پیر شدن مغز علامت جدید ویروس کرونا

پیر شدن مغز علامت جدید ویروس کرونا

افراد در صورت ابتلا به ویروس کرونا دچار علائمی می شوند که عجیب به نظر می رسد. در جدیدترین یافته های دانشمندان ارتباط عجیبی بین ویروس کووید 19 و پیر مغزی مشاهده می شود. اما این ادعا تا چه حد می تواند درست باشد؟ آیا کارایی مغز در اثر ابتلا به این ویروس کاهش می یابد؟ یا مغز واقعا دچار پیری می شود؟ اگر در ادامه مقاله با ما همراه باشید به این سوال پاسخ می دهیم.

پیر شدن مغز علامت جدید کرونا

کرونا

ارتباط بین کرونا ویروس و پیرمغزی

براساس پژوهش های جدید که در MedRxiv منتشر شده است، ویروس کرونا کارایی مغز را تحت تاثیر قرار داده به طوری که موجب 10 سال پیرتر شدن مغز در افراد مبتلا می شود.

بیشتر بخوانید: مراقبت و پرستاری کودک در زمان کرونا

تحقیقات اخیر ثابت می کند که حتی افراد مبتلا بعد از بهبودی با کاهش ۸.۵ درصدی IQ مواجه می شوند. آدام همپشایر، پزشک کالج تجربی لندن، در همین باره گفت: “نتایج روی چند بیمار کرونا مثبت بعد از گذشت چند ماه از بهبودی نشان می دهد که این افراد از تمرکز لازم برروی کارها برخوردار نیستند و معتقدند کارایی ذهنی شان مانند قبل نیست”

تحقیقات بیشتر درباره رابطه پیرمغزی و کرونا

اخیرا محققان انگلیسی رابطه بین پیرمغزی و کرونا را کشف کردند اما چندی بعد محققان دانشگاه ماساچوست نیز به این مهم دست پیدا کردند که تغییرات شناختی ناگهانی از علائم هشداردهنده ابتلا به کرونا به خصوص در افراد بالای 65 سال است.

مهمترین علائم کرونا و ابتلا به کووید 19 تب بالا و مداوم، سرفه خشک، اختلالات تنفسی و تعریق می باشد اما مرکز کنترل پیشگیری کرونا معتقد است این بیماری ممکن است با علائم نورولوژیک نیز دیده شود. محققان دانشگاه ماساچوست 817 بیمار بالای 65 سال را که به این بیماری مبتلا بودند مورد آزمایش قرار داده و دریافتند که هذیان یا آشفتگی روانی از علائم هشداردهنده و زودهنگام ابتلا به ویروس کووید 19 است.

پیر شدن مغز علامت جدید کرونا

کرونا

آمارها نشان می دهد که بیش از 28 درصد بیماران قبل از بروز علائم عادی این بیماری دچار گیجی، هذیان و کاهش سطح هوشیاری شده اند. همچنین این علائم شامل عدم درک موقعیت مکانی و زمانی و یا اختلال ناگهانی شناختی می شود! البته این علائم بیشتر در افراد سالخورده دیده می شود چرا که سیستم ایمنی آنها عملکرد متفاوتی نسبت به سایر سنین دارد.

به راستی کرونا باعث پیرمغزی می شود؟

با قوت گرفتن چنین شایعاتی تیم تحقیقاتی بیشتری سعی کردند تا این ادعا را راستی آزمایی کنند. بر همین اساس محققان انگلیسی برای اثبات تاثیر کرونا بر مغز، از 84 هزار بیمار تست شناختی گرفتند. این تست‌ها پیشرفت آلزایمر در این بیماران را مورد سنجش قرار می داد. سرانجام با آزمایشات دقیق تر، تیم تحقیقاتی به این نتیجه رسید که افرادی که به نوع وخیم بیماری کووید 19 مبتلا شده اند، از لحاظ ارزیابی شناختی نسبت به سن خود مساعد به نظر نمی رسیدند.

در حقیقت دانشمندان ثابت کردند که کاهش عملکرد مغزی در این افراد معادل 10 سال پیر شدن مغز است. از همین رو محققان دانشگاه استراسبورگ نیز بر روی 58 بیمار مبتلا به کرونا آزمایش و تحقیق کردند. نتایج نشان داد که 40 نفر از این بیماران دچار استرس و اضطراب غیرعادی، تعدادی به هذیان و مابقی به نداشتن درک درست از موقعیت زمانی یا مکانی، عدم تمرکز و توجه شده اند.

پیر شدن مغز علامت جدید کرونا

کرونا

آسیب های مغزی بر اثر ابتلا به ویروس کرونا

طی نتایجی مشابه در دوران اپیدمی بیماری سارس نتایجی مبنی بر آسیب مغزی بر اثر ابتلا به ویروس سارس به دست آمد. بر طبق تحقیقات جدیدی که از طرف دانشگاه ییل آمریکا انجام شد، به اثبات رسید که ویروس کرونا نیز همان تاثیر را بر روی مغز می گذارد. البته این اثر بیشتر در افرادی که زمینه ژنتیکی دارند و یا دچار موارد حاد بیماری هستند دیده می شود.

پژوهش ها نشان می دهند عدم اکسیژن رسانی به سلولهای مغزی موجب مرگ آنها شده و به آنها آسیب می زند. دانشمندان واکنش شدید بدن به ورود ویروس ا علت اصلی این اتفاق می دانند. تب بالایی که بدن بر اثر ورود ویروس به آن دچار می شود، باعث آسیب سلول های مغز و از بین رفتن آنها می شود. پزشکان و دانشمندان سه فرضیه را در این باره مطرح می کنند: حمله مستقیم ویروس به مغز، اختلال در گردش خون عروق مغز و یا تحریک مغز با عبور ویروس از سد استخوانی بین حفره بینی و سر.

در آزمایشات شناختی که برروی بیماران بهبود یافته انجام شد، عملکرد ذهنی آنها بدتر از میزان انتظار بود. در این آزمایشات پردازش احساسات، توانایی حل مسئله، میزان یادگیری و حافظه، همچنین توجه گزینشی اندازه گیری و مشخص می شد. نتایج اثبات کرد که زوال شناختی بالاترین تاثیر را از حمله ویروس کرونا نشان داده که بسته به میزان وخامت بیماری متفاوت بود.

پیر شدن مغز علامت جدید کرونا

کرونا

نتیجه تحقیقات

براساس تحقیقات همه جانبه دانشمندان در دانشگاه های مختلف، عوارض ابتلا به ویروس کرونا هم در بین افرادی که از دستگاه اکسیژن استفاده می کردند، دیده شده وهم در بین آنهایی که دچار مشکلات حاد تنفسی نشده اند. بنابراین بدون شک بین کووید-۱۹ و پیری مغز ارتباط مستقیم و غیر قابل انکاری وجود دارد.

استاد عکس برداری عصبی در دانشگاه ادینبورگ، جوانا واردلاو گفت: “ عملکرد شناختی شرکت کنندگان قبل از ابتلا به بیماری کرونا برای ما نامشخص می باشد. بنابراین احتمال این که هرگونه تاثیر روی عملکرد شناختی موقتی باشد، زیاد است.”

بیشتر بخوانید: آیا کودکان در مقابل ویروس کرونا آسیب پذیر هستند؟

در حال حاضر محققان برای درک بیشتر تاثیر بلند مدت کرونا بر روند پیری مغز نیاز به تحقیقات جامعتری دارند. آنها باید ماه ها برروی این فرضیه با دقت بیشتری آزمایش و تحقیق کنند. اما چیزی که در حال حاضر کاملا مشخص است این است که ابتلا به ویروس کووید 19 بر روی عملکرد و کارایی سیستم عصبی تاثیرگذار است.

بهترین راه برای حفظ سلامتی، پیشگیری است. بنابراین توصیه می شود برای جلوگیری از ابتلا به این بیماری ناشناخته از حضور در اجتماعات شلوغ بپرهیزید و تمامی پروتکل های بهداشتی را به خوبی رعایت کنید. در بیرون از منزل ماسک بزنید و دستها را بعد از هر بار تماس با سطوح آلوده، ضدعفونی کنید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *