بهترین داروها برای درمان فوری یبوست سالمندان

در این مطلب قصد داریم بهترین داروها برای درمان فوری یبوست سالمندان را معرفی کنیم. توجه داشته باشید که این داروها باید با توجه به شرایط سلامت سالمندان استفاده شود و توصیه می شود که بدون تجویز پزشک استفاده نکنید. بر اساس همه تبلیغاتی که برای ملین ها دیده می شود، ممکن است تصویر کنید که کشور با یک اپیدمی یبوست که به سختی قابل درمان است مواجه شده است و به نظر می رسد که سازمان غذا و دارو هم چنین فکری می کند. در چند سال گذشته داروهای جدیدی برای درمان یبوست مورد تایید قرار گفته است.

در حالی که یبوست می تواند جدی باشد و نیاز به مداخله پزشکی داشته باشد، در بسیاری از موارد تغییر سبک زندگی و رژیم غذایی کافی است. دکتر آرنولد والد، پروفسور گوارش و کبد دانشگاه ویسکانسین می گوید اگر این تغییرات انجام شود معمولا نیازی به دارو نیست. وی بیان می کند که در حالی که تمام محصولات جدید تجویزی گزینه های درمانی بیشتری را ارائه می کنند، اکثر مردم به آنها نیازی ندارند.

[/vc_column_text]

[/vc_column][/vc_row]

در عوض داروهایی مانند پلی اتیلن گلیکول، بیزاکودیل، قرص های ملین رولاکس و دی لاکس انتخاب بهترین هستند. این داروها هم ارزانتر هستند و هم به خوبی کار می کنند.

چه چیزی به عنوان یبوست به حساب می آید؟

والد می‌گوید که اجابت مزاج روزانه برای سلامتی ضروری است. اما داشتن کمتر از سه بار اجابت مزاج در هفته، زور زدن بیش از حد، احساس عدم دفع کامل، یا داشتن مدفوع سفت و توده‌ای نشانه‌هایی هستند که ممکن است به یبوست مبتلا باشید.

مطالعات نشان می دهد حدود 15 درصد از آمریکایی ها ماه ها و حتی سال ها از این عارضه رنج می برند. زنان سه برابر مردان در معرض یبوست هستند و سالمندان نیز در معرض خطر بالایی هستند.

برایان لیسی، پزشک متخصص گوارش در کلینیک مایو در جکسونویل، فلوریدا، و یکی از سردبیران مجله آمریکایی گوارش، می‌گوید: یبوست گاه به گاه بسیار رایج است. بسیاری از بیماران هنگام تغییر برنامه روزانه، مسافرت، تغییر رژیم غذایی (مخصوصاً اگر برنامه کاهش وزن داشته باشند)، یا سطح فعالیت خود را کاهش می دهند، متوجه تغییر عادات مدفوع معمول خود می شوند.

اما برای برخی از افراد این بیماری مزمن می شود و علائم ناراحت کننده آن سه ماه یا بیشتر طول می کشد.

تاثیر فیبر در درمان یبوست در سالمندان

چه برای روزها یا ماه ها یبوست داشته باشید، اولین قدم باید تنظیم رژیم غذایی و عادات شما باشد. والد خاطرنشان می کند: «بسیاری از ما رژیم غذایی با فیبر زیاد نداریم. فیبر رژیمی از غذاهایی مانند سبزیجات، میوه‌ها، غلات کامل و آجیل به ایجاد مدفوع نرم‌تر و حجیم‌تر کمک می‌کند که سریع‌تر از روده شما عبور می‌کند.

اگر نمی توانید فیبر کافی در رژیم غذایی خود دریافت کنید، یک مکمل را در نظر بگیرید. تحقیقات نشان می دهد که مکمل هایی که حاوی پسیلیوم هستند، مانند متاموسیل، کنسیل، و ژنریک ها، ممکن است بهتر از سایر اشکال کار کنند. والد همچنین توصیه می کند که فعالیت بدنی بیشتری داشته باشید، که می تواند به حرکت روده کمک کند.

ملین های  بدون نسخه

زمانی که افزایش فیبر و ورزش کارساز نیست، منطقی است که یک ملین بدون نسخه را در نظر بگیرید.

به گفته والد، به طور کلی، ملین‌ها با افزایش محتوای آب در مدفوع عمل می‌کنند تا نرم‌تر و راحت‌تر دفع شود. همه آنها برای اکثر بیماران بی خطر و موثر هستند. اما ممکن است متوجه شوید که یک نوع برای شما بهتر عمل می کند یا عوارض جانبی کمتری ایجاد می کند.

لیسی می گوید: یبوست گاه به گاه معمولاً فقط چند روز طول می کشد و خود به خود برطرف می شود. اگر واقعاً ناراحت هستید، می توانید یک ملین  بدون نسخه مصرف کنید تا زمانی که همه چیز به حالت عادی برگردد.

برای یبوست مزمن که ماه‌ها ادامه دارد، لیسی توصیه می‌کند به دارو زمان بدهید تا اثر کند. او می‌گوید: «اگر کسی بعد از چهار هفته بهبود پیدا نکرد، من توصیه می‌کنم به پزشک مراجعه کند. در برخی موارد، پزشک ممکن است ترکیب انواع مختلف داروها را توصیه کند.

بهترین داروها برای درمان فوری یبوست سالمندان

انوع ملین ها برای درمان فوری یبوست سالمندان

در اینجا خلاصه ای از انواع ملین هایی که در قفسه های داروخانه خود پیدا خواهید کرد آورده شده است:

پلی اتیلن گلیکول و ژنریک با کشیدن آب به داخل روده بزرگ عمل می کند، که مدفوع را نرم می کند و دیواره های روده را تحریک می کند تا آن را در امتداد حرکت دهد. ایمنی و اثربخشی آن، آن را به انتخاب اول برای بسیاری از پزشکان و بیماران تبدیل کرده است.

طبق 41 مطالعه منتشر شده در مجله آمریکایی گوارش شواهد قوی وجود دارد که نشان می دهد که پلی اتیلن گلیکول برای یبوست مزمن خوب عمل می کند در حالی که کمترین عوارض جانبی را ایجاد می کند. تجزیه و تحلیل نشان داد که این دارو بهتر از ملین های تجویزی عمل می کند. توصیه می شود آن را بعد از شام مصرف کنید تا صبح روز بعد بعد از صبحانه وارد بدن شود. ممکن است چند روز طول بکشد تا متوجه تفاوت در حرکات روده خود شوید.

ملین های محرک مانند بیزاکودیل (قرص ملین دولکولاکس و ژنریک) و سنا  و ژنریک باعث انقباضات ریتمیک در ماهیچه های روده می شوند که مدفوع را سریعتر از بین می برد. این عمل روده های تنبل را تحریک می کند و مدفوع را نرم نگه می دارد زیرا روده بزرگ زمان کمتری برای جذب رطوبت دارد. شواهد نشان می دهد که سنا برای یبوست مزمن موثر است.

نکته منفی ملین های محرک، این است که می توانند عوارض جانبی مانند درد شکم و اسهال ایجاد کنند. لیسی می گوید: «از آنجا که آنها روده بزرگ را تحریک می کنند، گاهی اوقات می توانند باعث اسپاسم یا گرفتگی عضلات شوند.  این داروها موثر هستند و معمولاً در عرض 6 تا 12 ساعت شروع به کار می کنند.

ملین های مبتنی بر منیزیم حاوی ترکیباتی هستند که آب را به داخل مدفوع می کشند، مانند هیدروکسید منیزیم و سیترات منیزیم (سیتروما و ژنریک).

بر اساس یک کارآزمایی بالینی که روی 90 فرد مبتلا به یبوست مزمن  در ژانویه 2021 در مجله آمریکایی گوارش انجام شد نتایج نشان داد که ملین های مبتنی بر سنا و منیزیم به یک اندازه موثر هستند. احتمال کاهش دوز مصرفی سنا نسبت به افرادی که ملین منیزیم مصرف می کردند به دلیل عوارض جانبی بیشتر بود.

کلیه ها به پردازش منیزیم کمک می کنند. بنابراین افراد مبتلا به بیماری کلیوی باید از مصرف گهگاهی ملین های مبتنی بر منیزیم برای جلوگیری از تجمع سطوح بالای خطرناک این ماده معدنی در بدن خودداری کنند.

نرم کننده های مدفوع مانند دوکوزات سدیم (کولاس، نرم کننده مدفوع فیلیپس و ژنریک) و کلسیم دوکوزات سطح مدفوع را تغییر می دهند و اجازه می دهند آب و چربی بیشتری وارد مدفوع شود. با آسان‌تر کردن دفع مدفوع، این داروها می‌توانند در موقعیت‌های خاصی ( مانند پس از جراحی و زمانی که می‌خواهید از زور زدن برای اجابت مزاج جلوگیری کنید) کمک کنند. اما تحقیقات نشان می دهد که نرم کننده های مدفوع برای یبوست مزمن موثر نیستند.

مسهل های شیاف مانند شیاف گلیسیرین فلیت و شیاف ملین دارویی دولکولاکس (بیزاکودیل) معمولاً در کمتر از یک ساعت اثر می کنند. والد می گوید، آنها می توانند برای یبوست گاه به گاه مفید باشند، اما برای استفاده روزمره در نظر گرفته نشده اند.

بهترین داروها برای درمان فوری یبوست سالمندان

لیسی می‌گوید اگر یک هفته پس از مصرف ملین‌های معرفی شده در بالا هنوز مشکل دفع دارید با پزشک صحبت داشته باشید.

پزشک شما ممکن است بتواند علت اصلی علائم شما را تعیین کند. به عنوان مثال، شرایط پزشکی مانند دیابت یا تیروئید کم کار می تواند باعث یبوست شود، مانند بسیاری از داروهای رایج، از جمله برخی از داروهای ضد اسید، داروهای ضد افسردگی، آنتی هیستامین ها، داروهای فشار خون، مسکن ها، و داروهای تکرر و بی اختیاری ادرار.

پزشک شما همچنین می تواند در مورد دوزها و زمان مصرف محصولات ملین برای دریافت نتایج بهتر به شما توصیه کند. اگر هیچ یک از این رویکردها جواب نداد، وقت آن است که یک راه حل نسخه ای را در نظر بگیرید.

داروهای تجویزی برای درمان یبوست نسبتاً تازه وارد بازار شده اند. از سال 2017  سازمان غذا و دارو،  پلکاناتید (Trulance)، تناپانور (Ibsrela)، پروکالوپراید (Motegrity) و لاکتیتول (Pizensy) و همچنین نالدمدین (Symproic) را برای یبوست ناشی از اعتیاد و مصرف داروهای مسکن تاکید کرده است.

این داروها نسبت به ملین هایی که در بالا معرفی کردیم از هزینه بالاتری برخوردار هستند. به همه این دلایل، بیشتر مردم داروهای تجویزی را تنها پس از اینکه داروهای ملین بدون نسخه جواب نداده اند، در نظر می گیرند.

بهترین داروها برای درمان فوری یبوست سالمندان

در ادامه خلاصه ای از داروهای تجویزی که FDA برای درمان یبوست مزمن تایید کرده است آورده شده است:

ملین های ترشحی از جمله لیناکلوتید (Linzess)، لوبی پروستون (Amitiza) و پلکاناتید (Trulance) با ترشح مایعات بیشتر در روده ها عمل می کنند و همچنین ممکن است به مسدود کردن درد شکم کمک کنند. تمام داروهای این دسته نیز برای درمان سندرم روده تحریک پذیر همراه با یبوست مورد تایید FDA هستند.

لیسی می گوید: «بدترین عارضه جانبی برای هر سه عامل [در دسترس] اسهال است. تحقیقات نشان می‌دهد که حدود 5 درصد از افرادی که Linzess مصرف می‌کنند، در مقایسه با حدود 1 تا 2 درصد با سایر داروهای این گروه اسهال شدید را تجربه می‌کنند،. آمیتیزا بیش از سایر داروها باعث تهوع می شود. تقریباً 30 درصد از افرادی که دوز توصیه شده از دارو را مصرف می کردند، احساس تهوع داشتند. مصرف دارو با غذا می تواند این عارضه جانبی را کاهش دهد.

پروکالوپراید (Motegrity) ماهیچه های دستگاه گوارش را تحریک می کند تا مواد را به سمت جلو هدایت کند.عوارض جانبی شایع شامل درد شکمی، اسهال، سردرد و حالت تهوع است. اکثر افرادی که اسهال یا سردرد را تجربه می کنند، گزارش کردند که علائم در عرض چند روز بهبود یافته است. علاوه بر این، Motegrity هشدار می دهد که می تواند باعث افکار یا رفتار خودکشی شود، اگرچه FDA به طور قطعی این دارو را با این خطر مرتبط نکرده است.

ملین‌های اسمزی مانند لاکتولوز (Constulose، Enulose، و ژنریک) مشابه پلی اتیلن گلیکول عمل می‌کنند و لزوماً بهتر از محصول ارزان‌تر نیستند.

تعداد کمی از مطالعات داروهای یبوست را سر به سر مقایسه کرده اند. برای بدست آوردن ایده ای از اثربخشی نسبی، محققان از ایالات متحده و بریتانیا داده های 33 مطالعه را تجزیه و تحلیل کردند که یک دارو را با دارونما مقایسه کردند. نتایجی که در آگوست 2019 به صورت آنلاین در The Lancet Gastroenterology & Hepatology منتشر شد، نشان داد که پس از چهار هفته، ملین‌های محرک بدون نسخه  بیزاکودیل و سدیم پیکوسولفات از نظر اثربخشی در رتبه اول اما از نظر عوارض جانبی در رتبه آخر قرار گرفتند. پس از 12 هفته، Motegrity در صدر قرار گرفت.

بهترین داروها برای درمان فوری یبوست سالمندان معتاد

مسکن‌های اپیوئیدی مانند Vicodin، Percocet و Oxycontin نه تنها به دلیل خطر اعتیاد ، بلکه برای یبوست نیز شناخته شده‌اند. بر اساس گزارش انجمن گوارش آمریکا، 40 تا 80 درصد از افرادی که برای درد طولانی مدت از مواد مخدر و مسکن استفاده می کنند، یبوست را تجربه می کنند.

FDA سه دارو را به طور خاص برای یبوست ناشی از مصرف داروهای تسکین دهنده درد تایید کرده است: متیل نالترکسون (Relistor)، نالدمدین (Symproic) و نالوکسگل (Movantik).

این داروها با جلوگیری از چسبیدن مواد به گیرنده‌های روده، یبوست را تسکین می‌دهند. این داروها حاوی ترکیبی هستند که از رسیدن آنها به مغز جلوگیری می کند، بنابراین با اثرات تسکین درد تداخلی ایجاد نمی کند.

منبع: consumerreports

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *