آیا خروپف در کودکان خطرناک است؟

آیا خروپف در کودکان خطرناک است؟

آیا خروپف در کودکان طبیعی است یا نشان دهنده یک مشکل است؟ بسیاری از کودکان ممکن است در بعضی از مراحل زندگی خود خروپف کنند، به خصوص در هنگام سرما خوردگی یا در حال افزایش آلرژی. این اغلب یک مرحله گذرا است، اما در برخی موارد، این یک مشکل  است که نیاز به درمان دارد.

خروپف مشکل ساز اغلب می تواند باعث کیفیت پایین خواب شود که منجر به مسائل رفتاری در روز می شود. از آنجا که بعید است والدین قادر به مشاهده خواب کودک خود در هر شب باشند، این علائم در روز ممکن است اولین علائم قابل توجه باشد. با این حال، بسیاری از والدین فکر نمی کنند که این موارد با هم مرتبط هستند.

خواب برای رشد کودکی امری حیاتی است، بنابراین جای تعجب نیست که بسیاری از والدین در صورت شنیدن خروپف فرزندشان نگران باشند.

با اینکه خروپف در میان بزرگسالان بیشتر دیده می شود، در بسیاری از کودکان نیز وجود دارد. این امر می تواند دلایل زیادی داشته باشد، بعضی از آنها باعث خروپف می شوند و گذرا هستند و برخی دیگر به طور بالقوه طولانی مدت هستند.

خروپف در کودکان اغلب نگران کننده نیست، خصوصاً اگر فقط هر چند وقت یک بار اتفاق بیفتد. اما اگر خروپف مکرر یا شدید باشد، ممکن است نشانه اختلال در تنفس هنگام خواب باشد.

دانستن بیشتر در مورد انواع، علل ، عواقب و درمان های خروپف در کودکان می تواند به والدین اجازه دهد تا به بهترین وجه به دنبال سلامت فرزندان خود باشند و به کودکان کمک کنند تا خواب بهتر و آسوده تری داشته باشند.

آیا خروپف در کودکان یکسان است؟

همه خروپف ها در کودکان یکسان نیست. فراوانی، شدت و تأثیر خروپف در کودکان می تواند به طور قابل توجهی متفاوت باشد.

تقریباً هر شخص، بزرگسال یا کودک، یک دوره ای از خروپف را دارد. در بیشتر مواقع، این خروپف ناچیز و کوتاه مدت است و هیچ تاثیر قابل توجهی بر روی خواب یا سلامت کلی فرد ندارد.

وقتی خرخر و خروپف مکرر می شود و خواب را قطع می کند، می تواند وجود تنفس بی نظم خواب (SDB) را نشان دهد تنفس بی نظم در خواب در مشکلی جدی است.

از طرف دیگر، خروپف اولیه وجود دارد، که به عنوان خروپف ساده یا خروپف عادی نیز شناخته می شود، هنگامی که کودک بیش از دو بار در هفته خرخر می کند اما علائم قابل توجه دیگری ندارد و یا مشکلات مربوط به سلامتی ندارد.

از طرفی، آپنه انسدادی خواب (OSA) است، وضعیتی که با افتادگی مداوم نفس کودک در طول شب مشخص می شود. این لغزش ها که آپنه نامیده می شوند، ده ها بار در شب رخ می دهد که راه هوایی مسدود می شود. OSA می تواند باعث خواب پراکنده شود و با تأثیرات منفی بر سلامت جسمی، سلامت روان ، یادگیری و رفتار ارتباط دارد.

آیا خروپف در کودکان خطرناک است؟

خروپف در کودکان  چقدر شایع است؟

اعتقاد بر این است که خروپف جزئی، گاه به گاه، در 27 درصد کودکان رخ می دهد. این نوع خروپف سبک و موقتی است و معمولاً نگرانی های سلامتی ایجاد نمی کند.

تصور می شود که خروپف اولیه بدون علائم دیگر، بین 10 تا 12 درصد کودکان را تحت تأثیر قرار می دهد. مطالعات تخمین می زنند که 7/2 تا 5/7 درصد کودکان دچار آپنه انسدادی خواب هستند. از كودكانی كه تنفس آنها با اختلال خواب تشخیص داده شده است، حدود 70٪ تشخیص خروپف اولیه دارند. تعیین دقیق آمار خروپف و آپنه خواب کار سختی است. والدین ممکن است همیشه خروپف فرزند خود را مشاهده نکنند یا از تکرار و شدت آن آگاه نباشند. علاوه بر این، آزمایش دقیق آپنه خواب، معروف به پلی سومنوگرافی، ممکن است در همه موارد در دسترس، مقرون به صرفه یا عملی نباشد.

چه عواملی باعث خروپف در کودکان می شود؟

خروپف هنگامی اتفاق می افتد که هوا نتواند آزادانه از طریق راه هوایی پشت گلو عبور کند. هنگامی که فرد نفس می کشد یا بازدم می کند، بافت اطراف مجاری هوایی مرتعش شده، و باعث ایجاد صدای قابل شنیدن می شود.

چندین عامل می تواند انسداد مجاری تنفسی ایجاد کرده و باعث خروپف در فرد شود. در کودکان، شایع ترین عوامل خطر خروپف شامل موارد زیر است :

لوزه ها و آدنوئید های بزرگ یا متورم : لوزه ها و آدنوئید ها در نزدیکی پشت گلو قرار دارند و بخشی از سیستم ایمنی بدن هستند. اگر به طور طبیعی بزرگتر باشند یا به دلیل عفونت متورم شده باشند، لوزه ها و آدنوئید ها می توانند راه هوایی را مسدود کرده و باعث خروپف شوند. این شایعترین علت تنفس بی نظم هنگام خواب در کودکان است.

چاقی : مطالعات نشان داده است که کودکانی که دارای اضافه وزن هستند، بیشتر دچار خرخر می شوند. چاقی می تواند راه هوایی را باریک کرده و خطر SDB از جمله آپنه انسدادی خواب را افزایش دهد.

گرفتگی بینی : علائمی مثل سرما خوردگی می تواند باعث گرفتگی و احتقان شود که جریان روان هوا را مسدود می کند، و عفونت ممکن است التهاب لوزه ها و آدنوئید ها را ایجاد کند.

آلرژی : تشدید شدن آلرژی می تواند باعث ایجاد التهاب در بینی و گلو شود که تنفس را دشوار تر کرده و خطر خروپف را افزایش دهد.

آسم : مانند آلرژی، آسم نیز ممکن است مانع تنفس طبیعی شود و اگر باعث انسداد نسبی مجاری تنفسی شود، می تواند خروپف را تحریک کند.

ویژگی های آناتومیک : برخی از افراد دارای ویژگی های تشریحی هستند که نفس کشیدن طبیعی هنگام خواب را برای آنها دشوار می کند. به عنوان مثال، یک تیغه انحرافی بینی، که در آن سوراخ های بینی به طور مساوی از هم جدا نشده اند، ممکن است باعث تنفس دهانی و خروپف شود.

دود تنباکو محیطی (ETS) : قرار گرفتن در معرض ETS که غالباً به عنوان دود سیگار شناخته می شود، می تواند بر تنفس تأثیر بگذارد و با خطر افزایش خروپف در کودکان در ارتباط است.

هوای آلوده : کیفیت پایین هوا یا آلودگی های اضافی می تواند تنفس طبیعی را به چالش بکشد و بر احتمال خروپف مکرر کودک بیافزاید.

مدت زمان کوتاهتر شیردهی : تحقیقات نشان داده است که بین خروپف در کودکان و کاهش مدت شیردهی ارتباطی وجود دارد. دلیل دقیق این امر ناشناخته است، اما ممکن است این باشد که شیردهی به رشد راه هوایی فوقانی کمک می کند به گونه ای که احتمال خروپف را کاهش می دهد.

آپنه انسدادی خواب یکی دیگر از فاکتور های مهم خطر خروپف در دوران کودکی است. این برای کودکان مبتلا به آپنه انسدادی خواب طبیعی است که خروپف کنند، که شامل مکث و نفس نفس زدن نیز می شود. در حالی که اکثر کودکان مبتلا به OSA خروپف می کنند، اما همه کودکانی که خرخر می کنند، OSA ندارند.

آیا خروپف در کودکان خطرناک است؟

خروپف کم در کودکان معمولاً خطرناک نیست، اما خروپف مرتب یا شدید که نشان دهنده تنفس بی نظم در خواب باشد، می تواند پیامد های غیر قابل جبرانی برای سلامتی داشته باشد.

بیشترین نگرانی، آپنه انسدادی خواب است. OSA باعث اختلالات عمده در خواب می شود و بر میزان اکسیژن کودک در هنگام خواب تأثیر می گذارد. این مسئله به اختلال در رشد مغز، کاهش عملکرد تحصیلی، مشکلات قلبی عروقی مانند فشار خون بالا، تغییر متابولیسم و ​​مشکلات رفتاری مرتبط است.

در کل، واضح است که OSA می تواند به طور جدی بر کیفیت زندگی کودک تأثیر بگذارد. تأثیرات OSA در درجه اول در کودکان بزرگتر مورد مطالعه قرار گرفته است، اما محققان بر این باورند که این عوارض در کودکان خردسال مانند کودکان 2-3 ساله نیز وجود دارد.

آیا خروپف در کودکان خطرناک است؟

به طور سنتی، خروپف اولیه که تا سطح OSA بالا نرفته باشد، خوش خیم تصور می شد، اما تحقیقات اخیر نشان داده است که خروپف معمول نیز خطرات سلامتی را به همراه خواهد داشت. مشکلات نقص شناختی و مشکلات رفتاری بیشتر در کودکان با خروپف اولیه دیده شده است تا در کسانی که هرگز یا به ندرت خروپف می کنند. خروپف منظم ممکن است بر سیستم عصبی تأثیر بگذارد و اثرات منفی بر سلامت قلب و عروق داشته باشد.

اگرچه مطالعات نشان داده است که بین خروپف عادی و مشکلات سلامتی ارتباط وجود دارد، اما توضیح دقیق آن مشخص نیست. ممکن است تنفس بی نظم در خواب، حتی وقتی OSA نباشد، باعث اختلالات کوچکی شود که کیفیت خواب را تحت تأثیر قرار می دهند. برای درک بهتر راه هایی که خروپف اولیه بر کودکان در سنین مختلف تأثیر می گذارد، تحقیقات بیشتر لازم است.

فراتر از تأثیرات فوری سلامتی، خروپف می تواند در خواب والدین یا خواهر و برادرانی که در یک اتاق با کودکی که خروپف می کند می خوابند نیز، اختلال ایجاد کند. اگر خروپف زیاد باشد، ممکن است باعث بیدار شدن دیگران شود و منجر به خواب پراکنده تری برای دیگران در خانواده کودک شود.

چه علائمی وجود دارد که خروپف در کودکان می تواند نشانه یک مشکل بزرگتر باشد؟

والدینی که نگران خروپف فرزندشان هستند باید با پزشک متخصص اطفال صحبت کنند. اگرچه برخی از خروپف ها می توانند طبیعی باشند، اما علائم مختلف می توانند احتمال تنفس بی نظم در خواب را نشان دهند :

  • خروپف سه شب در هفته یا بیشتر
  • نفس نفس زدن یا مشکل تنفس هنگام خواب

سایر مواردی که همراه با خروپف بوجود می آیند ممکن است نگرانی بیشتری ایجاد کنند :

  • شب ادراری
  • رنگ پوست کبود و مایل به آبی
  • سر درد های صبحگاهی
  • خواب آلودگی روزانه
  • مشکل در تمرکز یا یادگیری
  • تشخیص اختلال کمبود توجه / بیش فعالی (ADHD)
  • افزایش وزن کمتر از متوسط ​​(عدم رشد)
  • چاقی
  • اگر کودک‌تحریک پذیر، پرخاشگر و یا بد حال است
  • اگر در طول روز به طور مکرر “منطقه بندی” یا رویاپردازی می کند
  • اگر در طول روز بیش از حد خواب آلود است
  • اگر بیدار شدن از خواب صبح برای او‌ دشوار است، حتی وقتی که زمان قابل توجهی برای خواب داشته باشند
  • اگر او تا سنی بالا تر از 9 سالگی تخت را خیس می کند، یا اگر تا کنون تخت را خیس نکرده و این مشکل ناگهان ظاهر می شود

توجه به این نکته مهم است که، این عوامل می توانند شاخص SDB باشند، اما همه کودکانی که خرخر می کنند و این مشکلات را دارند، لزوماً مشکلات تنفسی جدی تری ندارند.

چه چیزی می تواند به کاهش خروپف در کودکان کمک کند؟

خروپف سبک و نادر معمولاً به سرعت خود به خود از بین می رود. حتی خروپف عادی نیز بدون درمان در بسیاری از کودکان به خودی خود، برطرف می شود. با این وجود، در بسیاری از موارد، انجام اقدامات جلوگیری از تنفس بد در خواب برای سلامتی کودک مهم است.

با یک دکتر صحبت کنید

اولین قدم در کاهش خروپف در کودکان مطرح کردن موضوع با پزشک آنها است. بسیاری از متخصصان اطفال به طور فعالانه در مورد خروپف راهنمایی می کنند. والدین باید درمورد نگرانی هایشان صریح باشند.

پزشک می تواند علائم جدی تر اختلال تنفس یا سایر عوامل مانند آسم یا آلرژی را که می تواند در خروپف موثر باشد، بررسی کند. ممکن است آزمایشات اضافی مانند مطالعه خواب شبانه را برای یافتن آپنه انسدادی خواب توصیه کند.

یک تشخیص واضح می تواند به تعیین بهترین روش برای کاهش خروپف کمک کند، و پزشک بهترین فرد برای بحث در مورد فواید و نکات منفی گزینه های مختلف درمانی خواهد بود.

آیا خروپف در کودکان خطرناک است؟

عمل جراحی

جراحی برای برداشتن لوزه ها و آدنوئید ها، معروف به آدنوتونسیلکتومی، یکی از درمان های اصلی برای کودکان دارای تنفس بی نظم در خواب است. این غالباً برای کودکان مبتلا به آپنه خواب شدید در نظر گرفته می شود، اما ممکن است این گزینه برای برخی از مبتلایان به خروپف اولیه هم توصیه شود. با از بین بردن بافتی که بیشتر اوقات مجاری تنفسی را مسدود می کند، این جراحی می تواند خروپف و مکث در تنفس شبانه را کاهش دهد.

اگرچه آدنوتونسیلکتومی معمولاً انجام می شود ، اما تحقیقات بیشتری برای تعیین تأثیر آن بر روی خواب، رفتار و کیفیت زندگی کودک لازم است. غالباً، جراحی بدون انجام مطالعه خواب انجام می شود.

همچنین داده های زیادی برای نشان دادن میزان موثر بودن جراحی در خروپف و انواع خفیف تنفس بی نظم خواب وجود ندارد و اینکه آیا جراحی با تأخیر ممکن است به سایر درمان های غیر جراحی کمک کند یا خیر. هم اکنون محققان در حال تحقیق بیشتر روی این موضوع هستند.

دستگاههای فشار هوای مثبت

فشار مثبت راه هوایی (PAP) برای جلوگیری از انسداد، هوای تحت فشار را از طریق ماسک وارد دهان و مجاری هوایی می کند. بیشتر دستگاه های PAP براساس نحوه کنترل جریان هوا یا پیوسته (CPAP) یا دو سطح (BiPAP) هستند.

در حالی که دستگاه های PAP برای درمان OSA در بزرگسالان معمول است، در کودکان معمولاً مختص OSA است که پس از جراحی برای برداشتن لوزه ها و آدنوئید ها ادامه می یابد.

بهداشت خواب

راهی برای کمک به کودکان در خواب بهتر، برداشتن گام هایی برای بهبود بهداشت خواب آنها است که شامل عادت ها و محیط مربوط به خواب آنها می شود. نمونه هایی از بهبود های بهداشت خواب شامل تنظیم یک برنامه خواب ثابت، کاهش قرار گرفتن در معرض نور و صفحه نمایش قبل از خواب و تنظیم اتاق خواب آنها به نحوی که تا حد امکان آرام و راحت باشد، موثر است.

در حالی که این مراحل برای خروپف در کودکان بیشتر شبیه درمان های خانگی است تا درمان های پزشکی، اما ممکن است مفید باشد. برای کودکانی که خروپف می کنند، بهداشت نامناسب خواب ممکن است خطر ‌خواب پراکنده و مشکلات مربوط به رفتار، تفکر و سلامتی را تشدید کند.

منابع: healthblog و sleepfoundation

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *