مراقبت های لازم از دندان مصنوعی سالمندان

 یکی از نکاتی که در مراقبت از سالمندان باید به آن توجه کرد، مراقبت از دندان مصنوعی سالمندان است. افرادی که از دندان مصنوعی استفاده نمی کنند، اغلب با چالش های آن آشنا نیستند. زندگی با دندان مصنوعی می تواند مشکلاتی جدی را برای سالمندان به همراه داشته باشد. به عنوان مثال، خوردن غذا با دندان مصنوعی بسیار دشوارتر است. همچنین دندان مصنوعی به مراقبت منظم و نگهداری روزانه نیاز دارد که ممکن است سالمندان از عهده آن برنیایند.

مشاوره رایگان شکوفایی

بهداشت دهان و دندان برای از بین بردن باکتری ها و پلاک های مضر روی دندان مصنوعی سالمندان ، لثه و دندان های مصنوعی و حفظ سلامت دهان از اهمیت بسیاری برخوردار است؛ زیرا پوسیدگی و عفونت به سرعت ایجاد می شوند. یک دهان سالم به حفظ سلامت کلی نیز کمک می کند. بیماری های دهان و دندان با مراقبت روزانه از دهان، تمیز کردن منظم و حرفه ای و معاینه سالانه توسط دندان‌پزشک، از جمله برای سالمندانی که از دندان مصنوعی استفاده می کنند، تا حد زیادی قابل پیشگیری است.

کمک به سالمندان در زندگی با دندان مصنوعی نسبتاً آسان است، فقط باید بدانید که چه کاری انجام دهید. دندان های مصنوعی می توانند به راحتی شکسته یا کج و معوج شوند. حتی کوچک ترین آسیب می تواند پیامدهای جدی را به همراه داشته باشد و بر راحتی و کیفیت زندگی سالمندان تاثیر بگذارد. در این مقاله به بررسی مراقبت های لازم از دندان مصنوعی می پردازیم. مراقبان و اعضای خانواده می توانند با دنبال کردن این نکات به افراد مسن کمک کنند تا راحت تر با دندان مصنوعی زندگی کنند.

درست همانند تمیز نگه داشتن دندان ها، دندان مصنوعی سالمندان نیز باید به طور روزانه تمیز شود. اگر از سالمندانی مراقبت می کنید که تمیز کردن منظم دندان های مصنوعی خود را فراموش می کنند، یا به دلیل ناتوانی، عدم تحرک یا دیگر مشکلات در انجام این کار مشکل دارند، بهتر است خودتان دندان مصنوعی او را تمیز کنید.

بیشتر بخوانید: خشکی دهان در سالمندان : علائم و درمان های خانگی

مراقبت های لازم از دندان مصنوعی سالمندان

برای مراقبت از دندان مصنوعی سالمندان به موارد زیر نیاز است:

  • مسواک یا برس مخصوص دندان مصنوعی
  • خمیردندان مخصوص دندان مصنوعی یا مایع ظرفشویی
  • لیوان مخصوص دندان مصنوعی برای نگهداری از آن در طول شب

برای تمیز کردن صحیح دندان های مصنوعی می توانید مراحل زیر را دنبال کنید:

  1. دندان های مصنوعی را روی یک سطح نرم مانند یک حوله تاشده تمیز کنید. به این ترتیب، اگر دندان مصنوعی از دست شما بیوفتد، آسیبی به آن وارد نمی شود و نمی شکند.
  2. دندان مصنوعی سالمندان را قبل از تمیز کردن با آب خنک بشویید تا مواد غذایی و مواد زائد سطحی پاک شوند. از آب داغ استفاده نکنید، زیرا می تواند باعث از بین بردن شکل دندان مصنوعی شود.
  3. از یک برس نرم برای تمیز کردن مواد غذایی چسبیده و پلاک ها استفاده کنید.
  4. از یک خمیردندان مخصوص دندان مصنوعی برای تمیز کردن استفاده کنید. اگر به چنین پاک کننده ای دسترسی ندارید، از مایع ظرفشویی ملایم استفاده کنید. از خمیردندان معمولی استفاده نکنید. بیشتر خمیردندان ها با اثرات سایشی که دارند، نمی توانند برای تمیز کردن دندان های مصنوعی مورد استفاده قرار بگیرند.
  5. دندان مصنوعی را با آب خنک بشویید.
  6. هنگامی که از دندان مصنوعی سالمندان استفاده نمی شود، آن ها را در آب خنک نگه دارید تا خشک نشوند.
مراقبت های لازم از دندان مصنوعی سالمندان

مراقبت های لازم از دندان مصنوعی سالمندان

کمک به سالمندان در زندگی با دندان مصنوعی

دندان مصنوعی سالمندان اغلب شکننده هستند و به راحتی آسیب می بینند که می تواند معضل بزرگی برای سالمندان باشد؛ زیرا دندان مصنوعی آسیب دیده یا کج و معوج می تواند به درد یا ناراحتی شدید، به خصوص هنگام غذا خوردن منجر شود. برای این که مطمئن شوید فرد سالمند بهترین بهره را از دندان مصنوعی خود می برد، باید به عادات غذایی او توجه کنید. از فرد سالمند بپرسید که آیا با دندان های مصنوعی خود راحت است یا خیر و برای از بین بردن مشکلات احتمالی به سرعت اقدام کنید.

هنگام غذا خوردن، توجه داشته باشید که سالمندان غذاهای سفت را مصرف نکنند؛ زیرا جویدن غذاهای سفت می تواند دردناک باشد. ممکن است نیاز باشد دندان مصنوعی سالمندان مجدداً با فرم دهانشان مطابقت داده شود. در صورت نیاز، باید رژیم غذایی سالمندان را نیز تنظیم کنید تا مطمئن شوید که تمام مواد مغذی لازم را دریافت می کنند.

اگر فرد سالمند از دندان مصنوعی خود شکایت دارد، از یک دندان‌پزشک برای حل این مشکل کمک بگیرید. دندان های مصنوعی اغلب به تعمیر یا تعویض نیاز دارند و همیشه باید در اسرع وقت به آن ها رسیدگی شود.

هرگز سعی نکنید خودتان دندان های مصنوعی را تعمیر کنید و این کار را به افراد حرفه ای واگذار کنید. استفاده از دندان های مصنوعی که به درستی تعمیر نشده اند می تواند دردناک باشد و حتی می تواند به آسیب دائمی لثه یا دهان فرد سالمند منجر شود.

نقش سالمندان در مراقبت از دندان های مصنوعی

  • دندان های مصنوعی را دو بار در روز تمیز کنید.
  • دندان های مصنوعی را باید قبل از تمیز کردن، از دهان خارج کرد.
  • دندان های مصنوعی را با استفاده از یک برس یا یک مسواک نرم، مایع ظرفشویی یا خمیردندان مخصوص تمیز کنید.
  • قبل از گذاشتن مجدد دندان مصنوعی، دهان و لثه ها را با یک مسواک مرطوب تمیز کنید.
  • در طول شب دندان مصنوعی خود را درآورید تا دهان شما کمی استراحت کند.
  • به طور منظم به دندان‌پزشک مراجعه کنید.
مراقبت های لازم از دندان مصنوعی سالمندان

مراقبت های لازم از دندان مصنوعی سالمندان

نقش مراقبان و پرستاران سالمند در مراقبت از دندان مصنوعی سالمندان

  • سالمندان را تشویق کنید که خودشان دندان های مصنوعی خود را درآورند و تمیز کنند و در صورت نیاز از دیگران کمک بگیرند.
  • برای جلوگیری از آلودگی متقابل همیشه دستکش بپوشید.
  • برای برداشتن دندان مصنوعی از پروتز فک پایین شروع کنید. دندان های جلویی فک پایین را با شصت و انگشت اشاره خود بگیرید و پروتز را بلند کنید.
  • برای برداشتن پروتز فک بالا، لب را بالا ببرید و از انگشتان خود برای درآوردن آن استفاده کنید. این کار به شما کمک می کند تا به آرامی دندان مصنوعی را خارج کنید. مراقب باشید که انگشتان خود را بین دندان ها قرار ندهید.
  • برای خارج کردن دندان مصنوعی جزئی، به کمک انگشتان خود گیره های فلزی را به آرامی به سمت سطح دندان ها حرکت دهید.
  • سعی کنید این کار را با ملایمت انجام دهید تا به خود دندان مصنوعی جزئی یا گیره های فلزی روی آن آسیبی وارد نکنید.
  • پس از برداشتن دندان مصنوعی، دهان را بررسی کنید تا از هر گونه احساس درد مطلع شوید.
  • دندان مصنوعی را تمیز کنید.
  • اگر سالمند توانایی لازم را دارد، اجازه دهید دندان مصنوعی را مجدداً در دهان خود قرار دهد. برای گذاشتن دندان مصنوعی کامل، ابتدا پروتز فک بالا و سپس پروتز فک پایین را بگذارید.

توجه: اگر نمی توانید چیزی را که فکر می کنید پروتز است بیرون بکشید، دست نگه دارید. ممکن است یک پروتز ثابت یا ایمپلنتی باشد که قابل برداشتن نیست. از یک متخصص دندان‌پزشک در این باره مشورت بگیرید.

منابع: oda و visitingangels

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *