کولونوسکوپی چیست و چرا به آن نیاز دارم؟

 کولونوسکوپی معاینه داخل روده بزرگ شما (کولون) است. برای تشخیص بیماری های گوارشی، مانند بیماری التهابی روده و سرطان روده بزرگ مفید است. همچنین می تواند به درمان و پیشگیری از سرطان روده بزرگ کمک کند. ارائه دهندگان مراقبت های بهداشتی کولونوسکوپی معمولی را برای افراد میانسال و مسن برای غربالگری سرطان توصیه می کنند.

کولونوسکوپی معاینه ای از داخل روده بزرگ است که شامل کولون، رکتوم و مقعد می شود. این یک نوع آندوسکوپی است، به این معنی که از آندوسکوپ استفاده می‌کند، یک لوله انعطاف‌پذیر با یک دوربین روشن در انتهای آن که در بدن شما قرار می‌گیرد. انواع مختلفی از آندوسکوپ ها برای قسمت های مختلف بدن شما وجود دارد. در کولونوسکوپی، کولونوسکوپ از طریق مقعد و رکتوم وارد روده بزرگ می شود. در طول مسیر، تصاویری از داخل روده بزرگ شما را به صفحه نمایش می فرستد.

چرا به کولونوسکوپی نیاز دارم؟

کولونوسکوپی ممکن است برای پیشگیری، تشخیصی یا درمانی باشد- و اغلب، همه این موارد را شامل می شود. اگر از نظر آماری در معرض خطر ابتلا به سرطان کولورکتال هستید، ممکن است پزشک به شما توصیه کند که برای غربالگری معمول سرطان، کولونوسکوپی انجام دهید. از آنجایی که هر کسی می‌تواند در هر زمانی بدون هشدار یا علائم به سرطان روده بزرگ مبتلا شود، غربالگری بهترین راه برای جلوتر از آن است. در حین غربالگری، متخصص گوارش شما همچنین ممکن است بافت های مشکوک را برای آزمایش و پیشگیری بردارید.

کولونوسکوپی چیست و چرا به آن نیاز دارم؟غربالگری با کولونوسکوپی

اکثر مردم اولین کولونوسکوپی خود را برای غربالگری معمول سرطان انجام می دهند. از نظر آماری، خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ با افزایش سن افزایش می یابد، به همین دلیل است که انجمن سرطان جهانی غربالگری منظم را حداقل تا سن 45 سالگی توصیه می کند. ممکن است هیچ دلیلی برای مشکوک بودن به سرطان کولورکتال نداشته باشید، اما وقتی ریسک آماری شما بالا می رود، بهتر است بررسی کنید. سرطان کولورکتال اغلب تا زمانی که برای درمان موثر پیشرفت نکرده باشد، هیچ علامتی ایجاد نمی کند.

ممکن است برای غربالگری سرطان کولونوسکوپی انجام دهید اگر:

  • بزرگتر از 45 سال هستند و یکی نداشته اند.
  • ده سال است که مشکلی نداشته اید.
  • در آخرین کولونوسکوپی، بافت برداشته شده است.
  • سابقه خانوادگی سرطان کولورکتال داشته باشید.
  • یک بیماری ارثی دارید که خطر ابتلا را افزایش می دهد، مانند پولیپ آدنوماتوز خانوادگی (FAP) یا سندرم لینچ.
  • بیماری التهابی روده دارند.

اگر یک پزشک متخصص دارید، یا اگر برای معاینه یا درمان به پزشک مراجعه می کنید، از او بپرسید که آیا قرار است غربالگری کولونوسکوپی روتین خود را انجام دهید. بر اساس سابقه سلامتی شما، آنها می توانند به شما بگویند که چه زمانی باید کولونوسکوپی را انجام دهید و یا  شما را به کسی ارجاع دهند که می تواند به شما توصیه های لازم را ارائه بدهند.

کولونوسکوپی برای تشخیص چه بیماری هایی است؟

برخی از افراد کولونوسکوپی می کنند زیرا علائمی دارند که یک پزشک باید با دقت بیشتری بررسی کند. کولونوسکوپی دید بهتری از روده بزرگ شما نسبت به سایر انواع تست های تصویربرداری که داخل بدن شما انجام نمی شود، ارائه می دهد. ممکن است پزشک شما به یک دیدگاه بهتری  نیاز داشته باشد تا بفهمد چه چیزی باعث علائم شما شده است یا شک آنها را تأیید کند. گاهی اوقات ممکن است برای تشخیص نیاز به نمونه برداری از بافت (بیوپسی) برای بررسی زیر میکروسکوپ باشد. آنها می توانند این کار را در طول کولونوسکوپی انجام دهند.

کولونوسکوپی چیست و چرا به آن نیاز دارم؟علائمی که ممکن است نیاز به کولونوسکوپی داشته باشند عبارتند از:

  • خونریزی یا ترشح غیر قابل توضیح از مقعد.
  • تغییرات غیر قابل توضیح در عادات روده شما، مانند اسهال، یبوست یا بی اختیاری.
  • درد مداوم شکمی غیر قابل توضیح.
  • کاهش وزن بی دلیل یا عدم افزایش وزن در کودکان.

بیماری ها یا شرایطی که کولونوسکوپی ممکن است به تشخیص آنها کمک کند عبارتند از:

  • کولیت مزمن، مانند کولیت اولسراتیو یا بیماری کرون.
  • ایسکمی روده و کولیت ایسکمیک.
  • دیورتیکولوز و دیورتیکولیت.
  • زخم ها و سوراخ ها.
  • انسداد روده بزرگ.
  • پولیپ کولورکتال و سرطان کولورکتال.

رفتار

یکی از مزایای روش های آندوسکوپی مانند کولونوسکوپی این است که اگر آندوسکوپیست شما در طول عمل مشکلی پیدا کند، ممکن است بتواند همزمان آن را درمان کند. آندوسکوپیست ها آموزش می بینند تا اقدامات جزئی را با ابزارهای ویژه ای که از آندوسکوپ عبور می دهند انجام دهند. در طول کولونوسکوپی، معمولاً هر پولیپ (رشد غیرطبیعی) را که پیدا می‌کنند برمی‌دارند و از نظر سرطان آزمایش می‌کنند. برداشتن پولیپ همچنین از ایجاد یا گسترش سرطان احتمالی جلوگیری می کند.

در طول کولونوسکوپی، اندوسکوپیست می تواند:

  • برداشتن پولیپ (پلیپکتومی).
  • زخم ها را ببندد.
  • داروها را تزریق کند.
  • انسدادها را برطرف کند.
  • استنت ها را قرار دهد.
  • بافت ها را با لیزر درمانی درمان کند.

چگونه برای کولونوسکوپی آماده شوم؟

آمادگی کولونوسکوپی برای موفقیت  دراین روش بسیار مهم است. متخصصین دستورالعمل‌های دقیقی را به شما می‌دهند که باید در روزهای نزدیک به قرار ملاقاتتان انجام بدهید. هدف از این آماده سازی ها این است که مطمئن شوید روده بزرگ شما برای کولونوسکوپی تا حد امکان تمیز و شفاف است. اگر اینطور نیست، ممکن است اندوسکوپیست شما نتواند آنچه را که باید مشاهده کند، ببیند. ممکن است مجبور شوند کولونوسکوپی شما را مجدداً تکرار کنند، و ممکن است مجبور شوید بار دیگر این اقدامات را مجددا تکرار کنید.

شما با تنظیم رژیم غذایی خود چند روز قبل از کولونوسکوپی شروع خواهید کرد. به طور معمول، شما یک رژیم غذایی کم فیبر برای دو یا سه روز خواهید داشت، به دنبال آن یک رژیم غذایی آبکی در روز آخر. بعدازظهر یا عصر قبل از کولونوسکوپی، از یک قرص ملین برای پاکسازی روده خود استفاده می کنید (با دفع همه چیز) که رنگ مدفوع زرد و آبکی هست. چندین ساعت آینده را زیاد در داخل و خارج از سرویس سپری خواهید کرد. خودتان را راحت کنید، سپس یک شب راحت بخوابید. کولونوسکوپی شما معمولا صبح روز بعد انجام می شود.

در روزآزمایش وانجام کولونوسکوپی چه اتفاقی می افتد؟

باید فردی را با خود همراه کنید که بتواند شما را به خانه برساند. از آنجایی که یک روز کامل طول می کشد تا بیهوشی به طور کامل از بین برود، اکثر مراکز مراقبت های بهداشتی شما را برای کولونوسکوپی معاینه نمی کنند مگر اینکه یک فرد همراه خود داشته باشید. (آنها در مجموع حدود دو ساعت در حال معاینه خواهند بود.) پس از چک کردن، یک پرستار شما را به اتاقی هدایت می کند که می توانید لباس بیمارستان بپوشید. یک پرستار یک خط IV را در بازوی شما نصب می کند تا شروع به تحویل آرام بخش و داروهای مسکن به جریان خون شما کمک کند.

آیا کولونوسکوپی نیاز به بیهوشی دارد؟

می توانید بیهوشی عمومی (از دست دادن کنترل شده هوشیاری، مانند خوابیدن) یا آرامبخشی آگاهانه داشته باشید (افسردگی هوشیاری – ممکن است بیهوش شوید یا بیدار بمانید، اما در هر صورت، احتمالاً بعد از آن زیاد آن را به خاطر نخواهید آورد) . شما گزینه های خود را برای بیهوشی از قبل با یک پزشک در میان می گذارید، بنابراین می دانید که در روز عمل چه انتظاری دارید. پزشک به شما کمک می کند تا نوع مناسب( بیهوشی عمومی یا موضعی) را با توجه به بدن و نیازهای خود انتخاب کنید. در بسیاری از موارد برای کلونوسکوپی تنها استفاده از داروی بی‌حسی می‌تواند مؤثر باشد و در موارد نادری نیاز به بیهوشی کامل است.

آیا کولونوسکوپی یک روش دردناک است؟

با آرام بخش، نباید در داخل روده بزرگ خود احساس درد کنید. این درست است حتی اگر یک پزشک بافت را خارج کند یا لیزر درمانی را در داخل روده بزرگ شما انجام دهد. اما ممکن است وقتی کولونوسکوپ به سمت روده بزرگ شما حرکت می کند، کمی درد یا فشار گاز احساس کنید. این به این دلیل است که کولونوسکوپ در واقع گاز دی اکسید کربن را به روده بزرگ می دمد تا آن را برای مشاهده بهتر باد کند. معمولاً پس از اتمام بخش تورم، خیلی قابل توجه نیست. شما به راحتی در وضعیت جنینی روی تخت بیمارستان دراز خواهید کشید و حتی ممکن است بخوابید.

چه کسی کولونوسکوپی را انجام می دهد؟

یک متخصص گوارش یا یک جراح کولورکتال اکثر کولونوسکوپی ها را انجام می دهد. هر دو متخصص بیماری های گوارشی هستند و آموزش های ویژه ای در مورد روش های آندوسکوپی مربوط به دستگاه گوارش (GI) را دیده اند. روش های آندوسکوپی مانند کولونوسکوپی فقط برای نگاه کردن به داخل بدن شما نیستند ، آنها می توانند تعاملی باشند. آندوسکوپیست ها می توانند نمونه های بافتی را گرفته و مداخلات جزئی را از طریق آندوسکوپ انجام دهند.

روش کولونوسکوپی چگونه کار می کند؟

کولونوسکوپ یک دوربین کوچک و نورانی است که به انتهای یک لوله بلند، نازک و انعطاف پذیر به نام کاتتر متصل شده است.

ارائه دهنده شما کولونوسکوپ را از طریق مقعد وارد می کند و به آرامی آن را از طریق روده بزرگ تا انتها، جایی که به روده کوچک شما می رسد، پیش می برد.

در حین پیشروی، کاتتر هوا را به داخل روده بزرگ پمپ می کند تا آن را باد کند. دوربین ویدئویی از داخل روده بزرگ شما را به مانیتور ارسال می کند.

ارائه دهنده شما مانیتور را برای هر چیز غیرعادی تماشا می کند. وقتی به انتهای کولون شما رسیدند، کولونوسکوپ را به همان روش بیرون می آورند و بار دوم تماشا می کنند.

کولونوسکوپی چقدر طول می کشد؟

حدود 15 دقیقه طول می کشد تا کولونوسکوپ تا انتهای روده بزرگ شما پیش برود و 15 دقیقه دیگر نیز طول می کشد تا آن را از حالت قبل خارج کنید. به این ترتیب پزشک کل روده بزرگ شما را دو بار معاینه می کند. اگر در این فرآیند چیزی پیدا کنند که باید آن را حذف یا درمان کنند، این به زمان اضافی اضافه می کند. پولیپ های روده بزرگ شایع هستند: در حدود 30 درصد از کولونوسکوپی های معمول ظاهر می شوند. اگرچه اکثر آنها خوش خیم هستند، اما برداشتن آنها در هنگام دید یک روش استاندارد است. این ممکن است 15 دقیقه دیگر اضافه کند.

پس از عمل چه اتفاقی می افتد؟

شما اولین ساعت پس از عمل خود را در مرکز درمانی برای بهبودی سپری خواهید کرد. و به این ترتیب است که شما زمان دارید تا از بیهوشی بیدار شوید. تیم پزشکی شما به نظارت بر علائم حیاتی شما و مشاهده هرگونه نشانه ای از عوارض ادامه خواهد داد. هنگامی که شما بیدار هستید، متخصص گوارش شما آنچه را که در طول معاینه پیدا کرده است و هر روشی را که انجام داده است بررسی می کند. همچنین یک گزارش رسمی از طریق پست یا الکترونیکی دریافت خواهید کرد. اگر نمونه بافتی را برای بیوپسی گرفتند، کمی بعد آن نتایج آزمایش را دریافت خواهید کرد.

بهبودی پس از کولونوسکوپی چقدر طول می کشد؟

حدود 24 ساعت طول می کشد تا بیهوشی به طور کامل از بین برود. به همین دلیل است که ارائه دهندگان مراقبت های بهداشتی به شما توصیه می کنند تا روز بعد رانندگی نکنید،  با تجهیزات کار نکنید یا تصمیمات مهمی نگیرید. اما شما هر ساعت بیشتر رو به بهبود خواهید رفت. ممکن است در یکی دو ساعت اول کمی درد گاز، نفخ یا حالت تهوع احساس کنید، اما باید به سرعت از بین برود. به محض اینکه احساس آمادگی کردید می توانید به رژیم غذایی عادی خود بازگردید. اگر پزشک بافت را برداشته باشد، ممکن است تا چند روز پس از آن مقداری خونریزی رکتوم خفیف داشته باشید.

خطرات یا عوارض احتمالی کولونوسکوپی چیست؟

خطرات و عوارض نادری ممکن است وجود داشته باشد. آنها عبارتند از:

  • آسیب به دیواره روده بزرگ، مانند پارگی.
  • خونریزی کنترل نشده از برداشتن بافت.
  • عفونتی که نیاز به آنتی بیوتیک دارد.
  • واکنش های غیر طبیعی به بیهوشی.

چه زمانی از نتایج کولونوسکوپی خود مطلع خواهم شد؟

بیشتر نتایج را فوراً خواهید دانست. پزشک شما می‌تواند به شما بگوید که چه چیزی پیدا کرده است، چه روش ها و کارهایی را انجام داده‌اند و آیا موفق بوده‌اند. اگر آنها بافتی را برای بیوپسی برداشتند، تا چند روز تا چند هفته دیگر جواب را نمی دانندو باید به پاتیوبیولوژی بدهند بعد از چند هفته جواب می دهند. برداشتن بافت و فرستادن آن به آزمایشگاه همیشه به این معنی نیست که متخصص گوارش شما مشکوک به سرطان است. ممکن است فقط یک اقدام احتیاطی باشد، یا ممکن است به دنبال چیز دیگری مانند کولیت میکروسکوپی باشند. آنها به شما اطلاع خواهند داد که چه چیزی را انتظار دارند پیدا کنند.

هزینه کولونوسکوپی

هزینه کولونوسکوپی در سال با افزایش قیمت شدید مواجه نشده است و به همین علت اغلب پزشکان این روش را جهت تشخیص قطعی پیشنهاد می کنند. هزینه کولونوسکوپی با بیمه قطعا ارزان تر می باشد و اغلب دفترچه های خدمات درمانی شامل کولونوسکوپی می شوند.

نتایج غیر طبیعی کولونوسکوپی چیست؟

نتایج غیر طبیعی ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • خونریزی گوارشی کنترل نشده.
  • پولیپ های خوش خیم، پیش سرطانی یا سرطانی.
  • التهاب (کولیت) ناشی از عفونت، ایسکمی یا بیماری خودایمنی.
  • آسیب بافتی مزمن، مانند جای زخم.
  • انسداد یا باریک شدن روده شما (تنگی).
  • کیسه های غیر طبیعی در پوشش روده شما (دیورتیکولوز).

که پزشک نتایج شما و معنای آنها را با شما در میان خواهد گذاشت.

کولونوسکوپی چیست و چرا به آن نیاز دارم؟آیا راه های جایگزینی برای غربالگری سرطان روده بزرگ وجود دارد؟

چندین آزمایش غربالگری دیگر برای سرطان کولورکتال وجود دارد. کولونوسکوپی حساس ترین آزمایش است، به این معنی که بیشترین احتمال را برای تشخیص سرطان اولیه یا شرایط پیش سرطانی دارد. تشخیص سرطان احتمالی در اسرع وقت برای پیشگیری و درمان موثر آن مهم است. کولونوسکوپی همچنین تنها آزمایش غربالگری سرطان کولورکتال است که هم تشخیصی و هم درمانی است. هنگامی که پزشکان در طول کولونوسکوپی بافت مشکوکی را پیدا می کنند، می توانند آن را طی همان روش بردارید.

 تست های غربالگری جایگزین برای سرطان روده بزرگ عبارتند از:

آزمایش خون مخفی مدفوع ،این آزمایش‌ها  هستند که نمونه‌ای از مدفوع شما را برای بررسی علائم سرطان تجزیه و تحلیل می‌کنند. انواع مختلف با استفاده از روش های مختلف به دنبال شواهدی از وجود خون در مدفوع شما هستند. یک نوع نیز DNA موجود در مدفوع شما را تجزیه و تحلیل می کند تا تغییراتی را که ممکن است نشان دهنده سرطان باشد، جستجو کند. شما باید این تست ها را هر یک تا سه سال یکبار تکرار کنید. اگر از آزمایش خون مخفی مدفوع نتیجه مثبت گرفتید، قدم بعدی پیگیری کولونوسکوپی و بیوپسی بافتی است.

کولونوسکوپی مجازی کولونوسکوپی مجازی نوعی سی تی اسکن است که تصاویر سه بعدی و با جزییات بالایی از کولون شما را از بستر سی تی اسکن تولید می کند. این یک کولونوسکوپی “مجازی” است زیرا به صورت مجازی به داخل روده بزرگ شما نگاه می کند و تصاویری از خارج از بدن شما گرفته شده است. شما باید برای کولونوسکوپی مجازی به همان روشی که برای کولونوسکوپی سنتی انجام می دهید آماده شوید تا مطمئن شوید که روده شما شفاف است. اما شما نیازی به بیهوشی نخواهید داشت. پزشک شما توصیه می کنند این آزمایش را هر پنج سال یک بار انجام دهید.

مزایای کولونوسکوپی برای غربالگری سرطان نسبت به روش های جایگزین چیست؟

مزایای کولونوسکوپی سنتی عبارتند از:

  • حساسیت بالاتر به احتمال زیاد تغییرات سرطانی را زودتر تشخیص می دهد.
  • همه در یک تشخیص، درمان و پیشگیری. اگر آزمایش‌های دیگر مثبت شد، باید آنها را با کولونوسکوپی سنتی برای تشخیص و درمان رسمی سرطان دنبال کنید.
  • شما فقط هر 10 سال به آن نیاز دارید. اگر نتایج شما طبیعی است، برای مدتی نیازی به تست مجدد نخواهید داشت.

کولونوسکوپی می تواند به طور همزمان تشخیصی، درمانی و پیشگیرانه باشد. ممکن است به نظر برسد که اگر بیماری نداشته باشید، چیزهای زیادی باید پشت سر بگذارید، اما اگر دارید، این تفاوت مهمی ایجاد می کند. سرطان کولورکتال سومین علت مرگ ناشی از سرطان در جهان است.  که قابل پیشگیری است، اما فقط زمانی که زود تشخیص داده شود. کولونوسکوپی به پزشکان اجازه می دهد تا سرطان را قبل از ایجاد یا گسترش و قبل از بروز علائم شناسایی و درمان کنند. اگر سلامت هستید و مشکلی ندارید، فقط هر 10 سال یک بار نیاز به تکرار دارید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *