افزایش وزن سالمندان

دلیل افزایش وزن سالمندان چیست؟ یکی از چالش های مراقبت از سالمندان، کمک به آنها برای حفظ وزن سالم است. دلایل زیادی وجود دارد که یک سالمند ممکن است در سنین بالا وزن کم کند. کاهش وزن ممکن است از عوارض جانبی دارو های آنها باشد. حس چشایی و بویایی آنها ممکن است ضعیف شود و باعث شود غذا هایی که قبلاً مورد علاقه آنها بود دیگر برای آنها جذابیت نداشته باشد. آنها ممکن است در جویدن یا بلع مشکل داشته باشند. در این مطلب اول به افزایش وزن سالمندان می پردازیم و بعد هم سراغ اضافه وزن و خطرات آن برای سالمندان می رویم.

چگونه در سنین بالا وزن اضافه کنیم؟

اساساً باید سعی کنید مشخص کنید که چرا عزیزان مسن شما وزن کم می کند. برای مثال، اگر در بلعیدن مشکل دارند، سعی کنید غذا را به قطعات کوچک‌تر برش دهید یا از یک تکان جایگزین غذای آسان برای بلعیدن حداقل برای یک وعده غذایی استفاده کنید.

برخی از نکات اضافی برای کمک به افزایش وزن سالمندان عبارتند از:

  • غذا‌ هایی را پیدا کنید که خوردن و هضم آنها آسان است
  • غذا های مغذی و پر کالری را انتخاب کنید
  • به جای سه وعده غذایی بزرگ در طول روز، وعده های غذایی و میان وعده های کوچک تهیه کنید.
  • چند تنقلات سالم را در دسترس آسان در اطراف خانه نگه دارید
  • وعده های غذایی را از قبل آماده کنید تا زمان غذا سریع و آسان باشد

آخرین راه سرگرم کننده برای کمک به افزایش وزن افراد مسن، مشارکت دادن آنها در آشپزخانه است. اگر در لذت بردن از مزه ها و بو ها مشکل دارند، ممکن است علاقه بیشتری به خوردن غذا هایی داشته باشند که به تهیه آن کمک می کنند، یا خودشان چیزی را چاشنی کنند. تبدیل غذا خوردن به یک تجربه مثبت به جای یک کار طاقت فرسا یا چیزی که همه را ناامید می کند می تواند بسیار مفید باشد.

مواد غذایی برای کمک به افزایش وزن سالمندان

یکی از راه های نسبتا آسان برای افزایش وزن برای سالمندان، خوردن یک رژیم غذایی پر کالری است. تقریباً 3500 کالری برای یک سالمند لازم است تا یک پوند یا حدودا 500 گرم اضافه کند، بنابراین این رژیم ها را با غذاهای پر کالری، اما نه پرچرب، پر کنید.

برخی از غذا های پرکالری برای افراد مسن که باعث افزایش وزن سالم نیز می شوند عبارتند از:

کره های آجیل – جویدن و بلعیدن آجیل برای سالمندان دشوار است، بنابراین به جای آن از کره های آجیل استفاده کنید. آنها را می توان روی سیب، کرفس یا نان پخش کرد یا در یک شیک پروتئینی یا بلغور جو دوسر مخلوط کرد تا راحت تر بخورند. اگر از کره بادام زمینی خسته شدید، بادام یا بادام هندی را امتحان کنید.

آووکادو – آووکادو سرشار از چربی سالم است. آنها را می توان به عنوان تاپینگ روی سالاد یا ساندویچ استفاده کرد، یا در یک شیک ترکیب کرد.

محصولات لبنی پرچرب – دیگر از شیر بدون چربی استفاده نکنید! چربی موجود در لبنیات مقدار زیادی کالری را تامین می کند. و برای افزایش وزن سالمندان فقط نیازی به اضافه کردن شیر به رژیم غذایی ندارید. برای صبحانه ماست را با میوه امتحان کنید – پروبیوتیک های موجود در ماست یک امتیاز اضافی هستند!

سیب زمینی و نشاسته غلات کامل – سعی کنید یکی از اینها را به هر وعده غذایی اضافه کنید. با اضافه کردن پنیر به سیب زمینی پخته شده خود، نتیجه بهتری بگیرید.

چاقی در سالمندان

چاقی ممکن است بر هر کسی، جوان یا مسن تأثیر بگذارد. با این حال، با افزایش سن، هم ویژگی های چاقی و هم نحوه تأثیر آن بر افراد، گاهی در مقایسه با بزرگسالان جوان متفاوت است. دانستن این موضوع بسیار مهم است زیرا ممکن است تعیین کند که آیا چاقی باید در افراد مسن چگونه درمان شود یا خیر.

شاخص توده بدنی (BMI) معمولاً برای تعیین اینکه آیا فردی تحت تأثیر وزن اضافی یا چاقی قرار دارد استفاده می شود. این اندازه گیری با استفاده از وزن و قد فرد محاسبه می شود. با افزایش BMI، احتمال ابتلا به چاقی نیز افزایش می یابد. پزشکان موظفند این عدد را در نمودار بیمار خود محاسبه و ثبت کنند. به عنوان یک ابزار غربالگری، به آنها کمک می کند تا مسائل مربوط به وزن را که باید به آن توجه شود، شناسایی کنند. با این وجود، مواردی وجود دارد که این نشانگر کاملاً دقیق نیست. این ممکن است در جوان و پیر به طور یکسان اتفاق بیفتد اما به دلایل مختلف. از آنجایی که بین نوع وزن اضافی بدن تفاوتی قائل نمی شود، نمی تواند تعیین کند که آیا وزن اضافی از ماهیچه یا چربی تشکیل شده است.

نکات تکمیلی BMI سالمندان

وقتی بزرگتر می شویم، به خصوص اگر بیمار باشیم و واقعاً فعالیت بدنی نداشته باشیم، تمایل داریم توده عضلانی خود را از دست بدهیم. با چربی جایگزین می شود. شاید BMI ما تغییر نکند، اما در واقعیت، ذخایر چربی ما افزایش می یابد و به همین ترتیب احتمال ابتلا به چاقی و بیماری های مرتبط با آن افزایش می یابد. همچنین ممکن است BMI در افراد مسن به دلیل شایع دیگری نادرست باشد. با افزایش سن، اغلب کوتاهتر می شویم. این به دلیل پوکی استخوان و مشکلات مهره های ستون فقرات است که در سنین بالا قد را از بین می برد. اگر به یاد داشته باشید که BMI معیاری است که از روی قد و وزن محاسبه می شود، متوجه خواهید شد که تغییر قد باعث تغییر BMI نیز می شود. در بسیاری از موارد، به نظر می رسد تعیین دور کمر اندازه گیری ارزشمندی است که ممکن است به پزشکان در مورد مسائل وزن برای بیماران خود راهنمایی کند. این است، و باید، به عنوان یک ابزار اضافی استفاده می شود، اگرچه این همیشه در حال حاضر مراقبت استاندارد نیست.

چاقی چه تاثیری بر سالمندان دارد؟

به طور معمول شناخته شده و از نظر علمی ثابت شده است که چاقی مستعد ابتلا به بسیاری از بیماری ها است. در واقع، اکثر اندام ها و سیستم های بدن تحت تاثیر منفی چاقی قرار می گیرند. معمولاً دیابت، فشار خون بالا، کلسترول بالا، بیماری قلبی و برخی سرطان ها در بیماران مبتلا به چاقی دیده می شود. با افزایش سن، ناتوانی جسمی نیز به دلیل تأثیر وزن بر مفاصل، یک مشکل بزرگ است. با این وجود، دانشمندان پدیده ای به نام «پارادوکس چاقی» را توصیف کرده اند. اگرچه در سنین پایین‌تر، اضافه وزن و چاقی به وضوح با طول عمر کوتاه‌تر همراه است، اما به نظر می‌ رسد که در سنین بالاتر، این همیشه درست نیست. برخی از مطالعات نشان داده اند که وزن محافظ “ایده آل” ممکن است در جمعیت مسن بالاتر باشد.

به نظر می رسد بیماران مسن مبتلا به برخی بیماری ها زمانی که تحت تأثیر وزن اضافی یا چاقی قرار می گیرند، بیشتر زنده می مانند. این بحث در دنیای علمی در مورد اینکه آیا این یک پدیده واقعی است و اگر چنین است، چه چیزی می تواند آن را توضیح دهد ادامه دارد. برخی معتقدند که این آمار تنها به این دلیل است که با افزایش سن، افرادی که «مستعد» به اثرات مضر چاقی هستند ممکن است قبلاً تسلیم بیماری شده باشند. بنابراین، جمعیت سالمندان مبتلا به چاقی را افرادی نشان می دهند که در برابر اثرات منفی چاقی «مقاوم» هستند.

خطرات اضافه وزن روی سالمندان

چرا چاقی مشکل ساز است؟ همانطور که قبلا ذکر شد، چاقی منجر به مشکلات سلامت جسمی می شود. چاقی می‌ تواند مانع از انجام کار های روزمره مهم فرد مورد علاقه شما شود. چاقی مانند یک دور باطل است. بدون ورزش، فرد مورد علاقه شما چاق می شود. در عین حال، چاقی ورزش را دشوار می کند، زیرا بدن تنبل است و توده عضلانی خود را از دست داده است و ورزش را سخت می کند.

چاقی باعث افزایش فشار خون، کلسترول و سطح تری گلیسیرید در طول زمان می شود که این امر فرد مورد علاقه شما را در معرض خطر بیماری قلبی و سکته قرار می دهد. علاوه بر این، چاقی مقاومت به انسولین را افزایش می‌دهد، بنابراین بدن برای تبدیل سطح قند خون به انرژی مشکل‌ بیشتری دارد. چاقی احتمال ابتلا به دیابت نوع 2 را تسریع می کند. حمل بیش از وزنی که بدن به راحتی می تواند حمل کند، بافت اطراف مفاصل را خراب می کند و باعث درد شدید در ناحیه پشت، زانو و لگن می شود. در نهایت منجر به آرتروز می شود. اما با انجام تمرینات ورزشی و تغذیه سالم، فرد مسن شما می تواند مشکلات سلامتی مرتبط با چاقی را کاهش دهد. پس در کل هم کمبود وزن و اضافه وزن هر دو مشکل ساز هستند. سعی کنید وزن سالمند خود را کنترل کنید.

منابع: obesityaction، griswoldhomecare و completecareatlanta

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *