نظافت خانه در بارداری و حفظ سلامت مادر و نوزاد

نظافت خانه در بارداری و حفظ سلامت مادر و نوزاد

نظافت خانه در بارداری و حفظ سلامت مادر و نوزاد

نظافت خانه در بارداری و چگونگی تمیز کردن خانه در این دوران یکی از دغدغه های مهم خانم های باردار می باشد. در این دوران خانم ها به علت شرایط خاص فیزیکی نمی توانند به سادگی از عهده کار های منزل و نظافت منزل برآیند.

نظافت خانه در بارداری و حفظ سلامت مادر و نوزاد

شما باید در دوران حاملگی مراقبت از خود و نوزاد تان را جدی بگیرید ، یکی از مهمترین مراقبت ها هنگامی است که قصد نظافت منزل را دارید.

شاید در ابتدا این سوال به ذهن شما بیاید که آیا نظافت خانه در این دوره ایمن است؟ بسیاری از پزشکان در صورت احتیاط این کار را خطرناک نمی دانند.

در دوران بارداری چون زنان نمی توانند کارهای سنگین انجام دهند ، زود خسته می شوند و نباید از شوینده های شیمیایی نیز استفاده نمایند ، در اصل بهتر است نظافت در دوران بارداری را به شرکت های نظافتی بسپارند. شرکت نظافتی شکوفایی از جمله شرکت های خدماتی و نظافتی شهر شیراز می باشد که آماده خدمت به شماست.

اما در صورتی که مایل هستید در این دوران کار های منزل را خودتان انجام دهید ، نکات زیر را جهت سلامت خود و نوزاد دلبندتان حتما رعایت کنید.

بارداری را در اولویت قرار دهید

پیش از هر چیز حالا شما یک مادر می باشید و مسئولیت فرزندتان به عهده شما است. در هر شرایطی باید این دوره را با رعایت احتیاط پشت سر بگذارید و بارداری تان را در اولویت قرار دهید.

در واقع انرژی شما در این دوره کاهش می یابد و امکان دارد به زودی خسته شوید. پس بهتر است از فعالیت غیرضروری مانند نظافت خانه در بارداری تا جایی که می‌ توانید بپرهیزید.

کارها را تقسیم بندی کنید

کار های نظافت روزانه سطوح  و درست کردن غذا توسط خود شما قابل انجام می باشد و اگر با احتیاط انجام شود مشکلی پیش نخواهد آمد.

نظافت خانه در بارداری و حفظ سلامت مادر و نوزاد

ولی می ‌توانید انجام بعضی از کارها را به اشخاص دیگر که متخصصین این کار می باشند بسپارید. در حقیقت با در نظر گرفتن شرایطتان می توانید کارها را به دو دسته نظافت کلی و کارهای روتین تقسیم کنید.

نظافت کلی منزل انرژی بسیار بالایی را از شما می گیرد که در شرایط شما توصیه نمی شود. تقسیم کار ها بسیار در نظافت خانه در بارداری مهم می باشد. به این نکته توجه کنید که این وضعیت موقتی می باشد و مهمترین نکته به سلامت پشت سر گذاشتن این دوران است.

شوینده های بی خطر درست کنید

آب و سرکه سفید را در یک بطری اسپری مخلوط نمایید تا یک محلول همه منظوره و تمیز کننده جهت نظافت وان ، میز و کاشی تهیه گردد.

از این محصول با خیال راحت می توانید جهت تمیز کردن سطوح استفاده نمایید. جوش شیرین یک ماده بسیار عالی جهت رفع لکه های سخت باشد.

ابتدا قسمت مورد نظر را با پارچه خیس شده در سرکه سفید پاک نمایید ( ترجیحا دستکش های لاتکس بپوشید تا دستان شما دچار لک نشود) ، پس از آن جوش شیرین را روی قسمت مورد نظر ریخته و با همان دستمال آغشته به سرکه تمیز کنید.

بگذارید هوای تازه رفت و آمد کند

در زمان استفاده از مواد شوینده مطمئن شوید که تهویه مطبوع وجود داشته باشد. باز نگه داشتن پنجره هنگام نظافت در دوران بارداری می تواند کیفیت هوا را در محیط منزل شما به میزان چشمگیری بهبود ببخشد و بخار های سمی را از بین ببرد.

لازم نیست دائم پنجره باز گذاشته شود فقط کافیست در طول زمانی که به نظافت می پردازید ، هوای تازه داشته باشید.

از دستکش استفاده کنید

پوست شما در دوران بارداری بسیار حساس تر می باشد. محصولاتی که قبلاً شما را هرگز ناراحت نکرده اند می توانند موجب ایجاد درماتیت تماسی گردند و پوست شما را به خارش تحریک شده ، مضطرب و ملتهب تبدیل نمایند.

مواد شوینده ، کلر ، رنگ ، عطر اضافه شده و سفید کننده ترکیباتی هستند که احتمالاً در بسیاری از مواد نظافتی خود پیدا خواهید کرد و همه می توانند از دلایل این بیماری باشند.

بنابراین یک جفت دستکش لاتکس هنگام نظافت خانه در بارداری داشته باشید و هر بار که شروع به نظافت کردید از آن ها استفاده نمایید تا از دست و بازو خود محافظت نمایید.

سطوح بسیار آلوده را نظافت نکنید

اگرچه پاکیزگی کامل خیلی مهم می باشد و باید در این دوران بیشتر به تمیزی و نظافت اهمیت دهید اما انجام بعضی کار ها مثل نظافت سطوح بسیار کثیف و کپک‌ زده می ‌تواند بسیار برای شما خطرناک باشد.

برای مثال هنگامی که می خواهید با یک ماده شیمیایی خاص که بسیار قوی می باشد نقاطی را تمیز کنید و یا لکه ها را از بین ببرید ، امکان دارد از این مواد شیمیای گاز هایی آزاد شوند که برای شما خطرناک باشند و موجب نقص در نوزاد متولد نشده شوند.

بهتر است هنگام نظافت در دوران بارداری انجام چنین کار هایی را به افرد متخصص واگذار کنید تا هم محیط منزل شما پاکیزه باشد و هم سلامت خود و کودکتان را به خطر نیندازید.

تمیز کردن پنجره ها

اگر قصد دارید شیشه و پنجره ها را نظافت کنید ، می توانید قسمت هایی از پنجره را که برای شما قابل دسترسی می باشند تمیز نمایید.

اما بهتر است که در این دوران نظافت بیرون پنجره و قسمت های بالایی که به راحتی به آن ها دسترسی ندارید را فراموش کنید.

دوران نظافت بیرون پنجره

از خوشبو کننده هوا استفاده نکنید

پس از نظافت خانه در بارداری از خوشبو کننده های هوا که جزو محصولات شیمیایی می باشند و ممکن است در این دوره برای شما مضر باشند به هیچ وجه استفاده نکنید و جهت تهویه مناسب اجازه دهید هوا در جریان باشد.

در نتیجه

هر چه به زمان زایمان نزدیک تر می شوید ، شرایط دشوار تر خواهد شد ، به شکلی که در در دو ماه آخر ممکن است مجبور شوید به استراحت مطلق بپردازید. شاید در این دوران از تمیز نشدن خانه و شلوغی آن رنج ببرید.

اما جای نگرانی نیست. شرکت نظافتی شکوفایی با کادری مجرب و حرفه ای می توانند به شما کمک چشمگیری کنند و تمامی خدمات نظافت در دوران بارداری و همینطور پرستاری را با مناسبترین قیمت برای شما انجام دهند. کافیست با ما تماس بگیرید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *