روش‌های مراقبت از بیمار سکته مغزی در منزل

روش‌های مراقبت از بیمار سکته مغزی در منزل

عوامل بسیار زیادی باعث بروز سکته مغزی در افراد می‌شود که این مورد ربطی به سن و سال ندارد و افراد در سنین مختلف دچار این سکته می‌شوند. در ابتدا بیمار باید مدتی را در بیمارستان سپری کند تا مستقیما زیر نظر پزشک مخصوص خود قرار بگیرد و پس از مدتی که مرخص می‌شود و به خانه می‌رود، نیاز به مراقبت‌های ویژه‌ای دارد. در این مطلب راجع به پرستار سالمند و مراقبت از بیمار سکته مغزی صحبت می‌کنیم و به شما می‌گوییم چگونه باید از بیمار خود پرستاری کنید تا بتوانید سلامت را به بیمار بازگردانید.

مراقبت از بیمار سکته مغزی

به طور کلی اگر بخواهیم تعریف مختصری از بیماری سکته مغزی داشته باشیم، می‌توان گفت این بیماری به علت نرسیدن خون به مغز اتفاق می‌افتد که این موضوع به دلیل بسته شدن و یا پاره شدن رگ‌های مغز اتفاق می‌افتد. اگر اکسیژن کافی به سلول‌های مغزی نرسد، این سلول‌ها می‌میرند که این مورد باعث بسته شدن و پاره شدن آن‌ها می‌شود و در نتیجه سکته مغزی اتفاق می‌افتد. اما از کجا بفهمیم که فرد دچار سکته مغزی شده است؟ علائم بیمار سکته مغزی چیست؟

علائم سکته مغزی

به طور کلی مسدود شدن و یا پاره شدن این رگ‌ها توسط فرد احساس نخواهند شد اما این بیماری علائمی مانند لکنت زبان، افتادن صورت به یک سمت، ناتوانی در بینایی، سرگیجه، حالت تهوع، فلج شدن قسمت‌هایی از بدن، سردرد، گیج شدن و ضعف در درک مسائل خواهد بود. بسیاری از افراد تمامی این علائم را با یکدیگر نخواهند داشت و تنها بعضی از این علائم بعد از سکته مغزی در آن‌ها بروز خواهد کرد. اما ما چگونه می‌توانیم از بیمار سکته مغزی در خانه مراقبت کنیم؟

نحوه نگهداری از بیمار سکته مغزی

نحوه نگهداری از بیمار سکته مغزی

برای نگهداری از این بیماران معمولا خانواده‌ها از پرستار بیمار سکته مغزی کمک می‌گیرند. نگهداری از این بیمار کمی سخت است و لازم می‌باشد شما تمامی زمان و انرژی خود را برای آن‌ها بگذارید و نحوه‌ی نگهداری از آن‌ها را کاملا بلد باشید. امروزه به دلیل افزایش مشغله، تمامی افراد خانواده تمامی طول روز را کار می‌کنند؛ بنابراین ممکن است نتوانند از بیمار سکته مغزی خود به خوبی مراقبت کنند. بیشتر بیماران سکته مغزی سالمند هستند و مراقبت از آن‌ها کمی حساس‌تر می‌باشد و خانواده‌ها باید پرستار سالمند سکته مغزی را استخدام کنند تا بتواند به صورت شبانه روزی مراقب بیمار آن‌ها باشد. برای نگه‌داری از بیمار سالمند باید به نکات زیر توجه داشته باشید.

درمان تکلم بیمار سکته مغزی: برای درمان تلکم این بیماران باید در صحبت کردن به بیمار کمک کنید و با صبوری واژه‌ها را به او بگویید و از او بخواهید بعد از شما آن واژه‌ها را تکرار کند.

درمان مشکلات مغزی بیمار سکته مغزی: این کار باید توسط پرستار و یا پزشک انجام گیرد. در واقع پزشکان و پرستاران از دستگاه‌ها و روش‌های پیشرفته‌ای برای درمان مشکلات مغزی بیمار استفاده می‌کنند.

درمان فلجی بیمار سکته مغزی: برای درمان مشکلات حرکتی این‌گونه بیماران باید او را به جلسات فیزیوتراپی ببرید و با استفاده از ورزش‌های ویژه، آن‌ها را کمک کنید که دوباره بتوانند راه بروند و اجزای مختلف بدن خود را تکان دهند.

دادن غذای سالم به بیمار سکته مغزی: باید در تغذیه‌ی بیماران سکته مغذی دقت کافی داشته باشید و با توجه به توصیه‌ی پزشک، به آن‌ها غذایی دهید که سرشار از مواد مقوی باشد تا بتواند توانایی‌ها آن‌ها را به آن‌ها بازگرداند.

پرستار سالمند سکته مغزی

اگر پرستار سالمند سکته مغزی به درستی انتخاب شود، شما می‌توانید از روند سلامت بیمار خود اطمینان حاصل کنید. در واقع مهم‌ترین کار پرستار بیمار سکته مغزی، بررسی و چک کردن مداوم بیمار می‌باشد تا بیمار از بروز هرگونه حمله و عوارض بعد از سکته به دور باشد. این پرستار باید راجع به بیماری سکته مغزی اطلاعات کامل داشته باشد و بتواند به خوبی با دستگاه‌های مراقبت از بیمار سکته مغزی کار کند.

تشخیص به موقع پرستار بسیار مهم می‌باشد و می‌تواند نقش بسیاری در حفظ سلامت بیمار داشته باشد. اگر بیمار سما سالمند است، باید پرستار سالمند سکته مغزی انتخاب کنید؛ زیرا این پرستاران در خصوص نحوه‌ی برخورد با سالمندان آموزش دیده اند. همان طور که می‌دانید با بالا رفتن سن، روحیه‌ی افراد کمی حساس‌تر می‌شود و باید با آن‌ها کاملا محترمانه و صمیمی برخورد کرد تا استرس و ناراحتی باعث تشدید بیماری آن‌ها نشود. پرستار سالمند باید تا حدی کارهای مخصوص سالمند را انجام دهد؛ مانند حمام، توالت بردن، بازی کردن، هم صحبتی و غیره جزو وظایف پرستار سالمند می‌باشند و ترجیحا بهتر است که پرستار سکته مغزی این وظایف را به عهده بگیرد.

پرستار سالمند سکته مغزی

ویژگی‌های پرستار سکته مغزی

این پرستار باید دارای مدرک معتبر از دانشگاه‌های معتبر باشد و شما باید سابقه‌ی کاری او را چک کنید. بهتر است که پرستار بی‌تجربه و تازه کار استخدام نکنید. پرستار باید با داروهایی که بیمار سکته مغزی استفاده می‌کند آشنایی داشته باشد و بتواند داروهایی او را طبق زمان بندی مشخص به او دهد و از بیمار مراقبت کند. دوز داروها و نحوه‌ی استفاده‌ی آن‌ها بسیار مهم می‌باشد و پرستار باید در این مورد دانش و اطلاعات کافی داشته باشد. قبل از بستن قرارداد با پرستار باید با او طی کنید که قرار است از چه ساعت تا چه ساعتی در کنار بیمار باشد که معمولا با پرستار بیمار سکته مغزی قرارداد تمام وقت نوشته می‌شود.

پرستار باید متعهد باشد و در قبال بیمار وظیفه‌شناس و دلسوز عمل کند. رفتار پرستار با بیمار بسیار مهم می‌باشد. صبوری و دادن انگیزه به بیمار می‌تواند روند درمان بیمار را تا حد زیادی جلو بیاندازد. بیماران سکته مغزی معمولا روحیه حساس و ضعیفی دارند و هر گونه غم و استرس می‌تواند بیماری آن‌ها را تشدید کند و ریسک بیماری‌های دیگر را در آن‌ها افزایش دهد؛ بنابراین پرستار نگه‌داری از بیمار سکته مغزی باید صبور باشد و رفتار حرفه‌ای از خود نشان دهد.

کلام آخر در رابطه با استخدام پرستار بیمار سکته مغزی

در این مطلب راجع به روش‌های مراقبت از بیمار سکته مغزی در منزل صحبت کردیم و به شما گفتیم برای استخدام پرستار بیمار سکته مغزی باید به چه نکاتی توجه کنید. برای نگه‌داری از از سالمند در شیراز به نکات گفته شده در بالا توجه کنید تا بتوانید بهترین پرستار را برای بیمار خود استخدام کنید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *