بازی‌های تقویت حافظه سالمندان

آیا با بازی‌های تقویت حافظه سالمندان آشنایی دارید؟ برخی بازی‌ها می‌توانند به تحریک مغز افراد مسن برای بهبود سلامت روان و مهارت‌های حافظه کمک کنند. آنها همچنین ممکن است احساس استقلال بیشتری داشته باشند، بتوانند بهتر تمرکز کنند، اطلاعات را سریعتر دریافت و پردازش کنند و شاهد بهبود هماهنگی و مهارت های حرکتی خود باشند. بازی‌هایی که به تمرین مغز کمک می‌کنند شامل آزمون‌های بی‌شمار، سودوکو، یکنوع بازی شبیه لوتو و پازل‌ها هستند.

هر فعالیت یا بازی تمرین مغزی یک راه سرگرم کننده و موثر برای بهبود سلامت روان کلی برای همه سنین، به ویژه افراد مسن است. و بهترین بخش این است که می‌توان از آن‌ها تقریباً در همه جا لذت برد.

در حالی که حفظ تناسب اندام در زندگی روزمره مان اغلب ذکر می شود، فعال ماندن از نظر ذهنی به همان اندازه مهم است، شاید حتی بیشتر! فعال نگه داشتن مغز نقش مهمی در پیشگیری از بیماری هایی مانند زوال عقل دارد.

برخی از بازی ها برای بهبود عملکرد شناختی و تقویت قدرت مغز، از جمله در مراکز نگهداری از سالمندان یا مراکز نگهداری از بیماران آلزایمری، معجزه می کنند. بسیاری از این بازی ها از طریق گروه های حمایت از زوال عقل نیز در دسترس هستند.

لیست بازی‌های تقویت حافظه سالمندان

ما بازی های مختلفی را بررسی کرده ایم که شما یا عزیزانتان می‌توانید برای بهبود حافظه و در عین حال سرگرمی زیاد انجام دهید.

جدول

جدول هایی مانند کلمات متقاطع واقعا می توانند به مبارزه با از دست دادن حافظه و تقویت مهارت های شناختی کمک کنند. کار کردن با جدول کلمات متقاطع از سمت چپ و راست مغز استفاده می کند، به شما کمک می کند کلمات جدید را یاد بگیرید و مغز را تشویق می کند حقایق و واژگان را به خاطر بیاورد.

در واقع، جدول کلمات متقاطع اغلب به عنوان راهی برای به تاخیر انداختن بیماری آلزایمر و سایر اشکال زوال عقل استفاده می شود.

بازی‌های تقویت حافظه سالمندانانجام جدول کلمات متقاطع روزانه یک راه عالی برای افراد مسن است که به تنهایی مدتی را به استراحت بگذرانند، یا می توان آن را در یک گروه برای برخی تعاملات اجتماعی انجام داد.

در اینجا چند پازل کلمه ای وجود دارد که بین سالمندان محبوب است :

  • جستجوی کلمه
  • جدول کلمات متقاطع
  • بینگو

یکنوع بازی شبیه لوتو یک مورد علاقه قدیمی در میان جامعه سالمندان است زیرا تعامل اجتماعی را تشویق می کند. در حالی که این یک بازی سرگرم کننده و لذت بخش است، برخی از مزایای سلامتی ضروری را نیز ارائه می دهد. مزایای سلامتی شامل تحریک حواس زیر است:

  • شنوایی: گوش دادن به کدام اعداد فراخوانی می شود
  • بینایی: هنگام جستجوی اعداد روی کارت یکنوع بازی شبیه لوتو
  • لمس: با استفاده از یک خودکار یا نشانگر برای کشیدن اعداد

شطرنج

شطرنج برای همه نیست، اما یک بازی کلاسیک و راهی فوق العاده برای درگیر کردن مغز است. برای انجام یک بازی خوب شطرنج، به یک استراتژی، توانایی برنامه ریزی از قبل و نگه داشتن حریف و همچنین فکر و تمرکز نیاز دارید.

در میان فواید متعدد شطرنج، ثابت شده است که این بازی به جلوگیری از بیماری آلزایمر کمک می کند. و به این دلیل است که از طریق انجام بازی‌های متعدد شطرنج، بازیکنان یاد می‌گیرند که با یادآوری بازی‌های قبلی و ترکیب‌های مختلف حرکات و نتایج، ارزیابی کنند که چه زمانی بهترین تاکتیک‌ها را به کار گیرند.

نشان داده شده است که شطرنج هم بر حافظه شنوایی و هم بر حافظه بصری تأثیر مفیدی دارد، به علاوه، آیا می‌دانستید که با بازی منظم شطرنج حتی می‌تواند ضریب هوشی را بهبود بخشد؟

شطرنج در ابتدا می تواند پیچیده به نظر برسد و ممکن است برخی از افراد با این کار ناامید شوند، اما لازم نیست که برای بازی کردن یک نابغه باشید! چرا دوستی پیدا نمی کنید که مبتدی هم باشد و با هم یاد بگیرید؟ این می تواند یک بازی واقعا سرگرم کننده باشد که به فعال نگه داشتن مغز کمک می کند.

اگر طرفدار جدول کلمات نیستید، یک پازل اعداد می تواند بازی سرگرم کننده برای آنها باشد. بازی‌های اعداد مانند پازل سودوکو به مهارت‌های حل مسئله، مهارت‌های منطقی و حافظه و همچنین تمرکز و تصمیم‌گیری نیاز دارند.

نه تنها شناسایی الگوهای اعداد به مغز شما کمک می کند، بلکه تکمیل پازل به شما احساس موفقیت می دهد.

اگر شما یا فرد سالمندتان به رایانه یا تلفن هوشمند دسترسی داشته باشید، بازی های سودوکو اغلب به صورت آنلاین در دسترس هستند.

بازی‌های تقویت حافظه سالمندانصنایع دستی مثل کار با اره مویی

بازی بعدی پیشنهادی ما صنایع دستی مثل کار با اره مویی است چون راه فوق العاده دیگری برای حفظ سلامت مغز است. کار با اره مویی نه تنها ذهن را تحریک می‌کنند و استفاده از مهارت‌های بصری-فضایی، حافظه و منطق را تشویق می‌کنند، بلکه ثابت شده‌اند که فشار خون را کاهش می‌دهند و سرعت تنفس ما را کاهش می‌دهند و به ما کمک می‌کند تا آرام شویم.

هنر و صنایع دستی یکی از بهترین فعالیت‌هایی است که عزیزان بزرگ‌تر شما می‌توانند در آن شرکت کنند، زیرا استفاده از هر دو طرف مغز را تشویق می‌کند – سمت چپ برای برنامه‌ریزی آنچه ساخته می‌شود و سمت راست برای ایجاد خلاقیت. هنر می‌تواند ذهن را مشغول نگه دارد، بدون اینکه آن را تحت استرس قرار دهد، و مطالعات نشان داده‌اند که شرکت به طور منظم در فعالیت‌های خلاقانه می‌تواند به این معنا باشد که ما ۷۳ درصد کمتر دچار مشکلات حافظه یا تفکر می‌شویم.

همچنین دست ها را مشغول نگه می دارد – به حفظ مهارت کمک می کند. ممکن است فرد مورد علاقه شما این فعالیت را دوست داشته باشد زیرا از خلاقیت لذت می برد یا شاید بخواهد برای خانواده و دوستان هدیه ایجاد کند.

همچنین می توانید این هنرها و صنایع دستی آسان را در خانه امتحان کنید:

  • کارت تبریک
  • رنگ آمیزی
  • طراحی
  • بافندگی
  • دستبندهای مهره دار

بازی های حافظه

برای یک فعالیت سرگرم کننده، می توانید با دوستان انجام دهید، یک بازی حافظه مانند بازی سینی می تواند برای بهبود مهارت های حافظه بسیار مهم در بزرگسالان مسن بسیار موثر باشد.

برای انجام بازی سینی، به سادگی انواع مختلفی از اشیاء مختلف را در یک سینی قرار دهید و به شرکت کنندگان فرصت دهید تا همه چیز را بررسی کنند.

سپس، می‌توانید اقلام را با یک پارچه بپوشانید و ببینید چه کسی می‌تواند بیشتر موارد را به خاطر بیاورد، یا موارد خاصی را از سینی بردارید و ببینید چه کسی متوجه تغییرات شده است!

گزینه دیگر، بازی لیست خرید است که به ویژه برای افراد مبتلا به زوال عقل مفید است، زیرا آنها را تشویق می کند تا با دیگران صحبت کنند و موارد آشنا را مطرح کنند.

برای انجام بازی لیست خرید، بازیکن اول با قرار دادن یک کالای انتخابی می گوید: “به مغازه یا سوپرمارکت رفتم و خریدم”.

سپس بازیکن دوم باید جمله را تکرار کند و یک مورد اضافی اضافه کند.

در گروه بگردید تا زمانی که شخصی موردی را از دست بدهد، یا دیگر نتواند لیست را به خاطر بسپارد.

این بازی‌ها حافظه کوتاه‌مدت را کار می‌کنند، که برای فعالیت‌های روزمره مانند فروشگاه‌های مواد غذایی و فهرست‌های انجام کار مفید است.

کارت ها نه تنها راهی سرگرم کننده برای گذراندن وقت با دوستان هستند، بلکه می توانند حافظه را نیز بهبود بخشند. به خاطر سپردن کارت های حریف و همچنین برنامه ریزی استراتژی خود، مغز را به چند روش در یک زمان درگیر می کند.

به علاوه، بازی‌های کارتی بسیار زیادی وجود دارد که هرگز از بازی کردن خسته نخواهید شد!

بازی یک نفره را می توان با سرعت خود بازی کرد و آن را به گزینه ای عالی برای یک جلسه طولانی تمرین مغز تبدیل می کند. برای یک بازی ساده‌تر، می‌توانید یک دسته کامل از کارت‌ها را رو به پایین روی یک میز پهن کنید و آن را به نوبت بردارید تا دو کارت را برگردانید تا جفت‌های همسان را پیدا کنید.

بازی های رومیزی

بازی های رومیزی یک سرگرمی عالی است که باعث بهبود سلامت مغز و کاهش اثرات پیری می شود.

بازی‌های رومیزی مختلف از مهارت‌های مختلفی از جمله منطق، استراتژی، حافظه، حل مسئله و چیزهای بی اهمیت استفاده می‌کنند.

یادگیری زبان

اگرچه یادگیری یک زبان ممکن است یک بازی نباشد، اما در واقع یکی از بهترین راه ها برای به چالش کشیدن مغز و تقویت حافظه است.

برنامه های زبان زیادی وجود دارد که روشی سرگرم کننده و تعاملی برای یادگیری ارائه می دهند.

از فکر تلاش برای مسلط شدن غافل نشوید. یادگیری چند کلمه در روز می تواند به بهبود سلامت مغز کمک کند.

اگر شما یا فرد سالمندتان قبلاً زبانی می‌دانستید اما از یادتان رفته است کتاب‌های ساده و کتاب‌های صوتی می‌توانند به تقویت مهارت‌های زبانی و همچنین تماشای فیلم، خواندن روزنامه‌های آن کشور یا گوش دادن به ایستگاه‌های رادیویی کمک کنند.

از مراکز مراقبت سالمندان سوال کنید که آیا فرصت هایی برای ساکنین وجود دارد که با هم زبان یاد بگیرند یا برای شرکت در کلاس به یک مرکز اجتماعی مراجعه کنند.

بازی‌های تقویت حافظه سالمندانبرنامه های تمرین مغز

اگر شما یا عزیزانتان گوشی هوشمند یا تبلت دارید، بازی‌های آموزش مغز، برنامه‌ها و پازل‌ها را استفاده کنید.

برنامه‌های آموزشی مغز می‌توانند حافظه، مهارت‌های دیداری-فضایی، حل مسئله، تمرکز و منطق را بهبود بخشند، به علاوه این مزیت را دارند که در هر زمانی از روز قابل پخش هستند.

این فقط برنامه ها نیستند که می توانند به تقویت فعالیت مغز کمک کنند – بازی های آنلاین و بازی های ویدیویی نیز برای افراد مسن مفید هستند.

بازی‌های ویدیویی مخصوصاً به زمان‌های واکنش سریع، برنامه‌ریزی رو به جلو و حافظه خوب نیاز دارند که دکمه‌ها چه کاری را انجام می‌دهند.

بازی برای مبتلایان به زوال عقل (آلزایمر)

اگر فرد سالمند شما زوال عقل دارد، بازی های زیادی وجود دارد که می تواند به کند کردن پیشرفت بیماری و بهبود حافظه کمک کند. اینها عبارتند از پازل، بازی های ساده با ورق مانند اسنپ، یکنوع بازی شبیه لوتو، بازی های رومیزی مانند مارها و نردبان ها و دومینو.

ممکن است استفاده از بازی‌هایی که برای کودکان طراحی شده‌اند کمک کند، زیرا این بازی‌ها سطح مناسبی از تحریک را بدون ایجاد ناراحتی ارائه می‌دهند. تشویق افراد مبتلا به زوال عقل به فعال نگه داشتن ذهن و تمرکز روی یک کار یا بازی خاص برای مدت زمان معین به آنها کمک می کند تا درگیر بمانند و سرگرم شوند.

کار با گل و گیاه

این بسیار مهم است که فرد سالمند شما زمانی را در خارج از خانه سپری کند، چه برای ورزش کردن، چه رفتن به خرید یا بازدید از یک کافه یا رستوران محلی. با این حال، اگر به دلایلی، عزیز شما قادر به خروج از خانه نیست و دارای باغ است، می توانید مدتی را صرف شناسایی گیاهان دارویی کنید. هوای تازه می تواند مغز آنها را تحریک کند و بر سلامت روان آنها تأثیر مثبت بگذارد.

تشویق یکی از سالمندان به مطالعه فعالیتی است که آنها می توانند به طور مستقل از آن لذت ببرند. اگر نمی‌توانند مطالعه کنند، می‌توانید زمانی را به خواندن با آنها اختصاص دهید یا ضبط کتاب را تنظیم کنید. مزایای این فعالیت غوطه ور افزایش واژگان و توانایی تقویت مهارت های شناختی است.

اگر می‌خواهید چیز دیگری به کتاب‌خوانی‌ها اضافه کنید، از آنها بخواهید که پس از اتمام داستان، داستان را برای شما بازگو کنند. این به بهبود مهارت های حافظه کمک می کند و کمی معاشرت را به آنچه معمولاً یک فعالیت انفرادی است اضافه می کند.

بازی‌های تقویت حافظه سالمندانیوگای مغز

احتمالاً قبلاً نام یوگا را شنیده اید، اما آیا تا به حال نام یوگای مغز را شنیده اید؟ این یکی از ساده‌ترین فعالیت‌های بدنی است، اما برای افراد مسن‌تر از نظر ذهنی بسیار چالش‌برانگیز است. هیچ تجهیزاتی لازم نیست، و می توان آن را در هر مکانی انجام داد – شما فقط به خودتان نیاز دارید!

هدف یوگای مغز تحریک مغز تنها با استفاده از بدن شما برای کمک به بهبود توانایی های حرکتی شما (که به نوبه خود باعث بهبود مسیرهای عصبی می شود) و بهبود هماهنگی دست و چشم و در نتیجه افزایش توانایی های ذهنی است.

 توجه کنید که :

افراد مسن می توانند مغز خود را برای افزایش سلامت روان و بهبود مهارت های حافظه خود از طرق مختلف تحریک کنند. فقط موضوع یافتن مناسب ترین فعالیت برای هر فرد است.

درگیر شدن در این فعالیت های محرک مغز تا حد امکان مهم است. مطالعات نشان می دهد که افراد مسن ممکن است مزایایی مانند بهبود در انجام وظایف روزانه و افزایش توانایی حافظه را به لطف برخی بازی های تمرینی مغز ببینند.

بنابراین وقت بگذارید و مطمئن شوید که بازی های فکری به عنوان بخشی از برنامه روزانه عزیزان بزرگتر شما اولویت بالایی دارند.

فعال نگه داشتن ذهن در سنین بالاتر بسیار مهم است و این لیست نشان می دهد که راه های زیادی برای انجام این کار وجود دارد، از جدول کلمات و اعداد گرفته تا بازی های رومیزی و برنامه ها.

لازم به ذکر است که ورزش منظم، خواب با کیفیت و رژیم غذایی سالم نیز در عملکرد مغز نقش دارد. برای حفظ مغز در بهترین حالت، افراد مسن باید تشویق شوند تا از بازی‌های حافظه تا حد امکان استفاده کنند. در واقع، برای مشاهده نتایج، فقط باید ۵ تا ۱۵ دقیقه در روز را صرف بازی‌های حافظه کنید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *