن، پشت سر آنها راه رفتن، باز کردن درب و توجه به صحبت های آنها از دیگر وظایف پرستار سالمند حرفه ای است.           

اهمیت پرستاری و مراقبت از سالمند تخصصی

خروج از نسخه موبایل