بهترین غذاها برای سالمندان با کلسترول بالا

 استفاده از بهترین غذاها برای سالمندان با کلسترول بالا از اهمیت بالایی برخوردار است. با توجه به شرایط سنی سالمندان، تغذیه در این دوران از زندگی به دلیل تغییر نیازهای بدن از اهمیت به سزایی برخوردار است. نیاز سالمندان به ویتامین ها و املاح های طبیعی و سایر ملزماتی که بدن به آن احتیاج دارد تاثیر گرفته از داروها، بیماریها و پدیده هاي  دوران سالمندي بوده و در افراد مختلف با یکدیگر متفاوت است. مهمترین توصیه براي این سنین، تهیه غذاهاي ساده و کم حجم است به شکلی که تمامی نیازهاي فرد سالمند تامین گردد و نکته ی مهمی که باید در برنامه غذایی سالمندان موردتوجه قرار گیرد، مصرف مواد غذایی کم‌چربی ، کم کلسترول ،کم‌نمک و پر فیبر است.

بهترین غذاها برای سالمندان با کلسترول بالا

برای داشتن قلب سالم، سالمندان به سطح کلسترول کمتر از 200 میلی گرم در دسی لیتر نیاز دارند. با این حال، رژیم غذایی مدرن پر از غذاهایی است که می تواند سطح کلسترول بد را افزایش دهد. اگر فرد سالمند شما کلسترول بالایی دارد، هدف او باید خوردن غذاهایی باشد که سطح کلسترول HDL سالم را افزایش می دهد و در عین حال سطوح مضر LDL را کاهش می دهد. بنابراین فرد سالمند خود را تشویق کنید تا از این نکات پیروی کند تا قلب او تا حد امکان سالم بماند.

فیبر و مکمل های فیبر

خوردن فیبر سطح کلسترول را کاهش می دهد و سلامت قلب را تقویت می کند. فیبر به کلسترول موجود در جریان خون متصل می شود و آن را از طریق روده دفع می کند. سالمندان می توانند سطح فیبر خود را با خوردن تمشک، بلغور جو دوسر، سیب با پوست، سیب زمینی با پوست، پرتقال، کلم بروکلی، جو، کلم بروکسل، لوبیا و غلات کاملا افزایش دهند. سالمندان با کلسترول بالا در معرض خطر ابتلا به چندین بیماری هستند و مراقبت از آنها می تواند برای پرستاران طاقت فرسا باشد.مکمل ها کم جذاب ترین راه را برای دریافت فیبر محلول ارائه می دهند. دو قاشق چای خوری در روز پسیلیوم که در متاموسیل و سایر ملین های حجیم یافت می شود، حدود 4 گرم فیبر محلول را فراهم می کند.

غذاهای فراوری شده

بیشتر وعده های غذایی تهیه شده در رستوران های فست فود حاوی چربی های اشباع شده ناسالم، قند و سدیم هستند. فرد  سالخورده شما همچنین باید مراقب تنقلات بسته بندی شده مانند پفک ها و چیپس ها و…، وعده های غذایی یخ زده، شیرینی ها و شیرینی های فرآوری شده و چاشنی های آماده باشد. همه این موارد می توانند حاوی موادی باشند که باعث افزایش وزن و سطح کلسترول بالا می شوند. به عنوان مثال، مارگارین برای کلسترول بسیار بدتر از روغن زیتون است. اگر سالمند شما غذاهای فرآوری شده می خورد، ابتدا باید مواد تشکیل دهنده را بر روی بسته بندی مطالعه کند و از مصرف روغن های هیدروژنه، چربی های اشباع شده و چربی های ترانس اجتناب کند.

پرستار سالمند می تواند به فرد سالخورده شما کمک کند تا وعده های غذایی سالمی را برنامه ریزی و آماده کند.

بهترین غذاها برای سالمندان با کلسترول بالامحصولات سویا

پروتئین های موجود در سویا منبع عالی فیتواستروژن و ترکیبات ایزوفلاون هستند که بدن را از جذب یا تولید کلسترول باز می دارند. سالمندان می توانند پروتئین سویا را از توفو، شیر سویا دریافت کنند، بنابراین اضافه کردن این محصول به رژیم غذایی آنها آسان است. پروتئین های سویا نیز مفید هستند زیرا می توانند جایگزین پروتئین حیوانی شوند که باعث افزایش کلسترول بد می شود. خوردن سویا و غذاهای تهیه شده از آن، مانند توفو و شیر سویا، زمانی به عنوان یک راه قدرتمند برای کاهش کلسترول شناخته می شد. آنالیزها نشان می‌دهند که تأثیر آن کمتر است – مصرف ۲۵ گرم پروتئین سویا در روز (۱۰ گرم توفو یا ۲ و نیم فنجان شیر سویا) می‌تواند LDL را ۵ تا ۶ درصد کاهش دهد.

محصولات حیوانی کم چرب

محصولات حیوانی سرشار از کلسترول بد هستند، بنابراین بهتر است از گوشت هایی با چربی زیاد اجتناب کنید. این به این معنی است که استیک ها و تکه های گوشت پرچرب را کاهش دهید بنابراین  سالمند شما هرگز نباید تکه های گوشت با چربی زیاد بخورد. همچنین برداشتن پوست مرغ و بوقلمون ایده خوبی است. محصولات لبنی همچنین می‌توانند منبع زیادی از چربی‌های اشباع شده باشند، بنابراین حتی گزینه‌های سالمی مانند ماست نیز می‌توانند مشکل ساز شوند. اگرسالمند شما کلسترول بالا دارد باید همیشه به دنبال محصولات لبنی بدون چربی یا کم چرب باشید.

آجیل و دانه ها ی روغنی

آجیل و دانه ها به طرق مختلف سطح کلسترول سالم را افزایش می دهند. آنها حاوی ترکیبات گیاهی به نام استانول و استرول هستند که روده کوچک را از جذب کلسترول  بد جلوگیری می کند. بسیاری از آجیل ها و دانه ها همچنین حاوی اسیدهای چرب امگا 3 مفیدی هستند که باعث افزایش سطح HDL و کاهش سطح LDL  می شوند. سالم‌ترین گزینه‌ها برای سالمندان بادام، گردو و دانه چیا هستند، اما دانه‌های کتان و فندق نیز مفید هستند. مطالعات زیادی نشان می دهد که خوردن بادام، گردو، بادام زمینی و سایر مغزها برای قلب مفید است. خوردن 2 گرم آجیل در روز می تواند کمی LDL را تا حدود 5 درصد کاهش دهد. آجیل دارای مواد مغذی اضافی است که به روش های دیگر از قلب محافظت می کند.

سایر غذاهای کاهش دهنده کلسترول

غذاهایی که یک رژیم غذایی کم کلسترول را تشکیل می دهند می توانند به کاهش سطح کلسترول بالا نیز کمک کنند.

تغییر غذاهایی که می خورید می تواند کلسترول شما را کاهش دهد و حجم چربی های شناور در جریان خون را بهبود بخشد. افزودن غذاهایی که LDL را کاهش می دهند، ذرات مضر حامل کلسترول که به تصلب شرایین انسداد شریان کمک می کند، بهترین راه برای دستیابی به یک رژیم غذایی کم کلسترول است. بنابراین این غذاها را برای کاهش کلسترول LDL اضافه کنید.

غذاهای مختلف به روش های مختلف کلسترول را کاهش می دهند. برخی از آنها فیبر محلول می دهند که کلسترول و پیش سازهای آن را در دستگاه گوارش متصل می کند و آنها را قبل از وارد شدن به گردش خون از بدن خارج می کند. برخی به شما چربی های اشباع نشده چندگانه می دهند که مستقیماً LDL را کاهش می دهند. و برخی حاوی استرول‌های گیاهی و استانول‌ها هستند که مانع از جذب کلسترول در بدن می‌شوند.

سایر غذاهای کاهش دهنده کلسترولجو و سایر غلات کامل: اولین قدم ساده برای کاهش کلسترول، خوردن یک کاسه بلغور جو دوسر یا غلات مبتنی بر جو دوسر سرد برای صبحانه است. 1 تا 2 گرم فیبر محلول به شما می دهد. نیم گرم دیگر یک موز یا مقداری توت فرنگی اضافه کنید. دستورالعمل های تغذیه فعلی توصیه می کنند که روزانه 20 تا 35 گرم فیبر دریافت کنید که حداقل 5 تا 10 گرم از فیبر محلول است.جو و سایر غلات کامل مانند جو و سبوس جو دوسر می توانند به کاهش خطر بیماری قلبی کمک کنند، عمدتاً از طریق فیبر محلول.

لوبیا: لوبیا به خصوص غنی از فیبر محلول است. همچنین مدتی طول می کشد تا دربدن هضم شود، به این معنی که بعد از غذا برای مدت طولانی تری احساس سیری می کنید. این یکی از دلایلی است که لوبیا یک غذای مفید برای افرادی است که سعی در کاهش وزن دارند. با انتخاب های بسیار زیادی – از لوبیا چشم بلبلی گرفته تا عدس، نخود سیاه و غیره  است که لوبیا یک غذای بسیار همه کاره است.

بادمجان و بامیه: این دو سبزی کم کالری منابع خوبی از فیبر محلول هستند.

روغن های گیاهی: استفاده از روغن‌های گیاهی مایع مانند کانولا، آفتابگردان، گلرنگ و سایر روغن‌های گیاهی به جای کره، گوشت های چرب یا روغن‌های روغنی در هنگام پخت و پز یا سر سفره به کاهش LDL کمک می‌کند.

سیب، انگور، توت فرنگی، مرکبات: این میوه ها سرشار از پکتین هستند، نوعی فیبر محلول که LDL را کاهش می دهد.

 غذاهای غنی شده با استرول ها و استانول ها: استرول ها و استانول های استخراج شده از گیاهان توانایی بدن برای جذب کلسترول از غذا را افزایش می دهند. شرکت ها آنها را به غذاهای مختلف از مارگارین و گرانولا گرفته تا آب پرتقال و شکلات اضافه می کنند. آنها همچنین به عنوان مکمل در دسترس هستند. دریافت 2 گرم استرول یا استانول گیاهی در روز می تواند کلسترول LDL را حدود 10 درصد کاهش دهد.

ماهی چرب: خوردن ماهی دو یا سه بار در هفته می تواند LDL را به دو طریق کاهش دهد: جایگزینی گوشت که دارای چربی های اشباع شده تقویت کننده LDL است و با دادن چربی های امگا 3 کاهنده LDL. امگا 3 باعث کاهش تری گلیسیرید در جریان خون می شود و همچنین با کمک به جلوگیری از شروع ریتم های غیر طبیعی قلب از قلب محافظت می کند. بسیاری از متخصصان قلب و عروق به سالمندان توصیه می کنند که مکمل های اسید چرب امگا 3 را یک یا دو بار در روز مصرف کنند. این ترکیب حیاتی می تواند بسیاری از عوامل خطر بیماری قلبی مانند کلسترول بالا و فشار خون بالا را کاهش دهد. سالمندانی که در رژیم غذایی خود به اسیدهای چرب امگا 3 بیشتری نیاز دارند، باید هر هفته چند وعده ماهی سالمون، ساردین، آنچوی، ماهی خال مخالی، قزل آلا یا شاه ماهی بخورند. پختن ماهی با روغن زیتون فرابکر و سیر می تواند باعث تقویت بیشتر قلب و عروق شود.

اهمیت تنظیم یک رژیم غذایی با کلسترول پایین

وقتی صحبت از بهترین غذاها برای سالمندان با کلسترول بالا به میان می آید، کارشناسان توصیه می کنند غذاهایی که کلسترول را کاهش می دهند را در سبد غذایی خود قرار دهید. افزودن چندین غذا برای کاهش کلسترول به روش های مختلف بهتر از تمرکز روی یک یا دو غذا است.

یک مجموعه غذایی عمدتاً گیاهی از غذاهای کاهش دهنده کلسترول به طور قابل ملاحظه ای LDL، تری گلیسیرید و فشار خون را کاهش می دهد. اجزای اصلی رژیم غذایی شامل مقدار زیادی میوه و سبزیجات، غلات کامل به جای غلات بسیار تصفیه شده و پروتئین بیشتر از گیاهان است. مارگارین غنی شده با استرول های گیاهی را اضافه کنید. جو، جودوسر، بامیه و بادمجان، همگی سرشار از فیبر محلول هستند. پروتئین سویا؛ و بادام کامل ترین هستند.

البته تغییر رژیم غذایی کاهنده کلسترول بیش از مصرف روزانه استاتین توجه بیشتری را می طلبد. این به معنای گسترش تنوع غذاهایی است که معمولاً در سبد خرید خود قرار می دهید و به بافت ها و طعم های جدید عادت می کنید. اما این روشی «طبیعی» برای کاهش کلسترول است و از خطر مشکلات عضلانی و سایر عوارض جانبی که گریبانگیر برخی از افراد مصرف کننده استاتین می شود، جلوگیری می کند.

یک رژیم غذایی که حاوی میوه، سبزیجات، لوبیا و آجیل است، از راه هایی فراتر از کاهش کلسترول برای بدن مفید است. فشار خون را کنترل می کند. این به عروق کمک می کند تا انعطاف پذیر و پاسخگو باقی بمانند. برای استخوان ها و سلامت گوارش، بینایی و سلامت روان مفید است.

بهترین غذاها برای سالمندان با کلسترول بالا

باید ها و نبایدهای بهترین غذاها برای سالمندان با کلسترول بالا

از مواد غذایی زیر استفاده کنید:

تخم مرغ همزده

برای سال‌ها، دانشمندان معتقد بودند که زرده تخم‌مرغ می‌تواند سطح LDL را افزایش دهد، اما اکنون می‌دانند که این درست نیست. خوردن تخم مرغ کلسترول «خوب» معروف به HDL را افزایش می دهد و برخی مطالعات اولیه نشان می دهد که ممکن است سطح LDL را نیز کاهش دهد. هنگام تهیه تخم‌مرغ، سالمندان باید سعی کنند شیر، پنیر و سایر اشکال لبنیات را به حداقل ممکن برسانند.

شکلات تلخ

سالمندانی که علاقه به شیرینی دارند، خوشحال خواهند شد که بشنوند که شکلات تلخ در صورت مصرف متعادل، یک درمان برای قلب است. شکلات تلخ شیرین نشده سرشار از آنتی اکسیدان هایی است که سلامت قلب و عروق را تقویت کرده و التهاب رگ ها را کاهش می دهد. فلاونوئیدهای موجود در شکلات تلخ همچنین باعث کاهش فشار خون، افزایش جریان خون و تقویت دیواره رگ ها می شود.

از این غذاها اجتناب کنید:

چیپس و سیب زمینی سرخ شده

اگر چه سیب زمینی ها در صورت مصرف متعادل می توانند تا حدودی سالم باشند، اما وقتی در روغن نباتی فرآوری شده پخته می شوند، تقریباً تمام مواد مغذی خود را از دست می دهند. اگر سالمندان مایلند سیب زمینی خود را بپزند، ممکن است بخواهند به سیب زمینی شیرین روی بیاورند و از جایگزین روغن سالم تری مانند روغن آووکادو استفاده کنند. برخی از غذاهای سرخ شده دیگر که سالمندان باید از آن اجتناب کنند عبارتند از: مرغ سرخ شده، گوشت خیلی چرب.

گوشت های فرآوری شده

برش های پخته شده یا کبابی گوشت بدون چربی منبع عالی پروتئین هستند، اما سالمندان باید مراقب گوشت های فرآوری شده مانند سالامی و هات داگ باشند. حتی محصولاتی که به عنوان سالم به بازار عرضه می شوند، اغلب دارای مقادیر زیادی سدیم و چربی ترانس هستند. گوشت های فرآوری شده با انواع بیماری های عمده مرتبط هستند، از سکته مغزی گرفته تا انواع خاصی از سرطان.

محصولات لبنی معمولی

اکثر محصولات لبنی معمولی حاوی موادی هستند که باعث تولید LDL می شوند. سالمندانی که کلسترول بالایی دارند باید از غذاهای لبنی مانند شیر کامل، پنیر ورقه شده و کره دوری کنند. به عنوان یک جایگزین، آنها می توانند محصولات لبنی تخمیر شده مانند کفیر یا ماست فرآوری شده را امتحان کنند.

مدیریت کلسترول بوسیله آزمایش

مدیریت کلسترول به وسیله آزمایش به شما اطلاعات به روزی را ارائه می دهد تا به شما یا یکی از نزدیکانتان در کنترل کلسترول کمک کند. این گزارش سطوح کلسترول سالم و ناسالم را مشخص می کند و راه های خاصی را برای حفظ کلسترول در یک برنامه مشخص  ارائه می دهد. این آزمایشات کلسترول و ژنتیک کلسترول را پوشش می دهد. این گزارش همچنین بر درمان‌های مبتنی بر آخرین شواهد علمی، از جمله مزایا و معایب استاتین‌ها و سایر داروها تمرکز دارد و سایر موادی را که برای کاهش کلسترول وجود دارد، کاهش می‌دهد. مدیریت کلسترول همچنین می تواند به شما کمک کند تا با پزشک خود برای درمان خود همکاری کنید.

یکی از خطرناک ترین جنبه های کلسترول بالا این است که معمولاً در چند سال اول هیچ علامتی ایجاد نمی کند. این یکی از دلایلی است که همه سالمندان باید با افزایش سن در مورد حفظ کلسترول خود در محدوده سالم عمل کنند. در اینجا برخی از بهترین و بدترین غذاها برای کلسترول بالا و نکاتی که سالمندان می توانند برای پایین نگه داشتن سطح LDL خود تا حد ممکن استفاده کنند، آورده شده است.

استخدام پرستار سالمند در منزل

تغذیه  سالم  در تمامی دوران زندگی  و سنین مختلف نقش مهمی دارد و در زمان پیری و سالخوردگی  اهمیت آن بیشتر می شود و برای رعایت  اصول تغذیه درست  مشورت با متخصصین تغذیه یکی از راهکارهاست. سالمندانی که برای مدیریت سطح کلسترول بالا و سایر شرایط به کمک نیاز دارند، می توانند از پرستارهای حرفه ای در منزل کمک بگیرند. شما می توانید برای استخدام پرستار سالمند در منزل با موسسه خدماتی پرستاری شکوفایی در تماس باشید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *