نحوه مراقبت از سالمندان بی علاقه به فعالیت یا آنهدونیا

آیا نحوه مراقبت از سالمندان بی علاقه به فعالیت را یاد دارید؟ هنگامی که سالمندان علاقه خود را به زندگی از دست می دهند، نشانه آنهدونیا است که یکی از علائم رایج افسردگی است. بیماری آنهدونیا ناتوانی در احساس لذت است. بیشتر مردم درک می کنند چه احساسی دارند و چه چیز به آنها احساس لذت می دهد. اما برخی از افراد توانایی احساس شادی و لذت را از دست می دهند و چیزهای که قبلا برایشان سرگرم کننده و لذت بخش بوده است دیگر آن حس را به آنها نمی دهند و این آنهدونیا است.

گاهی اوقات، افراد مسن شروع به کناره گیری از فعالیت های مورد علاقه خود می کنند و به نظر می رسد که علاقه خود را به زندگی از دست می دهند. این می تواند آنهدونیا، یکی از علائم رایج افسردگی در سالمندان باشد.  در این مطلب علائمی را که باید مراقب آنها بود را توضیح می دهیم و راه های مختلف برای کمک به سالمندانی که دچار آنهدونیا هستند را به اشتراک می گذاریم.

آیا سالمند شما شروع به کناره گیری از فعالیت های مورد علاقه خود کرده است؟

وقتی فعالیتی را پیشنهاد می‌کنید که قبلاً از آن لذت می‌بردند، می‌گویند: «حوصله ندارم» یا ابراز بی‌علاقگی می‌کنند؟

اینها می تواند نشانه های آنهدونیا باشد. فردی که دچار آنهدونیا است، علاقه خود را به فعالیت هایی که قبلاً از آنها لذت می برد، از دست داده و توانایی احساس لذت کاهش یافته است.

مطالعات نشان می دهد که آنهدونیا اغلب در افراد مسن نادیده گرفته می شود، حتی اگر این یک علامت رایج افسردگی و سایر شرایط سلامت روان باشد.

علائم آنهدونیا عبارتند از:

  • کناره گیری از فعالیت های اجتماعی
  • فقدان روابط یا کناره گیری از روابط قبلی
  • احساسات منفی نسبت به خود و دیگران
  • کاهش توانایی های عاطفی

اگر بزرگسالان مسن شما علائم آنهدونیا را نشان می دهند ما روش هایی را برای کمک به بهبود خلق و خوی آنها را به اشتراک می گذاریم تا از زندگی لذت بیشتری ببرند.

نحوه مراقبت از سالمندان بی علاقه به فعالیت یا آنهدونیاروش های مراقبت از سالمندان بی علاقه به فعالیت

با احساس آنها همدلی کنید: یک فرد مسن ممکن است احساس از دست دادن کنترل کند و خود را به عنوان یک بار به جای یک عضو خانواده کمک کننده ببیند. این می تواند منجر به تعطیلی عاطفی و انزوا شود.

بنابراین یکی از راه های کمک، همدردی با آنهاست. به رفتار آنها توجه کنید. آیا آنها آشفته به نظر می رسند؟ آیا چیزی وجود دارد که آنها را عقب نگه دارد؟ اگر بله، در مورد آن با آنها گفتگوی آزاد داشته باشید. همدلی با آنچه که از سر می گذرانند ممکن است به آنها کمک کند تا آنقدر راحت باشند که افکار و احساسات خود را با شما در میان بگذارند.و صحبت کردن در مورد آن با شما می تواند به آن ها کمک کند تا این احساس انزوا یا افسردگی را کاهش دهند.

عادات خواب سالم را تشویق کنید: کسی که مضطرب است اغلب خوابیدن یا به خواب رفتن را برایش سخت است. این معمولاً به این دلیل است که ذهن آنها راحت نیست یا پر از افکار نگران کننده است. متأسفانه، این کم خوابی منجر به خستگی و از دست دادن انگیزه می شود که می تواند باعث بدتر شدن آنهدونیا شود. خواب خوب شبانه به کاهش اثرات مخرب آنهدونیا کمک می کند. به علاوه، عادات خواب سالم به بهبود عملکرد شناختی و افزایش سطح انرژی کمک می کند.

خواب بزرگسالان خود را با موارد زیر بهبود دهید:

  • برای ایجاد یک برنامه خواب منظم با آنها کار کنید و آنها را تشویق کنید که به آن پایبند باشند.
  • کاهش قرار گرفتن در معرض نمایشگرها در شب، به خصوص دو ساعت قبل از خواب. برای اینکه آنها را سرگرم و آرام نگه دارید، سعی کنید زمان صفحه نمایش را با بازی های رومیزی، پازل، مطالعه یا کتاب های صوتی یا گوش دادن به موسیقی مورد علاقه آنها جایگزین کنید.
  • تهیه یک غذای سبک تر برای شام. و برای برخی، خوردن مقداری شیر گرم قبل از خواب می تواند آرامش بخش و خواب آور باشد.
  • پرهیز از فعالیت های سنگین مانند ورزش در شب.

ورزش منظم را تشویق کنید : همه افراد از ورزش منظم سود می برند، به خصوص افرادی که علائم آنهدونیا را نشان می دهند. ورزش می تواند به مبارزه با استرس، بهبود خلق و خو و کیفیت خواب و کاهش درد مفاصل یا مشکلات حرکتی کمک کند .ورزش و فعالیت بدنی به ترشح هورمون های «احساس خوب» می پردازد که خلق و خوی کلی را بهبود می بخشد و علائم افسردگی را بهبود می بخشد. آنها همچنین اشتها و هضم را بهبود می بخشند.

نحوه مراقبت از سالمندان بی علاقه به فعالیت یا آنهدونیابزرگسالان مسن خود را تشویق کنید تا در فعالیت های بدنی دلپذیر مانند پیاده روی کوتاه صبحگاهی یا انجام یک برنامه ورزشی ساده روزانه شرکت کنند. انجام کارهای معمولی که متناسب با سطح توانایی آن‌ها است و گذراندن وقت با بچه‌های خانواده نیز می‌تواند به فعال نگه داشتن آن‌ها کمک کند و به روزهایشان هدف یا معنا بدهد.

غذاهای غنی از سروتونین را به رژیم غذایی معمول شان اضافه کنید : آنهدونیا نشانه افسردگی در نظر گرفته می شود که با سطوح پایین سروتونین، یک انتقال دهنده عصبی که با خلق و خوی مرتبط است، مرتبط است. غذا نقش مهمی در سلامت جسمی و روحی و روانی دارد. ایجاد تغییرات کوچک مانند خوردن یک رژیم غذایی غنی از سروتونین می تواند به بهبود خلق و خو و مبارزه با افسردگی کمک کند و به کاهش آنهدونیا کمک کند.

غذاهایی مانند میوه های تازه، ماست، ماهی مخصوصا ماهی سالمون، نان سبوس دار، اسفناج ، دانه ها ، تخم مرغ، شیر ،مرغ و طیور و شکلات تلخ را برای تقویت خلق و خوی بزرگسالان خود اضافه کنید. همچنین ممکن است بخواهید با پزشک یا متخصص تغذیه صحبت کنید تا رژیمی را تنظیم کنید که سلامت کلی و خلق و خوی آنها را بهبود بخشد.

نحوه مراقبت از سالمندان بی علاقه به فعالیت یا آنهدونیاآنها را به معاشرت تشویق کنید: سالمندان مبتلا به آنهدونیا ممکن است به سختی با دوستان و غریبه ها معاشرت کنند. این می تواند باعث شود آنها احساس تنهایی کنند، وضعیت آنها بدتر شود و افکار منفی ایجاد شود .بزرگسالان مسن خود را تشویق کنید تا معاشرت کنند و به آنها کمک کنید هر روز چیزی را بیابند که منتظر آن باشند. بسته به علایق و توانایی‌های آنها، این ممکن است به معنای پیوستن به یک باشگاه متمرکز بر یک سرگرمی، شرکت در یک کلاس ورزشی، شرکت در کلاس با بحث گروهی باشد .یا، تبادل منظم تماس‌ها، ایمیل‌ها یا نامه‌ها را با دوستان و خانواده تنظیم کنید. حتی اگر این فعالیت‌ها به‌دلیل همه‌گیری همه‌گیر به صورت آنلاین انجام شوند، باز هم راه‌های خوبی برای معاشرت و انجام کارهای سرگرم‌کننده هستند.

برخی از سالمندان ممکن است از فکر رفتن به یک خانه سالمندان که یک جامعه و فعالیت های سازمان یافته را فراهم می کند، سود ببرند. علاوه بر این، مراکز ارشد نیز فعالیت‌های گروهی را ارائه می‌دهند که همه را تشویق می‌کند دور هم جمع شوند و ارتباطات معناداری برقرار کنند. اگر سالمند شما تمایلی به شرکت در فعالیت های گروهی یا عضویت در یک خانه سالمندان را ندارد، سعی کنید آنها را در چند رویداد همراهی کنید.

حمایت شما می تواند به آنها کمک کند در موقعیت جدید احساس راحتی بیشتری داشته باشند و لذت معاشرت و پیدا کردن دوستان جدید را دوباره کشف کنند.

روی نکات مثبت زندگی تمرکز کنید: زندگی پر از لحظات شاد و غمگین است .با آنهدونیا، ممکن است برای بزرگسالان مسن شما چالش برانگیز باشد که روی اوقات خوب تمرکز کنند. اما توجه یا یادآوری وقایع مثبت راهی برای آوردن لبخند به لب سالمندان شماست.

با تماشای فیلم ها و عکس ها با هم به سالمند خود کمک کنید تا خاطرات خوش را به یاد بیاورد. از آنها بخواهید داستان های خنده دار مربوط به تجربیات زندگی خود را به اشتراک بگذارند.

یک آلبوم یا کپسول زمانی ایجاد کنید، چیزی که آنها را تشویق می کند تا لحظات شاد را دوباره تجربه کنند و راه هایی برای مثبت ماندن در زمان های سخت پیدا کنند.

درمان یا مشاوره را در نظر بگیرید: سالمندان مبتلا به آنهدونیا ممکن است تشخیص و کار بر روی احساسات خود برایش دشوار باشد. این ممکن است آنها را ناامید، ناراحت و عصبانی کند.

ارائه یک گوش شنوا راه بسیار خوبی برای کمک  بع فرد سالمند است، اما گاهی اوقات، کمک گرفتن از یک متخصص مانند یک درمانگر یا مشاور آموزش دیده یا یک رهبر مذهبی می تواند تفاوت بزرگتری ایجاد کند .مشاوره و راهنمایی یک متخصص می تواند به آنها در درک و پردازش احساساتشان کمک کند.

بسیاری از سالمندان دچار تغییرات اساسی در زندگی می شوند که می تواند آنها را در برابر افسردگی آسیب پذیرتر کند. اما این دلخراش است که در کنارش بایستیم و ببینیم کسی به تنهایی با افسردگی یا تنهایی مقابله می کند.

بر اساس برآوردهای سازمان جهانی بهداشت، افسردگی حدود 350 میلیون نفر را در تمام سنین در سراسر جهان تحت تاثیر قرار می دهد. در حالی که کنار آمدن با افسردگی سخت است، تماشای مبارزه یکی از اعضای خانواده سالخورده با آن دشوارتر است.

نحوه مراقبت از سالمندان بی علاقه به فعالیت یا آنهدونیااحساس هدف را ارتقا دهید: مبارزه با افسردگی برای افرادی که حس هدف خود را در زندگی از دست داده اند بسیار سخت تر است.

برای جلوگیری از تنهایی و فکر کردن، سالمندان را تشویق کنید که سرگرمی هایی مانند بافندگی یا باغبانی را در پیش بگیرند. همچنین می توانید آنها را به انجام فعالیت های سرگرمی اجتماعی مانند بازی، یوگا یا کار داوطلبانه برای یک موسسه خیریه محلی دعوت کنید.

یک کار طاقت فرسا را به آنها بسپارید: سالمندانی که تنها زندگی می کنند اغلب در گردباد افکار منفی گرفتار می شوند. اگر بتوانید مسئولیت معناداری را به آنها بسپارید عالی خواهد بود.

برای سالمندان متحرک، یک سگ یک همراه عالی خواهد بود که باعث می شود احساس کنند مورد علاقه و نیاز هستند، آنها را از نظر فیزیکی فعال نگه می دارد و به عنوان یک روان کننده اجتماعی عمل می کند.

من متوجه شده ام که مراقبت از یک گیاه می تواند یک تقویت کننده خلق و خوی قوی باشد.

به آنها نشان دهید که دوستشان دارید: عشق دنیا را می چرخاند و می تواند به کنترل افسردگی سالمندان کمک کند. به سالمندان سالخورده نشان دهید که آنها را دوست دارید و به آنها نیاز دارید، به آنها گوش دهید و اغلب آنها را در آغوش بگیرید.

ابراز عشق به ویژه برای سالمندان  تنها که نیاز به حمایت و محبت بیشتری برای مقابله با اندوه دارند، مهم است.

مراقب داروها باشید: اگر یکی از اعضای خانواده افسرده شما از داروهای ضد افسردگی استفاده می کند، باید مطمئن شوید که آنها به طور منظم داروها را مصرف می کنند و از دستورات پزشک از نظر دوز، سبک زندگی و رژیم غذایی پیروی می کنند.

همچنین ممکن است نیاز به کمک به مدیریت دارو داشته باشید. به آنها یادآوری کنید که دوز روزانه خود را مصرف کنند و از نظر علائم سوء مصرف یا مصرف نادیده گرفته شده به کابینت دارو نگاه کنند.

مراقبت در منزل را در نظر بگیرید: برای اعضای ارشد خانواده که به طور مستقل زندگی می کنند، می توانید فردی را استخدام کنید تا یک بار در روز آنها را بررسی کند و در کارهای روزمره مانند خرید مواد غذایی و حمام کردن کمک کند.

اگرچه این یک راه حل موقتی است،  سفر در تعطیلات او را بسیار کم استرس می کرد.

چرا سالمند دچار افسردگی میشود؟

افسردگی جزء اجتناب ناپذیر دوران پیری نیست و نمی تواند یک ضعف یا نقص شخصیتی باشد واین می تواند برای هر کسی با سابقه و پیشینه ی اتفاق بیفتد . با افزایش سن و تغییرات در زندگی مثل بازنشستگی ، مرگ عزیزان و از دست رفتن سلامتی  می تواند باعث افسردگی شود مهم نیست با افزایش سن چه مشکلاتی پیش می آید مهم این است راه کارهایی را بیابیم تا این دوران را با ذهنی آرام و با خوشحالی سپری کنیم  ولی متاسفانه بسیاری از سالمندان نمی توانند افسردگی خود را تشخیص بدهند و روز به روز حال انها وخیم تر و ناراحت کننده تر می شود. و گاهی حاضر نیستن برای بیرون آمدن از این وضعیت برای خود کمکی کنند.

برخی  از علل افسردگی در سالمندان:

  • مشکلات سلامتی
  • تنهایی و انزواء
  • کاهش حس هدف
  • ترس
  • از دست دادن عزیزان

نحوه مراقبت از سالمندان بی علاقه به فعالیت یا آنهدونیابرخی از علل عمده استرس در دوران سالمندی

تغییر در سبک زندگی، بازنشستگی، نگهداری از همسر بیمار، مرگ اقوام، نزدیکان و دوستان صمیمی، کاهش توانانی‌ها و قوای جسمانی و وجود بیماری‌های مزمن و ناتوان کننده، نگه داری از نوه‌ها، نگرانی در خصوص زندگی مستقل و ترس از تنها شدن، نگرانی در خصوص طردشدگی و یا زندگی در سرای سالمندان، کمبود مجموعه‌های حمایت کننده اجتماعی از عمده علل ایجاد استرس در سالمندان است.

از عوارض استرس در سالمندی می توان به بی خوابی، کابوس شبانه، کاهش حافظه، کاهش تمرکز، خستگی، ترس و دلهره، کاهش اعتماد به نفس، حواس پرتی، احساس گناه، ناامیدی، اضطراب، ناتمام گذاشتن کارها و تصمیم‌گیری و نتیجه گیری‌های غلط، کج خلقی، فریاد زدن و رفتارهای پرخاشگرانه از جمله عوارض مشکلات مغزی ناشی از استرس اشاره کرد.

استخدام پرستار در منزل برای مراقبت از سالمندان بی علاقه به فعالیت یا آنهدونیا

مراقبت از سالمندان بی علاقه به فعالیت یا آنهدونیا به تجربه، مهارت و حوصله نیاز دارد. اگر شما وقت یا مهارت کافی برای پرستاری از سالمند خود را ندارید می توانید با موسسه پرستاری شکوفایی تماس حاصل فرمایید. پرستاران آموزش دیده ما برای کمک به شما آماده هستند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *