نحوه مراقبت از سالمندان بعد از شیمی درمانی

نحوه مراقبت از سالمندان بعد از شیمی درمانی چگونه است؟ مبارزه با سرطان نه تنها برای بیمار، بلکه برای خانواده نیز سخت است. و این مراقبت زمانی چالش برانگیز تر می شود که یکی از افراد مسن خانواده را درگیر کند.

بروز سرطان با افزایش سن افزایش می یابد و بیش از 12 تا 23 درصد از همه سرطان ها پس از گذشتن از سن 65 سالگی اتفاق می افتد. مراقبت از یک بیمار سرطانی، به ویژه یک سالمند، آسان نیست. بنابراین، در ادامه بخوانید تا نحوه مراقبت از سالمندان مبتلا به سرطان را بیابید.

ناراحت کننده است که بیماران سرطانی مسن را به طور کلی برای رویکرد درمانی مناسب نمی دانند. چه رادیوتراپی یا شیمی درمانی یا جراحی برای درمان، برای پزشک و بیمار و خانواده آنها تصمیم دشواری است. اغلب بیماران سرطانی مسن تحت درمان محافظه کارانه یا کمتر تهاجمی قرار می گیرند.

مراقبت از سالمندان بعد از شیمی درمانی

بسیاری از افراد مبتلا به سرطان با شیمی درمانی درمان می شوند. شیمی درمانی استفاده از دارو برای از بین بردن سلول های سرطانی است. می توان از آن علاوه بر درمان های دیگر مانند جراحی، پرتودرمانی، درمان هدفمند و ایمونوتراپی استفاده کرد و یا می توان آن را به عنوان تنها درمان انجام داد.

بزرگسالان بالای 65 سال مبتلا به سرطان می توانند واکنش قوی تری به درمان های شیمی درمانی نشان دهند. این بدان معنی است که آنها ممکن است عوارض جانبی بدتری داشته باشند یا پس از پایان درمان شیمی درمانی بهبودی بیشتری طول بکشد.

لازم به یادآوری است که شیمی درمانی می تواند یک گزینه درمانی برای بیماران در هر سنی باشد. افراد مسن قبل، حین و بعد از شیمی درمانی نیازهای مشخصی دارند. آگاهی از این نیازها و برنامه ریزی برای آنها می تواند تاثیر شیمی درمانی را بهبود بخشد، از عوارض جانبی جلوگیری کند و به حفظ کیفیت زندگی کمک کند.

نحوه مراقبت از سالمندان بعد از شیمی درمانیچرا افراد مسن می توانند عوارض جانبی قوی تری از درمان شیمی درمانی داشته باشند؟

بیماران مسن و جوانتر عوارض جانبی مشابه شیمی درمانی دارند. اما افراد مسن ممکن است واکنش شدیدتری به یک عارضه جانبی داشته باشند یا بهبودی سخت‌تری داشته باشند.

شیمی درمانی نه تنها بر سلول های تومور، بلکه بر کل بدن شما نیز تأثیر می گذارد. این امر خطر کلی عوارض جانبی را افزایش می دهد. دلایل مختلفی وجود دارد که باعث می شود با افزایش سن عوارض بدتری داشته باشید. این شامل:

شرایط همزیستی یک بیماری و همزمان شدن با سرطانی است که دارید. هر فردی در هر سنی می‌تواند همراه با سرطان خود شرایط خاصی داشته باشد، اما افراد مسن بیشتر احتمال دارد بیش از یک بیماری همزمان داشته باشند که می‌تواند بر درمان سرطان آنها تأثیر بگذارد. به عنوان مثال، مشکلات قلبی، مشکلات ریوی، دیابت و آرتریت همگی می توانند بر نحوه تأثیر شیمی درمانی شما تأثیر بگذارند.

داروهای متعدد افراد مسن بیشتر به احتمال زیاد داروهای منظم برای سایر بیماری ها مصرف می کنند. این داروها ممکن است بر شیمی درمانی شما تأثیر بگذارند. یا شیمی درمانی ممکن است بر نحوه عملکرد داروهای معمولی شما تأثیر بگذارد.

برای کمک به جلوگیری از مشکلات، فهرستی از تمام داروهای خود تهیه کنید. این شامل مواردی است که بدون نسخه مصرف می کنید (به نام داروهای بدون نسخه) و همچنین ویتامین ها، مکمل ها و گیاهان دارویی. مطمئن شوید که همه داروها، حتی داروهایی که روزانه مصرف نمی شوند، فهرست شده است. این لیست را با تیم مراقبت از سرطان خود به اشتراک بگذارید.

مغز استخوان تغییر می کند. برخی افراد با افزایش سن تغییراتی در مغز استخوان خود دارند. این بدان معناست که بدن آنها نسبت به بزرگسالان جوانتر گلبول های قرمز، گلبول های سفید و پلاکت کمتری تولید می کند. شیمی درمانی می تواند مشکلات مغز استخوان را در برخی از افراد مسن بدتر کند. این می تواند منجر به مشکلاتی مانند عفونت، خونریزی و کبودی شود.

سایر تغییرات فیزیکی بدن با افزایش سن به طرق مختلف تغییر می کند. برخی از اینها می توانند با اثرات شیمی درمانی همپوشانی داشته باشند یا بر آنها تأثیر بگذارند. به عنوان مثال، مشکلات کم شنوایی و تعادل با افزایش سن بیشتر می شود. برخی از شیمی‌درمانی‌ها همچنین می‌توانند مشکلاتی در کاهش شنوایی یا تعادل ایجاد کنند و مشکلات موجود را بدتر کنند.

نمونه‌های دیگری از مشکلات فیزیکی که می‌توانند بر نحوه تأثیر شیمی‌درمانی بر شما تأثیر بگذارند عبارتند از تحلیل استخوان و مشکلات عصبی.

مشکلات شناختی مشکلات شناختی مشکلات مربوط به تفکر، توجه و حافظه است. افراد مسن بیشتر احتمال دارد که مشکلات شناختی موجود داشته باشند. برخی از داروهای شیمی درمانی می توانند مشکلات شناختی را بدتر کنند.

قبل از شروع شیمی درمانی

قبل از شروع شیمی درمانی، پزشک می خواهد تا حد امکان درباره تاریخچه سلامتی شما اطلاعات کسب کند. آنها سابقه پزشکی شما را بررسی می کنند و در مورد اینکه چرا این درمان شیمی درمانی را توصیه می کنند با شما صحبت خواهند کرد. آنها همچنین در مورد خطرات احتمالی و عوارض جانبی دارو(های) توصیه شده صحبت خواهند کرد.

یکی از راه‌هایی که تیم مراقبت‌های بهداشتی شما می‌توانند در مورد سلامت و تندرستی شما قبل از درمان بیشتر بیاموزند، ارزیابی سالمندان است. این مجموعه ای از ابزارهایی است که به پزشکان شما کمک می کند بهترین نوع درمان سرطان از جمله شیمی درمانی را برای شما توصیه کنند.  آنها همچنین توصیه می کنند که قبل از شروع درمان، مراقبت های حمایتی بیشتری را برای همه افراد مسن مبتلا به سرطان ارائه دهند.

ارزیابی سالمندی معمولاً شامل موارد زیر است:

  • فعالیت های روزمره زندگی
  • عملکرد فیزیکی
  • خطر سقوط
  • سایر شرایط پزشکی به جز سرطان
  • خلق و خو، اضطراب و افسردگی
  • فعالیت های اجتماعی و شبکه پشتیبانی
  • عملکرد شناخت و حافظه
  • تغذیه

انکولوژیست شما یا پزشک مراقب شما دیگر می تواند ارزیابی سالمندان را با شما انجام دهد. این نتایج باید با دیگران در تیم مراقبت های پرستاری شما به اشتراک گذاشته شود.

نتایج ارزیابی سالمندان می‌تواند به تیم مراقبت‌های پرستاری شما کمک کند تا مراقبت‌های پزشکی و حمایتی را که قبل، حین و بعد از شیمی‌درمانی نیاز دارید، برنامه‌ریزی کنند. برای مثال، اطلاعاتی که در طول ارزیابی به دست می‌آید ممکن است نشان دهد که شما در معرض خطر عوارض جانبی خاصی هستید. همچنین می تواند به شما و تیم مراقبت های بهداشتی شما کمک کند تا پیش بینی کنید که در طول درمان به چه مقدار کمک در خانه نیاز دارید.

نحوه مراقبت از سالمندان بعد از شیمی درمانینگرانی های رایج در طول درمان شیمی درمانی برای افراد مسن

بر خلاف جراحی، شیمی درمانی می تواند زمان زیادی طول بکشد. شیمی درمانی اغلب در بسیاری از درمان ها که طی چند هفته یا چند ماه انجام می شود، انجام می شود. سپس، ممکن است یک وقفه، با درمان های بیشتر بعدا وجود داشته باشد.

شیمی درمانی معمولاً به جای تنها یک ناحیه، کل بدن شما را تحت تأثیر قرار می دهد، بنابراین خطر عوارض جانبی شما را نیز افزایش می دهد.

نگرانی های رایج در طول شیمی درمانی برای افراد مسن عبارتند از:

سلول های خونی کمتری که شمارش خون پایین نیز نامیده می شود. ممکن است گلبول های سفید، گلبول های قرمز یا نوعی گلبول خون به نام پلاکت کمتر داشته باشید. شمارش خون پایین خطر عفونت، کم خونی، خونریزی و کبودی را افزایش می دهد. کم خونی زمانی است که سطح گلبول های قرمز خون شما کم است. می تواند شما را خسته کند و مشکلات دیگری ایجاد کند.

مشکلات معده و گوارشی. اینها می تواند شامل تهوع، استفراغ و اسهال باشد.

تغذیه و آبرسانی در طول شیمی درمانی مهم است که در طول شیمی درمانی، تغذیه و هیدراتاسیون کافی دریافت کنید. سوءتغذیه، که تغذیه مناسبی ندارد، به دلیل تغییرات اشتها و سایر چالش‌ها، یک مشکل رایج برای افراد مسن در طول شیمی‌درمانی است. کم آبی بدن زمانی است که آب یا سایر مایعات کافی دریافت نمی کند و همچنین شایع است.

آسیب سیستم عصبی. این می تواند بر تفکر یا قضاوت فرد تأثیر بگذارد. همچنین می تواند از دست دادن حافظه را افزایش دهد، شما را خسته کند و باعث آسیب عصبی شود.

تیم مراقبت از سرطان شما می تواند با درمان یا پیشگیری از عوارض جانبی کمک کند. وقتی مشکلی را تجربه می کنید، یا اگر مشکلی تغییر کرده یا بدتر می شود، حتما به آنها بگویید. تسکین علائم و عوارض جانبی بخش مهمی از مراقبت از سرطان است. این مراقبت تسکینی یا مراقبت حمایتی نامیده می شود. این نوع به ویژه برای افراد مسن بسیار مهم است.

مراقبت تسکینی همچنین شامل دریافت تمام حمایت هایی است که شما و خانواده تان در طول سرطان نیاز دارید. هر کسی می تواند در هر زمانی مراقبت تسکینی دریافت کند.

تیم مراقبت

یکی از مهم ترین نقش هایی که یک مراقب خانواده برای والدین خود ایفا می کند، نقش یک وکیل پزشکی است. مطمئن شوید که سالمند شما یک تیم مراقبتی خوب در محل دارد و تیمی که می‌خواهد آنها در تصمیم گیری برای گزینه‌های درمانی حضور داشته باشند.

در مورد خطرات در مقابل مزایا گفتگوی صریح داشته باشید. دریابید که آنها چه درمانی را توصیه می کنند و چرا – هدف نهایی آن نوع خاص از درمان چیست؟ مدیریت عوارض جانبی درمان می تواند تفاوت بزرگی در کیفیت زندگی شما عزیزان ایجاد کند. در یک زمان خاص، آنها ممکن است تصمیم بگیرند که احساس خوب مهمتر از درمان دائمی سرطان است.

درمان سرطان

درمان سنتی سرطان شامل جراحی، پرتودرمانی و شیمی درمانی است. اگر از بیماری های دیگر رنج می برید، ممکن است برخی درمان ها توصیه نشود. به عنوان مثال، اگر بیماری قلبی دارید، ممکن است جراحی توصیه نشود. تحمل اثرات بیهوشی عمومی برای فرد مبتلا به سرطان ممکن است دشوار باشد.

عوارض جانبی شیمی درمانی

افراد مسن ممکن است عوارض جانبی شدیدتری از شیمی درمانی را تجربه کنند. این موارد شامل موارد زیر است:

کم خونی، افزایش خطر عفونت و همچنین خونریزی و کبودی

مشکلات گوارشی مانند تهوع، استفراغ و اسهال

افزایش از دست دادن حافظه، آسیب عصبی و خستگی

تداخل با سایر داروهایی که در حال حاضر مصرف می کنند

متخصصان مراقبت های بهداشتی هستند که وظیفه آنها کمک به افرادی است که شیمی درمانی کرده اند تا عوارض جانبی درمان خود را مدیریت کنند، بنابراین در پرسیدن هر گونه سوال و درک فرآیند قبل از انجام آن تردید نکنید.

نحوه مراقبت از سالمندان بعد از شیمی درمانیراه هایی برای مراقبت از سالمندان مبتلا به سرطان

  • رژیم غذایی به موقع و سالم

برای حفظ وزن بدن و غلبه بر عوارض جانبی درمان (عوارض جانبی مصرف کربوهیدرات اضافی) باید مقدار کافی پروتئین و کربوهیدرات اضافه کنید. همچنین مطمئن شوید که وعده‌های غذایی را به موقع می‌دهید. هیدراتاسیون کافی مورد نیاز است، اما ابتدا با پزشک معالج خود مشورت کنید.

  • راه رفتن را تشویق کنید

در حالی که مطمئن شوید با داروهای مناسب بدون درد هستند، نباید اهمیت پیاده روی را فراموش کنید. برخی از حرکات و پیاده روی در فواصل متناوب در طول روز به بهبود گردش خون و حفظ  توان عضلانی یا توده عضلانی کمک می کند.

  • لوازم جانبی مناسب را در نزدیکی آنها نگه دارید

برخی از آن‌ها آنقدر سرسخت هستند که نمی‌توانند در حین پیاده‌روی یا حرکت از یکی از اعضای خانواده کمک بگیرند. گاهی اوقات، آنها قادر به راه رفتن به تنهایی نیستند. در چنین مواردی، لوازم جانبی مناسب مانند واکر، عصا یا ویلچر باید برای خارج شدن از تخت در دسترس آنها قرار گیرد.

  • تماشاچی نباشید

بسیار آسان است که بیننده باشید یا به دیگران بگویید کار را انجام دهند. اما اگر شما به عنوان یک مراقب دلسوز به جای یک تماشاگر در دسترس فرد بیمار باشید، سالمند و یا بیمار شما بیشتر از آن قدردانی خواهد کرد.

  • لحظات شادی را خلق کنید

گذراندن وقت با هم ضروری است، اما گریه نکنید یا لحظات غمگینی را مطرح نکنید. با جشن گرفتن در کنار هم بودن لحظات خوب و شادی را خلق کنید (نکاتی برای لبخند زدن بیشتر عزیزانتان).

  • اعضای خانواده را درگیر کنید

شما نمی توانید همه چیز را خودتان انجام دهید، بنابراین اعضای خانواده خود را نیز درگیر کنید. اجازه دهید دوستان عزیزتان نیز لحظات خود را با بیمار سرطانی مسن به اشتراک بگذارند.

  • بیمار سرطانی سالخورده را در تصمیم گیری برای مراقبت از آنها دخیل نگه دارید

ممکن است فکر کنید که همه تصمیمات باید توسط شما گرفته شود. اما متخصص پیشنهاد می کند که عضو سالمند خانواده مبتلا به سرطان را در تصمیم گیری برای مراقبت درگیر نگه دارید. اگر این کار انجام نشود، عدم اعتماد می تواند مانع بهبودی شود و همچنین شکافی در خانواده ایجاد کند.

این نکات را در نظر داشته باشید و همچنین طبق برنامه و پیگیری های تجویز شده به طور منظم به درمان بروید.

توجه داشته باشید که:

کمک به حمایت از والدین ارشد خود در این دوران چالش برانگیز بخش مهمی از روند درمان و بهبودی والدین شما است. خوشبختانه راه حل ها و پشتیبانی ممکن وجود دارد.

به دلیل از بین رفتن تعداد و ترکیب سلول های عصبی، سالمندان بیشتر در معرض نوروپاتی یا آسیب عصبی هستند. این می تواند منجر به درد، سوزن سوزن شدن و بی حسی شود. شما می توانید با تشویق آنها به فعال ماندن، اجتناب از اشیاء تیز و تهیه لباس هایی که به راحتی می توان آنها را عوض کرد یاری کرد.

حالت تهوع یک عارضه جانبی شایع است. والدین خود را تشویق کنید که در طول روز وعده های غذایی کوچک بخورند – که به عنوان چرا معروف است. قبل از درمان، به آنها پیشنهاد کنید که یک وعده غذایی سبک بخورند. دمنوش زنجبیل صاف یا چای زنجبیل را ارائه دهید. یکی از خواص زنجبیل ضد تهوع است.

حواس پرتی زمانی معجزه می کند که فردی تحت تاثیر شیمی درمانی قرار می گیرد. از بازی‌های رومیزی و ویدیوهای مورد علاقه خود خارج شوید و ملاقات‌ها یا تماس‌های تلفنی منظم از دوستان و اقوام برقرار کنید.

نحوه مراقبت از سالمندان بعد از شیمی درمانیپیشرفت‌های اخیر در حوزه مراقبت پس از شیمی درمانی شامل موارد زیر است :

توسعه روش‌های درمانی بهبود یافته: پژوهش‌های اخیر در زمینه شیمی درمانی منجر به توسعه روش‌های درمانی بهبود یافته و کاهش عوارض جانبی شیمی درمانی شده است. این اقدامات منجر به کاهش نیاز به مراقبت پس از شیمی درمانی و بهبود کیفیت زندگی بیماران مبتلا به سرطان شده است.

توسعه فناوری در مراقبت پزشکی: پیشرفت‌های در زمینه فناوری پزشکی، شامل تصاویر پزشکی، دستگاه‌های تشخیصی پیشرفته، و فناوری‌های پیشرفته مراقبت از بیماران را بهبود بخشیده است. این فناوری‌ها به متخصصان پرستاری امکان می‌دهند تا مراقبت بهتری را ارائه دهند و به سرعت به مشکلات بیماران پاسخ دهند.

توسعه برنامه‌های مراقبتی فردی: با استفاده از داده‌های سلامت الکترونیکی و هوش مصنوعی، متخصصان پرستاری می‌توانند برنامه‌های مراقبتی فردی و سفارشی‌شده را برای بیماران پس از شیمی درمانی طراحی کنند. این برنامه‌ها بر اساس نیازهای فردی بیماران تنظیم می‌شوند و بهبود کیفیت زندگی آنها را تسریع می‌کنند.

توسعه برنامه‌های مراقبت بر پایه شواهد: پژوهش‌های اخیر بر روی اثربخشی مراقبت‌های پس از شیمی درمانی و ارزیابی تأثیر آنها بر بهبودی بیماران تمرکز داشته است. این برنامه‌ها بر اساس شواهد علمی طراحی شده‌اند و به متخصصان پرستاری اطمینان می‌دهند که مراقبت‌هایی که ارائه می‌دهند، موثر و کارآمد هستند.

توسعه برنامه‌های آموزشی و ارتقاء دانش متخصصان: با توجه به پیشرفت‌های پزشکی و فناوری، برنامه‌های آموزشی متخصصان پرستاری نیز باید به‌روز شود. ارتقاء دانش و مهارت‌های متخصصان در زمینه مراقبت پس از شیمی درمانی می‌تواند به ارائه مراقبت بهتری برای بیماران کمک کند. به طور کلی، پیشرفت‌های اخیر در حوزه مراقبت پس از شیمی درمانی باعث بهبود کیفیت زندگی و بهبودی بیماران شده است، و نقش متخصصان پرستاری در این پیشرفت‌ها بسیار حیاتی و مؤثر است. این افراد با دانش، مهارت و توانایی‌های حرفه‌ای خود، به بهبودی و سلامت بیماران کمک می‌کنند.

استخدام پرستار برای مراقبت از سالمندان سرطان

اگر برای مراقبت از سالمندان سرطانی نیاز به کمک دارید می توانید برای استخدام پرستار از موسسه شکوفایی اقدام کنید. پرستاران آموزش دیده ما می توانند به شما و فرد بیمار تان کمک کنند تا احساس راحتی بیشتری داشته باشید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *