لکنت زبان در کودکان و گفتار درمانی

لکنت زبان در کودکان و گفتار درمانی

لکنت زبان یک مشکل گفتاری است که روی  کودکان خردسال خصوصاً کودکان 2 تا 4 سال تاثیر می گذارد، اگر فکر می کنید فرزند شما دچار لکنت زبان شده است،  توصیه می کنیم  با یک گفتار درمانگر یا آسیب شناس گفتار مشورت کنید.

درباره لکنت زبان در کودکان

لکنت زبان یک مشکل گفتاری است، که در این حالت کودکان برای صحبت کردن دچار مشکل می شوند. کودکانی که لکنت زبان دارند اکتراً در ابتدای کلامشان دچار لکنت می شوند، اما لکنت می تواند زمان بیان کردن جمله های میانی کلام هم اتفاق بیفتد. کودکان ممکن است هنگام لکنت زبان، کارهای غیر کلامی انجام دهند. به عنوان مثال، ممکن است چشمک بزنند، شکلک و ادا در آورند، و یا مشت های خود را گره کنند.

لکنت زبان در کودکان | سه نوع لکنت زبان وجود دارد.

لکنت زبان در کودکان

سه نوع لکنت زبان در کودکان وجود دارد.

تکرارها : زمانی اتفاق می افتد که یک صدا، بخشی از یک کلمه، کلمه یا عبارت، چندین بار تکرار می شود. مثلا:

ک ک ک کتاب من کجاست؟
کت کت کتاب من کجاست؟
کتاب کتاب کتاب من کجاست؟
کتاب من کتاب من کتاب من کجاست؟

کشیدگی و امتداد صدا

این زمانی اتفاق  می افتد که یک صدا  کشیده شود – به عنوان مثال: ککککککککککککتاب من کجاست؟

وقفه ها یا فاصله ها : این زمانی اتفاقی می افتد که کودک تلاش می کند حرف بزند و هیچ صدایی از او بیرون نمی آید.

علتهای لکنت زبان در کودکان

ما، در واقع علت لکنت زبان را نمی دانیم. ممکن است به دلیل تاخیر یا خطا در پیامی باشد که مغز کودک به ماهیچه های دهان او برای صحبت کردن، می فرستد. این خطا یا تاخیر باعث می شود که کودک برای هماهنگی ماهیچه های دهان، در زمان صحبت دچار مشکل شود که باعث لکنت زبان در او می شود.

لکنت زبان در کودکان ممکن است ارثی و ژنتیکی باشد. این یعنی اگر اکثر افراد خانواده اش لکنت زبان دارند یا لکنت داشته اند، احتمال اینکه کودک دچار لکنت زبان شود زیادتر است. اما این به این معنی نیست که یک کودک که سابقه لکنت زبان در خانواده اش وجود دارد، قطعا لکنت زبان خواهد داشت.

علت لکنت زبان نمی تواند اضطراب یا استرس باشد. اما لکنت زبان می تواند باعث ایجاد استرس، به خصوص در نوجوانان شود.لکنت زبان واگیردار نیست که از فردی به فرد دیگر منتقل شود.  کودکی که لکنت زبان دارد نمی تواند آن را کنترل کند.

لکنت زبان در کودکان و گفتار درمانی

لکنت زبان در کودکان

چه زمانی لکنت در کودکان شروع می شود؟

لکنت زبان در کودکان اغلب در طول سالهای پیش دبستانی شروع می شود، یعنی بین 2-4 سالگی. یعنی زمانی که کودکان شروع می کنند به ترکیب کردن کلمات و جمله بندی های طولانی

کمیت و کیفیت لکنت زبان در کودکان

کمیّت و کیفیت لکنت زبان در هر کودک،  متفاوت است. بعضی بچه ها تنها گاهی اوقات در طول روز دچار لکنت می شوند. بعضی دیگر تقریبا در هر کلمه ای که می خواهند بگویند دچار لکنت می شوند. والدین می گویند شرایط خاص می تواند در لکنت زبان فرزندان آنها تاثیر بگذارد، که آنرا بهتر یا بدتر کند. به عنوان مثال، اگر کودک هیجان زده شود، خسته یا عصبانی باشد، ممکن است لکنت زبان او بیشتر شود.

تاثیرات لکنت زبان در کودکان

اگر فرزند شما لکنت زبان دارد، ممکن است احساس ناامیدی کند یا خجالت بکشد، بخاطر واکنش بچه های دیگر نسبت به طریقه صحبت کردن او. فرزند شما حتی ممکن است از صحبت کردن حذر داشته باشد و یا آنچه را که می خواهد بگوید تغییر دهد.

لکنت زبان در کودکان و گفتار درمانی

لکنت زبان در کودکان

اما لکنت در واقع بر رشد مهارت های کودکان پیش دبستانی تاثیر نمی گذارد. کودکان پیش دبستانی که لکنت زبان دارند هم می توانند مهارت های اجتماعی شبیه به  کودکانی که لکنت زبان ندارند داشته باشند.

اما اگر لکنت زبان تا مدرسه ابتدایی ادامه داشت، می تواند به عنوان یک مشکل محسوب شود. کودکان دبستانی  که لکنت زبان دارند، کمتر احتمال دارد که به عنوان رهبر توسط همکلاسی هایشان انتخاب شوند. کودکان مدرسه ابتدایی و نوجوانانی که لکنت زبان دارند، تمایلی ندارند که در بحث های کلاسی شرکت کنند. و همچنین در مقایسه با کودکانی که لکنت ندارند بیشتر مورد ظلم  و زورگویی قرار می گیرند.

نوجوانانی که لکنت دارند باعث می شود اضطرابشان بخاطر لکنت زبانشان بیشتر شود. ممکن است حس خودکشی داشته باشند، اعتماد به نفس پایین تری داشته باشند. یا بعضی موقعیت ها را چالش برانگیز بیابند، به عنوان مثال، صحبت کردن در برابر عموم و شروع کردن رابطه صمیمی.

چه کارهایی می توانید انجام دهید اگر فرزندتان لکنت زبان دارد؟

اگر متوجه شوید که فرزند شما لکنت زبان دارد، با یک گقتار درمانگر مشورت  کنید. او لکنت زبان کودک شما را ارزیابی می کند و متوجه می شود به اینکه آیا درمان لکنت زبان فرزند شما  سریع صورت می گیرد و یا باید به مرور زمان و صبر و حوصله به درمان آن پرداخت.

چه کارهایی می توانید انجام دهید اگر فرزندتان لکنت زبان دارد؟

اگر متوجه شوید که فرزند شما لکنت زبان دارد، با یک گفتار درمانگر مشورت کنید. او لکنت زبان کودک شما را ارزیابی می کند و متوجه می شود که آیا درمان لکنت زبان فرزند شما سریع صورت می پذیرد و یا باید به مرور زمان و صبر و حوصله به درمان آن پرداخت.

لکنت زبان در کودکان و گفتار درمانی

لکنت زبان در کودکان

برنامه  یک درمان مؤثر و مؤثر برای لکنت در استرالیا است. این بسیار خوب است که کودک را لگد بکشد و اغلب لکنت را به طور کامل متوقف می کند. برنامه با کودکان زیر 6 سال بهتر کار می کند، هرچند که می تواند با کودکان بزرگتر مورد استفاده قرار گیرد.

درمان لکنت زبان در کودکان : برنامه لیدکامب

برنامه لیدکامب یک درمان مؤثر برای لکنت زبان است که در استرالیا بسیار زیاد مورد استفاده قرار گرفته است. این برنامه برای کاهش کمیت لکنت زبان بسیار خوب است.و اغلب لکنت زبان را به طور کامل متوقف کرده است.

برنامه لیدکامب، با کودکان زیر 6 سال بهتر کار می کند، اگرچه می تواند برای بچه های بزرگتر هم مورد استفاده قرار گیرد. برنامه لیدکامب ، درمانی است که شما و کودکتان در خانه در هر شرایطی و به صورت روزانه با هم انجام می دهید. به عنوان مثال نشان دادن واکنش مثبت به کودکتان هنگامی که بدون لکنت صحبت می کند، باعث می شود که راحت تر و با اعتماد بیشتری صحبت خود را ادامه دهد.

گفتار درمانگر

شما و فرزندتان می توانید یک بار در هفته با یک گفتار درمانگر صحبت کنید. در این جلسات او به شما یاد می دهد که چطور می توانید واکنش مثبت و موثرتری به فرزندتان نشان دهید وقتی بدون لکنت صحبت می کند.

لکنت زبان در کودکان و گفتار درمانی

لکنت زبان در کودکان

طول درمان برای لکنت زبان بستگی به کیفیت و کمیت آن متفاوت است. گفتار درمانگر کودک شما تلاش خواهد کرد که برنامه لیدکامب را جزء لاینفک زندگی روزمرّه شما و فرزندتان قرار دهد. بنابراین شما بهترین نتیجه ممکن را برای درمان لکنت فرزندتان بدست خواهید آورد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *